Lucid strooit wekelijks met nieuwe cijfers, we hoeven bijna de officiële onthulling niet meer te zien. De Lucid Air is weer ergens het beste in en cijfers tonen aan hoe je 832 km actieradius krijgt.
10 september. Dan zal Lucid Motors de Air presenteren en zoals ze hun persberichten publiceren ‘een poepie laten ruiken’. Maar het moet gezegd worden: op papier zijn ze bezig met indrukwekkende dingen. Ook het laatste nieuws staat weer vol met hoge cijfers.
Accupakket
We wisten al dat Lucid de wereld gaat schokken door een actieradius van 832 km te realiseren. Simpele logica toont aan dat grote cijfers komen van grote accupakketten. De layout is niet verrassend: dubbele bodem waar ‘zoals een sandwich’ tussenin de accu’s geplaatst worden. Laag bij de grond voor het beste zwaartepunt. Gewicht zal de Air wel wat van meedragen, want het accupakket is 113 kWh groot. Groter dus dan Tesla’s grootste pakketten in de Model S en Model X.
Space-Concept
De architectuur noemt Lucid ‘Space-Concept’. Het is de bedoeling dat ondanks de grote accu en de krachtige motoren, er geen binnenruimte verloren gaat. Bij een elektrische auto is dat op zich eenvoudig, maar Lucid durft min of meer te zeggen dat de Air de ruimste elektrische sedan gaat worden.
Frunk
De welbekende EV-frunk, een kofferruimte op de plek waar bij brandstofauto’s de motor zit, kwam afgelopen week al ter sprake bij de Cadillac Lyriq. De Lyriq krijgt namelijk geen frunk. Lucid doet met de Air precies het tegenovergestelde: hij krijgt de grootste frunk van het huidige aanbod. Ietwat dubieuze eer: door de sedan-achterklep in plaats van de liftback-achterklep van de Model S, lijkt de bagageruimte van de Air achter wel iets kleiner. Het is niet ondenkbaar dat de Air niet zo denderend is in harde liters. Anders was het wel genoemd, niet?
Afwachten
Nog heel even geduld dus. Tot en met 10 september. Dan gaan we zien of deze vele woorden ook omgezet worden in daden.
ty5500 zegt
Eerst zien en dan geloven of ze niet werkelijk lucht aan het verkopen zijn
Volvo_440_turbo zegt
@ty5500 gezonde lucht dan toch ;) Nou, niet meegerekend het energieverbruik van het internet…
deeberton zegt
droomlucht zelfs. zou een mooie scam zijn.
flutterby zegt
“In addition to unprecedented interior passenger space for its compact exterior footprint, the Lucid Air also features the largest frunk ever offered in a production EV, with a capacity of over 280 liters, which is 89 percent larger than the current leader in the Lucid Air’s vehicle class and 40 percent larger than the current EV leader in the SUV class. In combination with its trunk, Lucid Air offers a total of 739 liters of luggage space, best in class for both electric and internal combustion engine vehicles by some margin.”
ouwedibbes83 zegt
@flutterby: dank, dan is de trunk dus 459 liter groot (739-280). Als ze deze USP zo prominent communiceren, krijg ik toch wel een beetje medelijden. Blinken ze nergens anders in uit? Range, binnenruimte en bagageruimte.
tjorque zegt
Wel de model S zou meer dan 800l hebben…
Dus hun model behoort niet als dezelfde klasse als de model S?
flutterby zegt
Bijzondere prestatie! Die 113 kWh is trouwens de netto capaciteit, de accu is dus iets groter. Tot heden communiceert iedereen de bruto capaciteit enkel de Koreanen noemen de hoeveelheid bruikbaar.
iphonistvongates zegt
Mooie Renault/Citroën conceptcar hoor. Waarschijnlijk getekend door één van de stagiaires uit Zuid-Korea.
tenaci zegt
Iedere keer als ik hem zie kom ik weer tot de conclusie dat het gewoon een schitterend ontwerp is. Hoop hem snel op de weg te zien!
herve11f zegt
Het is een onrechtstreeks artikel, m het iS grappig vast te stellen hoe mensen op de beurs reageren. Lucid vertelt iets, en het aandeel van lcdx schiet pijlsnel de hoogte in om na enkele dagen 4,5 keer zijn waarde te bereiken. En op zijn hoogste punt casht iemand en het aandeel stort in. Wat vele blijkbaar niet weten is dat Lucid niet eens op de beurs zit. Het lcdx aandeel behoort een totaal ander bedrijf: https://pennystocks.com/featured/2020/06/19/penny-stocks-mistaken-identity-lucid-motors-stock. Veel mensen hebben vandaag veel geld verloren door hun gulzigheid.
goodvibrations zegt
@herve11f: haha! Je liet me even schrikken.. Idd geen beursgenoteerd bedrijf.. Arabieren investeren er in… Meer dan de helft van het kapitaal geloof ik.. Als ze op de beurs waren had ik sowieso aandelen.. ?
arhanso zegt
Tof dat er weer een extra keuze mogelijkheid is voor een groen alternatief. Een mooie auto met een uitzonderlijke range. Mooi dat merken streven om Tesla naar de kroon te steken. Toch denk ik dat automakers niet begrijpen dat Tesla echt meer is dan ‘mooi’, electrisch en groen. Koop een Tesla nu en na een paar jaar is het niet meer dezelfde auto. Continue over-the-air updates is imho indrukwekkend. Maar ook om straks je auto als powerwall(x4) te kunnen gebruiken voor je huis. En je electriciteit terug kunnen geven aan ’the Grid’ voor een duurder prijs om piek belasting op te vangen. En er zijn veel meer plannen voor de Tesla. Het is meer dan alleen een auto. En daar gaat elke autofabrikant straks op stuk. Daar is die ‘Million-Miles-Battery voor. En Elon Musk een beetje kennende tovert hij een konijn uit zijn hoge hoed zodra de concurrentie in de buurt komen van Tesla specs. Daarom hulde aan de concurrentie…
snowbird zegt
Never nooit niet een Tesla voor mij hoor….er zijn altijd alternatieven…en het worden er steeds meer…de concurrentie zit niet stil…en het hele energie verhaal…daar zijn ook alternatieven voor…
arhanso zegt
Je hoeft ook geen Tesla te kopen. Eerder aandelen. Alhoewel mijn verhaal niet een geheim is, hebben beleggers ingekocht op dit verhaal. Persoonlijk denk ik dat de aandelen nog verder omhoog gaan na de ‘5-1 share-split’.
Dutchdriftking zegt
@arhanso: Je bent zeker vergeten hoe Tesla sneller wou zijn dan Porsche op de ring, en dat ze met de staart tussen de benen weer naar huis moesten?
arhanso zegt
Ja, dat was ik vergeten. Ook omdat het gewoon niet boeit. Maar dat was wel een vaag dingetje geloof ik. EIgnelijk wel tof dat ze het probeerden. Ik persoonlijk was gewoon niet ingegaan op zo’n race. Omdat het niet boeit. Een record die prima naar Porsche mag. Elon gaat iets heel anders doen met Tesla. Dat zo’n Tesla belachelijk snel kan is meer een extra ‘icing on the cake’.
moveyourmind zegt
Laat maar komen.
Eindelijk weer eens een echt bijzondere en elegant vormgegeven reiswagen. Ben er nu al fan van.
herve11f zegt
@moveyourmind: die zo groot is dat je hem nergens in een Europese stad geparkeerd krijgt.
donstorm zegt
Tesla is een heikneuter in vergelijking met deze Lucid. De omvormertechiek op circa 900 volt is volstrekt uniek en moet speciaal worden ontwikkeld, en dat geldt voor de gehele systeemarchitectuur. Voordeel is dat je veel meer vermogen door het systeem kan jagen. Tesla wordt zeer snel irrelevant in het duurdere segment van de EV-markt.