Een luxe reisauto die betrouwbaar is bovendien. Wat zijn dan de opties?
De Fiat Grande Punto is de ideale opstap-auto. Vorige week mochten we Sander helpen met het uitzoeken van een nieuwe dikke leaseauto. Voor vandaag hebben we Walter en hij rijdt – je raadt het nooit – in en Fiat Grande Punto! In dit geval de 1.4 16v motor in Dynamic-uitvoering. Hij is echter op zoek naar een nieuwe auto. Het mag vooral een paar maten groter en comfortabeler. Sportiever? Niet direct nodig. Maar wel veel luxe, ruimte en comfort.
Walter heeft zijn zinnen gezet op een Lexus GS. Die auto biedt alles wat hij zich maar kan wensen. Hij zit dus te denken: is de GS300 de beste keuze voor hem? En zijn er ook andere alternatieven? Jazeker, die zijn er. We nemen ze uiteraard allemaal even door.
De wensen en eisen voor een betrouwbare luxe reisauto kun je in onderstaande tabel bekijken:
Huidige auto | Fiat Grande Punto 1.4 16v Dynamic |
Koop / Lease | Koop |
Budget | €12.500, eventueel €15.000 |
Jaarkilometrage | 25.000 km |
Brandstofvoorkeur | Benzine of benzine-hybride |
Reden aanschaf andere auto | Wil een grotere, luxere en fijne reisauto |
Gezinssamenstelling | Getrouwd, met ruimte voor eventuele groei ooit |
Voorkeursmerken / modellen | Lexus GS, Honda, Mazda, BMW, Mercedes-Benz |
No-go merken / modellen | Frans/Italiaans vanwege betrouwbaarheid |
Lexus GS300 Executive (S190)
10.950
2005
155.000 km
Inderdaad, de Lexus is een zeer voor de hand liggende luxe reisauto. Het zijn zeer betrouwbare auto’s. Deze generatie (de S190) wordt ook nog eens heel erg mooi oud. De motor is een 3.0 V6 met 249 pk, in principe meer dan voldoende om een berg op te komen of om niet te fungeren als chicane op de Autobahn. In veel gevallen zijn ze luxe uitgevoerd, maar dat is absoluut geen zekerheid. Bij Lexus werkt men nauwelijks met opties, maar met een paar uitvoeringen.
Je kunt ze dus ook met stoffen bekleding vinden. En let op: dat scherm heeft dus niet altijd een navigatiefunctie. Nog een paar nadelen: omdat iedereen weet dat ze betrouwbaar zijn, zijn ze prijzig. Overigens betekent betrouwbaar niet ‘goedkoop in onderhoud’. Onderdelen zijn verrassend duur. Verder is de GS300 vrij krap voor zijn klasse (zeker voor langere mensen) en rijdt het wel erg afstandelijk, zonder bijzonder comfortabel te zijn. Maar als betrouwbare en luxe roadtrip auto, kun je er bijna niet om heen.
Jaguar XF 3.0 Luxury (X250)
€ 12.950
2008
150.000 km
Qua rijeigenschappen laat de Jaguar XF zien hoe het óók kan. De XF is namelijk een stuk comfortabeler en véél sportiever. Het onderstel en de stuurinstallatie van de Jaguar is vele malen hoogwaardiger. De zitpositie is beter en het interieur is veel fraaier. Qua uiterlijk lijken de GS en XF op elkaar en de kans is groot dat de auto eenzelfde type koper aantrekt: niet iedereen hoeft per se een Duitser te rijden.
De XF is minder zeldzaam dan de Lexus, er is dus meer keuze qua kleuren en uitvoeringen. De 3.0 zescilinder is een fijne motor die net even minder discreet is dan de wel erg stille Lexus. Qua betrouwbaarheid staat de XF minder hoog aangeschreven, maar het is lang niet zo erg als het was in de jaren ’70. Gewoon conform de klasse. Check even ons Jaguar XF aankoopadvies om te zien waar je op moet letten.
Volvo S80 2.5T Summum Aut
€ 11.400
2008
130.000 km
Als je anoniem door het leven wil gaan, kies dan de Volvo S80. Op een of andere manier vergeet iedereen hoe goed die grote Zweedse sloep is. Als betrouwbare luxe roadtripauto is het een perfecte metgezel. Volvo heeft overduidelijk voor ingetogen comfort gekozen. Het is een zeer onopvallende auto. Prettig als je een beetje discretie kunt waarderen. Zorg wel dat je een compleet uitgeruste versie hebt (zoals de Summum). Dan heb je een keurige ingetogen luxe reisauto.
Sommige S80’s hebben zelfs dat tweekleurig leder en houtinleg (plus het obligate houten stuurwiel), dan toont het een stuk exclusiever. Qua motor is de 2.5T meer dan voldoende. Eventueel is er ook een 3.2 zes-in-lijn, T6 of zelfs een heuse V8. Die laatste zijn eigenlijk een beetje overkill. Check hier het Volvo S80-aankoopadvies!
Honda Legend (KA1)
€ 12.450
2007
130.000 km
Ah, de Honda Legend. Op het moment van schrijven staan er 2 (!) online te koop in Nederland en de ervaring leert dat dat er niet snel meer worden. Qua hardware krijg je een hele hoop moois. Een 3.5 liter VTEC V6 met 295 pk, vierwielaandrijving met Super Handling AWD en een automaat. Ook mooi, opties waren nauwelijks mogelijk. De Legend kreeg alles standaard mee vanuit de fabriek. Ondanks het vermogen van 295 pk, voelt het zeker niet aan als een snelle auto.
Het is allemaal keurig en adequaat. Het verbruik is vrij gortig, maar ja, als je niet te veel kilometer maakt, zijn dat ook de kosten niet. Qua betrouwbaarheid is het een klein beetje gissen bij deze Japanse luxe reisauto. Honda’s zijn doorgaans steengoed gebouwde auto’s. Maar in Europa zijn er te weinig Legends om een goed te beeld te kunnen vormen. Check eventjes de Acura RL in de VS, dat is namelijk dezelfde auto.
Wie van de Duitse drie?
In principe kun je een prima luxe reisauto uit Duitsland vinden. De Audi A6, BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse zijn de aangewezen kandidaten. Nadelen zijn duidelijk: Duitse auto’s zijn niet betrouwbaar en in sommige gevallen zijn de onderhoudskosten stratosferisch. Echter, we hebben het over auto’s van meer dan 10 jaar oud. Dan komen er ook dingen als onderhoud en staat bij kijken. Ga sowieso voor de laatste uit de serie met de fijnste motor.
Dus een faceliftversie met niet al te veel kilometers. Een mooie late BMW 530i (E60), Mercedes-Benz E350 of Audi A6 3.0 TFSI is eveneens een prettige auto. Wel een voordeel: onderdelen en onderhoud zijn gemakkelijker te vinden, want om de 25 kilometer is er wel een dealer of specialist. Ook zijn ze iets makkelijker door te verkopen. Tip: lekker voor een oude-mannen-specificatie gaan en het liefst zo min mogelijk eigenaren. Beige van buiten, kleine wieltjes, bruin leer, houtinleg. Scoort beter dan een sportpakket met imitatie-wielen.
Cadillac CTS 3.6 Sport Luxury
€ 12.950
2008
120.000 km
De eerste generatie CTS van Cadillac rijdt stiekem best goed, maar is verder nogal crappy en wordt verschrikkelijk slecht oud. Deze tweede generatie CTS is al vele malen beter. Natuurlijk, aan kleine dingetjes als knopjes en dergelijke merk je dat het geen premium Duitser is, maar het interieur is verder keurig voor elkaar. Prima plastics, prima leder, prima afwerking het is niet best-in-class, maar de CTS valt niet door de mand.
Qua betrouwbaarheid: geen idee. De auto’s zijn geleverd in Europa, dus onderdelen en dergelijke zijn wel te vinden. De fijnste combinatie is de 3.6 Sport Luxury met achterwielaandrijving. De 3.0 is nauwelijks zuiniger en AWD maakt de CTS zeer onzuinig.
Super Yolo: Lancia Thema 8.32 (834)
€ 15.000
1990
110.000 km
De naam Thema moet wel op de juiste manier gebruikt worden en dat kan maar met één auto. De eerste generatie. De Thema is één van de auto’s uit het Tipo 4-project van Fiat Auto en Saab. Ondanks dat het platform in basis identiek is, leverde het compleet verschillende auto’s op. De Lancia Thema 8.32 is sowieso de meest exotische. Een Lancia met Ferrari-motor. Ok, een iets teruggeschroefde Ferrari motor met een andere krukas. Maar hey: je hebt een ingetogen Lancia met een échte Ferrari-motor.
Of het betrouwbaar is: maakt dat uit? Het is een rijdend kunstwerk en elke keer als je de motorkap open doet zie je die briljante V8 liggen. Voor 15 mille vonden we er eentje bij een particulier. Garantie is dus absoluut geen issue.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
verudin zegt
Ik mis de Phaeton in het rijtje. Onopvallend, zeer comfortabel en prima exemplaren te vinden in het budget. Zoek een exemplaar dat goed is onderhouden en de onderhoudskosten zijn niet exorbitant. De 4.2 V8 is de ideale reisauto.
Jagris zegt
Daar dacht ik ook gelijk aan toen ik de wensen voor dit advies zag. Het verbaasde me dat de phaeton niet was genoemd aangezien het een uiterst luxe ruisauto is, ideaal voor de lange afstanden.
De volvo s80 vind ik ook wel een goede optie. Heb daar een aantal keren in gereden en rijdt erg fijn.
spacemoon24 zegt
De Phaeton schrikt mij een beetje af gezien de onderhoudskosten en het verbruik. Ze zitten wel goed in de opties maar ik durf het niet direct aan. Misschien een keer in rijden om me van gedachten te laten veranderen.
monsieurleloure zegt
@verudin
Volgens mij heb je het woordje ‘betrouwbaar’ gemist in de het bericht van Willeme….
Blijft de enige VW die ik ooit nog wel eens zou willen bezitten overigens.
verudin zegt
Rijd inmiddels mijn tweede Phaeton. Eerste een W12, 40.000km mee gereden, huidige V8 nu 75.000 mee gereden. Tot nu toe alleen normaal onderhoud. Wat mijn ervaring betreft dus betrouwbaar en betaalbaar (behalve brandstofverbruik ;-)
nautique206 zegt
Ben me aan t oriënteren op een andere auto, nu viel mijn oog ook op een Phaeton. Hoe is de V8, nog specifieke problemen? Zaken waar ik op moet letten?
Dank alvast
Johanneke zegt
Heb vooral horrorverhalen gehoord de laatste jaren. De Pheaton is briljant gemaakt (dus ook gemaakt van exotische onderdelen), en er zijn er weinig van gemaakt. Dus vind maar iemand die er aan kan werken, als je de onderdelen kan vinden. Het is volgensmij de mooiste auto die je niet goed kunt houden.
Overigens is het goed kunnen houden van zo’n auto het allerbelangrijkste. Soms zie je mensen met een (duitse) e segment auto waar van alles mis mee is. Dan rij je comfortabeler in een toyota avensis die wel helemaal klopt.
Ik vind de volvo stiekem het tofst van dit lijstje. Geen idee of die een beetje goed gebouwd zijn.
dutchneon zegt
Ik zou die Jag zeker doen, er staat een leuke V8 te koop standaard cutouts. super mooi geluid. comfortabeler en inderdaad meer tijdloos. Onderdelen voor de Jag zijn veeel goedkoper en de motor en versnellingsbak zijn zeker zo beproefd als die van de Lexus.
Hij rijdt een flink pak zuiniger op de koop toe
tenaci zegt
Die Legend is wel heerlijk hoor. Ook een leuke optie: Suzuki Kizashi. Wellicht iets kleiner maar dat is de Thema ook
spacemoon24 zegt
Die moest ik even opzoeken! Maar is zeker ook een leuk alternatief, wel een stuk kleiner inderdaad.
alcantara zegt
Wat is er zo uitmuntend aan een Suzuki Kizashi dan? Het ding is een zeldzaamheid en daar is vast ook een reden voor.
wza1979 zegt
Weet je wat het is met een GS …….. Dat interieur is niet om aan te gluren. Ouderwets en ontzettend lelijk. Je Punto is nog mooier van binnen.
Ga er eens mee rijden dan kom je vanzelf erachter of dat je stoort of niet .
Bij Lexus gaat net zo goed zaken stuk en hun onderdelen zijn erg duur vergeleken met de rest. Daarbij moet je hiermee vaak naar een dealer.
Onderdelen voor een E zijn makkelijk en goedkoop te verkrijgen en iedere garage kan dat doen .
Zoek een auto met luchtvering 😉
monsieurleloure zegt
@wza1979
Ik heb de eerste en tweede generatie GS300 gereden en die waren eigenlijk gewoon feilloos. Slijtagedelen heb je altijd bij elke auto, maar voor de rest geen reparaties aan gehad .
Beide 4 jaar in bezit gehad en van 180.000km naar de 260.000km gereden.
En dat je naar de dealer moet is al helemaal een broodje aap verhaal
johanw zegt
Bij mij zelfde toen ik GS reed, enkel banden en remblokken en altijd gaan…nog nooit zo uitgerust aangekomen op vakantie na 1500km rijden…mijn bmw 335i daarna twee keer zomervakantie met pech zoals motorstoring etc…ach ja verschil moet er wezen…
spacemoon24 zegt
Haha smaken verschillen gelukkig. ;) Ik vind het interieur van de Lexus juist mooi. Liefs beige leer met hout inleg (en als het kan houten stuur). Lekker de oude lullen uitvoering.
Onderhoud bij Lexus dealer is misschien wel duur maar dat zal met elk “premium” merk zijn als je naar de dealer gaat. Ik heb niet zoveel zin in een Beun de Haas garage die aan bijvoorbeeld een E-Klasse gaat werken.
Johanneke zegt
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat onderhoud bij een merkdealer helemaal niks zegt over de kwaliteit van het onderhoud. Er zijn zat merkloze garages die beter onderhoud afleveren, je moet alleen weten welke er goed zijn. Mijn garage is er mee gestopt, maar dit waren 3 mensen, waarvan 2 monteurs met samen over de 50 jaar sleutel ervaring. Die waren trots op hun werk en leverden keiharde kwaliteit. Waren niet de goedkoopste, maar wel een stuk goedkoper dan de merkdealer met hun glazen showrooms die ook betaald moeten worden.
Johanneke zegt
Oh wat ik vergeten was te typen: ik ken zat verhalen van merkdealers die onderhoud door een stagiair of iemand met weinig werkervaring (lekker goedkoop) laten uitvoeren, en dan blijkt de kwaliteit van het onderhoud allemaal niet zo heel best.
wza1979 zegt
Volledig met je eens. Ik ga NIET naar de dealer omdat ik daar hele slechte ervaringen mee heb. Ik ga altijd mee de garage in en je kunt gelijk zien of de monteur goed is.
Met mijn oudere s klasses kon ik niet naar de mb dealer – geen kennis. Dus specialist.
Met mijn cls nu ook een specialist maar een andere dan voor de s-en.
Het is maar waar ze de kennis hebben en je goed geholpen wordt.
wimof zegt
Zodat je die om de 100.000 km kan / moet vervangen
redbeams zegt
Je hebt er duidelijk geen verstand van dat is wel te zien.
Iets wat duurder is maar langer meegaat daar kies ik wel voor.
cjdg zegt
En de Saab 9-5?
Als je een comfortabele reis auto zoekt, is dat er wel één.
spacemoon24 zegt
Dat kan ook nog wel, zitten vaak ook nog goed in de opties. Wel moeilijk om eentje te vinden met lage kilometerstand.
123bat zegt
Goede keuze. Zeker met de fijne turbomotoren een goede reisgezel. En een fraaie auto om te zien.
Mijn suggestie zou de Citroën C6 zijn, voor het ultieme comfort
net10 zegt
Lexus lijkt mij de beste optie, en dan een hybride.
Met 25000 km per jaar zou ik zeker aanraden om ook naar diesel te kijken.
Andere goede opties lijken mij de Infiniti Q50 die je als diesel en hybride kunt krijgen.
Goedkoper is de Infiniti Q30 met goede diesel en benzine motoren. En je rijdt in wat bijzonders.
Gezien het aantal kilometers lijkt mij een hybride Kia Optima ook een goede keus.
Of kijk naar een Renault Talisman diesel, wel Frans, maar heel modern, comfortabel, en heel betrouwbaar. De benzine motoren zijn ook goed maar vaak wat duurder.
spacemoon24 zegt
Diesel ben ik geen fan van. Maar Infiniti is inderdaad een merk waar ik me ook nog in kan verdiepen. Ik ben geen fan van Renault, maar een Talisman kan ik nog wel waarderen.
frank2b zegt
Ik werd zoooo blij van die práchtige foto boven het artikel…. :)
Kies je voor de Lexus, kies dan de President uitvoering. Die heeft ACC.
Vergeet de navigatie: de bediening is van het jaar kruik en de meest recente kaartupdate van dit systeem is van2017.
spacemoon24 zegt
De ACC op de Lexus is niet het meest verfijnd heb ik gehoord, dus dat is niet meteen een pré. Voor de navigatie zit ik te kijken om een Grom VLine2 aan te schaffen zodat je op je standaardscherm Android Auto kan gebruiken. Iemand ervaring met dit systeem?
redbeams zegt
Zou die grom vline2 links laten liggen.Ga voor een android radio dan ben je zelfs iets goedkoper uit maar voordeel is dat je wel een betere processor en meer ram geheugen en opslag hebt.Losse gps zit er altijd bij maar beste is als je een verloopstekker koopt die je originele lexus gps koppelt aan je android radio.
Diesel Rocks zegt
De ideale reisauto is natuurlijk een diesel en geen V6/V8 benzine slurper. Ik zou met dat budget voor een BMW 535d of 530d gaan.
spacemoon24 zegt
Ik ben niet zo’n fan van diesel. Bovendien, is diesel met de huidige dieselprijzen nog een beetje te doen?
Johanneke zegt
Oude buurman had een 535d wagon, zo’n e60. Die werd gillend gek. 4 bandjes 1200 euro. Turbo kapot geweest. Nog een paar dingen. Heel erg Duits gebouwd laten we maar zeggen.
Toen is ie overgegaan op een Audi en heeft ie op vakantie met pech gestaan, want het was zo’n 1e tsi motor. Litertje olie bij de tankbeurt.
racerx zegt
Ik heb 3 jaar een E60 540i gereden, meest probleemloze auto die ik tot nu toe gehad heb. €1200 voor 4 banden lijkt me overdreven, voor €600 had ik 4 stuks 18”, A merk, incl montage.
Johanneke zegt
Ja nu ik terug denk, kan ook zijn dat het banden plus nog iets was, remschijven ofzo. Is al even geleden.
cheatah zegt
Als je achterlijk bent en bij BMW banden koppt geloof ik dat wel. Maar ja, wie doet dat nou echt?
Pascal zegt
Voor mij werd het hier de Jaaaag. Normaal gesproken altijd de BMW, maar ik vind deze generatie 5-serie niet mooi en slecht oud worden. De Lexus zou ik hier overslaan wegens saai interieur en dito rijgedrag, vrij hoge aanschafprijs en duur onderhoud.
kniesoor zegt
@Pascal: My thought exactly. NB : ben zelf een BMW rijder. Maar vind de E60 inderdaad geen goede optie, precies om de redenen, die je noemt. Als het dan duits moet zijn liever een E-klasse (estate). Maar geloof, dat ik ook voor een XF met V6 zou gaan. Smaakvolle oto.
karhengst zegt
Om eerlijk te zijn ogen alle genoemde Duitsers behoorlijk ouderwets, zeker als de Jag er naast staat zou je denken dat er een verkeerde generatie is gekozen.
DeWitteCondor zegt
Hier ook. Heb er een gehad. Een 3.0D S Portfolio. 275 pk. Mooiste auto die ik gehad heb. Stuurt uit de kunst en zeer comfortabel. Ook betrouwbaar hoewel ik wel issues had met het pedestrian safety system. Was erg storingsgevoelig. Helaas moeten inruilen toen de 2e werd geboren. Bagageruimte heeft veel liters maar is niet praktisch.
shalomleon zegt
Die cadillac staat op het platform van de saab 9-3, prima onderdelen voor te krijgen en saab staat zeker bekend als betrouwbaar.
monsieurleloure zegt
@shalomleon
Volgens mij staat de BLS op het platform van de 9-3, maar ik kan het mis hebben.
seatleon zegt
Naar aanleiding van de zoekvraag even op Autoscout gekeken. Het aanbod in NL houdt niet over. Daarom even in Duitsland gekeken. Het aanbod is daar wat ruimer. Aangezien je bij import geen of heel weinig BMP betaalt bij zo’n oude auto zou ik ook zeker een blik over de grens werpen.
spacemoon24 zegt
Ik heb zelf geen ervaring met importeren, is dat een beetje zelf te doen of kan je het ook aan een garage overlaten? De keuze is wel ruimer in Duitsland inderdaad.
seatleon zegt
Ik heb zelf ook nog nooit een auto geïmporteerd. Een college van mij heeft het laten doen. Dat ging perfect. Ze regelden alles van de aankoop(keuring) tot het kenteken. De kosten vielen redelijk mee. Ik geloof iets van €1.000. Natuurlijk is dat veel, maar je koopt ook iets meer zekerheid.
sabrerator zegt
Je zou ook naar een Jaguar X350, de laatste klassieke XJ kunnen kijken. Wel wat groter en een beetje ouwe-mannen auto, maar dat is de Lexus ook.
De XJ is van aluminium en daardoor lichter als een XF. Een mooie drieliter is voor dat geld goed te krijgen. De 2.7d is ook te overwegen, denk dat dat wel uitkan met je kilometers.
spacemoon24 zegt
Dat is ook wel gaaf inderdaad. Ik vind hem wel wat minder goed opgedroogd.
transaxleman zegt
Ik heb een 3e generatie GS300 President line. Met een computertje ingebouwd waardoor je Android Auto/Apple Carplay op het originele (touch!) scherm hebt. Werkt prima. Daarmee een auto die behoorlijk bij de tijd is met Spotify en google Maps.
En ik vind het interieur wel mooi. In tegenstelling tot 2e generatie GS, dat is echt verschrikkelijk lelijk. Maar in de 3e generatie heb je hele mooie klokken met geborstelde aluminium achtergrond. Mooie (smaakgevoelig, dat wel) houtinleg. En genoeg leer op de juiste plekken.
Maar kan me wel vinden in de beschrijving. Niet echt extreem comfortabel maar ook niet sportief. Ik denk dat Lexus niet helemaal wist wat ze wilden met het onderstel, maargoed. Het is evengoed wel een hele stille en fijne reisauto.
Onderhoud valt reuze mee, maar als je denkt dat je een 15+ jaar oude V6 limousine die 1600kg+ weegt voor een habbekrats kan rijden dan kom je ook bij Lexus bedrogen uit.
Auto komt ook te koop binnenkort overigens.
spacemoon24 zegt
Kijk! Een kenner. ;) Wat je zegt kan ik me wel in vinden. Zo goedkoop als een Punto wordt het niet, maar als je je daarop instelt valt het denk ik wel mee. Misschien een PB sturen als de auto te koop staat?
Ultimora zegt
Zal een Suzuki Kizachi ook een idee kunnen zijn? Of is dat een klasse te laag?
Richmond zegt
Niemand wil de Thema? Ik wel!
racerx zegt
Uit dit lijstje een nette E60 530i of de S80. 2 auto’s geleden een LCI 540i gehad, machtige auto. Lekker zonder M pakket kopen, briljante reiswagen.
elchapo zegt
Ik rij zelf een Lexus LS400 uit 2000.
Ik kan het merk alleen maar aanbevelen. Het zijn geweldige wagens die, mits goed onderhouden, decennia meegaan.
Heb zelden in zo’n comfortabele wagen gezeten.
Dutchdriftking zegt
25k per jaar in een grote auto, ik zou toch eens kijken voor een diesel nu het nog kan…
spacemoon24 zegt
Diesel trekt me niet echt. Dikke benzine is ook mogelijk nu het nog kan… :)
faalhaas zegt
Dan wel voor de GS450h gaan, die beukt hem sneller door de panty, en is een liter zuiniger op de 100km.(spritmonitor.de)
De souplesse van het hybride systeem mag je eigenlijk niet missen in het type auto.
Pascal zegt
Met zo’n gruwelijke CVT zeker, de horror…. Doe mij maar
iets met een ZF8.
redbeams zegt
Jij bent geen kenner en de horror verhalen ken je alleen van achter je toetsenbord.De lexus modellen muv de CT hebben geen prius cvt.Rij er eens een keer mee dan weet je wel beter.
spacemoon24 zegt
Laatst in een GS 450h gereden, gaat inderdaad als de brandweer. Vind het ook mooie techniek. Die CVT vind ik zelfs wel wat hebben. Alleen rijden wij voornamelijk snelweg en N-wegen, en geen stedelijk, en dan heb je niet veel aan het hybridesysteem. Dan rijdt je benzine met een auto die 200 kg zwaarder is en bovendien een veel kleinere kofferbak heeft.
neymar zegt
BMW 5 Serie 😍
cloverleaf zegt
25k aan KM….
Neem een diesel en ga voor Italiaans of Frans! 166/159 2.4JTD. C5 3.0HDI
Is goedkoper in aanschaf en onderhoud dan je GS300
racerx zegt
Ex-eigenaar van een 159 SW TBi hier: dat ding was verreweg de duurste auto in onderhoud die ik ooit gehad heb. En ik heb een BMW E39 530i, E86 Z4 + E60 540i gehad. Hopelijk doet mijn huidige F11 het beter dan die Alfa, die mocht na 1,5 jaar weer vertrekken. En dan denk je een fris exemplaar met weinig km’s gekocht te hebben (wat ook zo was).
jmeverts zegt
Hmmm geen Franse autos ivm betrouwbaarheid maar dan met een lijst komen met allemaal 15 jaar oude Duitsers… Ik zag laatst een Renault Espace uit 2015 voor 12.000 euro. Lijkt me de meest luxe en betrouwbare reisauto die je kunt vinden…
vpowert zegt
Ik heb sinds anderhalf jaar een GS 300 als praktische comfortabele gezinsbak. Bevalt uitstekend want comfortabel, vlot genoeg en omdat het een President uitvoering is zit alles erop (adaptieve cruise control, goede audio, keyless entry en go, achteruitrijcamera, stoelkoeling, 10 airbags). Vroeger had m’n vader een E60 en dat stuurde zeker fijner en was logischer te bedienen maar nette exemplaren zijn bijna niet meer te vinden zeker met moderne opties niet en dan heb je nog steeds naar 4 euroncap sterren en minder solide betrouwbaarheid.
De Lexus dealer biedt zelfs voor die oude GS de red carpet treatment aan en normale beurtjes zijn schappelijk geprijsd. Als er iets stuk gaat is het wel duur en kun je beter een specialist opzoeken.
Als je nog geen ruimte nodig hebt voor een kind ofzo dan zou ik de GS450h kiezen. Dan ben je echt lekker snel. De CVT is door de sterke elektromotor lang niet zo storend als in een Prius/CT200h.
Hoewel de GS dus fijn comfortabel is, lekker luxe en het design mooi oud wordt open ik toch met regelmaat de occasionsites om te kijken of er nog een vergelijkbaar uitgeruste F11 te koop staat (het antwoord is vaak nee overigens). Een GS prikkelt dan toch weer niet genoeg om erg lang te houden.
por100 zegt
Ik zou voor een jonge tweedehands met de kop eraf gaan. Kost je 30K dus moet je bijlenen, maar in huidige inflatietijden is die auto over een paar jaar 35 waard. En je extra maandelijkse aflossing kan je rustig betalen door lagere onderhoudskosten en iets zuiniger verbruik.
Youngtimers zou ik max 3k aan uitgeven (met als vereiste dat ie minimaal 10 maanden apk heeft).
123bat zegt
Citroën C6!
pittigesaus zegt
Moest helemaal naar beneden voor deze suggestie, maar inderdaad, C6 is ook het eerste wat in mij opkwam!! Volgens mij nog best betrouwbaar ook, zeker niet slechter als de hier genoemde engelse en duitsers
Huib zegt
Heb zelf de GS 300 gehad en nu de GS450H Fsport van de laatste generatie. Allebei heerlijke comfortabele en betrouwbare auto’s waarbij de 450H wel superieur is hoor. Een auto met twee gezichten. Zeer snel als je eens zin hebt en een uiterst relaxte en zuinige cruiser voor de lange afstanden. 1 op 14 á 15 is bij lange ritten op de cruise control echt haalbaar. Vorig jaar retour Barcelona (beide keren op 1dag): gemiddeld verbruik 1 op 12,5 en dan rijd je best nog wel door. Wel elke 15k een beurt, maar dat is sowieso het behoud van je motor. De te lange intervallen van de Duitsers wreken zich op termijn. Daarnaast is mijn ervaring dat Lexus bijzonder coulant is als als buiten de garantie een keer iets is. Laatst een klein maar vanwege het stille interieur wel storend rammeltje in het open dak, keurig en zonder kosten verholpen (dak bekleding moest helemaal los). Rammeltje was Lexus-onwaardig dus werd keurig op kosten van Louwman opgelost. Daar kan PON nog wat van leren. Dus Lexus op 1!!
cossiekiller zegt
De laatste versie van de klassieke Jaguar XJ met weinig km! Ergens rond 2008. Heb er zelf ook nog aan getwijfeld… Maar enkel de koffer was te onpraktisch voor me (fiets).
lucas23 zegt
Ik heb recent een F10 528i van voor de facelift, dus nog met 6-cilinder gekocht voor 14k met 140dkm op de teller. Veel beter wordt het niet voor dat geld.
spacemoon24 zegt
Het is uiteindelijk een Lexus GS 300 uit 2007 geworden met 70,000 km op de teller. Bedankt voor alle suggesties!