Eén van de grootste angsten van het overschakelen naar elektrisch is de actieradius: met de Lucid Air wordt dat als het goed is verleden tijd.
Sinds de komst van een milieubeleid in vele regio’s van de wereld, moet bijna elk merk eraan geloven om een elektrisch model (of meer) te bouwen. Het geeft echter ook een kans voor kleine(re) bedrijven om slim in te spelen op deze grote nieuwe wereld.
Tesla
En met dat statement kun je niet om Tesla heen. Een merk met lovers, haters, weinig daar tussenin en vooral momenteel volop bezig met elektrische auto’s bouwen. En hoe: vind maar eens een straathoek in Vinex-Nederland waar niet meerdere Tesla’s staan. En ja, de auto’s zijn lang niet perfect, maar in één aspect heeft Tesla begrepen dat je goed moet inspelen op de wensen van de klant: actieradius.
De hoogste
Want de Tesla Model S is nog steeds de auto met de hoogste actieradius van elke EV. En hoe goed, slecht, toepasselijk, groot, klein, wat dan ook: bij elke EV staat centraal hoe ver je er mee kunt rijden. Samen met het ‘maar-hoe-kom-ik-er-mee-in-Zuid-Frankrijk-verhaal‘. Anyway: actieradius is belangrijk en wie daar ook op in gaat spelen: Lucid en hun Air.
Lucid Air
Wiesda? Lucid Motors is net als Tesla een Amerikaanse startup. Helaas kregen zij nog geen zoden aan de dijk. We zeggen nog, want ze zijn wel volop bezig. De Lucid Air wordt hun vlaggenschip en eerste model en daar hebben we al veel over gehoord. Helaas gaat het nog niet helemaal van een leien dakje.
Onthulling
Om gelijk even met getallen te gaan gooien: de Lucid Air werd even uitgesteld, maar zal op 10 september officieel onthuld worden. Wat we nu hebben gezien is het prototype: tegen die tijd zal de definitieve marktversie onthuld worden en ook de prijs. Voor nu houdt Lucid het bij het getal wat zij het meest indrukwekkend vinden: de actieradius van de Air.
Allerbeste!!1!
Ze zijn er trots op en met een cijfer wat nog veel mensen een oordeel laat vellen mag dat ook: het gaat namelijk om 832 kilometer actieradius. Dat is wel even flink meer dan de Tesla Model S, die momenteel bijna 650 km haalt. Er staat niet bij dat dit 832 km WLTP is, maar dat kan bijna niet anders in 2020. Toch?
Geen one-trick-pony
Sceptici alsook Tesla-fans zullen nu, op zich terecht, zeggen dat de Lucid Air misschien iets meer nodig heeft dan actieradius. Klopt, naast actieradius heeft Tesla ook nog Autopilot, de OTA-updates, het supercharger-netwerk en andere dingen die de auto’s van Musk uniek maakt. Toch heeft Lucid ook nog een paar andere troeven achter de hand. De luchtweerstand, beter gezegd de cw-waarde, is 0,21: ‘de laagste van alle luxe sedans’. Ook krijgt de Air 32 sensoren mee om een Autopilot-rivaal genaamd DreamDrive toe te voegen aan de grote sedan. En geen Chinese praktijken: de Air zal worden gefabriceerd in Casa Grande: in de VS.
Eén-nul achter
Wat Lucid niet meer kan inhalen: de achterstand van het jaartal. Tesla heeft immers al hun revolutie te pakken sinds 2013. Lucid zegt nog niet wanneer de Air op de weg moet komen, maar het gemak waarmee je een Tesla Model S momenteel kunt bestellen en het wachten wat je nog moet op de Air is een belangrijke factor. Daar kan de hoge actieradius van de Lucid Air ook weinig aan doen. Enfin, we gaan het zien.
ericd zegt
Het ding lijkt giga, en zeker groter dan de Tesla Model S… maar is het niet. 4,8 meter lang en 1,95 m. breed. Ben benieuwd hoe zwaar het accupakket is. Zal gauw zo’n 600 kg zijn.
appeltaartislekker zegt
@ericd: pfff 1,95m breed, dat is breder dan de nieuwe Bentley Continental
flutterby zegt
@ericd: volgens mij weegt de accu van de S al meer dan dat. Hier gaan nog flink wat meer kWh’s in. Je mag trouwens ook flink meer gaan tellen voor deze auto en van wat ik onthouden heb is het vooral achterin deze auto heerlijk te vertoeven.
sprankel zegt
De vraag is of dit wel concurrentie van de Tesla S gaat zijn, 130KWh, 2 motors, 1000 pk en een topsnelheid van 378 km / uur momenteel te bestellen in een oplage van 255 stuks.
De batterij komt van Samsung SDI maar is nog in ontwikkeling, moeilijk te voorspellen wat het gewicht juist gaat doen. De prijs valt nog mee, men spreekt momenteel van 100k+ al vermoed ik dat ze daar nog wel wat gaan bijdoen.
Dan komt er nog een 100KWh versie en daarna nog een met 1 motor met 75KWh. Beetje hetzelfde verhaal van Tesla, eerst met heel dure modellen afkomen, een eigen 900V laadsysteem rond zetten om dan hopelijk ooit iets in de 30K range te kunnen produceren.
Ik vrees echter voor de haalbaarheid, Tesla verdiend enorm veel met CO2 uitstoot over te kopen van andere fabrikanten, alleen al Fiat en GM hebben 1.8 miljard betaald aan Tesla. Heel winstgevend als je er vroeg bij was wat ook nodig is om in de huidige economie even een totaal nieuw en onafhankelijk automerk op de kaart te zetten maar die boot gaan ze toch gemist hebben
davelepeef zegt
@ericd: indd een mastodont. Kunnen er ook extra accu’s in, zo kan ik ook een grotere range halen…
moveyourmind zegt
Prachtige wagen!
Hij ziet er een beetje alsof het een futuristische opvolger van de Renault 25 zou kunnen zijn. Wat een groot compliment naar de ontwerpers is.
flutterby zegt
Bereik lijkt mij gebaseerd op de EPA, de WLTP valt dan nog iets hoger uit.
pietertjep85d zegt
@flutterby: Ja, de resultaten zijn inderdaad die van de EPA test.
cloverleaf zegt
Kijk datlijkt er op
Pascal zegt
Hoe meer keuze hoe beter, dus laat maar komen! Maar zoals het artikel terecht beschrijft staan ze op veel punten flink op achterstand….
JanJansen zegt
Zit er ook een chemisch toilet in?
800 km rijden zonder te stoppen, wie doet dat nou?
arta zegt
@janjansen: precies!
900V systeem en voldoende laadsnelheid is belangrijk, maar er zijn maar heul weinig mensen die dagelijks meer dan 500km doen.
En al helemaal weinig mensen die 9 uur onafgebroken rijden.
lekbak zegt
@janjansen: er zijn best veel mensen die geen eigen laadpaal hebben. Als je gebonden bent aan die anderhalve laadpaal in je wijk die je moet delen met 50 anderen kan dit best een uitkomst zijn. Eens in de zoveel tijd aan de snellader en er 500/600km in knallen kan niet met een tesla die boven de 80% langzamer gaat laden.
fanboy zegt
@lekbak: Van de Model 3’s die nu gewoon rondrijden (niet van dit soort luchtkastelen in gelimiteerde oplages) heb je in 20 minuten 80% erbij, en dat is dus in 20 minuten iets van 300km erbij. Je begint met meer, en bij langere lunchpauze e.d. is ie ook wer 100%. Dat is al een heel erg acceptabel aantal pauzes, die wij eigenlijk altijd al nemen. En dan nu met de concurrenten, een 900v laadsysteem waar denk ik nog geen netwerk voor is, het moet nog te koop komen..
lekbak zegt
@fanboy: als je moet laden zoals mensen met ice moeten tanken dan is groter gewoon beter. Want dan is 20 minuten voor 300km veel en veel te lang. Als je een grotere accu hebt dan kan je met vele honderden kw’s van 20 naar 80% laden en heb je dus veel meer dan een tesla nu onder die omstandigheden.
Het is niet noodzakelijk, maar wel gewoon erg fijn. Net zoals het fijn is op vakantie dat je niet van snellader naar snellader hoeft maar dat je ook gewoon je pauze kunt houden op een leuke plek en het laden een keer of twee over kunt slaan. Want ik moet er persoonlijk werkelijk niet aan denken om pauze te houden in een betonnen omgeving (alleen daar vind je snelladers).
Deze range is overigens absoluut noodzakelijk als je enige afstand af wilt leggen met een aanhangwagen. Want dan blijft er hooguit de helft over en rij je dus ook met deze wagen van snellader naar snellader.
En deze auto is nog toekomstmuziek. Dat er geen infrastructuur is dat is minder van belang. Er word al aan gewerkt namelijk.
fanboy zegt
@lekbak: Nou ja, ik vind het wel van belang. Ik kan nu een Model 3 Long Range kopen, met 250KW laden. Ja een benzine auto zit nog sneller vol, maar het is ook zo, dat een Model 3 dus nauwelijks langzamer is in de standaard Nederlandse vakanties in Westelijk Europa.
Ik sta nu letterlijk voor de keuze welke elektrische auto ik ga kopen, en ik vind de Model S of 3 wel veel geld, maar het rijdt heerlijk en we crossen zo overal heen. Gewoon nu, niet een of ander luchtballonetje voor over 5 jaar.
En dat in tegenstelling tot de instapper EV’s waardoor even jaar Italie, wel mogelijk is maar substantieel meer geduld vereist.
flutterby zegt
@janjansen: deze auto komt in een ander prijssegment terecht waar de auto zorgeloos moet zijn. Laden waar je kan, maar nooit omdat het moet.
stationcar zegt
Ik heb het al miljoen keer gezegd, voor jou nog één keer extra : het gaat niet om ritten van 800km ineens, het gaat om het niet elke dag verplicht aan de laadpaal hoeven te staan. Niet iedereen heeft namelijk een laadpaal of de mogelijkheid voor een eigen laadpaal. Als je dus een openbare paal met drie buren deelt ben je blij dat je soms een dagje kan overslaan. Fabrikanten begrijpen dat gelukkig wel…
fanboy zegt
@stationcar: Ja, maar deze auto valt echt niet in het segment van de mensen zonder oprit.
riel zegt
Per kWh batterij (130kWh) is dit net iets slechter dan de 100kWh model S (413 mile)
clubbtraxx zegt
Alleen al omdat dit nou wel eens een fraaie EV is hoop ik al dat Lucid het gaat redden met dit ding.
Man, wat een verademing! Gewoon een mooie sedan ipv SUV nummer zoveel of gedrocht van een design.
Heeft idd wat weg van de Renault 25 van weleer, maar hoed dan ook ik vind dit ding prachtig.
polak zegt
Ik snap dat niet. Als er een artikel over een electrische auto verschijnt met een range van 400 km dan roept iedereen “te weinig”, en nu komt er een auto met een bereik van 800 km en is de opmerking dat je dat nooit nodig hebt. Maak nou eens een keuze!
banderas zegt
@polak: bereik is voor 99 procent van de tijd ook onzin. Mijn auto heeft een tank die veel slurpt en rij er ongeveer 450/500 km mee. Net als een Tesla dus, maar wel 110 euro aan benzine en ik tank… 1x per week. Had ik een EV en paal voor de deur moet ik misschien 1x in de 6 maanden misschien eens aan een SuC. Ik snap die angst echt totaal niet.
roelster zegt
Het punt is, tanken kun je bijna overal. Laden niet .Laden duurt ook 10-20x zo lang als tanken.
Daarnaast moet je je rit gaan plannen langs laadstations als deze boven de range uitkomt wat niet heel erg praktisch is omdat je dan waarschijnlijk moet omrijden en nóg meer reis- en laadtijd gaat krijgen. Electrische auto’s zijn top voor in steden en taxi’s e.d. die veel kunnen laden, maar voor vakanties en forenzen die 100km of meer per dag rijden nog echt niet een toegevoegde waarde behalve dan dat het goedkoper is.
airditude zegt
Kleiner accupakket en een ev die in 10 min vol is lijkt mij een betere richting. Deze kolossen slopen het wegdek met hun hoge gewicht en koppel. En dragen niets bij aan het onderhoud hiervan.
mashell zegt
Dat slopen van het wegdek valt wel mee, wegdek dat een 40 tons vrachtwagen aankan is van een 2,5 ton elektrisch voertuig niet onder de indruk.
jag1960 zegt
Mooi die enorme range, maar je doet er boven de 450 km (Model S 100D) niet zoveel mee. Net terug uit Zell am See met 2 laadstops (net boven Ingolstadt en Oberhonnefeld). Er moest nog een keer gestopt worden voor het plassen dus hadden ook 3 laadstops mogen zijn. Dus voor mij zou die 800 km niet hoeven.
jelm zegt
Ik vind het grappig hoe elke nieuwe EV altijd meteen een tesla killer is. Het tegendeel is waar. Elke goede nieuwe EV is een verbrandingsmotor killer. Deze modellen pakken marktaandeel af van de gevestigde orde, niet van Tesla. Over tien jaar zijn de merken die niet (of te laat) zijn ingehaakt op elektrificatie failliet. En Tesla zal nog steeds een dominerende producent van EVs zijn.
mashell zegt
Dat denk ik niet. Ik denk zelfs dat Tesla over 10 jaar geen auto’s meer produceert maar alleen nog batterijen en een snellaadnetwerk exploiteert. Als de concurrentie hetzelfde truukje toepast als Tesla (zoals VW met het MEB platform doet) dan bouwen die heel snel een betere en goedkopere auto dan Tesla en zakt hun markt in.
bruinwerker zegt
Deze auto ademt seks!!! Ziet er goed uit.
j05b zegt
De lage CW waarde zal ongetwijfeld invloed hebben op de actieradius. Ik snap niet waarom dit als nog een extra troef omschreven is.
Laat die jongens maar komen. Meer concurrentie is goed voor ons als consumenten. Maar ze zullen nog wel een aantal jaar nodig hebben voordat ze aantallen kunnen maken.