Ditmaal moeten de huurders er aan geloven.
Het zat er een keer aan te komen. Geloof het of niet, deze ochtend nog gaf ondergetekende aan een bekende door: schiet even op met die reserveringsaanvraag, want Winter is coming!
En ja hoor, vanmiddag ontving ik als Lynk & Co abonnee het mailtje dat Lynk & Co vanaf 15 november servicekosten gaat berekenen wanneer één van haar auto’s verhuurd wordt. Laten we direct helder zijn, dat is volledig terecht. Want Lynk moet immers ook iets verdienen wanneer een auto verhuurd wordt.
Autodelen met Lynk & Co hoe werkt dat dan?
Voor iedereen die zich nog niet verdiept heeft in Lynk & Co nog 1 keer de korte versie. Je kunt de Lynk&Co 01 (private) leasen, kopen en je kunt er een abonnement op nemen. De prijs van dat abonnement is overigens per juli 2023 ook gestegen naar € 650 per maand. (Ondergetekende betaalt overigens nog € 550 per maand, voor zolang het duurt).
Je hebt de mogelijkheid om de auto ook te delen of beter gezegd ‘verhuren’. Je bepaalt zelf wanneer hij beschikbaar is voor verhuur en je bepaalt zelf de uur/dagprijs. Lynk & Co verdiende daar helemaal niets aan, al het geld gaat direct naar de abonnee/eigenaar. Vreemd was dat. Maar Lynk gebruikte het excuus dat de deel-app nog ‘in Bèta’ was. En precies dat gaat nu per 15 november wijzigen.
Hoe hoog zijn de huur servicekosten Lynk&Co?
Nu komen er op elke verhuuractie dus servicekosten. Op de website van Lynk&Co zie je daar een mooi staatje van. Ze worden per uur/dag berekend
- 0 tot 5 uur – € 4,10/uur
- 6 tot 24 uur – € 21,50/boeking
- 2 tot 5 dagen – € 20,30/dag
- 6 tot 10 dagen – € 18,60/dag
- 11 tot 28 dagen – € 15,30/dag
En om daar meteen maar iets van te vinden. Dat is vrij fors! Zeker wanneer je bedenkt dat de verhuurder/berijder die zijn auto ter beschikking stelt ook nog iets wil verdienen. Er wordt nog niet gerept over een kilometerlimiet per uur/dag. Dat zou kunnen verklaren dat de prijs nog zo stevig is.
Nog meer slecht nieuws in aantocht?
Een sidenote in de e-mail die alle ‘eigenaren’ vandaag ontvingen is de melding dat iedereen die zijn auto ‘deelt’ / ‘verhuurt’ vanwege Dac 7 regelgeving zijn belastinggegevens moet delen met Lynk & Co. We hebben onze fiscalist gevraagd of dit betekent dat je dan het ‘huurinkomen’ ineens terugziet op je vooringevulde belastingaangifte.. Dat zou de doodsteek zijn voor het autodelen wat de familie Ras betreft en vast ook voor andere gebruikers.
wceend zegt
“We hebben onze fiscalist gevraagd of dit betekent dat je dan het ‘huurinkomen’ ineens terugziet op je vooringevulde belastingaangifte.. Dat zou de doodsteek zijn voor het autodelen wat de familie Ras betreft en vast ook voor andere gebruikers.“
Zelfs als dat zo was viel het onder resultaat overige werkzaamheden, dus tot een alleszins schappelijke grens zou je daar geen inkomensbelasting over betalen.
michaelras zegt
Er is natuurlijk een grens van (volgens mij) € 5000. Maar het zal je er maar net overheen duwen wanneer je hem een paar weken verhuurd per jaar.
Sommige mensen hebben al enkele ‘overige werkzaamheden’ ;-)
Fernando zegt
Kan niet duur genoeg worden, liefst zo duur dat er geen meer van rondrijden.
Is niet om aan te gluren
Dutchdriftking zegt
Je kan natuurlijk altijd nog je auto ‘zwart’ verhuren. Ik weet niet of er in het contract regels staan aan het uitlenen van de auto aan een vriend?
werf76 zegt
Boeit huurders in krachtwijken helemaal niets. Het is tenslotte hun zwarte geld. Telefoontje gaat van hand naar hand. Samen delen ze maandelijkse kosten.
bmwadept zegt
Wel vreemd dat verhuurders in krachtwijken met zwartgeld een privatelease contract kunnen afsluiten. Ben benieuwd naar jouw onderbuik… pardon onderbouwing van jouw bewering.
ghini zegt
Ik ben wel benieuwd hoe vaak je je eigen auto verhuurd en voor wat voor bedragen. Interessante constructie, had ik gemist. Wat vind je verder van de huurprijs en de auto?
michaelras zegt
Ik verhuur hem alleen maar aan bekenden. Vooral het benzineverrekenverhaal is niet geregeld. Dus potentieel blijf je elke keer met een kater zitten.
Joris24 zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
vopo zegt
Ben vooral benieuwd hoe dat verzekering technisch werkt als de huurder schade veroorzaakt.
michaelras zegt
Geregeld door Lynk. Maar als ze hem Total loss rijden is het natuurlijk uiteindelijk toch het probleem van de oorspronkelijke berijder.
mx5wijf zegt
Het valt me wel op dat die Lynk enzo vaak pauperig bereden wordt. Maar nu snap ik dat dat de rentals zijn… mooi dat daar een eind aan komt 😉
michaelras zegt
De drempel om Lynk te rijden is extreem laag. Als ze 0,01 cent van je betaalmethode kunnen incasseren vinden ze het al prima. Kom daar maar eens om bij Private Lease. Daar mag je met de billen bloot: salarisstroken/arbeidscontracten/jaaropgaves aanleveren.
JamesBond007 zegt
Ben dus niet de enige die het is opgevallen
oldebronx13 zegt
Zijn het niet ‘gewoon’ box3 inkomsten? Daar hoef je geen inkomstenbelasting over af te dragen.
Wanneer het wel overige inkomsten zijn, mag je neem ik aan ook de kosten in aftrek nemen.
JamesBond007 zegt
Maakt mij niks uit, vind 1/2 gebruikers (lees huurders) een stel aso’s. Hele zure opmerking, heb inderdaad een flinke slok azijn op maar valt echt op dat er schofterig mee wordt gereden in regio Delft, Rotterdam.