Als je voor niet al te veel een Luxe zuinigheidswonder met panoramadak zoekt, waar kom je dan op uit?
Een auto met een hele grote motor is natuurlijk geweldig. Je hebt altijd vermogen en koppel te over. In alle situaties kun je eenvoudig wegrijden en op lege B-wegen kun je lekker boenderen. Heerlijk! Maarreh, wanneer maak je daar nu gebruik van? Daarbij komen er nog wat meer nadelen kijken bij een grote motor. Denk aan een hoog verbruik, hoge verzekeringskosten, hogere MRB en een hogere aanschafprijs. En dan heb je eindelijk je snelle auto, mag je lekker 100 km/u mee gaan kachelen.
Wat dat betreft was het verzoek van Almer voor het Autoblog Advies een originele. Hij wilde niet de maximale motor, maar juist maximale luxe. Dus een auto met automatische airco, goede verlichting, navigatie, mooie wielen en sowieso een panoramadak. Er moet een panoramadak op zitten. Maar natuurlijk, we zien dat die daken telkens meer in trek zijn. Dus in plaats van zoeken naar maximaal vermogen of minimale bijtelling, kijken we vandaag naar een zuinige auto die rijk is uitgerust.
luxe zuinigheidswonder met panoramadak
De wensen en eisen van Almer kun je hieronder lezen:
Huidige auto’s: | Peugeot 206 Forever |
Koop / Lease: | Koop |
Budget: | Tot € 8.500 |
Jaarkilometrage | Zo’n 25.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine |
Reden aanschaf andere auto | Ik wil meer opties |
Gezinssamenstelling | 2 volwassenen |
Voorkeursmodellen | Duitse merken, Alfa Romeo, Ford |
No-go modellen | Geen |
Voor- nadelen panoramadak:
Een panoramadak heeft zowel voor als nadelen. Iedereen vindt het schitterend, er is meer licht en je hebt de mogelijkheid voor extra frisse lucht. Geweldig. Dan zijn er ook een paar nadelen aan zo’n dak. Het zijn meer onderdelen met elektrische motoren, dus die kunnen (en gaan) kapot.
Ook treedt er vaak lekkage op, zeker na verloop van tijd. Verder is een panoramadak erg zwaar (al gauw een kilootje of 25) en dat gewicht zit ook nog eens daar waar je het niet wil: bovenin. Ook moet je er op letten dat een panoramadak wat hoofdruimte inneemt, zo’n 3 tot 5 centimeter en dan precies op het punt waar je hoofd zit. Dus check altijd zo’n dak of alles werk en dat je erin past.
Fiat 500C – DS3 Cabrio
Dan beginnen we meteen met twee opties die allebei níet in de categorie Luxe zuinigheidswonder met panoramadak vallen. In principe hebben Fiat en Citroen gedacht, we maken er een halve cabrio van. Een beetje zoals een Citroen C3 Pluriel-rijder open rijdt (want je gaat die bogen toch niet thuislaten).
Het is in principe best een slimme oplossing, want je hebt echt het gevoel van een open auto, zonder de nadelen als een veel hoger gewicht of veel kleinere bagageruimte en enorm afname qua stijfheid. De DS3 Cabrio past perfect in dit rijtje. De Fiat 500C in principe ook, maar houdt er rekening mee dat die echt een slag kleiner is.
Opel Adam 1.4 Hardwell Edition
€ 8.445
2013
65.000
De Opel Adam is zo’n auto die we misschien iets te vaak vergeten. Het was een geslaagde poging van Opel om een hip kleintje a la Mini op de markt te brengen, maar dan zonder de retro-Vibe. Dat is redelijk goed gelukt. Het design staat nog steeds als een huis, met name de achterkant is erg uniek en oogt nog steeds vers. De Hardwell-edition is een ode aan uiterst succesvolle Nederlandse muzikant, toch wat leuker dan Golf ‘Pink Floyd’ ‘Rolling Stones’ of ‘Bon Jovi’ Edition.
Een groot voordeel van de Opel Adam is dat het behoorlijk betrouwbare auto’s zijn. In tegenstelling tot veel andere Duitse auto’s in deze klasse is de motor niet verkeerd. Wel is de Adam net niet spannend genoeg om te rijden. Het is zeker niet verkeerd en voor het formaat zelfs zeer volwassen, maar van zo’n auto verwacht je iets meer sjeu. Ook de aandrijflijn is niet bijzonder spannend. Maar het is best zuinig, dat dan weer wel. En in het budget kun je jonge exemplaren vinden met weinig kilometers.
Mini Clubman Cooper Chili (R55)
€ 8.450
2011
135.000 km
De standaardkeuze in dit segment voor een luxe zuinigheidswonder met panoramadak is de Mini. Omdat de Mini best nog wel klein en krap is, hebben we hier de Mini Clubman! Het grote voordeel van Mini’s is dat ze ongelooflijk luxe aangekleed kunnen worden. Het grote nadeel is dat die opties duur zijn en niet iedereen dat doet. Dus controleer of alles erop zit dat je wenst. Er is echt enorm veel variatie in het aanbod. Qua motor is het prima.
De Cooper S en JCW modellen hebben de beruchte THP-motor aan boord. Deze kun je wellicht iets beter ontwijken in dit geval, ook in het kader van brandstofverbruik. De Mini Clubman is geen grote stationwagon, maar wel wezenlijk handiger dan een driedeurs Mini Cooper. Daarbij ziet ‘ie er misschien nog wel eigenwijzer (en dus leuker) uit. Nog een voordeel, er zijn voldoende versies te vinden met veel luxe, maar zoals gezegd: check dat even van te voren.
Hyundai Veloster 1.6 GDI i-Vision
€ 7.750
2011
130.000 km
We gooien het even over een iets andere boeg. De Hyundai Veloster is namelijk een bijzonder geinig alternatief. De auto heeft aan de ene kant twee keer zoveel deuren als aan de andere. Dat heet karakter. Of marketing. Feit is, de Veloster is een leuke auto die je dagelijks prima kunt inzetten. Het is net ietsje praktischer dan auto’s als de DS3, 500 of Adam. De mate van verfijning redt de auto nét niet. De Veloster kan wel iets winnen op het gebied van NVH. Maar, eerlijk is eerlijk, het scheelt niet heel erg veel met auto’s van andere merken uit dezelfde periode.
Naast het feit dat de Veloster wat groter en ruimer is, is de betrouwbaarheid een groot voordeel. Dit zijn zeer puik in elkaar geschroefde auto’s waaraan niet heel erg veel misgaat. De kosten om alles rijdend te houden zijn te overzien. OF je er 1 op 15 mee haalt, is lastig te bepalen. De 1.6 motor met 135 pk heeft namelijk géén turbo. Om de gang erin te houden moet je redelijk wat toeren maken. Echt een gewillige sportieve motor is het niet, dus lol heb je er dan niet mee. Maar hey: het blijft wel heel!
Peugeot 208 XY 1.6 THP
€ 7.950
2012
125.000 km
Een Franse auto met de 1.6 THP-motor. Als dat maar goed gaat! In vergelijking met de 207 is de 208 een grote stap voorwaarts. Zowel qua rijeigenschappen, bouwkwaliteit en betrouwbaarheid is de 208 een stuk beter dan zijn voorganger. Wel vind je de 1.6 THP motor onder de kap, waar iedereen een mening over heeft. Zo desastreus als de oudere 1.6’jes is het niet.
Wel jammer dat het vaak over de (vermeende onbetrouwbaarheid gaat). Want die 1.6 met 150 pk in dit geval is echt een parel van een viercilinder. Onderin is ‘ie zeer gewillig. Mede daardoor kun je de auto goed in de lage toeren rijden. Op hogere toeren is dan meer dan voldoende vermogen beschikbaar. De XY-uitvoering is wat chiquer dan echt sportief. Past prima bij de auto.
Volkswagen Scirocco 1.4 TSI R-Line
€ 8.500
2009
125.000 km
Ah, nu we het over betrouwbare motoren hebben, de 1.4 TSI staat ook niet bekend als bijzonder betrouwbaar. In veel gevallen is het al fout gegaan bij deze motoren en zijn ze vervangen, gerepareerd of gereviseerd. Check dus altijd even de onderhoudshistorie en vraag naar het olieverbruik. Met 25.000 km per jaar wil je gewoon dat het goed voor elkaar is. Het land staat vol met Scirocco’s met deze motor en voor een paar honderd euro meer kun je je een paar duizend euro besparen.
Op die motor na zijn het namelijk heel erg leuke auto’s. De sportstoelen zijn standaard en zitten geweldig. Het interieur is keurig verzorgd en de motor is fijn blok in de omgang. Ga voor de 1.4 TSI met 122 pk of de een 2.0 TSI (die is wel wat dorstiger). De 1.4 Twin Charger is gaaf op papier, maar niet op asfalt. Qua uiterlijk is het ook nog altijd een leuk ding om te zien.
Yolo: Mazda MX-5 1.8i Exclusive (NC1)
€ 8.750
2007
150.000 km
Als je toch je hoofd in de frisse lucht wil hebben, laat het panoramadak dan even voor wat het is. Sla een luxe zuinigheidswonder met panoramadak over en kies meteen een cabrio. Een Mini Cabrio is een goed optie (en heeft zelfs een schuifdak in het cabriodak!). Maar ga voor de Mazda MX-5! Het is gewoon de leukste auto voor het geld. In het budget is er keuze uit de derde generatie met de 1.8-motor, niet de 2.0. In principe komt dat mooi uit, want de 1.8i is ietsje zuiniger, alhoewel je wel je best moet doen voor 1 op 15.
Qua betrouwbaarheid staat de auto enorm hoog aangeschreven. Toch zijn er wel wat dingen waar je op moet letten. De Mazda MX-5 kan namelijk behoorlijk roesten. Het is bijna te gek voor woorden dat een auto uit 2007 nog zo hard kan wegrotten. Sommige exemplaren hebben al roestbehandeling gehad, andere MX-5’s hebben vaak binnen gestaan en hebben er (nog) niet mee te maken gehad. Ook kunnen onderdelen soms verrassend prijzig zijn. Daar staat dan tegenover dat de fun die je ermee kunt hebben enorm is en ze zijn betrekkelijk waardevast.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
r3fl3x zegt
BMW e91 (3 serie touring). Heb een 318i en rijd gemiddeld tussen de 1:15 en 1:18. Geen strepentrekker, maar het stuurt erg fijn en is bijzonder comfortabel. Je ziet ze veel met groot panoramadak wat ook nog open kan. Past volgens mij ook prima in budget
pa045 zegt
Een 12 jaar oude Scirocco met een motor die nog minder betrouwbaar is als Paris Hilton voor €8500. Kopen mensen echt zoiets?
wimof zegt
Jawel, de Golf tfsi Highline 1.4l 160 pk met ketting (uit voorzorg vervangen) staat te koop voor een zeer klein bedragje, en ik ken de historie uit mijn hoofd, het was de auto van mijn overleden broertje.
pa045 zegt
Ik vroeg of mensen dit daadwerkelijk kopen. Niet of ze dit verkopen. Voor deze prijs zou ik zo een auto altijd verkopen.
kadett83 zegt
1:15 kan je geen zuinigheidswonder noemen toch?! Dat zou elke relatief moderne auto wel kunnen halen met 3 of 4 cilinders.
En een luxe auto… kan zoveel opties op zitten maar als de NVH niet in orde is ,is het nog steeds niet luxe in mijn optiek.
Dan zou je alweer naar een C segmenter moeten. En kom je eerder uit op de spaardiesels voor 8.5k en kan je tenminste echt zuinig rijden.
lecomte zegt
@willeme Je vergeet dat de Fiat 500 ook met een groot pano schuif-/kanteldak is/was te bestellen. Zowel de 1.2 motor en de twinair zijn heel zuinig qua brandstofverbruik. Zoek er eentje met climate control, navi en mooie velgen en je hebt een redelijk tijdloos karretje.
kniesoor zegt
Met een jaarkilometrage van 25K zit je met de meeste van deze suggesties in no time over de 200.000 km. Dan komen de grotere kosten er vaak. Wel iets om bij/over na te denken. Als je redelijk vaak van oto wisselt is dat een minder groot probleem, natuurlijk.
Turbo S zegt
@amghans: precies daarom zou ik dus voor de Adam gaan. Dat het niet spannend rijdt en weinig sjeu heeft zoals @willeme aangeeft zou geen probleem moeten zijn voor iemand die op zoek is naar een zuinigheidswonder.
PunicaOase zegt
Die 500 en Adam lijken me de slimste keuze.. wel de TwinAir overslaan die zuipt als een tempelier en is niet heel betrouwbaar..
pivavar zegt
Honda CRZ. Zuinig, uiterst betrouwbaar en gewoon leuk om te rijden . En in top-uitvoering met pano-dak
vaakbenjetebang zegt
@pivavar: en ook nog eens lekker zeldzaam/exclusief. Neem hem in het oude CRX-blauw en er staat gewoon echt iets leuks voor de deur.
tenaci zegt
@pivavar: dat is wel een goeie keuze zeg! Heel gaaf wagentje!
Dutchdriftking zegt
25k per jaar en zuinigheid, waarom geen diesel?!
ukbob zegt
@dutchdriftking: als je er lang mee gaat rijden, is diesel best te overwegen.
willeme zegt
@dutchdriftking:
Geen idee. Mensen denken dat het omslagpunt heel erg hoog is. Dat is uiteraard niet correct, want de occasions zijn (in Nederland althans) iets betaalbaarder. Zeker als je particulier gaat shoppen.
Persoonlijk vind ik diesel veel fijner en is het qua kosten te overzien. Je begint ‘iets hoger’ (MRB), maar je weet dat er qua verbruik geen verrassingen zijn. Ook heb je vaak net even wat extra performance en met hoge kilometerstanden is het altijd nog goede handel voor export.
Dutchdriftking zegt
@willeme: precies. Alleen kunnen milieuzones op termijn een probleem zijn natuurlijk.
rw1994 zegt
@dutchdriftking: voor 8.5k kun je een relatief jong exemplaar op de kop tikken, dan heb je de komende jaren daar geen last van.
mahansz zegt
Lexus CT200h lijkt mij ook zeker interessant
faalhaas zegt
@mahansz: Wellicht aan de dure kant nog, maar het Prius III broertje in dynamic uitvoering komt aardig in de buurt, is iets ruimer, leder, adaptive cc, pano dak etc.
vaakbenjetebang zegt
@faalhaas: wel even proefzitten. Persoonlijk vind ik zowel de zitpositie als de stoelen in de Prius III helemaal uien. Stur is niet verstelbaar en staat verkeerd. Wel betrouwbaar en zuinig, maar ik nam dan denk ik liever de Auris.
faalhaas zegt
@vaakbenjetebang: Oh ik heb de Wagon maar ik kan alles gewoon verstellen.(maar alleen op de duurste versie.)
cloverleaf zegt
Zou je met 25k geen tweedehands diesel nemen? Dan heb je veel meer keuze!
randy zegt
@cloverleaf: idd. Een ds3 Cabrio e-hdi bijvoorbeeld. Rijdt met een loodzware voet nog 1 op 20. De 8 kleps hdi is onverwoestbaar
Johanneke zegt
Mijn broertje wilde zijn 308 station inruilen, want geen diesel meer nodig. Als hij bij een dealer aankwam en begon met ik heb een 308 station om in te ruilen dan was het nee die hoeven we niet. Dan zei ie het is een diesel, oh die hoeven ze ook niet. Ja maar het is de 2.0 met 100 en een boel pk (170 ofzo..?) En hij heeft pas 130k gelopen. Oooh dan, dan kunnen we praten. Geen ongein, meerdere dealers hoefden geen THP motoren of de kleine diesel, zeiden allemaal raken we niet kwijt. Ik zou ook nooit aan de THP gaan. Of de 1.4 TSI. Eng spul.
randy zegt
@Johanneke: de vroege thp’s waren echt niet goed. Maar dat wil niet zeggen dat ze allemaal slecht zijn. Als ie goed is onderhouden is het een parel van een motor. Ik heb nu een ds4 thp 200. Heerlijke wagen.
j4cks0n zegt
Fiat 500L.
ukbob zegt
We (nou ja, m’n vrouw) hebben zo’n clubman Cooper thuis. Gaaf ding!
Qua onderhoud heb ik nog nooit een duurdere auto in bezit gehad..
airco, remmen, bobines, voorruit, het kwam allemaal voorbij!
Maar als t ding rijd, top!
Of t nu een blokje om is, of ff 200km retour voor werk, hij maakt je als petrolhead blij!
GTR zegt
Ik ben ook een enorme liefhebben van een open dakkie. Vergeet echter niet dat de Scirocco alleen een kantelbare had. Deze gaat dus niet open!
Verder zou ik een 1.4tsi met 122pk prima durven als het onderhoud kloppend is. Een 1.4tsi met 150pk uit een later bouwjaar (volgens mij heeft de Scirocco deze dan weer niet) al helemaal. De THP zal ik altijd vermijden! Maakt mij niet uit hoe of wat. In mijn ogen tikkende tijdbommen.
net10 zegt
De 1.6 THP is vanaf productie 9-2014 juist een betrouwbare motor en een goede keus.
De Veloster, DS3, 208, en MX5 vind ik erg leuk.
Met zoveel kilometers per jaar zou ik gewoon een diesel nemen,. Je koopt ze voor heel weinig geld. De 1.6 HDI zit ook in de DS3 en 208 en is een zuinige, degelijke en fijne motor. De 1.5 DCI van Renault is ook een hele degelijke en fijne motor.
sleepyj zegt
Bij de cooper de thp juist niet adviseren, en bij de 208 wel? Ik vind dat raar.
Groninger zegt
Veloster! Wat een tof ding is dat.
cossiekiller zegt
De Adam, maar dan de S versie. Maar zonder de Recaro’s. Die wil je niet met 25k per jaar. De S is altijd goed uitgerust en heeft 150pk, wat veel is voor het gewicht. En iets mee sjeu in de motor is ook extra comfort.
Fr13ndlyGh0st zegt
Zou de MINI lekker laten staan; dat panoramadak staat in de community bekend als panoDramadak! En kost volgens mij rond de 1500piek om te laten vervangen, als je er al een in goed werkende staat kan vinden…