De aandelen van Volvo in Lynk & Co gaan naar Zeekr.
De afgelopen 10 jaar hanteren de autoconcerns allemaal het motto ‘hoe meer merken hoe beter’. Zo ook Geely. Naast Volvo en Polestar kwam er ook nog Lynk & Co. En in 2021 kwam er weer een gloednieuw merk bij in de vorm van Zeekr, met dezelfde designtaal als Lynk & Co en nota bene hetzelfde logo. De toegevoegde waarde? Dat weet niemand.
Het lijkt erop dat er nu langzaam een kentering komt. Zo gaat Stellantis al vervroegd kijken of er merken geschrapt moeten worden. En Geely gaat het nu ook wat efficiënter aan pakken. Lynk & Co en Zeekr worden namelijk samengevoegd.
Volvo had een aandeel van 30% in Lynk & Co, maar ze maken zojuist bekend dat ze hier afstand van doen. Deze aandelen worden overgenomen door Zeekr. Daarnaast zal Zeekr nog aandelen kopen van Geely Holding, voor een belang van 51%.
Gaat de naam Lynk & Co dan ook verdwijnen? Of de naam Zeekr? Daar lijkt het voorlopig nog niet op. Na het schuiven met de aandelen zullen beide merken nog gewoon blijven bestaan. Het doel is vooral een meer efficiënte aanpak.
Dit zou natuurlijk wel de eerste stap kunnen zijn om de merken op termijn alsnog samen te voegen. Want het is ons nog steeds onduidelijk waarom het nodig is om Lynk & Co en Zeekr als twee afzonderlijke merken te voeren. Maar ja, we snappen wel meer dingen niet. Waarom een Audi een nieuw merk genaamd AUDI lanceert bijvoorbeeld.
Via: Reuters
tenaci zegt
Ik vind beide namen vreselijk en volkomen inwisselbaar, maar iets anders zou nog mooier zijn. Que design tapten ze al uit hetzelfde vaatje dus alleen maar logisch dat ze samen gaan. Maar maak er dan ook echt een merk van, dat gaat ook helpen in de merkbeleving. En laat dan over de nieuwe naar iets anders dan een Chinees marketingbureau nadenken.
mashell zegt
Dat zie ik niet zo, Lynk & Co is rare een ongemakkelijke naam. Maar Zeekr is een juist een sterke naam. Overigens zijn dit van de Chinese merken wel de nummer 1 en 2 met de beste auto’s op de Europese markt.
Gewoon de merken samenvoegen en de modellen namen geven, noem ze naar steden, zangeressen, eilanden, nobelprijswinnaars of zo.
lekkerlinksrijden zegt
Beste auto’s qua wat?
mashell zegt
Beste auto’s onder de Chinezen. Dus qua niveau tussen de Italianen en Fransen in.
lekkerlinksrijden zegt
Oh zo bedoel je. Ja, zou kunnen. Ik weet het eerlijk gezegd niet zo, Xpeng en BYD zijn toch ook niet zo slecht lijkt mij. Ik weet wel dat die Zeekr niet goedkoop is, maar dat het materiaal gebruik ook goed is. In mijn ogen allemaal niks, voor mij dan.
Allison Burgers zegt
Ze zijn ook volstrekt uitwisselbaar. Weet zo niet meer welke eerst was, maar als je de snuit van de L&C 01 en de Zeekr 001 naast elkaar ziet, dan zie je dat het gewoon hetzelfde ontwerp is.
Ook de logo’s zijn praktisch gelijk: https://iili.io/2ubNqPe.png
FrLW68 zegt
Als vervanger voor mijn Focus 1.6 (een uitstekende caravantrekker), zit ik al een tijd te kijken naar andere caravantrekker, maar dan met een hogere instap, zoals de Lynk & Co 01 of de Ford Kuga hybride (de Kuga 1.5 moest ik nooit aan beginnen, zei een ANWB-expert).
De Lynk & Co’s zijn veel goedkoper in aanschaf (2e hands uit 2022) en dan hebben ze ook nog eens meer te bieden en een lagere kilometerstand. Ik was van plan om begin 2025 een Lynk aan te schaffen, maar als Volvo de aandelen gaat verkopen, hoe zit het dan met onderhoud?