Tijd om de familieauto te wisselen! En ja een Audi A4 Avant Occasion Private Lease!
Mensen die trouw de podcast volgen weten het al. De Lynk & Co 01 van de familie Ras is exit en er is een nieuwe auto voor terug gekomen in de Autoblog Garage. Hoewel, ‘nieuw’ is niet echt het juiste woord. Want ik heb me weer in een nieuw avontuur gestort: Occasion Private Lease. Nee, niet gelijk gaan zuchten allemaal, of wel natuurlijk, dat mag ook.
Eindelijk de Lynk & Co 01 zat?
Na de melding dat het abonnementsbedrag van de Lynk & Co 01 naar € 650 per maand zou gaan begin 2024 heb ik dat abonnement opgezegd. Niet omdat ik niet blij was met de auto. Maar gewoon omdat ik het wel weer mooi vond. En gevoelsmatig vond ik € 650 (een stijging van € 100) elke maand uitgeven voor deze auto niet zo leuk. En dat is een puur persoonlijke keuze natuurlijk. Sterker nog, dat is het mooie aan Autoblog Garage, het zijn onze keuzes waar jij het als lezer hardgrondig mee oneens mag zijn, je aan kan ergeren of wat dan ook. Wij maken deze fouten zodat jij het niet meer hoeft te doen…
Het feit blijft dat de abonnementsprijs van de Lynk & Co 01 zeer aantrekkelijk was en eigenlijk nog steeds wel is. Daar doet mijn afscheid van dit abonnement niets aan af. Hoe de financiële afrekening gaat verlopen is nog onduidelijk. Want na inname van de auto (keurig opgehaald thuis op de afgesproken tijd), bleef het stil. En we zijn nu ruim een maand later. Ik weet dat ik niet teveel KM’s heb gemaakt, maar is de veelbesproken backoffice van Lynk het daar ook mee eens? Het schijnt dat mensen tot een jaar later nog wel eens facturen kunnen ontvangen. We gaan het zien.
Ik heb immers een aantal malen de auto verhuurd en tijdens die momenten zijn er duizenden km’s mee gereden. Of Lynk die netjes verdisconteert met mijn eigen km’s, ik heb enige hoop, maar niet veel..
Lange zoektocht?
Heel eerlijk, ik heb mezelf wat druk opgelegd met het inleveren van de Lynk. Ik kon de Lynk inleveren net voor de meivakantie. Het gaf me 4-6 weken tijd om een vervangende auto te vinden. Helemaal zonder vervoer zouden we toch niet zitten. Er staat immers nog een Up! en een Fiat Panda (in een garage). Maar het vooruitzicht om uitsluitend daar deze zomer op aangewezen te zijn was niet heel aanlokkelijk.
Er moest dus echt een nieuwe gezinsbak komen. Even dacht ik aan elektrisch, maar de gedachte dat deze Lynk 3 keer naar de Alpen is geweest in de 8 maanden dat ik hem had deed me besluiten dat dit waarschijnlijk niet handig was. Hybride of benzine moest het dus weer worden.
En wat dan te doen? € 20.000 stukslaan op een BMW 3 of een Mercedes C of toch een BMW 1. Het is allemaal voorbij gekomen. Een vergelijkbare abonnementsvorm zoals de Lynk was eigenlijk geen echte optie, want het aanbod is eigenlijk best dunnetjes. Het grappige is dat ik bij leaseplan het Flex Free aanbod wel interessant vond. Voor 6 maanden vastzitten en daarna elke maand op kunnen zeggen. Om de een of andere reden keken de e-Golfs voor minder dan € 400 mij daar heel lief aan. Maar een Ioniq 5 voor € 500 glipte uiteindelijk net door de vingers, evenals een Kia EV6 voor hetzelfde maandbedrag.
Zo bleek maar weer, bij private lease van occasions is er net als op Marktplaats maar 1 auto beschikbaar en weg is weg. De andere partij die online duidelijk minder vroeg voor ‘occasion private lease’ dan ‘nieuw private lease’ was ALD en ik kwam er al snel achter dat je daar rond 9.00 uur moest F5’en op nieuw aanbod en zo kwam ik tot de Audi A4! (overigens is het aanbod van ALD deze week verhuist naar de website van Ayvens, de nieuwe naam van Leaseplan en ALD samen)
Welke Audi A4 is het geworden?
Het is een Audi A4 S-Line Edition Avant geworden. Dat is een 2.0 tsi benzine automaat met 190pk.
Om echt te kunnen klagen over mijn beslissing moet je natuurlijk ook weten wat het kost. Ik heb met contractueel voor 36 maanden vastgelegd, mag 10.000km per jaar rijden en voor dat privilege wil ALD elke maand € 519 van mij ontvangen. Of je dat veel of weinig vindt, dat lees ik wel in de comments. De auto is van 1/2019 en de nieuwprijs was ooit € 56.167. Als ik even snel kijk dan zie ik op een grote occasion website dat een vergelijkbare auto met minder dan 100.000 km op de klok begint bij circa € 26.000. Dat als input voor de thuisrekenaars. Ik vond het een aantrekkelijke prijs voor het gebodene, dus vandaar dat ik klikte.
We hebben het hier over een occasion, dus ik heb niet achter de configurator gezeten om zaken aan te vinken. Gelegenheid maakt de dief is een gevleugelde uitspraak. Ik heb in de week voorafgaand aan de keuze voor deze Audi A4 een paar keer eerder met de vinger boven de ‘Ik bestel’ knop gehangen. 1 Keer voor een BMW 3 serie voor een ruime € 100 meer per maand en 1 keer voor een Audi A3 voor vergelijkbaar geld.
Maar ik kwam uit bij deze auto. En zo kwam ik er letterlijk bij de aflevering achter wat ik nu eigenlijk ging rijden de komende 36 maanden. Dat het een S Line Edition Avant 190 pk met registratiedatum 1/2019 is dat wist ik.
Dat er gelukkig een elektrische achterklep op zit , maar helaas geen Apple Carplay en ook geen elektrische voorstoelen. Daar kwam ik bij aflevering achter.
Maar dat is toch een oude auto?
Een Audi A4 Avant Private Occasion Lease. Het is inderdaad geen nieuwe auto. Dat zie je aan de kilometerstand van een ruime 93.000 km. Maar ook aan de velgschade op de linkervelg voor en het deel rondom de middenconsole waar veel krassen op zitten. Beide schades werden overigens vooraf gemeld door ALD.
Toen ik de auto in levende lijve zag was ik voornemens om de interieurlijsten dan maar direct te gaan wisselen. Maar na een korte internetzoektocht bleek een artikel schrijven toch weer even belangrijker en schoof ik dat voornemen weer terzijde.
Er staan 3 dingen op het verlanglijstje: Er moet Apple Carplay in, er moet een trekhaak onder en ik wil die frisse interieurlijsten. Daar ga ik me de komende maanden maar mee bezig houden. De eerste kilometers worden inmiddels gemaakt. Ik denk dat de volgende Autoblog Garage update de titel heeft: Michael zag de prijs en ziet af van de updates.
UPDATE: potverdrie, de reaguurders hebben gelijk op Facebook en hier onder het artikel. Want inderdaad, ik heb gewoon Apple Carplay. Kwam als verborgen functie naar boven toen ik gewoon de iPhone met een kabeltje ging opladen in de auto. Scheelt toch weer weer een ruime €400. Dus ik ben blij!
We gaan het zien. Maar belangrijker, is het een upgrade of een downgrade wat jullie betreft?
Deze auto’s staan in de Autoblog Garage:
- Audi A4 Avant van Michael
- BMW 530i Touring (G31) van de baas van Wouter
- BMW i5 eDrive40 Touring (G61) duurtester
- BMW M140i xDrive (F21) van Martijn
- BMW M2 (F87) Competition van Ruben
- Citroën 2CV6 van Michel
- Fiat Panda 4×4 van Michael
- Jaguar F-Type V6 Roadster van Machiel
- Mazda 6 Sportbreak van Loek
- MINI Cooper S Gizmo Speciale (R50) van Martijn
- Peugeot 206 GTi racers
- Porsche 911 Carrera (996) van Wouter
- Porsche 944 van Jaap
- Saab 9-3 Cabrio van Nicolas
- Tesla Model S van Nicolas
citroen55 zegt
Dat is goeie business voor ALD; 519€ voor een vijf jaar(!) oude auto welke ook nog eens essentiële dingen mist als CarPlay, wat heet dan de: “ALD Surprise Show”?!
kniesoor zegt
Wat is er ‘essentieel’ aan Carplay ?
Johanneke zegt
Het heeft gewoon voor en nadelen, dat private lease. Zonder mrb en verzekering kost het je 519-83-50=386 euro per maand aan afschrijving en onderhoudskosten. Dat is in 36 maanden dik 13.5k. Ik denk dat je in 36 maanden en 30k km geen 13.5k aan afschrijving en onderhoud hebt. Maar goed, private lease heeft als voordeel weer dat als de hele motor naar de eeuwige jachtvelden gaat, het je niks extra’s kost. En je hoeft je spaarrekening / beleggingen niet aan te spreken.
Maar nette station! Veel rijplezier.
Ps.
Collega van mij haar vriend had een lynk&co via zijn werk. Van baan veranderd, auto ingeleverd. Werd ie een paar maanden later opgebeld door de politie of hij toevallig aan de andere kant van het land was doorgereden na een ongeluk. Nou nee dus. Geen idee aan wie dit heeft gelegen, maar wel bijzonder.
pa045 zegt
Ik snap jouw rekensom. Maar zo een Audi krijg je sowieso niet all risk verzekerd voor €50 per maand. En wat verwacht je nog te krijgen als deze Audi dalijk 8 jaar oud is? Volgens mij is €15000 dan al best veel. Zit je al aan €13000 afschrijving. Dan krijg je dan nog regulier onderhoud, banden, remmen en een reparatie hier en daar.
Johanneke zegt
Net gekeken, als je op mijn adres in Arnhem woont met 20 schadevrije jaren is het 51 euro per maand.
En deze kost je nog 21k.
Audi A4 Avant 2.0 TFSI ultra Design Pro Line Plus / virtual
€ 20.950,00
https://link.marktplaats.nl/m2117775686?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
michaelras zegt
Waar wettelijke garantie al 600 euro kost. 40.000km meer en 3 jaar ouder. Dat is echt hetzelfde idd… oh wacht ;-)
Johanneke zegt
Ja. Dit is jou auto over 3 jaar. Vandaar het voorbeeld. Heb niet gekeken naar wat voor autobedrijf het is.
dutchneon zegt
Als je zo weinig rijdt is er toch ook weinig kans dat je de motor in de soep draait!
Ik zou in jouw geval dan veel eerder voor de JOLO S4 gaan uit het AB stationwagen advies.
Onderhoud voor 30.000km mag ook niet meer als 4k kosten.
en verkoop zijn 125.000km moet toch zeker nog dik 20.000 euro opleveren.
ALH doet dus zeer goede zaken, ze hadden de auto bovendien al afgeschreven naar 18k op de vorige lease
michaelras zegt
Het idee was zorgeloos rijden. Ik zou zorgen hebben van een S4 in onderhoud. En nee je krijgt over 3 jaar geen 20.000 inruilprijs voor deze auto. 15 zal meer in de buurt liggen denk ik
dutchneon zegt
Je hebt nog twee andere auto’s toch? dan hoeft het toch niet 100% zorgeloos te zijn…
Maar he ik mag niet voor jou denken ;)
Wel een mooie auto!
cdlop01 zegt
Gewoon erg prettige wagen zo’n A4. Jmmr dat je de wagen niet zelf gekocht hebt en dan gewoon oprijden. Wij kopen onze auto’s altijd met kop eraf. Onze Lexus ES en Suzuki Ignis…veel goedkoper dan welke lease ook, maar wij rijden dan ook zeker nog 10 jaar met de Lexus…. .
Neemt niet weg, topwagen je A4, veel rijplezier!
fiscaal zegt
Wellicht domme vraag, maar de 2.0 motoren zijn nu allemaal wel goed, neem ik aan?
jippie zegt
Je krijgt onbewust het idee dat er bij Autoblog echte autoliefhebbers werken maar dat is in dit geval niet echt zo, als je het mij vraagt…
Richmond zegt
Dus dan moeten ze ook per definitie auto’s rijden die autoliefhebbers uitstralen? Is dat een speciaal soort mens dan?
michaelras zegt
autopuristen-politie in da House!
Foramen zegt
Ik heb mijn Lynk ingeleverd na de prijsstijging vanaf 550 naar 600 en ook delen niet meer kon, dit deed ik namelijk vaak en het complete plaatje was nu gewoon niet meer interessant voor mij.
Wel heb ik na het inleveren het automatische incasso geblokkeerd, mochten ze na een jaar een rekening presenteren die naar mijn mening klopt betaal ik die natuurlijk gewoon maar hoeven ze niet klakkeloos af te schrijven.
michaelras zegt
ik had een creditcard achter de Lynk hangen. En die kan ik niet blokken volgens de cc maatschappij, volgens hen gelijk aan een huurauto, dus te incasseren kosten/boetes kan ik niet vooraf blocken.
marcomanta zegt
Private lease bij een VAG product is een uitstekende keuze. Overigens een mooie Audi, vele malen mooier dan de Lynk.
gdjnl zegt
Mooie upgrade! CarPlay kastje erin, panelen misschien wrappen?
michaelras zegt
Carplay heb ik dus blijkbaar wel. Lucky surprise!
Wrappen van de panelen is idd een optie!