Je zal er maar werken. Lucid neemt ingrijpende maatregelen en ontslaat bijna een vijfde van het personeel.
Lucid is dé concurrent van Tesla. Nou ja, zo positioneert het merk zichzelf. Maar Tesla blijkt het toch op alle vlakken beter te doen. Zeker nu de Amerikaanse autofabrikant 1.300 banen moet schrappen. Dat is ongeveer een vijfde (18%) van het totale personeelsbestand. De ontslagen zullen plaatsvinden op elk niveau weet Reuters te melden.
Lucid ontslaat personeel
Het merk begon vorig jaar met de massaproductie van elektrische auto’s. Het bedrijf verbrandt in rap tempo veel geld en maakt nog steeds verlies. Dit terwijl Tesla de mogelijkheid ziet om de prijzen van hun auto’s te verlagen én nog steeds geld eraan weet te verdienen. Well done Elon Musk.
Ze hadden de wind al een beetje tegen, want beleggers waren teleurgesteld in hun productiedoelstelling voor dit jaar. Ze rekenen op 10.000 tot 14.000 auto’s, veel minder dan de 27.000 die verwacht werd.
Tevens kregen wij een bericht binnen dat er een terugroepactie is van honderden Air-modellen. De auto’s schakelen zichzelf onverwacht uit en dat moet even gefixt worden. Helpt ook niet mee aan de beeldvorming omtrent het merk.
De topman Peter Rwalinson zegt dat het ‘een pijnlijk maar noodzakelijk besluit is’. Het vervelende besluit moet het bedrijf echter veerkrachtiger maken voor de toekomst. Dat is mooie managementtaal voor: crap, we geven teveel geld uit en er komt te weinig binnen.
Herstructurering
En wat is een kostenplaatje waar je snel op kan bezuinigen? Juist, dat is het personeel. Zeker in Amerika wordt daar niet zo moeilijk over gedaan. Dat is nu ook weer het geval. De ontslagronde wordt gebracht als een ‘herstructurering’ en kost het bedrijf tussen de 24 en 30 miljoen dollar.
Probleem is onder andere dat er minder EV’s worden verkocht. Tel hierbij de hoge productiekosten op en dat mensen die een reservering hebben geplaatst niet altijd de auto daadwerkelijk kopen en het plaatje is compleet.
Nu maar hopen dat ze er niet aan onderdoor gaan, want Wouter vond het wel een geinige auto. Duur wel ja.
Dutchdriftking zegt
Als door annuleringen van orders er daadwerkelijk mensen minder te doen hebben op de werkvloer dan zagen ze dit wel aankomen toch?
TheMaster zegt
Als je ziet hoeveel auto’s er geproduceerd zijn en gewoon staan te wachten op een parkeerplaats totdat er een koper is, is dat écht zorgwekkend. Ze kunnen deze auto’s simpelweg niet kwijt.
Er komt ongetwijfeld nog wel een opleving als de Lucid Gravity geproduceerd en verkocht gaat worden, maar daarna is het zo verliesgevend dat de Saudi’s waarschijnlijk de rest van alle aandelen opkopen en daarna gaat Lucid langzaam ten onder. Ik ben bang dat de “Model 3” concurrent te laat gaat komen om het te gaan overleven.
Rivian zelfde verhaal, 6% afgelopen juli eruit, 6% een jaar geleden en verwacht binnenkort nog een keer een ontslagronde. Moet ook wel gezien de uitgaven van Rivian. Rivian krijgt nog wel volop de auto’s verkocht. Als Rivian de (bizar hoge) kosten onder controle krijgt, kan dat nog wel een blijver worden.
rwdftw zegt
Zo zie je maar weer. Er zijn meerdere manieren om miljonair te worden. Starten als miljardair en een F1 team of autofabriek beginnen is er eentje.
Iedereen kijkt ook naar het succes wat Tesla nu heeft. Maar dat is nu en Tesla begon ooit met een kleine roadster, toen de S en daarna de X. De echt grote aantallen kwamen pas met de 3 en nu de Y. De roadster kwam op de markt in 2008 en pas 10 jaar later (2019) kwam de 3 die alle opgedane kennis omzette in een auto voor de massa. Tesla werd ook pas winstgevend in 2020. 12 jaar na de introductie van de Roadster.
Ik denk dat Lucid ook gewoon te laat is. Het is een duur ding en zit boven de EQS en i7. Dat ga je gewoon niet redden. De andere nieuwkomer (Rivian) richt zich op de pickup markt die in de USA heel groot is, en heeft met Jeff Bezos als investeerder ook meteen een order voor duizenden Amazon Delivery Vans. Dat helpt.
Dus als Lucid wil overleven moet de productie omhoog en de prijs minimaal door 2.
Richmond zegt
Logisch toch dat mensen dan weg moeten? Loonkosten zijn het gemakkelijkst om op te besparen. Productie faciliteiten zijn investeringen wat alleen maar geld kost als je die moet weg doen, omdat je minder produceert. En als de vraagt toe neemt hebt je de faciliteiten niet om de productie over te voeren. En het kost dan 2x geld, het verlies dat je gemaakt op de verkoop en opnieuw kapitaal aantrekken om het weer opnieuw te kopen en dan duurt het ook nog lang voordat het allemaal operationeel is maak je nog meer verlies. Mensen heb je sneller aangenomen en opgeleid.