We gaan vandaag op zoek naar een luxe premium crossover waarbij uitrusting belangrijker is dan motorvermogen.
Er is een verschil tussen wat kenners gaaf vinden en wat het grote publiek vindt. In autotermen komen we dan vaak uit op crossovers en SUV’s. In principe heeft zo’n voertuigtype alleen maar nadelen vanwege het hogere gewicht en grotere luchtweerstand.
Maar zoiets kun je ook uit z’n verband trekken. Dat meldt Gerrit, die graag Autoblog leest (Dankjewel!) maar wel graag een luxe premium crossover wil! Die gaan we vandaag niet in een Lotus Elise of Mégane R.S. ‘praten’.
Hoge instap
De reden is vrij simpel, Gerrit en zijn vrouw Joke vinden namelijk de hoge instap heel erg makkelijk. Waarom telkens in een auto duiken als je er ook gewoon een makkelijke instap kan hebben. Daarbij vinden ze het overzicht veel fijner. Ook willen ze graag iets dat ‘premium’ is. Niet omdat de rest hen te min is, maar zeker als je een uitvoering hebt met wat extra waan je je in een luxe auto.
Er zijn uiteraard wel een paar dingen waar we rekening mee moeten houden. De auto moet een flinke caravan kunnen trekken: 1.200 kilogram, dus het liefst een trekgewicht van minimaal 1.500 kg. Ook moet het een benzinemotor zijn met een automaat. Zelf zaten ze te denken aan een Audi Q5, maar wat zijn de andere opties?
De wensen voor een luxe premium crossover kun je vinden in onderstaande tabel:
Huidige / vorige auto’s: | Volkswagen Passat Variant 1.8 TSI Highline met automaat |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | Met de Passat als inruil, zo’n 18.000 (afhankelijk wat we terugkrijgen uiteraard!) |
Jaarkilometrage: | Minder dan 15.000 km per jaar |
Brandstofvoorkeur: | Benzine, eventueel LPG |
Reden aanschaf andere auto: | Op zoek naar een luxe premium crossover met trekhaak en hoge zit |
Gezinssamenstelling: | Twee kinderen (die waarschijnlijk met de bus naar Lloret gaan volgend jaar!) |
Voorkeursmerken / modellen: | Ik kom telkens op de Audi Q5 Quattro uit |
No-go merken / modellen: | Non-premium modellen als de Santa Fe of Sorento. Prima auto’s maar een beetje luxe en ambiance mag wel. Ook alles met een lage instap of waar geen caravan achter mag. |
Audi Q5 2.0 TFSI quattro Pro Line S-Line (8R)
€ 17.250
2010
120.000 km
De Audi Q5 past inderdaad goed in het eisenplaatje. Het is een keurige medium luxe premium crossover. Je kunt ze in het budget ook (heel) goed vinden. Er zijn er een hele hoop van verkocht. Wel zijn er een paar dingen waar je op moet letten. Ten eerste hebben ze bijna altijd vierwielaandrijving (latere bouwjaren kwamen met voorwielaandrijving) en een lekker dikke motor. Die motor is niet vrij van issues (check hier het Audi Q5-aankoopadvies), alhoewel de meeste anno 2020 óf vervangen zijn of gerepareerd. Check dat dus! Maar die dikke motor is niet altijd gekoppeld aan een automaat!
Nu is de handbak best fijn in het gebruik en een stukje betrouwbaarder dan de automaat, dus zó erg is het niet in dit geval. Zijn er dan ook positieve dingen? Jazeker! Qua design komt de auto lang niet verouderd over, integendeel. Hetzelfde geldt voor het interieur. Het navigatiesysteem is niet super-modern, maar nog heel bruikbaar. Materiaalgebruik aan boord is meer voor elkaar. Zeker als je de luxere exemplaren hebt. Met name sommige import-auto’s kunnen erg kaal zijn met kleine wielen, stoffen bekleding en niet eens navigatie.
BMW X3 xDrive20i High Executive (F25)
€ 16.750
2012
140.000 km
Ook bij de BMW X3 moet je er echt even opletten dat alle opties erop zitten die je wenst. Want ook hier zijn er voldoende items die je eigenlijk wel wilt hebben, maar die niet standaard zijn. In het budget kun je opteren voor een vroege tweede generatie X3. Dat is zeker aan te raden voor enkel en alleen al je netvlies want de eerste generatie is niet zo mooi (maar wel lelijk). Deze generatie X3 is een stuk strakker gestileerd. Dat niet alleen, ook het interieur is veel volwassener en veel meer premium.
Is het dan allemaal hosanna in deze X3 F25? Nee, de zescilinders werden grotendeels bedankt voor hun diensten. De ‘20i’ is met 184 pk voldoende sterk voor Nederlands verkeer. De motor is niet zo soepel als de Audi 2.0 TFSI en met name wat brommeriger. Maar alle kosten voor verzekering, brandstof en belasting blijven zo wat lager. Wel is de X3 verreweg de prettigst rijdende auto in dit lijstje. Het rijdt als een hoge 3 Serie, wat het in zekere mate ook is. Zo hard als de eerste X3 is deze niet, maar je kan bochten met zekerheid nemen. De automaat is een heerlijkheid, de motor is op zich prima, maar niet heel bijzonder.
Lexus RX350 Executive (XU30)
€ 15.900
85.000 km
2007
Een Lexus! Neem een Lexus! We hebben sinds kort een hoofdredacteur met een nieuwe auto: een, je raadt het al, Lexus! De Lexus RX350 is een half maatje groter dan de rest, qua gewicht is het slechts 1 trede hoger qua MRB dan de Q5, bijvoorbeeld. Mede daardoor heb je ook een iets ouder exemplaar. Jongere RX’-en waren wat duurder. In principe maakt het voor de betrouwbaarheid niet uit, ze zijn allemaal ijzersterk. Houdt alleen rekening dat onderdelen behoorlijk prijzig kunnen zijn. Ook is het interieur duidelijk erg Aziatisch: plastic, nep-hout en knopjes die uit Toyota’s komen.
Het is allemaal degelijk, maar je hebt niet dat luxe gevoel van een Q5. Qua rijeigenschappen valt het eigenlijk ook wat tegen. De Lexus RX350 is érg afstandelijk met alles. Een van de weinige auto’s die er overduidelijk geen zin in heeft. Maar als je relaxed door het Nederlandse verkeer wil cruisen, is het perfect. De RX heeft wel een voordeel met zijn ruimte: de auto is beduidend ruimer dan de rest in dit lijstje. Nog een voordeel is de restwaarde. Zeker na een jaartje of 10 stoppen Lexussen met afschrijven lijkt het wel. Logisch, want ook met een gebruikte kun je nog jaren vooruit.
Volvo XC60 2.0T Summum
€ 17.950
2010
135.000 km
Samen met de Q5 was deze Volvo XC60 de vedette in zijn klasse. Beide auto’s waren wereldwijd enorm populair (en zijn dat in hun nieuwe hoedanigheid nog steeds!). Qua rijbeleving zit de Volvo tussen de Audi en Lexus in. Wel is de Volvo behoorlijk verfijnd: de motor is een soepele vijfcilinder turbo die voldoende kracht en een ‘duurder’ geluid produceert dan de viercilinder in de BMW. De automaat is overduidelijk minder goed, zeker als je haast hebt.
Er zijn partijen die er modificaties voor aanbieden qua software en dat is op zich het overwegen waard. De zitpositie is bijzonder geslaagd. De comfortabele zetels zijn absoluut top. Zeker in een luxe uitvoering is de ambiance aan boord goed voor elkaar. Het is geen sportieve auto, maar wel een heel verfijnde luxe premium crossover. In Nederland zijn ze veel verkocht, dus je kunt uit veel exemplaren kiezen. Check hier het Volvo XC60-aankoopadvies.
Mercedes-Benz GLK 280 4Matic (X204)
€ 16.950
2009
145.000 km
Voor deze zul je even wat beter moeten zoeken. De Mercedes-Benz GLK is namelijk niet de best verkochte auto in zijn klasse. In plaats van een strak vormgeven koetswerk, is de GLK juist lekker vierkant. Bijna Tonka-achtig. De rechte lijnen geven de auto wel enigszins een G-Klasse-esque sfeertje. De GLK is gebaseerd op de C-Klasse en dat zie je aan het interieur. Het is op zich prima, maar wellicht niet dat wat je verwacht van een luxe premium crossover. De motor is een 3-liter V6 met 231 pk. Dat is flink in dit lijstje, alhoewel we erbij moeten vermelden dat het koppel dat niet is.
Het moment dat het maximale koppel geleverd wordt, is ook nog eens bij een hoger toerental. Je moet de V6 dus af en toe laten zingen, wat ervoor zorgt dat het brandstofverbruik iets hoger is. Maak je overigens geen illusies. Al deze auto’s zijn geen wonderen van zuinigheid. Zeker niet met een caravan erachter. De GLK met benzinemotor is erg lastig te vinden (een diesel is al heel erg snel financieel interessant).
Dit mis je door de NO-GO: Mazda CX-9
€ 17.950
2015
80.000 km
Als je het stukje premium loslaat in de zoektocht naar een luxe premium crossover dan is een Mazda CX-9 een goede optie. Zoals je kunt zien aan de afbeeldingen hebben ze de nieuwe vormtaal op een ouder type auto gezet. Het is in elk geval interessant voor de obscure autospotter. In Nederland zijn deze CX-9’s nauwelijks te vinden. Het is uiteraard een import (alleen de pre-facelift exemplaren werden verkocht in Nederland). Je zou verwachten dat de CX-9 lijkt op de Lexus RX, maar dat is niet helemaal waar.
De Mazda is directer en minder afstandelijk. Het interieur is nog wat minder ‘premium’, alhoewel alles er standaard op en aan zit tot aan het schuifdak aan toe. De motor is altijd een 3.7 V6 die een enorme dorst koppelt aan matige prestaties. Het klinkt ook niet bijzonder. We wilden deze auto gewoon eens benoemen, maar zoek dan voor 15 mille de mooiste Nissan Murano of Infiniti EX die je kunt vinden.
YOLO: Land Rover Range Rover 4.4 HSE
€ 15.950
2003
165.000 km
Als je een écht luxe premium crossover wenst, waarom dan niet de ultieme SUV? De Range Rover is een icoon en volkomen terecht. Er zullen mensen dingen gaan roepen over de betrouwbaarheid en dat is volkomen terecht. Er kunnen dingen kapot gaan aan de Range Rover en die onderdelen zijn vaak heel erg duur. Nu is het ook niet dat ze extreem slecht zijn gebouwd. Het is ook een beetje inherent aan de klasse van de auto. Qua interieur gaat er niets boven een Range Rover L322. De zithoogte, de zitpositie, het fraaie leer, de indrukwekkende styling: alles geeft een bijzonder apart gevoel van binnen.
Zorg wel dat je een saai exemplaar hebt met een onderhoudsboekje. Dus het liefste een donkergroene met beige leer en twee eigenaren. Dat is fijner dan zwart gespoten imitatie SVR-velgen en stickerset en boekjes die ‘onderweg’ zijn. Het voordeel van de L322 is dat er een enorme community is om ze rijdend te houden. Ook in Nederland, maar vooral in het VK. Qua onderdelen en handige tips en trics is er veel te vinden. Zo’n community heeft de Lexus RX absoluut niet (niet nodig ook, eigenlijk).
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
christian85 zegt
Ik vind het toch een hoop geld voor een auto wat gemiddeld 10 jaar oud is of ouder.
pier zegt
Ook mijn eerste gedachte, veel geld voor die leeftijd. Alleen de Q5 ziet er nog een beetje bijtijds uit. Als het mijn geld was had ik wel iets nieuwer willen rijden.
Johanneke zegt
Ik vind het gruwelijke onzin om het woord premium aan een automerk de koppelen. Ga jij eens in een kale audi q3 of q5 zitten, dan in een goed uitgeruste mazda cx30 of cx5. Kosten hetzelfde, of de mazda zelfs minder. Een nieuwe Q3 kost 46k, kaal, zit je met een sneue 150pk uit een onbetrouwbare 1.5 TSI. Voor minder zit je in een volledig uitgeruste cx30 met 188pk.
Zet die badgegeilheid van je af, gaat er een wereld voor je open.
flutterby zegt
@Johanneke: Mazda maakt ook gewoon uitstekende auto’s.
tenaci zegt
@Johanneke: amen!
vaakbenjetebang zegt
Grappig dat ‘premium’ (sic) door de aanvrager geassocieerd wordt met luxe terwijl de drie standaard Duitse invullingen van dat eerste juist welhaast kaler kunnen zijn dan een Noord-Koreaanse gevangenis. Zeg van een Sorento of Santa Fe wat je wilt, allerlei luxe zit er gewoon op.
MrHyde zegt
Hoewel een Outlander PHEV ook prima in het lijstje zou passen, heb ik het gevoel dat de aanvrager echt de premium merken wil.
Dan zou ik aanbevelen, om ook een maatje kleiner te kijken: A3 (2.0 tfsi quattro) en de X1 (2.0 xDrive).
Die mogen ook ruim genoeg trekken.
Ook een XC70 zou kunnen; wel een wat hogere instap, zonder meteen ‘op de bok’ te zitten.
Tot slot, helaas zijn de La-Ro Disco Sport en Evoque buiten budget. Als je open staat voor een Europese zoektocht kan het misschien toch nog ergens lukken.
Yolo: de Infiniti FX natuurlijk. Maar om dat Amerikaanse interieur nu premium te noemen….
Johanneke zegt
X1 heb ik daadwerkelijk nog nooit iemand positief over gehoord.
Krap, slechte bouwkwalitieit met veel goedkoop plastic, en motoren met rekkende distributiekettingen en andere problemen. Als je dacht dat de 1e generatie x3 krap en bmw onwaardig was, kijk deze dan ff.
Bronnetje nog:
https://m.youtube.com/watch?v=-HS9OH0k2fc
MrHyde zegt
@johanneke, ik ben er zelf ook geen fan van, maar dat ben ik van dit hele segment niet. Voor dit bedrag met deze eisen (beter bekend als een Boomer-auto), zou de verstandige keuze gewoon een 2020 Dacia Duster op LPG zijn. Marja, sommige mensen willen ‘premium’. En dan horen opmerkingen (die zowel passen bij een Q3 als X1) als “duur in onderhoud”, “krap”, “outdated infotainment systeem ivm de leeftijd”, “kan afgetrapt zijn”, “weinig aanbod origineel NL’s geleverd”, “opletten dat alle opties erop zitten, ze kunnen ook extreem kaal zijn” er allemaal bij.
stekkerkoning zegt
@4g63 mijn vader rijdt alweer bijna tien jaar in de zijne, een 23d zonder trekhaak. Slaat welbeschouwd nergens op, want het jaarkilometrage van de beste boomer is na de pensionering nogal gezakt en diesel volkomen uit de mode. Auto en blok maken het goed, alles is in de afgelopen 200d kilometer nagenoeg heel gebleven. De motor klinkt een tikje rauw, nog wat meer dan het toch al was.
Vergeet trouwens niet dat erg veel automerken in die jaren problemen hadden met optrekkende kettingen, waarschijnlijk toen ook in een strijd om het brandstofverbruik te laten zakken om aan de milieunormen te voldoen.
flutterby zegt
@MrHyde: de Outlander is ver van premium. Daarnaast schijnt de aandrijflijn nogal tegen te vallen met een caravan er achter (om de 300 km tanken), maar ook maar van horen zeggen.
Johanneke zegt
Yup. Oom van mijn vriendin heeft er 1. Erg tevreden, ook over de elektrische range. Maar hij schrok zich kapot van het verbruik toen er een kar achter kwam.
jarnobakker zegt
@flutterby: dat moet je met bijna elke auto als je er zo’n rukpukkel achterhangt
flutterby zegt
@jarnobakker: ik merk met de meeste auto’s nauwelijks verschil in verbruik bij 120 zonder en 90 met caravan.
redbeams zegt
@MrHyde: FX is het interieur idd behoorlijk amerikaans maar het exterieur is zeker wel uniek.Geluid van de v6 is ook zeker niet standaard en best heerlijk.
kruij zegt
Voor mij geen crossover, ik loop ook niet de hele dag in een jogging broek
pignon zegt
Wie verstandig is zal wel voor de Q5 of XC60 gaan. Maar kom, je leeft maar één keer en zal al wel zo’n 50 jaar zijn. Doe dan eens een keer gek, koop die range rover. Je hebt gewoon iedere keer een brede grijns op je gezicht. Doen!
dutchneon zegt
Precies, de Range Rover, maar dan niet de 4.4v8 dat is juist de slechtste motor die je kunt vinden.
Zelfs de inline6 diesel is nog beter. niet in Performance maar die haalt met gemak de 5ton.
Als je een range op benzine wilt altijd de 4.2 supercharged, dat is een beproefd Jaguar blok waar je veel meer plezier en veel minder ellende aan hebt!
por100 zegt
Helemaal mee eens. Verstandig doen als je 50 bent.
Of laat die stomme hoge instap eis varen en ga voor een xj/xf 3.0 ofzo. Heb je een echt comfortabele auto.
Joost zegt
Als je de waan wil hebben dat je een luxe auto hebt, moet je juist niet bij De Duitse Drie gaan kijken. Of in ieder geval goed opletten, want ze kunnen kaal zijn. Als het iets ‘verstandigs’ uit dit lijstje moet worden, dan de Q5 of XC60. De automaat van de laatste wel even laten aanpassen, want die haalt echt alle snelheid eruit.
Ik vind de reactie hierboven ergens om voor een Dacia Duster (heb je zelf met 4WD) te gaan, helemaal niet verkeerd!
En vóór een caravan hoort toch een Subaru? Ook nog de moeite om eens naar te kijken.. Heb je nog een leuke boxer roffel in het vooronder. Met 4WD. https://www.autoscout24.nl/lst/subaru/forester?sort=standard&desc=0&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=NL&priceto=17500&fregfrom=2012&atype=C&recommended_sorting_based_id=8497cda4-149c-4ebd-8267-6bdac98f418c&
Vreddy_B zegt
Ik vind de GLK het mooiste. Altijd wel een zwak gehad voor dat vierkante stoere voorkomen.
Dashboard ken ik uit de W204 facelift. En dat is misschien niet zo aaibaar. Maar de kwaliteit is prima en kraakvrij.
civicfk3 zegt
@vreddy_b: elke keer als ik een glk zie rijden denk ik gave bak. Doet me een beetje denken aan een 2de generatie Forester
volvo-s60-adept zegt
De XC60, al zou ik zelf kijken voor een XC90 3.2 of een iets oudere 2.5T. Hou je geld over voor de noodzakelijke chipkuur, de goede (!) bluetoothombouw van de autotelefoon, een opfrisbeurt voor het onderstel ( m.n. draagarmen), een setje verse motorsteunen en een nieuwe getande bus in de AWD. Heb je wel een auto waar je 10 jaar lang mee vooruit kunt.
kniesoor zegt
@volvo-s60-adept: Gaan/kunnen ze zelf vermoedelijk niet doen, kost bij een dealer een klein vermogen en er zonder enige kennis een betaalbare en kundige specialist in de buurt (!) voor vinden wordt een hele uitdaging. Dus nee.
Waarom moeilijk doen, gewoon die Q5 kopen, waar je kennelijk telkens op uitkomt. Voorkomt “had-ik-maar”-gedachtes.
seanxtype zegt
@volvo-s60-adept: voor dit budget zit je al in het facelift segment van de XC90. Geen problemen met het AWD systeem. Upgrade vo okr bleutooth is dan wel even handig.en een chipje is ook niet al te duur. De 2.5t zijn tot en met 2014 geleverd. 3.2 is zelfs nog iets betrouwbaarder.
ater zegt
Mijn tip! Zoek naar een nette BMW 535i GT. Precies de juiste zit hoogte in mijn ogen. Niet te hoog, maar zeker ook niet te laag. En wat een zee van ruimte achterin zit je ook als een vorst.
sander1980 zegt
@ater: geweldige wagen idd! 👌
redbeams zegt
@ater: Kofferbak is dan weer heel krap
ater zegt
@redbeams: Kofferbak is inderdaad niet de ruimtste, maar voor 3 volwassenen die 5 weken op vakantie gingen was het meer dan zat.
Sempiternal zegt
Premium cross-over die een sleurhut kan trekken…. Boomeriger wordt het niet 🤷🏼♀️
dree16v zegt
Ondanks mijn VAG voorkeur zou ik ik dit verhaal zonder twijfel voor de XC60 gaan. De generatie TSI’s in de Audi Q5’s van deze generatie is vragen om problemen nog los van de eventuele issues met de automaatbakken. Ook ik vind het eigenlijk de mooiere auto maar zou het niet aandurven/aanbevelen. Dan liever de betrouwbare Zweed, ook vrij tijdloos ontwerp. Wil je sportief dan is het aan te raden om een mooie R-design te zoeken. Overigens op de camping dit jaar diverse GLK’s gezien, zal vast een geschikte trekauto zijn maar je moet van het design en de ster houden.
dailydriver zegt
@dree16v: was het al met DSG of met de Tiptronic uitgevoerd?
rutgerg zegt
Jullie schrijven: een flinke caravan: 1200kg. Das geen flinke caravan. Tegenwoordig zitten de middelmaat caravans al snel aan de 1500kg en gaan de grotere caravans (met nog slechts 1 as) al naar 1700/1800 kg.
dirkiii zegt
Ik weet niet wat een Renault Espace tegenwoordig doet, dat lijkt mij ook wel een fijne reisauto voor een carvan.
dirkiii zegt
@dirkiii: en een Ford Kuga ook een hele fijne auto met een aanhanger erachter.
thearchitect zegt
De RX300/350 kan ik aanraden. Voor 10K koop je nog steeds een buitengewoon goed exemplaar. Het rijdt hartstikke lekker; soepele automaat, heerlijk lome V6, hoge zit, meer dan genoeg ruimte binnenin. Of het wel of niet premium is, moeten anderen maar uitmaken.
wza1979 zegt
Voor mij is premium o.a. Luxe, weelde, comfort, goede service en betrouwbaar. Audi (vag) heeft niet goede service en is niet bepaald betrouwbaar.
En weelde eigenlijk ook niet.
Van het rijtje is de Mazda misschien nog wel de beste.
Omdat al deze modellen niet top zijn zou ik eens kijken maar hun grotere broertje. X5 ofzo.
Gewoon eens kijken en je zult zien dat luxe en premium pas begint bij de meer volwassen auto’s.
speedster72 zegt
10 jaar oud en 1,5 ton op de teller, maar dan heb je wel een “premium” merk met “premium” functies van die tijd. Dus een iPod aansluiting, een FM tuner, en als je geluk hebt een achteruitrijcamera.
Of je kiest wat nieuwer non-premium, en je hebt zaken die er daadwerkelijk toe doen op je reis naar het zonnige zuiden, Android auto (dus fatsoenlijke navigatie), achteruitrijcamera, dat soort zaken. Vooral als je toch met z’n 2en op pad gaat kun je qua ruimte met vrijwel elke auto af, zolang hij maar overweg kan met een caravan.
stekkerkoning zegt
@speedster72 met wat mazzel zit er in de Lexus een cassettedeck, voor eindeloos veel retro muziekplezier.
rutgerg zegt
@speedster72: 1200kg kan een polo bijna nog trekken. Een golfje zeker!
Lynkesoep zegt
Gebaseerd op de verwachte maandlasten voor deze bolides zou het ook te overwegen zijn om een Lynk&Co 01 te gaan huren. Voor €540 per maand heb je een plug in hybride met 1800 kg trekgewicht, hoge zit, 262pk en heb je nooit dure reparaties. Het is onderhuids een premium Volvo en je hebt alle opties die je kan wensen. #nobrainer
flutterby zegt
@lynkesoep: momenteel inclusief premium bugs ;)
Lynkesoep zegt
@flutterby: we hebben er zelf nauwelijks last van.
De navigatie stem irriteert, maar we gebruiken de app niet, en ook wensen wij de auto niet te delen. En daar lijken nu de meeste bugs in te zitten.
jarnobakker zegt
Voor zover ik weet is die 2.0 uit die volvo een 4 cilinder. Het is de 2.0 ecoboost van Ford.
Praeses zegt
Voor 18k heb je deze RX450h. Ik zou het wel weten. https://www.autowereld.nl/lexus/rx-450h/4wd-executive-trekhaak-marklevinson-lucht-hoogte-regeling-35044855/details.html?utm_source=share&utm_medium=email
Svenska II zegt
@Praeses: Mooie uitvoering! En gewoon de juiste keuze gezien de wensen. Je moet wel van rust en comfort houden. Als dat je ding is, is er geen betere…
stekkerkoning zegt
Het kan toch niet zo zijn dat een Lexus geen luxegevoel biedt? Misschien is het allemaal wat minder volgens de Europese premiumnormen (wat dat moge zijn, zie ook de reacties hierboven), maar het blijft wel heel. Een Audi Q5 zou ik niet aandurven, de betrouwbaarheid is heel matig en er is nogal wat gedoe (geweest) met overmatig olieverbruik. De Subaru Forester is een karakterbak van jewelste, met cvt en awd, maar niet de meest weelderige auto van het stel. De Volvo XC60 lijkt me goed, haast op het saaie af.
Svenska II zegt
@stekkerkoning: precies, en vergeet ook niet dat de Lexussen qua interieur ook mooi BLIJVEN. Een Audi is ‘premium’ voor een jaar of 3 a 4, Dan gaat alles afbladderen, piepen en kraken …
jarnobakker zegt
@stekkerkoning: de subaru gebruikt hoe dan ook olie , maar die blijft wel heel
Houthakker zegt
Veel volvo voorkeur, daar zou ik voir gaan. Maar is een XC40 geen betere keuze, ruimte zat voor 2 en recentere bouw met alle bijkomende voordelen!
Dus XC 40 it is!
dutchneon zegt
XC40, das nou een echt klein truttenschuddertje…. das bedoeld voor vrouwen…
bernoulli zegt
Vraagje: waarom staan er bij de suggesties altijd persfoto’s van de wagens in hagelnieuwe staat? Een foto van een 18 jaar oude Range Rover die al een paar keer de wereld rond is geweest geeft dan toch een meer realistisch beeld van wat je voor je geld kan kopen.
frank2b zegt
Bij de RX zou ik tóch ff doorsparen en voor de 450h AWD gaan. Deze hybride aandrijving is door de elektromotor echt onverslaanbaar als caravantrekker. Uiterst soepel en nauwkeurig manoeuvreren bij lage snelheden, stil en plenty vermogen op hogere snelheden. Bergop sleur je alles voorbij.
Het is wel zo nu dat de prijs voor tweedehandswagens debiel hoog is op dit moment. Als je nog een jaartje kunt wachten dan is dat te prefereren.
redbeams zegt
Infiniti FX zou ook best een leuke kunnen zijn.
tenaci zegt
Ik zit liever in een RAV4 dan in een Q5. Premium gaat wat mij betreft eerst over kwaliteit en betrouwbaarheid. In die zin is een RAV4 10x meer premium dan Audi.
Wat ja jou nou verrotten wat de buurman ervan denkt?
sizedoesmatter zegt
Tja, de Lexus (en dan nog liever de net te dure 450H) is verreweg de beste van dit lijstje. Maar als ik het kon betalen zou het een Range Rover worden…..de èchte überklasse.