Dol zijn we op projectjes waar er een veel krachtiger motorblokje in een auto wordt gelepeld. Echte klassieker liefhebbers gruwen er ongetwijfeld van, maar ach je kunt niet iedereen te vriend houden. Gelukkig zijn er nog aardig wat originele BMW 2002’s over en dus kunnen we gerust genieten van dit projectje.
Volgens Germancarscene is dit een Amerikaanse 2002 die is uitgerust met de veel mooiere Europese bumpers. Onder de kap vinden we een aangepast 2.5 liter E30 M3 viercylinder blok die er 267 pk uit zou pompen. De versnellingsbak is vervangen door een close-ratio exemplaar uit een 323i, laten we voor de eigenaar hopen dat die de extra kracht goed kan verwerken.
Alex zegt
Mooie wolf in schaapskleren, mooie motoren van BMW
DeNNi$ - RaMM$teiN zegt
Cool :D
roberto zegt
lache… tog blijf de E36 orgineel t mooist
ik zegt
vet
floef zegt
haha , ja leuk want als ik die auto op de weg zie , lach ik hem in eerste instantie, uit maar waarschijnlijk trekt ‘ie de meeste auto’s er toch zo uit.
maarja toch als je zo’n investering in een motor maakt.
doe het dan bij een mooie auto
Coen zegt
Dit is toch wel een van de coolste auto’s die ik ooit gezien heb zeg.
CSL zegt
@roberto
het is een E30 M blok hoor ;)
CSL zegt
Hier voor de Liefhebber ombouw van een E30 325 naar E46 M3 SMG!!!
http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=359200
Klassiekerrally zegt
OK, ik ben klassiekerliefhebber (DUH!) en best puristisch.
Maar voor dit soort projecten kan ik wel warmlopen!
Het is namelijk geen heel zeldzame auto en het is heel netjes gedaan.
Persoonlijk had ik door andere velgen te kiezen er nog meer een ‘sleeper’ van gemaakt, maar dat is eigenlijk het enige puntje van kritiek…
Met smart denk ik terug aan mijn VW 1303S met 125 pk Golf GTI motor…
m5 zegt
mooi ik heb vroeger ook een bmw 2002 die kreeg op den duur wangen aan de zijkant van al die karren zand en grint die ik er mee naar de bouw sleurde
m5 zegt
een bmw 2002 gehad
sacha zegt
Dat is nog eens een sleeper.
Dus géén ricer.
Klassiekerrally zegt
Dit was wat mij betreft de ultieme sleeper…
Tazio zegt
Psst, geheimpje, zowat alle 2002’s rijden met een M3 blok rond, met een oude kop op en wat carbu’s. (anders komen ze niet vooruit)
Tazio zegt
In klassieke rallys bedoel ik, op straat zal het wel meevallen ;-)
Robin zegt
Gaaf ja cool,… doe maar!!
Wil ik er wel een rolkooi in en schijfremmen, andere vering, beetje mooi ingebouwde navi, lederen verwarmde stoelen, climat control, centrale vergrendelingen met afstandsbediening, airbagje, xenon verlichting, regensensor, I-pod aansluiting, eigenlijk ook mooie 18 inch velgjes op runflat tyres en uitgeklopte wielkasten.
Wat?
Kevski-Style zegt
Tja, vanuit technisch oogpunt vind ik dit wel leuk, maar ik zie er persoonlijk niet echte en uitdaging in. Ik vind het leuker om dat met de originele spullen nog in de auto te doen. is evel meer een uitdaging als een ander blok overhangen.
Buiten dat is dit in feite een downgrade. Het orginele blok (M10) is namelijk ook het blok wat BMW heeft gebruikt in het turbo tijdperk van de F1. 1400Pk uit 1500cc. Dat blijf ik dan weer veel interessanter vinden.
Veel oude auto’s kan je namelijk hard zat laten lopen met de originele spullen. Ik rij met ongeveer 2x zoveel vermogen rond als waar de auto mee uit de fabriek kwam rollen, en 3 x zoveel vermogen zou zelfs haalbaar zijn als ik een ouder kenteken had waardoor mij CO hoger mag zijn als nu het geval is. Bovendien blijft de balans van de auto er veel beter door met gebruik van het originele blok.
Maar ja, ik doe dan ook wel meer dingen anders dan anderen. Ik maak nu eenmaal mijn eigen spelregels….
Wat_een_gezeik zegt
niet eens een V8, beetje jammer dit
niels zegt
bruuuut :D
edwin zegt
Als 2002 eigenaar kan ik vertellen dat dit inderdaad de 02 van een amerikaan is. Zijn auto is aangepast met een E30 M3 blok erin, het zogenaamde S14 blok.
Dit is een blok wat dezelfde basis heeft als het M10 blok van een ‘normale’ 1602/1802/2002. Dus het is niet eens een grote aanpassing om dit blok erin te passen. Dus Kevski, het is geen downgrade.
Tazio: je kunt beter zeggen dat alle E30 M3’s rondrijden met een 2002 blok. Andersom gebeurt in Nederland niet veel. Er rijden er maar een paar rond in NL en dat zijn allemaal injectieblokken.
Maar deze 02 is verder gegaan, coilovers rondom en veel kevlar onderdelen om het gewicht te verminderen. En normaal weegt een 02 al minder dan 1000 kg. Dat is veeeel lichter dan een 4-persoons sportieve sedan tegenwoordig weegt.
Een M2 kit is gewoon te koop in de USA: http://www.2002parts.com/html/m2_kit.html
Meer info over M2’s: http://www.m2bmw.com/cooper.htm hier staat meer info over deze auto.
Tazio zegt
@Edwin
Klopt, kan ik me helemaal in vinden.
ForrestGrr zegt
Dit vraagt om een video naar mijn mening. Ziet er zeer afgewerkt en subtiel uit naar mijn mening. Hrmm ik zou wel graag een 2002 willen hebben :P
@Klassiekerrally: gave kever, al zou ik dan toch liever een motor van de volkswagen 911 willen hebben ;).
Us zegt
Ik ben zelf heel veel bezig met BMW’s. Af en toe hebben we projecten waarbij we een nieuwe(re) blok in een vooral E30 plaatsen. Heel leuk maar ik kan jullie ook vertellen dat het elke keer bloed zweet en tranen is. Koeling, elektronica (alhoewel niet echt een plm bij BMW0 ligging in motorruimte. Aanpassingen aan aandrijving, ratio’s en diif.
Het resultaat: E30’s die kort schakelen top 210 maar als een “beest” trekken en driften. Rottepolderplein is onze driftcenter:-) en ontelbare keren is die plein laat in de avond onveilig gemaakt waarbij de N200 onze straatcircuit was.
Jammer voor de schrijvers die wél kunnen praten over auto’s maar zelf weinig kunnen doen. Tis namelijk echt leuk en zet een aantal dingen over auto’s in perspectief.
rvo zegt
@ CSL, die link is top! ik zocht al lang naar iemand die dit zou doen, was natuurlijk een kwestie van tijd..
offtopic, waarom kan dit toch alleen in amerika:
2000 e46 323i : mod bug
2004 e46 m3 : sunny day
1990 e30 325is : race
2007 e92 335i : school
bizar.. %)
Armada zegt
Inderdaad een mooi ding die bmw. Dit is echter ook een leuke sleeper:
http://videos.streetfire.net/search/volvo/9/16fd39ff-c421-4507-914f-4b3af4fe7173.htm
Sleeper powerrrr.
Kevski-Style zegt
@ edwin: Elk M blok is gebaseerd op de M10, dus het is wel erg kort door de bocht om te zeggen dat het geen downgrade is. Het blok is in de basis hetzelfde, maar verschilt ook op tal van punten. Ik snap ook wel dat je uit een motor met meer inhoud meer vermogen kan persen. Ook dat is niet meer dan logisch. Maar feit blijft dat het M10 blok legendarischer is als dat de S14 ooit zal worden….
elvis zegt
Het kost meestal meer om uit een orgineel blok zoals bij de 2002 hetzelfde vermogen te halen als wanneer je een m3 blok erin zet. En geef mij maar zeker weten een volledig omgebouwde 02 ipv totaal orgineel gerestaureerd. Orgineel is leuk als je 60 bent en zo’n ding vroeger hebt gehad, daarnaast kost het bergen met geld en het is (in bepaald opzicht!) ook vrij makkelijk je maakt hem zoals ie vroeger was. Als je hem ombouwt moet je veel meer keuzes maken om het geheel snel, veilig en vooral mooi te maken.
Ik kan niet wachten tot mijn 2002 klaar is en ik al die sjonnies in M3(16)’s en Golf 4 ex leasebakken kan dollen.
Plan voor de langere termijn is bij mij een 318iS blok.
Kevski-Style zegt
@ elvis: ben ik helemaal met je eens. het is simpelweg gezegd ook gecompliseerder om dat te doen. Dat maakt het voor ij interessanter. Blok wat ik nu heb had een redline van 5500RPM. Huidige redline ligt nu op 9000RPM met nog een speling van zo’n 800 toeren extra. Ik heb het dan ook nooit over origineel gehad. Ik doe de dingen alleen wel met de blokken die erin horen en pas die verder gewoon aan….
mashell zegt
Normaal gesproken vind ik gerommel aan klassiekers al snel heiligschennis. Maar om de een of andere vinden vind ik dit wel kunnen en zelfs wel heel erg cool en respectvol. Die 2002 is ook wel een heel erg mooie auto.
Citrofiel zegt
Dit vraagt om een filmpje en een vergelijkende race! (met een modern iets)
Dink zegt
Re: KR: velgen vallen me nog mee.
Ook een beetje een sleeper:
De 2002 van maatje Norm Ricketts, 2.1 4-klapper met 240 brake. Overigens met dezelfde fabriek als in de Chevron BB. Gaat elke Junior 2.0 genadeloos voorbij . . .
Wimbers zegt
ook nog een mooie 1802 gehad vroeger (10 jaar terug), 2002 blok erin. volledig originele looks.
wat een heerlijke auto was dat. paar hele leuke vakanties mee gehad (pyreneen, alpen)
CSL zegt
Dit is een goeie 2002 van NIRA motorsport met M3 2.3 Turbo blok met 600PK:
Lars zegt
schrijf toch eens gewoon cilinder en niet cylinder…
http://www.vandale.nl/opzoeken/woordenboek/?zoekwoord=cilinder
Jelle de Boer zegt
Dat zal wel vooruit gaan 343 PK op een 2002 van 800 kg. BMW 2002 is geweldige auto, eerste productieauto met een turbo
Hele mooie zet van BMW elke merk is bmw gevolgd
elvis zegt
nou 343 pk in een 2002 zou idd zeer bruut wezen, maar het gaat om een e30 blok ipv e46. Ik heb er wel aan zitten denken, stond laatst een e46 m3 blok voor 3000 euro te koop op marktplaats, maar dan krijg je wel problemen met kenteken en lopend krijgen met al die elektronica.
Trouwens de chevrolet corvair was al zo’n 10 jaar eerder met de turbo (op een luchtgekoelde, 6 cilinder boxer achterin, wazige bak, moet ik ook nog hebben), 2002 was eerste europese turbomotor.
Dink zegt
Die Corvair was weer de basis van die buggy waar McQueen in crosste in The Thomas Crown Affair . . . de eerste versie dan ;)
Stoes zegt
In 3 woorden,,,,
Klein en Krachtig
patrick zegt
de m3 e30 is gewoon goddelijk, wat daar naar komt vind ik gewoon een slap aftreksel van de e30
sorry luitjes maar de m3 e30 is en blijft de mooiste bmw ooit
Gr patrick
fred zegt
hoi ik ben fred en heb een 2002 en wil er zon m3 blokje inlepelen maar ik vraag me zo af wat je nu eigelijk allemaal moet verandere op remmen enzo na dan want mij lijkt een gehele m3 aandrijflijn er niet onde te passen of wel? hoe doen jullie dat met cardanassen etc? alvast bedankt enzo
fred
321bhp zegt
Ik zou het zelf ook wel willen doen met mijn 02, maar heb t geld er niet voor. Volgens mij moet je de aandrijfas inkorten, tunnel iets groter maken voor de bak. Sowieso andere motorsteunen. Ik wilde zelf een 318is blok erin zetten, dan zou je nog iets moeten verzinnen op de spaghettiuitlaat want die past niet, weet niet zeker of dat bij het m3 blok wel lukt. Ik denk dat het wel te doen is, alleen die 3000 euro voor een blokje is vaak een probleem