Met een 25.000 kostende EV op de markt komen is volgens Lucid een flinke kluif in het huidige klimaat.
Met een reeks interessante auto’s voor de deur zoals de Hyundai Inster, Renault 5 en Citroën ë-C3 is de spotgoedkope EV dichterbij dan ooit. Deze kosten alsnog richting de 25.000 euro, maar da’s niet veel als je bedenkt dat onder de 40.000 euro duiken niet lang geleden nog een hele uitdaging was. Je moet natuurlijk wel accepteren dat je rondrijdt in een echt goedkope auto en voor de fabrikant is het ook niet bepaald winstgevend.
Lucid
Fabrikanten maken wél winst op peperdure EV’s die een luxueuze ervaring garanderen, zoals een Lucid Air. Voor dat bedrijf is elke cent mooi meegenomen, want ze komen uit het niets. Het zou natuurlijk mooi zijn als je net als bijvoorbeeld Tesla begint met iets duurs en dan die technologie langzaam naar de lagere prijsregionen laat sijpelen. Wie weet komt die 25.000 dollar kostende EV dan vanzelf om de hoek kijken.
“25.000 kostende EV-markt zuigt”
CEO van Lucid Peter Rawlinson vertelt in een recente podcast van Wall Street Journal dat de markt rondom deze goedkope EV’s “zuigt”. Uiteraard om de bekende redenen: je moet een giga-investering doen om bouwen in grote getallen aan te kunnen en je maakt er nauwelijks of zelfs geen winst op. Nou zet die insteek ook geen zoden aan de dijk, want het gat tussen de huidige modellen van Lucid en een 25.000 dollar kostende EV is wel heel groot.
Licentie
Bovendien heeft Rawlinson een oplossing zodat hij er wel een slaatje uit kan slaan als merken een 25.000 dollar kostende EV willen bouwen. Hij biedt aan dat de technologie van Lucid in licentie opgekocht mag worden om zo gebruikt te worden in goedkopere EV’s. Een beetje wat Rimac ook doet. Het nadeel hiervan is natuurlijk dat je a) als merk wat deze tech wil gebruiken je trots daarvoor een beetje aan de kant moet zetten en b) waarschijnlijk al plannen hebt of wil maken om hetzelfde te doen. Of het aanbod dus door een merk geaccepteerd wordt, moet blijken.
Flutterbear zegt
Lucid kan niet eens geld verdienen op een EV van 100.000 euro…
potver7 zegt
Dan moet je wel appels met peren vergelijken. Een auto die in de VS 25000 Dollar kost (daar heeft hij het immers over) gaat in de EU toch al richting de 35000 Euro. Dus een e-C3 lijkt me niet echt goed vergelijkingsmateriaal.
Maar goed, er zijn inmiddels genoeg fabrikanten die een EV voor dat geld kunnen maken, dus als Lucid dat niet kan dan hebben ze misschien toch de verkeerde prioriteiten.
Fernando zegt
als Lucid dat niet kan dan hebben ze misschien toch de verkeerde prioriteiten.
Eerste probleem bij Lucid is winst maken ipv 40k per geproduceerde auto bijleggen.
Stond op mijn verlanglijstje maar de vrees of die toko het gaat redden deed me twijfelen.
Het werd een Mustang en MX-5 voor ong hetzelfde budget
waterisnat zegt
Een eerlijke markt (ie iedereen gelijk behandelen) zou ook helpen natuurlijk om kaf van koren te scheiden
mashell zegt
Lijkt me niet het marktsegment of expertise van Lucid. Bij Renault zullen ze wel denken waar heeft die men het over?