Uiteraard is het niet leuk dat potentiële klanten afzien van hun order, maar Lucid maakt het wel heel bont wanneer je je order wil cancellen.
Lucid zet eindelijk auto’s op de weg! Vanaf het introduceren van de Air als concept tot en met het daadwerkelijk leveren van de auto duurde even, maar het is gelukt. Dat betekent echter niet dat het merk achterover kan leunen, want nu komt het gedeelte waar de klanten tevreden moeten worden en blijven zodat het merk ook kan blijven bestaan. Nu (nog) stromen de orders binnen voor enthousiaste klanten. Lucid is echter net zo enthousiast, zo blijkt. Tenminste, enthousiasme vermomd als paniek en wanhoop.
Lucid lijkt wanhopig
Als je een Lucid bestelt maar toch twijfels krijgt, moet je je order net zo makkelijk weer kunnen cancellen (met kleine lettertjes uiteraard). Dat zou zo simpel moeten zijn als een mailtje of een belletje, maar Lucid maakt het niet zo makkelijk. Er zouden klanten zijn die niet minder dan 14 keer gebeld zijn door Lucid om de order te ‘redden’. In sommige kringen zou je dat stalken kunnen noemen. Hoe zit dat?
Protocol
Vanuit Lucid komt het geluid dat dit te maken heeft met het protocol voor de verkoopteams. Wanneer een klant zijn order cancelt, moet een verkoper contact opnemen met de klant als een laatste redmiddel. In de trant van: weet je wel zeker dat je deze auto niet wil? De verkoopteams kregen een mail dat je hebt gefaald wanneer een order wordt gecanceld en dus wordt er alles aan gedaan om dat te voorkomen. Wordt de klant niet bereikt, dan moet er elke dag meermaals geprobeerd worden om de klant nogmaals te bellen. Zo kun je dus 14 dagen op een rij meermaals gebeld worden door Lucid om je order te redden. Ook ontvangt de klant emails waar de toon aardig wanhopig klinkt. Een medewerker van Lucid die anoniem wil blijven zegt dan ook dat de toon van deze email gecombineerd met het gigantische salvo belletjes ‘niet gepast is voor een luxeauto-verkoper’.
Haast
Is deze wanhoop allemaal nodig voor Lucid? Ja en nee. Zoals gezegd is het al een hele stap dat er überhaupt Lucids gebouwd en verkocht worden, dus wat dat betreft gaat het prima. Toch beloofde (of wilde) Lucid enorme getallen en dat lijkt vooralsnog tegen te vallen. In de eerste drie kwartalen zijn er 3.687 Airs verkocht, terwijl dat er tussen de 6.000 en 7.000 hadden moeten zijn. Dat valt te merken in de pre-orders: waar er in Q2 nog 37.000 mensen een pre-order open hadden staan, zijn dat er nu nog 34.000. Dus ja, er is werk aan de winkel voor Lucid. Maar klanten nog net niet stalken? (via BusinessInsider)
joosstra zegt
– edit: check –
Joost zegt
Iedere afdeling eigen targets en niemand die naar het langere-termijn-gemeenschappelijk-doel kijkt. Het is net een echt bedrijf.
Kan je die vrijgekomen slots met dikke korting krijgen als je geen order hebt geplaatst?
shizzle zegt
Je zou als diegene die de order heeft gecanceld de telefoon natuurlijk ook een keer op kunnen nemen of terug kunnen bellen….
wimof zegt
Soms heb je daar geen zin (meer) in wanneer je weet dat ze je toch gaan proberen om te praten.
Heb deze week hetzelfde meegemaakt toen ik mijn Avast account wilde opzeggen, vijf aanbiedingen hebben ze mij gedaan telkens interessanter.
none1234 zegt
Precies. Dat domme gedoe om niets van je te laten horen in deze tijd. De rollen zouden eens omgedraaid moeten worden. Hier is uw kind, u hoeft niet meer terug te komen op dit kinderdagverblijf.
Of als ze bij de McDonalds staan en bestellen, maar niemand van het personeel reageert en zegt niets.
Edge zegt
Dat Lucid even wil babbelen met de persoon achter de geannuleerde order vind ik niet meer dan logisch. Ik zou als autofabrikant ook graag willen weten waarom er van de koop is afgezien, zodat eventuele trends daarin in kaart gebracht kunnen worden en aangepakt kunnen worden. Maar iemand praktisch telefonisch stalken? Dat vind ik toch wel heel erg ver gaan.
560pk zegt
Hoe bedoel je “net zo gemakkelijk weer kunnen cancellen”? Kost je in NL (Bovag voorwaarden) 15%, dus bij de 220K voor een lucid 33000 euro. Wat je “gemakkelijk” noemt.
mashell zegt
Tegenwoordig is het hip bij sommige fabrikanten dat je kunt inschrijven voor een auto. Onzinnig,concept bedacht door Tesla. Je betaalt dat een klein bedrag dat je terug krijgt als je niet je pre-order omzet in een echte order, dus eigen voorwaarden beter dan de bovag voorwaarden. Maar als je de order afzegt hebben ze wel je gegevens en de kennis dat je interesse hebt.Je bent dus de perfecte kandidaat voor telemarketing. Gruwelijk vervelend natuurlijk als je niet het geld hebt voor een Lucid.
jensoffbutton zegt
Ik snap het wel niet goed waarom ze daar energie in steken. Ze produceren toch nog altijd minder dan dat er orders zijn? Je moet nog altijd maanden wachten op je auto bij veel bedrijven…
mustang750supersnake zegt
ik hoop dat t ze lukt… er moet meer concurentie komen…en daarbij vind ik het echt n mooie wagen….kunnn een hoop ontwerpers van auto’s met verbrandingsmotoren nog wat van leren…