€42.000 of €500,- per maand maand. Klinkt aantrekkelijk. Maar is de Lynk & Co 01 dat ook?
Zeg je private lease dan komt op de redactie altijd de naam van ondergetekende naar voren. Want ik, zei de gek, ben naast incidentele MINI cabrio private leaser @wouter de enige op de redactie die eerder privé maandelijks zijn knip trok voor een hypotheek-verschrompelend private lease contract. Tot wel vijf keer zelfs. Laten we zeggen dat ik er wel in geloof, in het private lease concept.
Maar de Lynk & Co 01, die we onlangs twee weken mochten rijden, gaat een stapje verder. Dan hebben we het niet over het feit dat Lynk & Co zijn private lease vorm een ‘membership’ (buzzword alarm 1!) noemt. Nee, je kunt namelijk je auto ook ‘sharen’ (buzzword alarm 2!).
Lynk & Co 01 private lease prijs
Laten we beginnen met de details. Want we schreven het in de aanhef al: dat lijkt best een goede deal die maandelijkse private lease prijs van € 500,-. Daarvoor mag je maandelijks 1.250km rijden (meer km’s € 0,15). Maar belangrijker nog, je mag het contract ook maandelijks weer opzeggen.
Update: omdat het bij Lynk ’huur’ betreft wordt het abonnement sowieso niet meegenomen bij bepaling maximale hypotheek.
Dan is er natuurlijk het deelauto-verhaal, of de ‘sharing’ zoals Lynk & Co het noemt. Kort gezegd: je kunt op jouw eigen voorwaarden ook ‘jouw’ auto beschikbaar maken voor mensen die met de Lynk & Co app dan jouw auto kunnen reserveren. Jij bepaalt wanneer hij beschikbaar is en jij bepaalt de prijs.
Wat je daar voor moet vragen? Op de website van Lynk & Co geven ze als richtlijn. 5-7 euro per uur of 30-40 euro per dag. Wel mooi is dat de km’s die gereden worden als jij je auto verhuurt niet af gaan van jouw maandelijkse quota. En ja, natuurlijk verdient Lynk & Co ook iets aan jouw huuractie. Want diensten aanbieden is het nieuwe auto’s verkopen.
Kopen, dat kan natuurlijk ook
Enig speurwerk laat zien dat de flexibiliteit eigenlijk niet voor het zelfde maandelijkse private lease bedrag te vinden is bij de concurrentie. Bijna alle traditionele private lease merkaanbiedingen/contracten zijn voor minimaal 24, 36, 48 maanden. Kijk je naar meer flexibel autorijden (Sixt Share bijvoorbeeld) dan rijd je beduidend duurder voor een vergelijkbaar formaat auto en dan zijn er soms nog entreekosten die je bij Lynk & Co op dit moment niet hebt. Maar als we naar de ouderwetse koopoptie kijken dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.
Dan heeft de 01 natuurlijk ineens wat meer concurrenten. De 01 is een vrij forse SUV. Je zou hem tegenover deze andere PHEV’s kunnen zetten.
- Hyundai Tucson PHEV: vanaf € 42.595,-
- Opel Grandland PHEV: vanaf € 40.049
- Toyota RAV4 PHEV: vanaf € 52.495,-
- Volvo XC40 PHEV: vanaf € 44.495,-
- Audi Q3 PHEV: vanaf € 48.290,-
- Volkswagen Tiguan PHEV: vanaf € 46.690,-
De prijzen lopen nog al uiteen wanneer je een PHEV SUV zoekt. Met enige voorkennis weet je wanneer je gaat kijken naar de Lynk & Co dat de 01 het DNA deelt met andere auto’s uit het Geely-concern en dat is geen slecht nieuws, want je kunt slechtere familiebanden hebben dan met Volvo!
Is de Lynk & Co 01 premium?
De bloedlijn die de 01 heeft met Volvo, maakt dit hem ook premium? De kwaliteitsbeleving in het interieur is prima. Het is allemaal duidelijk iets netter afgewerkt dan in de 2021 Autoblog Garage Mazda CX-5 waarmee ik normaal het voetbalteam vervoer in het weekend. Het dashboard en de aanwezige (grote) schermen zijn strak vorm gegeven en je krijgt niet het gevoel dat je in een karig uitgeruste auto onderweg bent. Dat jij als bestuurder op een elektrisch instelbare zetel zit en de passagier dit gewoon handmatig moet doen mocht de pret niet drukken (voor de berijder).
Qua uitrusting heb je los van de te verwachten ‘basics’ ook een panoramadak dat ook nog eens behoorlijk ver open gaat. En camera’s voor en achter. Voor de all-in prijs van de 01 heb je dus geen uitgeklede basic uitvoering. Iets om in de gaten te houden als je hem vergelijkt met ‘vanafprijzen’ bij de concurrentie.
Want opties zijn niet aan te vinken bij de 01. Ja, je mag kiezen voor zwart of blauw als exterieur kleur en een trekhaak kan voor € 900 gemonteerd worden. That’s it! Qua materiaalgebruik heb je echter nog niet echt een ‘premium-vibe’ in de 01.
Dat exterieur, ja smaken verschillen. Koplampen en achterlichten zorgden tijdens onze testweken voor wat voor- en tegenstanders. Maar vel daar je eigen oordeel over. Het familiegezicht van Lynk & Co is natuurlijk de op de motorkap liggende koplampen. Maar een heel eigen gezicht vinden we de 01 nog niet direct hebben. Daar helpen een paar blauwe accenten natuurlijk niet direct wat aan. Zeker niet omdat Kia hetzelfde aanbiedt bij de Niro.
Het aangezicht van de 01 is overigens wel vrij aanwezig op de Nederlandse wegen. In het eerste kwartaal van dit jaar werden er al zo’n 950 geregistreerd. Voor een nieuw merk best een aardige prestatie.
Overtuigt de Lynk & Co 01 ook op de weg?
De 01 is voorzien van een 1.5 driecilinder turbomotor, goed voor 180 pk en 265 Nm. De benzinemotor wordt bijgestaan door een elektromotor van 82 pk en 160 Nm. Het systeemvermogen is 261 pk en het systeemkoppel 425 Nm. Nu moet deze krachtbron ook 1.779kg verplaatsen, dus verwacht geen hot SUV prestaties.
Maar ook wanneer de accu’s het niet toelaten om elektrisch bij te springen is het driecilinder turboblokje voldoende pittig bij start/stop verkeer. Wat positief opvalt is dat je daarbij niet getrakteerd wordt op veel motorgeluid. Isolatie van de motorruimte is op orde.
Als de 01 een paar uur aan de stekker heeft gehangen en de accu’s vol zijn dan konden we er daadwerkelijk een kleine 70 km volledig elektrisch mee rijden. Rij je een lange snelwegrit zonder assistentie uit de accu’s, hou dan rekening met 1 liter op 15 km. Maar hierbij geldt al snel natuurlijk dat jouw laadgedrag leidend is voor je gebruik.
De 01 gedraagt zich als een auto van zijn formaat. Niet enorm veel gevoel in de besturing en hij zet geen nieuwe standaarden waar het om grip gaat op rotondes en in sneller genomen bochten. Gewoon ruim voldoende.
Al is het duidelijk dat in vergelijking met sommige SUV’s de knop bij de 01 nog iets meer richting comfort is gedraaid. Als het wegdek echt slechter wordt (klinkerwegen) voelt het soms alsof het onderstel moeite heeft om alles bij te houden. De demping zou iets fermer mogen op zulke momenten.
Na twee weken Lynk & Co 01 rijden, leverden we de sleutel weer in en stapten we weer in de trouwe lease Mazda CX-5. Natuurlijk hebben we in de testperiode geen ervaring opgedaan met het ‘sharen’ van de auto, we kunnen ons best voorstellen dat iemand daar de ‘sport’ van inziet. Maar als ‘abonnement’ heeft de 01 best een sterk verhaal. Al zal de 01 voor veel mensen een maatje te groot zijn. Een Lynk & Co 0,5 iemand?
Foto’s: @machielvdd
jossebos zegt
Doordat je auto huurt en dit maandelijks opzegbaar is wordt het door Lync&Co niet aangemeld bij het BKR en gaat dit niet ten koste van je hypotheek leenbedrag, itt private lease
ar156sw zegt
Het is op zich een bizar goed aanbod: een “gemiddeld” private lease contract voor 48 maanden, 10k/jaar voor een auto van 43k gaat ruim over de 600€ per maand. En dan kan je niet zomaar opzeggen. Ben benieuwd of dit stand houdt: als deze prijzen en voorwaarden echt een goed verdienmodel zijn voor Lynk, wordt het interessant om te zien of de markt reageert… vooralsnog kom je bij aanmelden nu op de wachtlijst, dus het loopt aardig.
ukbob zegt
@ar156sw: een van de adders onder het gras is volgens mij dat je niet automatisch een nieuwe 01 meekrijgt als je nu instapt, maar eentje die door Pietje 4 maanden is gebruikt als ‘een huurauto’ en daarna weer is ingeleverd.
Heel benieuwd naar de eerste gebruikers review van een “2e hands” voor hetzelfde maandbedrag.
DeWitteCondor zegt
@ukbob: dat zou wel vreemd zijn. Dan krijgt leasert A een nieuwe voor 500€ en leasert B een gebruikte voor 500€. Kan toch eigenlijk niet?
ouwedibbes83 zegt
@dewittecondor: als je het als een huurauto ziet, dan komt het aardig overeen met dit model. Je mag gebruik maken van een auto die aan de standaarden vh verhuurbedrijf voldoet. Soms zijn die nieuw of hebben ze heel weinig gelopen, dan heb je mazzel!
DeWitteCondor zegt
@ouwedibbes83: goed punt, zo had ik het nog niet bekeken. Ik keek nog door de leasebril.
cloverleaf zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
pa045 zegt
Ja. Koop gewoon bij VAG. Die schroeven hun auto’s in Europa in elkaar. Dat voor de rest alle onderdelen in China gefabriceerd worden door de 5 jarige neefjes van de Oeigoeren uit jouw reactie vergeten we dan maar even collectief. We moeten Woke lijken. Net als de D66. Die vergeten ook weleens iets..
Variomatic zegt
@pa045: ik vind het juist opvallend hoeveel spul gewoon in Europa wordt gefabriceerd aan VAG auto’s, met name in Oost-Europa. Dat alles uit China komt is echt zwaar overdreven, wat grondstoffen misschien..?
pa045 zegt
@variomatic: simds begin Covid heeft VAG al grote problemen met onderdelen uit China. Koplampen, regeleenheden, enz.
flutterby zegt
@cloverleaf: daarom neem je het abonnement voor €500 p/m en verhuur je hem regelmatig. Gezien ze geen servicekosten rekenen kunnen ze daar echt geen geld op verdienen.
Richmond zegt
@cloverleaf: niet anders dan je telefoon, computer en kleding
cloverleaf zegt
-edit: nutteloze bijdrage, probeer het woord apenland gewoon lekker in je hoofd te laten ipv in je comments-
sportabgasanlage zegt
Wat een geld zeg… 500 piek per maand en aan ’t eind heb je niks. Own nothing, be happy…
Benieuwd hoeveel particulieren hier brood in zien.
karhengst zegt
En van welke familiebak met 500€ totale kosten gaat een autohart dan wel vlotter kloppen? 500 piek is in Nederland niet veel wat mobiliteit betreft.
Jan zegt
500 euro is 1100 piek is zeer veel geld, elke maand. Zodra (vorm van) BPM en MRB betaald moet worden einde batterijbakken. Na 7 jaren veelal € 7000 nieuwe accu. Economisch total loss in weggooimaatschappij die Elektro Vehikel heet. Bodemloze put.
flutterby zegt
@Jan: Niet alleen de munteenheid, maar zelfs de batterij techniek is bij jou in 2001 blijven hangen..
Jan zegt
@flutterby: laadpalenverkoper? piek is een gulden ken je klassiekers ;-) Reageerde slechts op bovenstaande reacties. Schets geen valse eenzijdige rooskleurige teksten, bijbedoelingen of halve waarheden.
flutterby zegt
@Jan: nope, gewoon pure onzin. Verder weet ik wat een gulden is en nog beter dat het zinloos is om een de verdeelsleutel van een munteenheid van voor de dotcom bubbel, financiële crisis, vluchtelingencrisis, coronacrisis en nu de heropkomst van de koude oorlog te vergelijken met nu. Wij zijn een handelsland en profiteren enorm van een gedeelde munt.
karhengst zegt
Je reactie raakt kant noch wal en gaat enkel in op je nostalgia voor de gulden. Verder kom je met niet-onderbouwde, irrelevante argumenten.
Accu’s gaan immers bewezen langer mee en bovendien is dat voor de besproken constructie niet van toepassing. Blijft enkel nog de vraag open wat dan een beter alternatief voor 500€ / maand bij gelijkblijvende parameters? Voor mij klinkt het namelijk als een relatief goede aanbieding die bedoeld is om voet aan grond te krijgen, niet om winst te maken.
DeWitteCondor zegt
@Jan: goeie analyse. Jij lijkt me iemand die er kijk op heeft.
michaelras zegt
Ik spaar ook meer wielen dan ik nodig heb (daarmee bedoel ik dat ik niet tegen bezit ben ;-) )Maar sommige mensen gebruiken een auto en hebben er nut van. Sterker nog, hebben hem nodig. Als jij ‘s avonds gegeten hebt denk je dan ook. Geld uit gegeven maar geen brood meer op het aanrecht? Of ben je blij dat je gegeten hebt. ;-)
DeWitteCondor zegt
@sportabgasanlage: ach, dat geldt niet alleen voor auto’s. Huizen, telefoons, fietsen, computers. Alles lijkt tegenwoordig wel lease, afbetaling, huur etc.
b088y zegt
@sportabgasanlage: idd.
Was laatst met vliegtuig op vakantie, wat denk je 399 voor ticket betaald en mocht vliegtuig niet houden, zelfs geen mede eigenaar. Toen met de trein naar ons appartement, zelfs de verhaal met de trein…. Fietsen bij het appartement weer zelfde verhaal.
Appartement was naar 2 weken ook niet van mij, ik vroeg als ik het 2 jaar huur is het dan wel van mij? Nog steeds niet, ik vind het maar raar.
bernoulli zegt
Ik heb Volvo gereden, maar dat heeft weinig te maken met Premium. Deze Linke Co dus ook niet.
Variomatic zegt
Dat sharen schijnt nog helemaal niet te werken! Alleen als je de sleutel afgeeft. Verder nogal veel meldingen over softwarebugs en storingen. En die enorme wielen kunnen niet verhullen dat het in de basis geen ‘grote suv’ is, ik vind hem er nogal pretentieus uitzien voor wat het is (een opgehoogd middenklassertje met een klein rotmotortje dat een zwaar accupakket moet meezuilen).
hippopotamus zegt
Mocht ik ooit eens een tweede auto nodig hebben (en kunnen parkeren) dan overweeg ik dit wel. Al denk ik, zonder het ooit uitgerekend te hebben, mijn huidige occasion mij gemiddeld minder per maand kost.
Richmond zegt
@hippopotamus: je moet het ook niet vergelijken met een occasion. Want die heeft al een deel afschrijving gehad. Hier zit nog de volle mep in. Dat neem je mee in de prijs. Je moet vergelijken met andere private lease auto’s.
joost1234 zegt
@hippopotamus: waarschijnlijk wel, maar je rijdt voor dit bedrag wel een gloednieuwe auto in principe (oké hij kan 2e hands zijn van een vorige huurder, maar dan heb je alsnog alle moderne dingen)
occasiefapper zegt
Zelden zo’n lelijke auto gezien als dit.
Jammer dat ze niemand van Volvo/Polestar hebben gevraagd om een finale design check.
trolle zegt
Koop ik mezelf liever een dacia jogger op lpg voor €22k. Met het geld dat ik uitspaar kan ik nog een paar jaar verder
michaelras zegt
Alleen rijdt dat echt wel minder goed. Geeft niet, maar het is wel zo.
trolle zegt
@michaelras: dan heb ik nog 20k te spenderen op iets dat wel goed stuurt?
Benny_Weisz zegt
Ik zou me kapot schamen om in zo’n gedrocht te moeten rijden…..dan maar lopen of op de fiets naar mijn werk…..
En dat ze om in zo’n lelijke bladblazer te mogen stappen ook nog eens geld voor durven vragen……bleah!!
joost1234 zegt
Voor zakelijke rijders die hun kilometers tegen 19 cent declareren is deze auto een stuk voordeliger dan iedere vorm van lease. Grootste klapper is natuurlijk dat je nergens aan vast zit. Ik vraag me wel af hoelang dit stand houdt, kan me niet voorstellen dat dit een rendabel business model is
flutterby zegt
@joost1234: de eerste 1250 km kosten je 40ct/km en daarna 15ct/km. Daar komt benzine of stroom nog bovenop. Wat is het profijt van de zakelijke rijder?
rogerzz zegt
Niemand zit op rekenen hier.. voor 500 euro 1250km per maand rijden is 0,40 cent per kilometer. Als je dan lekker doortrapt en dus 1:15 rijdt zoals in het artikel staat (don’t be gentle it’s a rental) ben je 83 liter kwijt * ±2 euro = 166 euro daar bovenop, ofwel 666 euro voor 1250km = 0,53 cent per kilometer. Het is maar net wat je goedkoop vindt.
flutterby zegt
@rogerzz: een vergelijkbare auto kost je in dezelfde situatie meer, al is het geen aantrekkelijk aanbod als je ver boven de 15k/jaar uit komt (meer kilometers worden verrekend bij inleveren).
pa045 zegt
@rogerzz: apart dat je op dit bedrag uitkomt. Ik zal het nooit doen. Maar ik heb totaal niet de behoefte om nieuw te rijden.
Maar reken eens een kale Q5 uit met aanschaf, afschrijving, onderhoud en banden + brandstof/elektra. Waar kom je dan op uit?
berlinetta zegt
Als je een eigen laadpaal hebt + zonnepanelen dan vind ik het best interessant. Voor 500 euro per maand en af en toe een tank benzine rij je verder zorgeloos rond. Dat is wel iets duurder dan ik maandelijks kwijt ben voor mijn 11 jaar oude Focus, maar dan rij je wel in een nieuwe, moderne auto en hoef je geen groot bedrag zelf in te leggen. Ik snap wel waarom mensen hiervoor kiezen.
jippie zegt
Het is duidelijk ook een poging om het gedachtengoed ‘you owe nothing and still be happy’ leven in te blazen. Maar ja, de meeste mensen willen toch hun eigen gebakje en niet een die door Jan en alleman is beduimeld en afgelikt.
Diesel Rocks zegt
Uiteraard is dit spotgoedkoop. De echte winst voor deze Chinese fabrikant zit natuurlijk in de mogelijkheid om met elke auto qua beeld en geluid op elk gewenst moment mee te kunnen kijken en luisteren. De auto heeft een permanente verbinding met internet, en camera’s alom. Mijn buurman heeft zo’n Chinese spionage auto, dus ik zwaai altijd even vriendelijk naar China als ik weg ga of thuiskom.