Met de Lynk & Co 08 ben je helemaal de man op de parking van de Albert Heijn.
In Nederland is de Lynk & Co 01 een groot succes. Een middelgrote crossover met voldoende vermogen, riante uitrusting en een zeer transparant kostenplaatje. Het is precies wat het volk wil. Nu hebben we zo de indruk dat dat maandbedrag nog niet kostendekkend is, maar het zorgt er wel voor dat het onbekende Chinese merk voet aan de grond krijgt in Europa.
Nu is het tijd voor een tweede model voor De Oude Wereld. Dit is namelijk de Lynk & Co 08. Het is voor ons weliswaar het tweede model, maar in China is dit het zevende model, vandaar de naam. Bij Lynk & Co hanteren ze een zelfde modelnaamstrategie als Polestar. Toevallig zijn beide merken onderdeel van de Geely Group, waartoe ook Lotus, Proton, Zeekr, Benelli en Volvo behoort.
Lynk & Co voorbode voor nieuwe XC60
En daarmee komen we tot de volgende parallel. De Lynk & Co 01 maakte gebruik van de techniek van de Volvo XC40. De ’08’ neemt het voortouw en staat op het platform van de volgende XC60, namelijk het CMA 2.0-platform.
Qua design zijn er met de Lynk & Co 08 flinke stappen gemaakt ten opzichte van de ’01’. Dat model heeft een unieke voorzijde, maar een nogal aparte achterkant met iets te grote lampen. Alsof je in een auto uit GTA 5 rondrijdt.
De Lynk & Co 08 is nog altijd herkenbaar als een Lynk & Co, maar een stuk strakker qua vormgeving. De snuit is minder pompeus en aan de zijkant hebben de designers geprobeerd er wat van te maken.
Wanneer komt ‘ie dan?
De Lynk & Co 08 is een plug-in hybride, waarbij het accent ligt op de elektromotoren. De benzinemotor is slechts een 1.5 driecilinder met turbo. Er komen ‘diverse’ gradaties qua vermogen en accupakketten.
De officiële onthulling van de auto is op de Shanghai Motor Show, die begint op 25 maart. Dan verwachten we meer informatie over de auto en wat meer afbeeldingen. Enkele maanden later wordt de nieuwe auto beschikbaar voor de thuismarkt. In 2024 komt de Lynk & Co 08 naar Europa.
Meer lezen? Dit waren de grootste winnaars qua autoverkopen in 2022!
rollingstoned zegt
“De snuit is minder pompeus en aan de zijkant hebben de designers geprobeerd er wat van te maken.”
Lynke soep dus….
Edge zegt
Ziet er gewoon prima uit. Inderdaad iets meer volwassen dan de 01. Ik vraag mij wel af wat nou precies de bedoeling is met de merken Lynk & Co en Zeekr. Beide merken zijn van Geely, de designs lijken extreem op elkaar, en dan wil Zeekr ook nog naar Europa uitbreiden. Gaat dat nog door, of worden alle Zeekr’s hier in Europa Lynk & Co’s?
b00st zegt
Voor chinezen lijken alle europeanen ook op elkaar
3246cm252kw zegt
Private lease 🤣
Robert zegt
Lach maar. Na 2030 (of misschien 2035) is de schaarste aan tweedehands auto’s en de restricties op het gebruik van ICE aangedreven auto’s dusdanig groot geworden, dat de doorsnee consument weinig andere keuze meer zal hebben, tenzij deze een héle dik gevulde bankrekening meebrengt.
viezefreddyw zegt
Chinees en private lease. Thanks, but no thanks.
gilettelubbers zegt
Pffff het wordt met de week erger met al die niet uitziende “SUV” meuk…😢
tmaister zegt
Mooie auto. Echter kan Lynk&Co vooral goed auto’s aan de man/vrouw/X brengen.
Voor garantie geven zij geen thuis.
Sinds week 2 laadt mijn 01 niet meer op en nu een kleine vijf maanden verder blijft het stil vanuit deze fabrikant.
Ik baal als een stekker (eerste nieuwe auto), maar wil u graag behoeden.
jeroenm83 zegt
“Ik baal als een stekker.”
Dat ik die niet zelf heb gevonden. Bedankt!
Enne…sterkte ermee trouwens.