Deze M3 Individual Cabrio is met smaak samengesteld.
Veel dikker dan een M3 Cabriolet wordt het niet. Kies de dikste drie serie en monteer de grootst mogelijke motor. Al jarenlang is het een populair recept. Natuurlijk, sommigen zweren bij een coupé of sedan als ze voor een BMW M3 (of M4) gaan shoppen, maar zo’n Cabrio heeft natuurlijk een extra dimensie: het is altijd leuk als je het dak naar beneden kunt klappen.
Net als met een Porsche 911 is de ene M3 de andere niet. Er is zoveel mogelijk qua uitrusting en uitvoering, dat twee identieke versies vinden erg lastig is. Dat is helemaal het geval met deze M3 Cabrio Individual. Het is nog zo’n ouderwetse auto waarbij het smullen geblazen is. We hadden een tijdje geleden een dergelijke M3 met The Collectables, maar we vonden er nog eentje op Marktplaats.
M3 Cabrio Individual
In dit geval is de auto een zogenaamde ‘Individual’. De kleur van de auto is Azuritschwarz. Dat is een hele fraaie donkerblauwe tint. Het lijkt wel wat op Cosmosschwarz, maar is nog dieper qua kleur. Zeker als de zon erop staat is het schitterend. Het interieur contrasteert lekker, want het Oxyd-braun is bijna oranje van kleur. Erg bijzonder. De stoelen van de M3 Cabrio Individual zijn ook niet de standaard sportstoelen, maar de speciale M stoelen. Ook erg fraai is dat de onderkant van het dashboard en de middentunnel ook in de Oxyd-bruine kleur zijn uitgevoerd. Normaliter is dat gewoon zwart.
Onder de kap van deze M3 huist gelukkig die geweldige S65-motor, een 4.0 liter V8 die het voornamelijk van toeren moet hebben. Gelukkig kan het blok meer dan 8.200 toeren draaien. Spektakel gegarandeerd. De auto is uit Duitsland geïmporteerd en heeft meteen een goede beurt gehad.
Preventief lagerschalen vervangen
Daarbij zijn ook preventief de lagerschalen vervangen. Kortom, ondanks de kilometerstand van 173.073 kun je er wel eventjes tegenaan. Ook prettig, de M Sportuitlaat is gemonteerd, maar de standaarduitlaat wordt ook geleverd.
De M3 Cabrio Individual komt 2011 en is uitgersut met de DCT-automaat. Dat was een automaat met dubbele koppeling, die tegenwoordig helaas niet meer gebruikt wordt (de M3 en M4 hebben een gewone automaat met koppelomvormer). Maar het mooiste zijn nog de wielen. Vaak zie je de (te) grote velgen en zijn er popiejopies die er BBS-ers onder leggen. Maar in dit geval zijn is het de originele 18 inch-breedset die eronder ligt (en hoort!) Ondanks het feit dat ze vrij breed zijn, zijn de wielen behoorlijk licht. Check hieronder het Autoblog BMW M3 aankoopadvies!
De M3 Cabrio Individual advertentie kun je hier bekijken!
lekkaah zegt
Kleine correctie: S65 i.p.v. S62
Bovendien is het raadzaam om lagerschalen voor 100k te vervangen. Als deze later zijn vervangen dan is dat niet erg fijn i.v.m. te lang doorgereden met de oorspronkelijke. Zijn ze wel netjes voor 100k vervangen zijn ze straks dus eigenlijk weer toe aan nieuwe. Tenzij er een leverancier is die betere schalen heeft.
willeme zegt
@lekkaah: of de schalen zijn gewoon keurig voor de tweede maal vervangen ;-)
gregorius zegt
Ik zit niet vaak op de forums; maar ik vind wel erg veel tegenstrijdige berichten.
De US heeft het over 100k mijlen, EU heeft het over 100k kilometers.
En dan zegt met: goed opwarmen en weinig km’s in het hogere toerenbereik = veel minder kans dat er al iets stuk is.
Het is toch weer 2000-3000 euro om t te verwisselen.
jmeverts zegt
@gregorius: ik lees ook regelmatig 70k km. Ligt uiteraard ook aan je rijstijl.
lekkaah zegt
@gregorius: Ja, ik heb al gesleten schalen gezien al bij 80k km’s maar ook goede schalen bij 120k. Blijft gokken, de kosten die je maakt om alleen maar ff ‘te kijken’ zijn zo hoog, je kan ze beter maar gewoon rond de 80k te vervangen. Valt helaas weinig tegen te doen, volgens mij zijn er anno 2021 nog steeds geen aftermarket schalen beschikbaar die beter zijn. Slikken, vervangen en doorrijden met een gerust hart maar.
gregorius zegt
Da’s een hoop geld voor een geimporteerde E93 M3 met 173000 km.
Als het zo doorgaat, ga ik gewoon winst maken op mijn M3 die ik nu toch zo’n 5,5 jaar geleden gekocht heb (in t rood, minder km).
willeme zegt
@gregorius:
Een beetje M3 Cabrio pre-lift doet sowieso al 30-32k. Een later model is al gauw 40 en voor exemplaren met heel weinig kilometers betaal je tegenwoordig een halve ton. Volgens mij zijn alle M3 Cabrio’s die nu te koop staan ook importauto’s (logisch, want in Nederland wordt dit bijna niet nieuw verkocht).
Dus je zit op goud met jouw M3 DCT ;-)
Stellantis rules the sky zegt
Ik vind het ook aan de prijs voor een auto met 173k op de teller, zou eerder een bedrag dat met een 2 begint verwachten. Als je hier lekker mee gaat rijden is de tellerstand over 2 max 3 jaar over de twee ton, aan wie krijg je je auto dan nog goed verkocht??
Wel mooie samenstelling, maar als ik een M3 zou willen dan sedan of coupé voor mij.
willeme zegt
@psarulez:
Alles onder de 30 mille is een paar jaar ouder en heeft meer gelopen. En dan heb je een ‘standaard’ uitvoering, geen Individual. Bij dit soort auto’s is onderhoud ook wel een doorslaggevend (vind ik persoonlijk). Dan koop je een pre-LCI in het grijs met zwart leer voor 30k en kun je meteen groot onderhoud plegen. Dan kom je al snel uit op de prijs van deze.
gregorius zegt
Onderhoud is toch een lastig verhaal op dit soort auto’s. BMW-garages zijn gewoon fout-code & replace. Is dat nou onderhoud? Ik heb meerdere malen gezien en gemerkt dat de BMW garage (ondertussen al 4 verschillende in midden-Zwitserland) je gewoon niet helpt. Ze denken niet mee en doen problemen zonder foutcode af als niet bestaand. Klagen bij BMW-CH heeft (had) geen zin.
Dan ga ik liever naar een mannetje dat het nog met liefde doet. Maar ja, geen BMW stempel in je boekje.
willeme zegt
@gregorius: ik zou dit soort auto’s altijd naar een goed aangeschreven specialist brengen. En sowieso kopen daar waar ze ook sleutelen (tenzij particulier, uiteraard).
Stellantis rules the sky zegt
Dan weet je gelijk wat deze auto waard is als je over een paar jaar die magische grens van 200k overschreden hebt. Vind het best forse afschrijving nog, daarom zou ik een koop alleen overwegen voor nu al onder de 30k. Voor bijna 40k zou ik m’n budget wat verder oprekken voor een sportauto met minder kilometers, een cayman, 911, f type of misschien boxster.
ttr6 zegt
Mooie auto met hebberige motor. Als je voor die interieur kleur combo gaat, kun je ook bij Alfa shoppen. De Giulia kent ook die 2-kleuren dashbords. Alleen is de Q nog een beetje duur, dus zul je het met een 4 cylinder moeten doen.
erikabarth zegt
@ttr6
Pak dan direct de juiste een QV, heel veel sneller dan deze M3 ook rondje ring.
iphonistvongates zegt
Wel zelf checken of de Sport+ Mode nog juist functioneert van de M-DCT bak anders wordt het een duur project.
nout zegt
Doet me altijd goed, zo’n dikke kilometerstand op een liefhebbersauto.
petroldrinker zegt
De E92 M3 er gewoon beter uit met 18″ en een dikke wang op de band dan een 19″ of zelfs 20″. Blijft altijd gaaf als ik de mijne op dezelfde velgen zie staan. alleen heb ik rondom (uit het hoofd) 15mm (of 10mm kan ook) spacers zodat ze wat mooier in de wielkasten vallen.
kniesoor zegt
“meer dan 8200 toeren” ? Het rode gebied van de toerenteller lijkt wat anders te suggereren. Mis ik iets ?
bmwpowerm5 zegt
dan is ie nog niet op temperatuur
kniesoor zegt
Je hebt gelijk, effe niet op de temperatuurmeter gelet. Schaam op mij . . . 🙂
Charles Taycan 4S zegt
Mooie BMW! Daar wordt jouw hart wel warm van he @willeme?😉 Nette velgen ook!👌
sabrerator zegt
Opmerkelijk.
Een Duitse auto waar heel Autoblog idolaat van is moet klaarblijkelijk elke 70.000 – 100.000km de lagerschalen vervangen hebben en iedereen vind dat blijkbaar heel normaal.
Was dit bij een potente Franse auto (een Renault Sport b.v.) het geval geweest was Autoblog te klein geweest.
Het “Franse troep” zou niet van de lucht zijn geweest.
Maar het zijn tenminste wel premium lagerschalen.
lekkaah zegt
@sabrerator: blok is eigenlijk voor de racerij ontwikkeld.. volgens mij was dat Lemans. Accountants bij BMW wilde er wat meer uitslaan en besloten het in de toen nieuwe M3 te stoppen. Maar dat blok is zwaar ‘over’engineered voor een productieauto.
clubbtraxx zegt
Ah vandaar… Over engineered en daarom moet je al bij 70K aan de nieuwe lagerschalen, juist ja….
lekkaah zegt
Yep, 8600 rpm V8 in een productieauto die 300k+ mee moet gaan is gewoon niet handig. Dit blok is door onwijs veel racingteams gebruikt in de racerij, jarenlang en bleek behoorlijk betrouwbaar.
Us1980 zegt
@lekkaah:
Sebrerator heb gewoon gelijk..
Op de een of andere manier kan BMW geen krukassen en lagerschalen of kettingen maken..
S65/S85 lagerschalen.. E46 M3 ook..
N20/N13/N57 etc lagerschalen en kettingen allemaal voor 2 ton kapot..
Dus tja.. BMW en motoren bouwen.. het is alsof ze iedereen écht in een elektrische auto willen hebben..
Dan zal BMW de stator ook nog verneuken..