Sommige vraagstukken kun je niet zelf bedenken. Want was is eigenlijk de beste luxe GT met LPG-installatie?
Oh ja, dat was er ook nog! LPG! Elektrisch, hybride, downsize-benzine, waterstof: heel erg leuke techniek allemaal, maar erg kostbaar. De milieuvriendelijke krent weet al jaren waar hij terecht moet: LPG. Dan kun je voor een paar dubbeltjes per liter de tank volgooien. Maar is LPG nog steeds een solide optie? Je kunt het op veel locaties nog tanken en vroeger zag je geregeld een LPG-auto voorbij komen. Maar tegenwoordig bijna niet meer.
Luxe GT met LPG-installatie
We kregen een aanvraag van Joris die specifiek om een LPG-auto vraagt. Of beter gezegd, een auto op benzine, waar hij dan later een LPG-installatie in zit. De auto met een luxe GT zijn, iets dat we niet snel met LPG in verband brengen. Wat dat betreft vonden we het weleens interessant om te kijken waar je dan eigenlijk op uit gaat komen.
De wensen en eisen voor een luxe GT met LPG-installatie:
Huidige / vorige auto’s: | Toyota Celica, Volvo S80 2.4, Volvo 850 T-5 |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | € 10.000 |
Jaarkilometrage: | 45.000 km |
Brandstofvoorkeur: | Benzine, later wordt er LPG ingebouwd |
Reden aanschaf andere auto: | Emigreren |
Gezinssamenstelling: | Partner |
Voorkeursmerken / modellen: | Jaguar, Volvo, Lexus, BMW |
No-go merken / modellen: | Frans, VAG |
Pontiac Firebird Formula SuperFast
€ 9.999
1994
140.000 km
Een luxe GT met LPG-installatie en dan komen wij uit op een … Pontiac! Het is misschien wel een auto die heel erg ver afstaat van wat een Gran Turismo moet voorstellen. Het interieur is namelijk opgetrokken uit extreem goedkope plastics. General Motors was hier in de jaren ’90 niet goed in. Toch raden we ‘m aan. De grote V8 motoren worden vaker voorzien van een LPG-installatie, dus er is voldoende kennis voorhanden. Het zijn enorme motoren met flinke reserves.
Ja, je kan 265 pk ook uit een 1.6T halen, maar uit een 5.7 gaat het net even wat relaxter. Ook heb je een bijzonder koetswerk en achterwielaandrijving. Het is absoluut en evenement om zo’n ding te rijden. De stoelen zijn intens slecht en dien je te vervangen door een ASS, Scheel of Recaro of zo.
BMW 325i Coupé (E92)
€ 9.950
2006
185.000 km
De BMW E92 begint aardig op te drogen, zeker als deze zich in een originele staat bevindt. Ze zijn gelukkig te vinden met redelijke kilometerstanden, waardoor je er nog eventjes tegenaan kunt (mits je het dure onderhoud uit laat voeren). Bij BMW moet je wel even opletten, want de 325i is de andere 325i niet. Ga voor de versie met de N52B25-motor, niet de N53B30. Beide heten 325i en hebben 218 pk, maar hadden niet anders kunnen zijn.
De N52 van deze BMW 3 Serie is kleiner (2.5 liter) en heeft indirecte inspuiting. De minder betrouwbare N53 heeft meer koppel onderin, maar is lastiger op LPG te krijgen. Gelukkig zie jee het aan de buitenkant er niet vanaf. Let ook eventjes op de uitrusting, want sommige exemplaren zijn heel erg kaal uitgerust. Je wil sowieso de sportstoelen hebben. In het budget zijn ze prima te vinden. Qua prestaties is het net iets meer dan adequaat, een 330i is beduidend sneller maar lastiger te vinden in het budget.
Lincoln Continental Mark VIII
€ 9.000
1994
145.000 miles
Als je dan Pontiac net eventjes te stijlloos vindt, kijk dan niet verder en opteer voor deze Lincoln. De Mark VIII is een een enorme luxe GT die in sommige gevallen al een LPG-installatie heeft. Handig! Ondanks dat het een coupé is, zijn de prestaties niet relevant. Het gaat voorruit en als je wil kun je zelfs vaart maken.
Maar dit zijn uitgelezen cruisers. Alles aan boord is elektrisch en ingesteld om het jou zo comfortabel mogelijk te maken. Onder de kap ligt een eenvoudige V8 die je met WD40 en een hamer tot in lengte van dagen kunt onderhouden.
Volvo C70 T5 Summum
€ 9.900
2006
250.000 km
Toegegeven, deze Volvo is geen coupé, maar een zogenaamde coupé-cabriolet. Het dak kan dus in zijn geheel open. Omdat je op zoek bent naar een luxe GT met LPG-installatie gaan we ervan uit dat je vooral de stijl en uitstraling van een GT kan waarderen, niet zozeer de circuit-prestaties. De C70 is weliswaar een cabrio, maar met dak omhoog best een aardige verschijning. De reden dat we deze auto met de haren erbij trekken is natuurlijk diens motor.
De vijfcilinders zijn geen onbekende voor LPG-klanten. Er is dus vrij eenvoudig een geschikte installatie te vinden. Ook zijn er voldoende mensen met ervaring met deze motor met autogas. We vergeten dat de rest van de auto ook erg goed is. Zo stipt onze hoofdredacteur aan dat het de enige in zijn klasse is met écht lekker stoelen. En het interieur is vrij tijdloos. In het budget is de sterke T5 nét te vinden, maar dan staan er wel de nodige kilometers op. Een 2.4i vijfcilinder is beter te vinden als je maximaal anderhalve ton op de klok wil.
Mercedes-Benz CL500 (C215)
€ 8.950
2000
180.000 km
Het bijzondere aan een Mercedes-Benz CL van deze generatie is dat de aanschafprijs bijzonder laag is. Deze bijzonder fraaie slagschepen zijn echt geen drol meer waard. Het is dus zaak om en zo keurig mogelijk en origineel mogelijk exemplaar te vinden. Die zijn er overigens ook gewoon en vaak ietsje ‘duurder’. Die alsnog behapbare prijs komt door de hoge kosten om het rijdend te houden. Met name de hydraulische vering van deze Mercedes is een aandachtspunt dat kostbaar is om te repareren.
Roest kan voorkomen, evenals de nodige elektrische storingen. De 5.0 V8 motor is redelijk simpel van opzet en zo goed als onverwoestbaar. De CL500 voelt geen moment snel aan, totdat je op de snelheidsmeter kijkt. Deze auto rijdt de hele dag 250 km/u als het moet. Latere exemplaren hebben de 7G-tronic bak en zijn aanzienlijk vlotter en zuiniger.
Check hier het aankoopadvies:
Semi-YOLO: Audi A5 3.0 TDI quattro (8T)
€ 9.650
2008
230.000 km
De Audi A5 is eigenlijk beste auto die je kan kiezen, waarschijnlijk. Althans, in dit budget met deze auto. Deze Audi is een reisauto pur sang. Ja, er zit geen benzinemotor in die je kan ombouwen naar LPG. Nee, gewoon een diesel zoals het hoort. Als je 45.000 km per jaar rijdt, is het niet alleen fijn om goedkoop te rijden, maar ook om door te kunnen rijden. De 3.0 TDI van Audi is – zoals @bart1976 zou zeggen, een absolute beuker.
Van 0-100 km/u minder dan 6 tellen en en een begrensde top van 250 km/u zijn prima waarden. Het verbruik is gunstig en in combinatie met een grote brandstoftank betekent dat je ook altijd door kunt rijden. In alle weersomstandigheden. Het AWD-systeem is vrij eenvoudig van opzet en zeer effectief. Nog een voordeel: omdat diesel minder populair is het op het moment, kun je goede deals doen. Wel even het Audi A5 AB Advies checken!
YOLO: Jaguar XK8 4.0 Coupé (X100)
€ 8.450
1996
295.000 km
We kunnen de Jaguar niet anders omschrijven dan een YOLO. Ja, ze zijn geweldig. Het uiterlijk is bijzonder fraai. Dit is een moderne klassieker. Weinig auto’s uit deze periode hebben fraaier koetswerk. Het interieur is typisch jaguar, dus veel leer en hout.
Dit is nog vlak voor de periode dat infotainment zijn intrede deed, dus is het vrij tijdloos. De latere moderne schermen zijn nu juist hopeloos ouderwets. De Jaguar 4.0 motor is vrij betrouwbaar eigenlijk, een uitstekende unit die prima prestaties levert.
Waarom dan toch YOLO? Nou, best betrouwbaar is nog altijd erg kostbaar bij Jaguar. En het is een 23 jaar oud exemplaar met 3 ton op de klok. Daar ga je dan een LPG-tank in monteren en 45.000 per jaar rijden.
Zo’n auto moet dan eigenlijk gaan rentenieren, niet nog vol ingezet worden tot dwangarbeid. Dat zal ongetwijfeld gecombineerd gaan met vele reparaties.
Welke kiezen?
Met deze kilometers zouden wij serieus naar en diesel kijken. Een BMW 330d Coupé met N57-motor komt in bereik, evenals een BMW 635d met M57-blok.
Of wat te te denken van een CLK320 CDI? Als je duizenden kilometers door Europa rijdt, is zo’n zescilinder diesel onverslaanbaar qua prestaties, actieradius en comfort.
Dat gezegd hebbende, de aanvrager vroeg niet om diesel, maar om LPG. De Volvo klinkt als de beste optie. Als je geen kinderen hebt, is de achterbank voldoende, die vijfpitters lopen prima LPG en het zijn nog relatief moderne auto’s.
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Paul58 zegt
Uit dit lijstje zou ik zeker voor de 325i gaan, mooie kar met prima specs.
Wat wellicht ook een optie kan zijn is een GT 3.2 busso. Zijn erg betrouwbaar op LPG en een heerlijk geluid. Verder ook erg praktisch (op de achterbank na). Ook aardig vlot en een tijdloos design (objectief wel). Succes met de keuze en zoektoch!
tortuga zegt
Maar is het een GT? En dan ook nog eens luxe? Nee echt niet! Net zoals de volvo. Maar ja ik zou voor de CL gaan
3246cm252kw zegt
Ook voor het onderhoud van de CL? Vergt wel meer tijd en geld dan de 325i….
dondeboer zegt
Voor een coupe is zelfs de achterbank in een GT behoorlijk bruikbaar, tot 1.85 is het daar goed uit te houden. Aangezien mijn dochter voorin zit ivm wagenziekte, zit ik zelf (183) regelmatig achterin en dat gaat prima.
Alleen weet ik niet of het heel verstandig is om met een GT zoveel te gaan rijden, de beschikbaarheid van onderdelen gaat er niet bepaald op vooruit. Verder denk ik dat je bij aanschaf rekening moet houden met wat (duur) achterstallig onderhoud. Al zal dat bij de andere tips hierboven niet anders zijn.
Johanneke zegt
Volvo met 5 pitter. Is by far het meeste voor te krijgen, en die motoren en bakken zijn daadwerkelijk nog goed gebouwd. Iets dat tegenwoordig met alle downsizing en lapmiddelen niet meer te krijgen is. Niet voor niets zijn dit de modellen die je steevast over de 6 ton ziet gaan.
Tonnie zegt
Gewoon de volvo. Fraaie bak en ook nog de meest logische keus imo. Anders een zo belegen mogelijk samengestelde 325i.
pignon zegt
Joris gaat misschien wel naar Italië verhuizen. Daar is LPG nog aardig verkrijgbaar. Zou je daar misschien, voor een ietsje pietsie meer dan het budget, een Quattroporte 5 kunnen kopen. Eentje waar lpg al inzit? Geen GT maar wel een GT gevoel! En als lpg er al inzit, hoef je het niet meer te kopen.
tmenges zegt
Een quattroporte op lpg, wat kan er mis gaan?
EJS zegt
Als je, zoals ik, binnen 5 minuten rijden 2 lpg stations hebt, is het sws wel een fijne optie. Moet je wel ver genoeg kunnen komen op lpg, ik zou toch niet minder dan 500 km ver willen kunnen rijden (2 dagen naar kantoor = 450 km) op een tank..
reactief zegt
Die jaguar is zo ontzettend fraai. Dan zou bij mij meteen het verstand op nul gaan en die auto kopen.
Maar eigenlijk is de semi-yolo de meest verstandige keuze. Een diesel en ook erg fraai.
p993 zegt
Yep, ik zit daar bij de Jag ook tegenaan. Donkerblauw met vet, dik cremekleurig leren interieur aub!
Dan gaat de ratio het verliezen en gaan we toch een keer minder op vakantie?😄
fietsenmaker zegt
Bij 45.000 km/jaar en LPG zou ik goed kijken naar de actieradius, je typische rit en locatie van goedkope tankstations. Voorheen stond ik om de dag aan de pomp met een V70 classic op LPG en dat wordt op den duur erg vermoeiend. Tegenwoordig zoef ik al een ton zonder motorproblemen in een Jaguar XJ 4.2 (X350) op LPG met een prettige actieradius van 600-650 km. Dit vooral dankzij de enorme reservewielbak. Helaas voor de aanvrager hebben de Jaguar coupés minder last gehad van afschrijving dan de sedans.
kniesoor zegt
“Reden aanschaf : emigreren”. Fascinerende reden, benieuwd hoe die samenhangt met de aanvraag.
p993 zegt
Ik vond die ook vreemd. Meestal is aanstaande emigratie reden voor verkoop ipv aankoop
Dutchdriftking zegt
Het is vooral even belangrijk waar naartoe je gaat emigreren en wat daar de regels voor diesel en LPG zijn. Een BMW 6 in lijn diesel is heerlijk. Maar een V8 op LPG natuurlijk ook.
sabrerator zegt
Ondanks het ernstig leiden aan Engelse ziekte, zou ik met een grote boog om deze XK8 heen lopen. Met dit bedrag zit je redelijk aan de onderkant van de markt en er is niks zo duur als een goedkope Jaguar. Je betaalt €8500, nog eens zo’n €3000 voor de LPI installatie (want V8) en dan heb je nog een ding met 3 ton erop. Van 1996, dus waarschijnlijk met roest. En waar je binnen een jaar zomaar eens een bruto bovenmodaal maandsalaris in kan storten.
Nee, doe dan maar die Lincoln.
Of die nog steeds zeer elegante CL (met gereviseerde hydraulica).
vincentbaan zegt
Ik kan jammer genoeg uit ervaring melden dat jaguar icm lpg geen fijne combinatie is.
Jaaaag zegt
Met 2,5 – 3 ton is de automaat van een Jaguar van die generatie aan revisie toe, ik spreek uit ervaring.
rikv99 zegt
Ik zou zelf 300% voor de Lincoln gaan (als je er überhaupt een kan vinden). Het Panther platform, incl. de 4.6liter, is mega betrouwbaar en is heel veel kennis en support voor te vinden. Lekkere unieke en in mijn ogen mooie wagen. Doen!
tenaci zegt
Ben ik de enige die stiekem een beetje weke knieën krijgt van de Pontiac?
DeWitteCondor zegt
Nee hier nog een. Die Pontiac is het echt badass. Maar ik zou uiteindelijk toch voor de Lincoln gaan.
Met dien verstande dat ik met deze kms diesel zou gaan rijden en niet een een lpg tank in een semi obscure klassieker zou lepelen.
tenaci zegt
Misschien een beetje boven budget, maar damn, op MP staat een GTO en die is wel geweldig! Platform van de Omega, aangepakt door Holden en naar de USA gehaald door Pontiac met de legendarische GTO badge erop gedrukt. V8, 600pk en een handbak…..
Zoek hem even op Marktplaats
rikv99 zegt
Een Pontiac GTO te koop in NL? Vet heb de link voor me. Kan hem zo snel niet vinden op MP :(
tenaci zegt
https://link.marktplaats.nl/m1945433476?utm_source=ios_social&utm_medium=social&utm_campaign=socialbuttons&utm_content=app_ios
tenaci zegt
Volgens mij is precies over deze GTO ooit een artikel geschreven op Autoblog
bluebird zegt
Als verstokt alfist zou ik een Brera 3.2 nemen, blijft een schitterende cruiser in mijn ogen.
dondeboer zegt
Zeker als de aanvrager naar Italië wil een goede optie, heb je daar gelijk wat streetcred. Ik heb wel begrepen dat de 1750 TBi fijner is dan de 3.2, die is te zwaar in de neus.
Andreivierfunf zegt
De Volvo! Fijne wagen en de 5 cilinder is een erg prettige motor. Rijd zelf een 2.5T 5 pitter en het is elke keer een feestje om de roffel te horen.
Robert zegt
Jammer dat Franse auto’s op voorhand worden uitgesloten, want i.t.t. tot de Nederlandse overheid zag de Franse overheid wèl in dat promotie van lpg het bestaande autoverkeer schoner maakte. Onder de streep betekende dit dat de Franse autofabrikanten subsidies kregen om hun motoren beter geschikt te maken voor lpg. Dus geen geklooi met afgedwongen koprevisies en dergelijke.
dree16v zegt
Is een 6-serie niet te krijgen in het budget? Lijkt me de ideale auto in dit geval.
dree16v zegt
Ja dus: https://www.autowereld.nl/bmw/6-serie/630i-navi-leer-pano-clima-apk-nap-youngtimer-37837494/details.html
eklasse zegt
Begrijp ik goed dat de aanvrager 8950,- per jaar aan onderhoud wilt uitgeven? Aangezien de CL500 als mogelijke optie wordt aangedragen.
3246cm252kw zegt
Precies wat ik dacht 😂
dondeboer zegt
Was ook mijn gedachte. Dikke bakken met dikke motoren betekent dikke rekeningen. En meestal gaan die dingen ook nog in de verkoop met wat achterstallig onderhoud, dus de eerste rekening sowieso even slikken zijn.
dree16v zegt
En er zijn nog wel mooiere exemplaren te vinden. Heb ik weer zit ik ineens 6-series te zoeken :-)
giertjuh zegt
Eerste wat in me opkomt is BMW 6 serie, maar ik zou een diesel niet uitsluiten.
3246cm252kw zegt
Inderdaad, auto op LPG kost
3246cm252kw zegt
Inderdaad, auto op lpg kost zo goed als het zelfde als een diesel in de vaste lasten…
mark383 zegt
Renault Laguna Coupe? Is relatief modern en niet duur meer. Ik zou persoonlijk zelfs voor een diesel gaan. Bijvoorbeeld deze Monaco GP edition:
Renault Laguna 1.5 DCI 81KW Coupe 2015
€ 10.999,00
https://link.marktplaats.nl/m1953838768?utm_source=android_social&utm_content=vip&utm_medium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Groninger zegt
Uit dit lijstje zou ik voor de E92 gaan, al dan wel niet met een dieselmotor. Heerlijk sturende auto en helemaal met de dieselmotor behoorlijk betrouwbaar.
Sportstoelen, stoelverwarming en bekerhouders zijn wel belangrijke opties om op te letten.
Navigatie ook, als je daar een carplay module laat inbouwen zoals bijvoorbeeld @willeme heb je een prima werkend systeem met de fijne idrive.