Maar nu nog wel eventjes dan. De M3 met varkensneus is er bijna.
De BMW M3 en M4 komen eraan. Dat mag intussen geen geheim meer zijn. Het zijn nu eenmaal zeer tot de verbeelding sprekende auto’s, dus elk momentje is een persmomentje. En ja, daar werken wij natuurlijk volledig aan mee. Alpina ook trouwens, want vandaag hadden ze het bizarre nieuws dat een B3 ook in het rood op de foto gezet kon worden.
Ouderwets lekker
De M3 en M4 beloven weer ouderwets lekkere auto’s te worden. Zowel de purist als de persoon die van blubberdik houdt komt aan zijn trekken. Kijk, dat begint meteen al goed. De Beiers geven zes afbeeldingen vrij waarop we al het een en ander kunnen ‘zien’. De BMW M3 gaat inderdaad die zeldzaam lelijke varkensneus krijgen. Waarschijnlijk moeten we eraan wennen en zal men hun E46 en E92 ook gaan voorzien van de Filemon Wesselink-look.
M3 met varkensneus
Maar moeten we de M3 met varkensneus alleen gaan beoordelen op de neus? Nee, natuurlijk niet. Dat BMW de M3 een M4-neus gaat geven is niet nieuw. De vorige twee generaties hadden ook de neus van de Coupé-versie. Dat lijkt duur en omslachtig, maar is juist een manier om geld te besparen. Qua koeling, indeling van alle hardware onder de motorkap, voetgangersveiligheid, ontwerpen, fabricage en dergelijke scheelt het een hoop geld. Audi dit het bijvoorbeeld ook met de RS6 en RS7. Als bonus ziet het er ook nog eens afwijkender uit waardoor je je zelf cooler kunt gaan voelen.
Isle of Man
Wat sowieso cool is, is de nieuwe kleur Isle of Man-green, vernoemd naar het circuit daar waar nog echt alleen suïcidale helden rondrijden. Deze kleur zal tevens de introductiekleur zijn voor de BMW M3. Voor de BMW M4 wordt dat São Paulo-yellow.
Twee uitvoeringen
Van de nieuwe M3 met varkensneus komen twee varianten. Beide hebben een drie liter zes-in-lijn onder de motorkap. De leukste versie is de instapper. Dat is de versie met ‘slechts’ 480 pk en 600 Nm. Deze krachten worden via een handbak (!) overgebracht op enkel de achterwielen (!), gelukkig. Opmerkelijk, de M3 zal de enige 3 Serie zijn die leverbaar is met een handbak. Dan is er ook nog een M3 Competition. Deze leverbaar zijn met dezelfde motor, maar heeft dan 510 pk en eveneens 600 Nm.
Het grote verschil is dat de M3 Competition een automaat zal hebben én xDrive vierwielaandrijving. Daarmee weegt de Competition wel wat meer: xDrive alleen al maakt een G30 zo’n 70 kg zwaarder. De automaat voegt daar waarschijnlijk nog eens zo’n 50 kilogram bovenop. Dus de pk-gewichtsverhouding lijkt ongeveer gelijk komen te liggen.
Onthulling M3 met varkensneus
De nieuwe BMW M3 met varkensneus en M4 (met dezelfde gok, maak je maar geen zorgen) worden woensdag 23 september onthuld. Verwacht de teaser van de gele M4 morgenmiddag. Een M3 Touring komt pas veel later.
JamesBond007 zegt
Ach, de M3(4) is altijd al dik geweest dus de referentie met een varken is wel zeker terecht. Lekker vet ook
bierbuik zegt
Nuttige foto’s ook! Verder vind ik de hazentanden verschrikkelijk, zwarte grille rand icm een donkere kleur maakt het nog wel te doen lijkt me
karaya zegt
De purist gaat voor een 1e generatie met viercilinder. Dat is in de basis een echte racewagen.
Die M3’s van tegenwoordig zijn net zo corpulent als een nieuwe 911.
karhengst zegt
Dat wordt wennen voor degene die z’n auto normaalgesproken achteruit inparkeert.
jeps90 zegt
Leuk, dit verdient meer aandacht!
dalmore zegt
Er is inmiddels enige tijd voorbij sinds de eerste foto’s maar ik kan nog steeds niet wennen aan die afschuwelijke grill.
Stel dat ik aan het zoeken was naar een auto in dit segment is de neus 100% rede om hem te laten staan
quinn zegt
Wat erg hé dat nieuwe varkensneuzen design van BMW. Wat een miskleun!
smex zegt
Als BMW liefhebber vind ik de M3/4 presentatie altijd interessant, maar met de huidige design koers sla ik toch over.
moveyourmind zegt
Vind het juist geweldig dat BMW het lef heeft om niet op safe te spelen en het aandurven om met auto’s te komen die een heerlijk extreem hoog in your face gehalte hebben.
Ze mogen daarmee misschien wel een buitenbeentje onder de grote Duitse drie merken worden, en geen allemandsvriend, maar ik denk dat juist daar het succes in verborgen zal zitten.
peke zegt
@moveyourmind: kan maar zo.
Voorheen was iedereen anti over het familie gezicht van de Duitse merken.
Je doet het gewoon niet snel goed ;)
Dutchdriftking zegt
Sorry liefhebbers, maar ik vind het gewoon heel erg geslaagd.
goodolddays zegt
Zo dat je hem niet meer ziet door de rook, is ie het mooist.
bernoulli zegt
Als je varken zo’n neus heeft, dan is er iets mis met je varken.
harrie zegt
Neusgaten zo groot als die van de gemiddelde nachtapotheker die erin rijdt.
Pascal zegt
Gewoon lekker dik en BMW, ik kan het wel waarderen. Zet maar voor de deur neer!
nldonaldo zegt
“Opmerkelijk, de M3 zal de enige 3 Serie zijn die leverbaar is met een handbak”. Dit klopt niet, kijk maar in de Duitse configurator, de 318d is daar ook leverbaar als handbak.
expert zegt
Wat is dat voor een manier van schrijven, varkensneus? Ik hoop dat BMW hiermee dan ook stopt met jullie auto’s te geven voor testen.
gekkehenk zegt
@expert: prima, die graflelijke dingen hoef ik niet in bewegend beeld te zien hier op ab ?
pa045 zegt
@expert: goh. Een mening geven die negatief is. Daar is de jonge generatie niet mee opgegroeid. Liken, liken zou je. Meedoen is belangrijker dan winnen..
bugboy zegt
@expert: Laat journalisten gewoon lekker schrijven wat ze willen. Of moet BMW de kant op van Ferrari? Daar heb je als journalist ook allerlei beperkingen (als ik Carlo Brandsen goed heb begrepen).
MarcoM zegt
@expert: waarom, bang voor kritiek van de consumenten? Het zijn tenslotte de consumenten die hem moeten gaan kopen. Voor mij geen saloondeuren, eh varkensneus.
pa045 zegt
Het maakt niet uit hoe die eruit ziet. Als het maar dik en duur is, en iedereen ziet het. Dan ben je vanzelf succesvol.
RiKe zegt
Ik blijf erbij, de BMW’s met deze neuzen zien er stuk voor stuk beter uit NA het ongeluk. De designer en personen die dit hebben goedgekeurd dienen ze in eerste instantie te slaan, en vervolgens te ontslaan