Voor een bekende Autoblog-lezer zoeken we vandaag een luxe familie SUV met veel vermogen.
SUV’s zijn altijd een heikel onderwerp. Een kleine doch fanatieke groep mensen probeert dit type auto in een slecht daglicht te zetten. Feit is dat het ideale familieauto’s zijn. Als je kinderen hebt (plus attributen) plus een eega en een hobby, dan is een crossover ideaal. Alles past erin, het rijdt prettig, je zit lekker hoog, het zicht rondom is prima en je ziet eruit alsof je op expeditie gaat op Antarctica. Dat je voornamelijk de patissier opzoekt en de kinderen naar hun dwarsfluit-les ermee brengt, is verder niet relevant.
Wouter. Nee, niet onze eigen @wouter, maar Autoblog-lezer Wouter.
Enfin, vandaag gaan we zoeken naar een nieuwe luxe familie-SUV. Op dit moment rijdt hij een Porsche 911 GT3 (997.2) en zijn vrouw een Discovery Sport. Wellicht kennen jullie Wouter nog van zijn Mercedes-Benz C63 AMG ‘lichte vracht’. Nu gaat die auto er binnenkort uit en zoekt Wouter iets dat praktischer, ruimer en luxer is. Het liefst heeft hij een Range Rover Vogue, maar die vallen helaas niet in het budget. Kortom, wat moet Wouter dan wel zoeken?
De wensen en eisen voor een luxe familie SUV kun je hieronder bekijken:
Huidige auto’s: | Land Rover Discovery Sport & Porsche 911 GT3 |
Koop / Lease | Koop |
Budget: | € 60.000 (België) |
Jaarkilometrage | 15.000 |
Brandstofvoorkeur | Diesel |
Reden aanschaf andere auto | Grotere wagen nodig |
Gezinssamenstelling | 4 leden, twee volwassenen en twee kinderen (3j respectievelijk 1j) |
Voorkeur: | Premium: Vogue is ultieme doel maar aan huidige prijzen en post covid total madness |
No-go | Ik vertrouw jullie! |
PHEV of diesel voor de luxe familie SUV?
We kunnen er een heel epistel over schrijven en dat zullen we ook een keer doen, maar in deze klasse moet je kiezen voor diesel. Simpel. Een PHEV heeft zeker zijn voordelen en als je het slim toepast, kan het erg zuinig zijn. Maar dan moet je veel laden en vooral erg korte stukjes rijden. Doe je beide niet, dan is zo’n PHEV vrij desastreus qua verbruik. De benzinemotor moet namelijk dan twee aandrijflijnen meesleuren plus een flinke en luxe familie SUV. Een zescilinder diesel past uitstekend bij dit soort auto’s. Dankzij de trekkracht van zo’n diesel is het gewicht minder een probleem en blijft het verbruik binnen de perken.
Land Rover Range Rover Sport SDV6 HSE Dynamic (L494)
€ 59.000
2017
35.000 km
De meest logische keuze is wat ons betreft – gezien de aanvraag – de Range Rover Sport. Die auto is bijna net zo praktisch als de ‘echte’ Range Rover. Wel is er een verschil qua rijden, de Range Rover Sport is directer en vinniger. Maar maak je geen illusies, het zijn detail-verschillen. Beide zijn namelijk enorme Land Rovers met een hoog gewicht. Qua pure luxe haalt de ‘Sport’ het niet bij de ‘Vogue’, maar dat is voornamelijk de ambiance.
Het heeft niet eens zozeer met uitrusting te maken. Qua prijs zit je redelijk goed met deze Britse luxe familie SUV. De Sport is aanzienlijk betaalbaarder dan een Vogue. Wel zul je moeten kijken naar eenvoudige TDV6-modellen. Hele luxe SDV8’s kunnen ook, maar dan zijn ze ouder en hebben ze meer gelopen. Andere opties zijn de Land Rover Discovery of eventueel de Range Rover Velar. Of een iets oudere Range Rover Vogue, dat kan natuurlijk ook.
Volvo XC90 D5 Inscription
€ 53.500
2019
25.000 km
Als het echt een SUV moet zijn voor de familie, kijk dan niet verder dan de Volvo XC90. Het is in veel opzichten een erg verstandige keuze. Het mooie is dat de XC90 niet Duits probeert te zijn, maar juist ultiem Zweeds is. Die stoelen zijn zalig, de geluidsinstallatie van Bowers & Wilkins is episch en de ruimte aan boord is enorm. De XC90 is niet zozeer een echte rijdersauto. De viercilinder tokkelt prima en bij normaal gebruik is de consumptie aangenaam te noemen.
Het uiterlijk is tevens een grote pre, nog altijd is dit een bijzonder strak vormgegeven auto. En je weet, die worden altijd het fraaist oud. Nadelen? Alhoewel de XC90 dicht tegen de Duitse concurrentie aanziet, merk je aan wat kleine dingetjes qua afwerking dat een Volvo geen Duitser is. Het grootste nadeel is misschien de automaat en het AWD-systeem. Standaard is het een voorwielaandrijver, tenzij er niet voldoende grip is.
Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI Elegance Individual (CR)
€ 59.995
2020
40.000 km
Het mooie van de Volkswagen Touareg is dat je de premium hardware krijgt voor een heel redelijke prijs. De basis van de Touareg is identiek aan die van de Audi Q7, Porsche Cayenne, Bentley Bentayga en Lamborghini Urus. Gek genoeg is de auto als Touareg het meest overtuigend. Zeker als je zoekt naar een functionele luxe familie SUV. Qua materiaalgebruik en afwerking is het dik voor elkaar in deze Volkswagen.
Helemaal de luxere Individual-uitvoeringen zijn prachtig van binnen. In tegenstelling tot een Range Rover of Cayenne zul je niemand tegen het hoofd stoten. Qua rijden lijkt het warempel erg veel op een Audi Q7 en Porsche Cayenne. Het is nog wel even zoeken naar een mooi exemplaar, maar er staan in België voldoende nieuwe Touaregs in de aanbieding die perfect in het eisenplaatje vallen.
Maserati Levante Diesel (M161)
€ 59.500
2017
75.500 km
Ja, we willen wel een Cayenne diesel adviseren, maar dan heb je een oudere generatie (de 958, niet de PO538). Vandaar dat we kozen voor de Touareg. Maar als je op zoek bent naar een iets exclusievere luxe familie SUV met een prestigieuze badge: waarom geen Maserati Levante diesel? In vergelijking met de Ghibli doet de Levante het in zijn klasse veel beter.
Deze Maserati is overduidelijk geen Duitse auto, maar dat betekent dat het ook iets meer sjeu heeft. Om te rijden is de Levante geweldig. Normaliter is de benzinemotor echt nodig om er iets speciaals van te maken. Maar voor dit geld en in deze staat mag er zelfs een viercilinder in liggen. We vonden er slechts 2 in het budget, dus het kan even een zoektochtje zijn. Gelukkig is Duitsland dichtbij waar er iets meer staan. Alsnog is de spoeling vrij dun.
Alpina XD3 Bi-Turbo Allrad (F25)
€ 54.950 (Dld.)
2017
45.000 km
Als het een maatje kleiner kan of mag zijn, is een Alpina XD3 een uitstekende luxe familie SUV om te overwegen. Het is een soort Audi SQ5, maar dan met de correcte aandrijving en de correcte motor. De XD3 is Alpina’s versie van de X3. Deze is wel duurder, maar zeker niet altijd luxer.
Ook bij Alpina kun je veel opties bestellen. Gelukkig krijg je altijd die grote wielen, voorspoiler en de dikke zescilinder dieselmotor met 350 pk en 700 Nm. Alleen de eerste generatie valt binnen het budget, de nieuwe is net te prijzig. Dat is dan wel een smetje, maar als je weer over de Autobahn naar Oostenrijk knalt, maakt je dat geen moment uit.
Anti-Yolo: Skoda Kodiaq RS
€ 53.890
2020
20.000 km
Een anti-yolo. Want heb je serieus nu alles wel nodig dat je denkt nodig te hebben? De Skoda Kodiaq biedt het ook. Ja, het is nogal sober en spotgoedkoop is zo’n Kodiaq dus ook niet. Er zijn wel een paar hele grote voordelen. Zo is het verbruik prima te doen, de ruimte is niet verkeerd en de uitrusting is ook dik voor elkaar. Tuurlijk, zo luxe als een Volvo of BMW is een Skoda niet, maar de auto zakt zeker niet door een ondergrens. Het is allemaal erg ordentelijk. Als je vanuit de Land Rover Discovery Sport stapt, is dit echt zo erg nog niet.
Qua prestaties kan deze Skoda verrassen, de 2.0 biturbodiesel is behoorlijk vief te noemen. En omdat de Kodiaq voor het type auto niet verschrikkelijk zwaar is, valt het verbruik ook mee. Ook lekker, de meeste exemplaren in het budget zijn erg vers en hebben nauwelijks kilometers gelopen. Qua onderhoud zul je tenslotte er weinig kosten aan hebben. Sterker nog, de meeste exemplaren hebben nog fabrieksgarantie! Kortom, de luxe familie SUV voor als je even wil doorsparen voor een Range Rover Vogue…
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
(ooo--V--ooo) zegt
Waarom geen nieuwe Stelvio Sprint of TI?
205GTI16 zegt
Het gebruikelijke spul….
Kijk ook even naar een Hyundai Santa Fe, alle luxe en meer die je nodig hebt aan boord en valt ruim binnen je budget…. Deed mij denken aan Lexus (mensen lachen je uit maar jij hebt ondertussen alle luxe aan boord)
Ik her er 6800km mee mogen sturen (was de huurauto) en was zeer onder de indruk voor hoeveel auto je voor je centen krijgt. Was weliswaar een Plug-in Hybrid, maar dan nog
kenner zegt
@205GTI16: vanuit een Porsche GT3 naar een Hyundai, wat moeten de buren wel denken??
205GTI16 zegt
Jij koopt je auto voor de buren??
Ik kom uit een LS460 en rijd nu een Focus, het boeit mij geen zak wat mijn buren ervan vinden
kenner zegt
@205GTI16: super tof voor je, het was sarcastisch bedoeld
redbeams zegt
@kenner: Je auto…tja die koop je toch voor jezelf en niet voor de buren toch? Of het kan zijn dat je geen eigen keus hebt…
Johanneke zegt
Helemaal mee eens hoor. Kijk als je echt geld te besteden hebt dan gaat er niets boven de dikste duitser, maar voor de helft van de KM prijs rij je in minimaal 90% van de auto. Of zelfs meer, want als je de dikste duitser niet kan betalen, zit je in een duitser zonder alle opties. Dan kan je beter niet ‘premium’ zitten met alle opties.
Voor het geld wat mijn ouders voor een full option mazda cx30 met 180pk hebben neergelegd, hadden ze bij audi een paar duizend euro aan opties op een Q3 met 150pk kunnen uitzoeken. Zit je een stuk fijner en betrouwbaarder in een full option mazda.
Variomatic zegt
@205GTI16: Santa Fe komt echt in de verste verte niet in de buurt van een Range of Q7 qua afwerking, verfijning, geluidsisolatie etc. Geen luchtvering en niet half de mogelijkheden qua opties. Tel daarbij op dat het afschrijvingsmonsters zijn et voila: verschil in kosten nihil. Gewoon nee.
Johanneke zegt
De dikste stationwagens zijn sneller, sturen beter, en zijn zuiniger. En minstens zo ruim toch? Je komt toch niet van het asfalt af.
Iedereen die in een crossover wilt stappen, lekker doen, maar je moet wel heel erg van die hoge instap houden.
jarnobakker zegt
@Johanneke: ik ben afgelopen jaar in België op vakantie geweest. Een SUV is wel aan te raden met die wegen daar.. Leek wel een maanlandschap met die kuilen.
tjorque zegt
Als we dan allemaal in lompzware hokken van 2,5t gaan rijden, wordt het er niet beter op hier hoor…
cheatah zegt
@jarnobakker: wat mensen met SUV toch altijd voor excuses en redenen vinden om er mee to moeten rijden. Als of wij gewoon met z’n allen volledig debiel zijn geworden
faalhaas zegt
Als ik een ingetogen dikschip-SUV zocht dan zou ik voor een Toyota Highlander gaan.
Variomatic zegt
@faalhaas: grappig, die vind ik er juist overdreven schreeuwerig en poenerig uitzien..
pindakoning zegt
Leuk om dat filmpje van zijn ex, C63, te zien. Interessante constructie!
Roskampies zegt
De huidige vervoermiddelen van Wouter(BE) zou ik wel op de oprit willen hebben staan.
Wellicht toch maar economisch fiscaal vluchteling worden en in Belgie in zo’n Nederlandse enclave gaan wonen. ;)
nameel zegt
Wat een truttig lijstje.
kniesoor zegt
Melden wat het dan wel zou moeten/kunnen zijn te ‘spannend’ voor je ?
nameel zegt
X5. X6. Q7. toch een Cayenne (GTS zou ik doen, maar diesel kan ook). Mercedes GL 63AMG.
cloverleaf zegt
Ik zou een Toyota Fortuner importeren. Zeker wanneer je in België rijdt heb je die nodig!
Benny_Weisz zegt
Touareg lijkt de meest verstandige keuze, zelf zou ik ook naar een BMW X5 4.0d X-drive kijken. Voor dat geld haal je uit Duitsland een fris full-options exemplaar en qua rij-eigenschappen is zo’n X5 onovertroffen.
pcooperworks zegt
Porsche Cayenne S (Diesel) is wellicht een optie?
rogerzz zegt
Dat zou zeker mijn keuze ook zijn :) Beter dan een SUV.
Variomatic zegt
@pcooperworks: staat in de tekst, lezen?
b088y zegt
Defender is in BE vanaf 55K.
Koop je er 1 van jaartje oud heb je ook wat opties.
vaakbenjetebang zegt
De XC90 is een heel fijne plek om te zijn. Heb er eens een paar maanden in moeten rijden en hoewel ik er enorm tegenop zag (bah, een loodzware SUV) was het een heel aangenaam ding. Fijne stoelen, rustgevend karakter, een stijlvol en totaal geen intimiderend patserig voorkomen ondanks zijn formaat – ideaal. Alleen de viercilinder voelt niet heel ‘rijk’ in zo’n mastodont, maar dat zit hem vooral in het geluid en een gebrek aan romigheid, maar ik zou er wel mee kunnen leven. Maar ja, welbeschouwd ben je dan met een V90 beter af. Die doet immers alles wat een XC90 doet, maar dan nog stijlvoller. Overigens schijnen het wel auto’s te zijn die in het onderhoud vies kunnen tegenvallen, maar daar kan ik niet over meepraten.
camber24 zegt
Het verschil tussen de oude X3 (f25) en de nieuwe (g01) is erg groot. Ik zou nooit opteren voor de f25, de g01 is in alle opzichten beter (alpina of niet). Het aanbod van Alpina is sowieso veel schaarser. Binnen het budget heb je in BE zat leuke g01’s van BMW, leuk uitgerust, en met aangename motorisering. Binnen zijn klasse volgens Auto, Motor, und Sport de best sturende SUV. Mijn dreier stuurde lekkerder, maar mijn g01 is veel prettiger en rustgevender op de snelweg. Los daarvan weet ook deze SUV mij vaak een glimlach te toveren van rijplezier. Onderschatte auto, geef het zeker een kans. Alle succes!
RobTWo zegt
Waarom een XC90 D5? Een T8 lijkt me een betere keuze.
tjorque zegt
Omdat T8 hybride is…
petrolicious zegt
Ze beginnen het artikel met een uitleg waarom diesel in dit geval de betere optie is. Dus daarom geen PHEV.
camber24 zegt
@petrolicious: ik kan me weinig vinden in de keuze voor diesel in België. Is inmiddels ook 20 cent per liter duurder dan benzine. Daarbij, ook de restwaarde loopt harder terug dan bij een benzine of PHEV. Ik ken de persoonlijke situatie van de aanvrager niet, maar als de auto op de zaak zou komen te staan dan heb je bij een PHEV (veel) meer belastingvoordelen/fiscale aftrekbaarheid.
petrolicious zegt
Ik ga akkoord. Mijn reactie was enkel op de comment van RobTWo die vraagt waarom geen diesel terwijl dat net uitgelegd staat in het begin van het artikel, begrijpend lezen noemen ze dat.
camber24 zegt
@petrolicious: helemaal mee eens :-)
fanboy zegt
Ik vind de keuze voor diesel maar vreemd. Sowieso hint 15K per jaar op veel korte stukjes wat helemaal niet lekker is voor zo’n diesel.
Het is hartstikke duur, waarschijnlijk moet het 4 euro per liter zijn voordat mensen zich eens wat gaan afvragen?
15K per jaar duidt mij erop dat een PHEV hier heel goed zou kunnen werken. En je kan dan in ieder geval van 2 bronnen kiezen.
Waarschijnlijk kan volledig elektrisch ook prima.
Ik zou nu nooit 60K in zo’n diesel stoppen, dat is gegarandeerd keihard afschrijven. Daarom zou ik al kijken naar een EV of een PHEV.
camber24 zegt
@fanboy: precies dat. Al helemaal een Maserati SUV diesel, dat ding zal echt – op zijn Vlaams – nougatbollen opbrengen bij inruil.
Variomatic zegt
@fanboy: wat dacht je van gewoon benzine zonder 400 kilo extra aan accutroep?
cossiekiller zegt
Een Manhart MHX3 ;-)