• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lynk & Co 02 is hete hatchback met Volvo-techniek

Auteur: machielvdd, gepost 9 april 2021 om 16:58 – 28 Reacties

Lynk & Co 02 Hatchback

Komt een nieuw merk anno 2021 nog met een (hete) hatchback? Ja dus.

Het is gezellig geworden in de Volvo-familie, of beter gezegd de Geely-familie. Naast Volvo zijn er in Nederland nu ook Polestar en Lynk & Co. Dit laatste merk komt Volvo ook in Europa beconcurreren met de 01, een broertje van de XC40.

Naast de 01 hebben we ook de – jawel – 02 voorbij zien komen. Dit was wederom een cross-over. Lynk & Co heeft een beetje een rommeltje gemaakt van de naamgeving, waardoor de 02 kleiner is dan de 01. Verwarring alom. Wel staan beide modellen op hetzelfde platform, namelijk dat van de XC40.

Het lijkt er dus op dat een nieuw merk niet eens meer de moeite neemt om met andere modellen te komen dan cross-overs. Zij hebben in ieder geval geen last van een heritage waar ze per se aan vast moeten houden.

Toch komt Lynk & Co nu met een ‘ouderwetse’ carrosserievorm: een hatchback. Dit is simpelweg de 02 die we al kenden, maar dan niet hoog op zijn pootjes. Deze versie noemt Lynk & Co de 02 Hatchback. Hoe kómen ze er op.

  • Lynk & Co 02 Hatchback
  • Lynk & Co 02 Hatchback
  • Lynk & Co 02 Hatchback

De Lynk & Co 02 Hatchback ziet eruit als een hot hatch met de knaloranje kleur en maar liefst vier uitlaatpijpen. Heeft deze auto ook de power om deze sportieve looks te rechtvaardigen? Jawel, de Lynk & Co 02 Hatchback heeft een 2.0 turbo met 254 pk en 350 Nm koppel. Dit blok is ook te vinden in onder meer de V40 en V60. Niks mis mee dus.

De hamvraag is of de Lynk & Co 02 Hatchback ook naar Europa komt. Die vraag kunnen we nog niet definitief beantwoorden, maar reken er maar niet op.

Ook interessant!

  • Deze dikke sportsedan is helaas geen Volvo
  • Volvo C40 Recharge rijtest
    Volvo C40 Recharge rijtest
  • Minimale facelift Volvo XC60
    Dit kost de vernieuwde Volvo XC60
  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel

Nieuwste artikelen

  • Video: In het donker over een doorgetrokken streep inhalen
  • Tanken over de grens gaat in 2026 nóg meer lonen, maar wel alleen in dit land
  • Overleden Call of Duty-oprichter laat prachtige autocollectie achter
  • Video: Tesla-influencer laat zien hoe Full Self-Driving zorgt voor spookrijden en crash
FacebookTweetPinLinkedIn

hatchback, Lynk & Co, Volvo

Vorig bericht: « MG Cyberster is de ster van de show
Volgend bericht: Dit is de nieuwe privé Ferrari van Charles Leclerc »

Lees Interacties

Reacties

  1. bernoulli zegt

    9 april 2021 om 17:08

    Ziet er best goed uit, deze Corsa Macan.

    Login om te reageren
  2. The Stig NL zegt

    9 april 2021 om 17:10

    Ik vind ‘m gaaf! Zeker met de vijfcilinder…

    Login om te reageren
  3. 50mchljn zegt

    9 april 2021 om 17:16

    YES, hij is niet fraai maar een goede 5-cilinderroffel ! Als ik 1 van mijn 3 exemplaren start iedere keer weer een kleine glimlach.

    Login om te reageren
  4. rikus zegt

    9 april 2021 om 17:19

    Geinig karretje. Alleen zal hij in Nederland geen bestaansrecht hebben.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 april 2021 om 23:09

      Voor €500 per maand wordt het vast heel populair.

      Login om te reageren
  5. vincentmiata zegt

    9 april 2021 om 17:20

    Volgens mij is het gewoon een 4 cilinder als ik andere sites mag geloven. Nieuwe T5 zijn ook 4 cilinders. Mijn V50 T5 AWD is wel nog de echte 5 cilinder. Heerlijk geluidje en heel veel koppel nu na wat aanpassingen

    Login om te reageren
    • vincentmiata zegt

      9 april 2021 om 18:02

      Het is al aangepast zie ik

      Login om te reageren
    • Jetlag zegt

      9 april 2021 om 18:07

      @vincentmiata: Ik weet ook niet waar ze het vandaan halen dat er een 5-pitter in komt.
      De Lynk & Co 02 is naar mijn weten gewoon een broertje van de XC40, zowel qua platform, alsook wat motoren betreft. Van 1.5 – 2.0, in dit geval gezien het vermogen, de T5.
      Zal wel een gevalletje wishful thinking zijn…

      Login om te reageren
  6. turbolife zegt

    9 april 2021 om 17:27

    Ja daar zou ik wel interesse in hebben

    Login om te reageren
  7. v10m5 zegt

    9 april 2021 om 17:29

    Wat een leuk ding!

    Login om te reageren
  8. sportabgasanlage zegt

    9 april 2021 om 17:33

    De cijfers zijn niet zo bijzonder meer tegenwoordig. Hetzelfe vermogen en koppel haal je kinderlijk eenvoudig uit een 1.6l driecilinder turbotor (Yaris GR).
    Maar ik vind ‘m wel leuk. Zal door CO2 straftax wel oninteressant zijn voor Europa helaas.

    Login om te reageren
  9. polleke71 zegt

    9 april 2021 om 17:55

    Een 2.0 vijfcilinder van Volvo uit de V40 en V60? Naar mijn weten heeft er nooit een 5 cilinder benzine in een V60 gelegen, last staan in een V40 (wel diesel).

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      10 april 2021 om 09:42

      V40 T5 had de eerste paar jaar de 2.5T onder de kap. Tot medio 2014 dacht ik. 2.0 vijfcilinder is er inderdaad nooit gewees.

      Login om te reageren
  10. kroon zegt

    9 april 2021 om 18:01

    Het Chinese Volvo wordt uitgemolken door de Chinezen. Jammer.
    Er komt een tijd dat we enkel made in Europe willen en daar graag wat meer voor betalen. Ook beter voor de werkgelegenheid in Europa.

    Login om te reageren
    • Jetlag zegt

      9 april 2021 om 21:12

      @kroon: Wat een kortzichtige en oppervlakkige reactie.
      Hoezo uitgemolken?
      Ik weet uit ervaring dat Volvo (vooralsnog) maar wat blij is met Geely. 
      Zonder hen waren ze gedoemd een identiteitsloos merk te worden, zoals onder het bewind van Ford dreigde te gebeuren, of als SAAB te eindigen, ipv het succesvol merk dat het vandaag is.
      Dat er aan platform-sharing gedaan wordt, is niets nieuw en de merken Volvo, Polestar en Lynk & Co behouden toch redelijk een eigen identiteit.

      En dat er tijd komt dat we enkel made in Europe (zullen/moeten?) willen, is nogal opportunistisch. Begin dan nú!
      Ik durf te wedden dat als er vandaag “China-made OUT” in alle Europese huizen geroepen wordt, er hele steden in elkaar storten.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 april 2021 om 23:23

      De Japanners kwamen maar vormen nodig altijd geen bedreiging, datzelfde geldt voor de Koreanen. Waarom dan bang zijn voor de Chinezen? Concurrentie maakt je scherper en dus beter. Dus kom maar op met die Chinese auto’s.

      Login om te reageren
  11. sanderp zegt

    9 april 2021 om 18:01

    Is volgens mij geen vijfcilinder maar de bekende viercilinder uit onder meer de xc60 t5

    Login om te reageren
  12. Thomas20vt zegt

    9 april 2021 om 18:01

    De V40 en V60 zijn wel als 2.0 5 cilinder diesel geleverd. Nooit met een 2.0 5 cilinder benzine.

    Login om te reageren
  13. kennone zegt

    9 april 2021 om 18:30

    Helaas de 4 pitter. Volvo heeft echter nog wel de 5pitter buiten de EU geleverd in de boven genoemde modellen. Maar toch ben ik blij dat ze hier voor gekozen hebben ipv de 1.5 3pitter met elektro ondersteuning zoals in de nieuwe T5’s

    Login om te reageren
    • mpgc zegt

      10 april 2021 om 13:59

      @kennone: het verbaast mij altijd dat een vijfcilinder altijd wordt opgehemeld en een drie cilinder wordt afgekraakt. Die roffel wordt bij de vijfcilinder veroorzaakt door het oneven aantal cilinders…

      Login om te reageren
      • clubbtraxx zegt

        10 april 2021 om 15:01

        Inderdaad een 3 cilinder heeft ook een roffel, maar 5x of 3x een arbeidsslag geeft toch een heel ander geluid, zeker flink op toeren.

        Login om te reageren
  14. peidur zegt

    9 april 2021 om 18:37

    Achterkant doet me enorm denken aan de Subaru Impreza hatchbacks van welleer

    Login om te reageren
  15. jippie zegt

    9 april 2021 om 19:05

    Goed staaltje reverse-marketing: Lynx & Co met Volvo-techniek terwijl de realiteit is dat elektrische Volvo’s gewoon Chinese gebakjes zijn met Lynx & Co techniek.

    Login om te reageren
  16. toyotavenray zegt

    9 april 2021 om 19:13

    Een ford puma, Audi en Subaru Impreza in 1.

    Login om te reageren
  17. cossiekiller zegt

    9 april 2021 om 19:43

    Dat is helemaal geen hatchback. Gewoon een verlaagde crossover. Dé nieuwe rage sinds vandaag!

    Login om te reageren
  18. HZW zegt

    9 april 2021 om 21:02

    In het Oranje ziet het er wel leuk uit, of dat ook zo zal zijn met ingetogen kleuren is nog afwachten.

    Login om te reageren
  19. aschja zegt

    9 april 2021 om 21:07

    Het kan nog gekker Autoblog. Deze bak komt naar Europa als Zeekr 01.

    Login om te reageren
  20. Bernadette zegt

    9 april 2021 om 22:24

    Uitlaten zijn niet correct uitgelijnd. Toch jammer, maar verder mooie wagen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North