Na jaren van elektrische auto’s in het hoge segment gaat Lucid het in de betaalbaardere hoek zoeken met een nieuwe SUV.
Het is een strategie die we bij meer nieuwe merken hebben gezien. Lanceer eerst dure elektrische modellen waar een flinke marge op zit, om vervolgens na enkele jaren met meer behapbare modellen te komen. Tesla is daar het bekendste voorbeeld van.
Lucid heeft tot op heden met de Air en de Gravity enkel auto’s in het gamma in het hogere segment. Wie niet shopt in de categorie 80.000 euro of meer heeft bij dit elektrische automerk uit de Verenigde Staten weinig te zoeken. Daar komt binnenkort verandering in, want het merk heeft een belangrijke aankondiging gedaan.
Zo zegt Lucid te werken aan een nieuwe SUV in een lager segment. Het merk mikt op een prijskaartje van minder dan 50.000 dollar. Dit zou naast de Gravity de tweede SUV worden van de Amerikanen.
Met deze aanschafprijs is een Lucid ineens voor veel mensen bereikbaarder geworden. Hier in Europa zou zo’n model kunnen concurreren met auto’s als de Tesla Model Y of een Kia EV6. In dit druk bevochten segment bevinden zich veel elektrische auto’s, dus Lucid kan het nog moeilijk gaan krijgen.
Het uiterlijk is nog een geheimpje. Gedeeltelijk dan. Met een teaser heeft Lucid een heel donker beeld van de aanstaande SUV vrijgegeven. De vormen van de elektrische auto zijn enigszins te zien. Net als het opvalend uitgeschreven Lucid op de motorkap.
Wie interesse heeft in zo’n goedkopere Lucid SUV moet wel geduld hebben. De Amerikaanse autobouwer wil in 2026 starten met de productie van dit nieuwe model. In vergelijking met de duurdere Gravity en Air moet je bij deze SUV denken aan een auto met goedkopere materialen en een kleinere batterij.
Het is straks het derde model voor Lucid. Dankzij een financiële injectie uit de zandbak kunnen de Amerikanen er weer tegenaan. De verkopen van de Air en Gravity alleen zijn niet voldoende om te blijven groeien. Met dit nieuwe kapitaal kan er gegroeid worden, een goedkoper model moet eindelijk zorgen voor de nodige volume bij het merk. Althans, dat hopen ze dan.
potver7 zegt
Ze kondigen dus helemaal nog geen betaalbare SUV aan, ze laten hooguit weten dat ze bezig zijn er eentje te ontwikkelen.
mashell zegt
Als de wagen in 2026 komt dan zijn ze al zo’n drie jaar aan het ontwikkelen en is het point of no return voorbij en is dit inderdaad een aankondiging.
Jozo zegt
Deze aankondiging is in het voorjaar ook al gedaan meen ik.
Lucid heeft een behoorlijk efficiente aandrijflijn ontwikkeld die ook nog eens een lage kostprijs blijkt te hebben.
ttr6 zegt
Hé, een electrische SUV. Hoe origineel, die hadden we nog niet. Eindelijk!!
kas_par zegt
Op zich interessant, maar al veel gehoord van veel merken. Ik zit alleen nú met de uitdaging… Moet volgende maand een nieuwe leaseauto bestellen (of toch besluiten zelf te gaan kopen). Maar het moet elektrisch (heeft ook mijn voorkeur, dus prima), maar mag niet in China geproduceerd zijn…. En ivm leaseprijs en bijtelling wil ik echt niet boven de 50k komen… Dan blijven er ineens nog maar een handjevol auto’s over om uit te kiezen! Best triest. Kost zoveel geld en het is onder de streep best armoe zo
Edge zegt
Je zal vast wel al wat auto’s (online) bekeken hebben. Welke modellen staan op dit moment op je shortlist?
kas_par zegt
Kia EV3 en de DS3 zijn vooralsnog de enige twee waar ik überhaupt uit kan kiezen…. Nu zijn dat geen slechte opties, maar het is wel erg beperkt. De rest is of te duur, of Chinees, of dusdanig beperkt instapmodel dat het ongeschikt is voor regelmatig lange afstanden, (of Tesla, maar dat weiger ik te rijden)…
Olivier zegt
In ieder geval bravo voor het niet sponsoren van de Chinezen!
kas_par zegt
Dat is niet mijn keuze, het mag gewoon niet van de leasemij vanwege de extra heffingen…