Ben je het dan wel waard? De Lucid CEO verkoopt nauwelijks auto’s, maar krijgt extreem veel geld.
Tesla is op dit moment de enige fabrikant die op zeer grote schaal elektrische auto’s kan produceren. Ondanks dat er veel kapers op de kust zijn en ook de traditionele ‘legacy’-automerken overstappen op de elektrische vehikels, is Tesla vooralsnog de enige écht serieuze speler op de markt.
Als het aan Henrik Fisker ligt, is hij ook een echte concurrent, maar hij produceert vooralsnog geen auto’s. De enige twee potentiële nieuwkomers die het Tesla een beetje lastig kunnen maken zijn Rivian en Lucid. Beide merken zijn het productiestadium van hun producten genaderd.
Lucid CEO Rowlinson
Bij Lucid waren ze er zo blij mee dat de Lucid Air eindelijk in productie ging, dat men de CEO Peter Rowlinsons rijkelijk gingen belonen.
Nee, niet met een avondje bowlen of een kilopot Calvé Pindakaas met stukjes noot, maar met 263.000.000 dollar. Rowlinson heeft exceptioneel werk geleverd en dat moet gewaardeerd worden.
Maar de oplettende lezer zal gezien hebben dat Lucid nog niet zijn auto’s wereldwijd verkoopt. De eerste exemplaren worden nu in elkaar geschroefd. Dus het is niet zo dat Lucid nu al vol de aanval inzetten tegen Tesla.
Dan hebben we het er nog niet eens over dat Lucid met de Air alleen concurreert tegen de duurdere exemplaren van de Tesla Model S, terwijl de Tesla Model 3 en Tesla Model Y juist de hardlopers zijn van de toko van Elon Musk.
Ridicuul
Maar hadden ze die 263.000.000 dollar wel moeten weggeven aan Rowlinson? Die 263 miljoen was namelijk gebaseerd op de marktwaarde van Lucid, die maandenlang op een ridicule 91 miljard stond.
Ondanks dat iedereen kon aan zien komen dat de toeleveranciers het lastig hebben de laatste twee jaar, zagen de mensen dat bij Lucid nu pas.
Omdat Lucid toch niet op volle toeren auto’s kan produceren vanwege issues met toeleveranciers, is het aandeel gekelderd met 67%.
Dat gebeurde nadat Rowlinson aankondigde dat dit jaar geen 20.000 Lucid Airs gebouwd gaan worden, maar maximaal 13.000 exemplaren.
Via: Bloomberg.
koeberg zegt
“Die 263 miljoen was namelijk gebaseerd op de marktwaarde van Lucid”
Dat komt omdat hij die 263 miljoen niet cash gekregen heeft maar in de vorm van aandelen in het bedrijf. Hij heeft dus maar kort kunnen genieten van zijn virtuele 263 miljoen. Zijn bonus in dollars is nu ook 67% gedaald.
hollow zegt
@koeberg: met 33% van dat bedrag zou ik ook wel een beetje blij zijn. Voor even dan.
ghini zegt
@koeberg:
nogal een belangrijk detail idd.. sorry dat
ik het moet zeggen, maar dat is typisch
@autoblog
om dergelijke zaken niet duidelijk en
compleet uit te leggen. Clicks en snelheid
van plaatsen zijn belangrijker.. jammer
quattromeister zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
mp014 zegt
@ghini: precies dat! En als ik 263 miljoen deel door 91 miljard is dat slechts 0,3% van de aandelen….. dat is dus niks
net10 zegt
Dat het aandeel Lucid keldert lijkt mij logisch.
Lucid begint nog maar net met het produceren van auto’s,
en verwacht maar 13.000 auto’s dit jaar te produceren. Dergelijke enorme bonussen aan de CEO in aandelen geven niet veel vertrouwen in de toekomst van Lucid. Daar hoef je geen rekenwonder voor te zijn.
ghini zegt
@net10: dat hij aandelen krijgt als bonus is heel normaal, vaak mag hij ze pas over X aantal haar verkopen en in delen oid. Dan moet hij dus zorgen dat het bedrijf beter gaat presteren om zo zn eigen bonus te laten groeien. Die waarde sloeg nergens op en dat wisten ze zelf ook wel, maar ze hebben wel veel cash opgehaald en daarmee kunnen ze nu gaan bouwen..
bischero zegt
@ghini: gelukkig, ik dacht dat ik de enige was die dit soort zaken snapte op dit forum.
tortuga zegt
Met zen allen aandelen kopen van Lucid nu!
harrie zegt
Buy the dip!
W115 zegt
Wel een hele knappe wagen.
flutterby zegt
Zo lang een fabrikanten nog niet in miljoenen per jaar praat is het nog geen druppel op de gloeiende transitie. Er is nog veel werk aan de winkel voordat de productie van EVs gestroomlijnd wordt en er (serieus) geld aan verdiend wordt.
CYBRTRK zegt
Tesla heeft afgelopen kwartaal meer winst gemaakt dan GM en Ford, dus serieus geld wordt er al wel verdiend met EV’s
Robert zegt
@CBRTRK: maar hou daarbij wel in gedachten dat de winsten die Tesla boekt, met name worden gemaakt op de handel in CO2 emissie rechten die het aan andere autofabrikanten verkoopt, en niet zozeer op de verkoop van auto’s…
CYBRTRK zegt
Afgelopen kwartaal waren de regulatory credits 20% van de totale winst. Dus het merendeel van de winst kwam toch echt van de verkopen van auto’s
ffw88 zegt
“Lucid CEO strijkt 263 miljoen op, aandeel keldert direct„
“Omdat Lucid toch niet op volle toeren auto’s kan produceren vanwege issues met toeleveranciers, is het aandeel gekelderd met 67%.
Dat gebeurde nadat Rowlinson aankondigde dat dit jaar geen 20.000 Lucid Airs gebouwd gaan worden, maar maximaal 13.000 exemplaren.„
Deze 2 berichten staan in feite los van elkaar. In de zin van, dat het nu in het artikel lijkt alsof het aandeel 67% is gekelderd ná de bekendmaking van de uitgekeerde bonus (uitbetaald in de vorm van aandelen trouwens).
Hoogste waarde van een aandeel stond, op 16 november 2021, op ruim €49,- per aandeel. Nu zit ‘ie op een ruime €17,-
Heb weer flink ingeslagen want ik verwacht een flinke stijging zodra de eerste exemplaren uitgeleverd gaan worden en alles soepel verloopt. (Kan jaren duren maar dat hoort er bij)
bischero zegt
@ffw88: mooie inhoudelijke reactie 👌
coldzero zegt
Wilde een aantal weken geleden instappen in Lucid om dezelfde reden maar was al door mijn maandelijkse investeringsbedrag heen. Ga het nu alsnog doen. Succes de komende jaren!