Na de topversies deelt Lucid nu ook de details van de instapversie van de Air.
Lucid Motors heeft zich als nieuwkomer op de kaart weten te zetten door met spectaculaire cijfers te schermen. Met meer dan 1.000 pk en meer dan 800 km range waren de superlatieven niet van de lucht. Er komen echter ook minder spectaculaire varianten, die potentieel wel een stuk interessanter zijn voor de Nederlandse markt. De Amerikanen voegen nu de instapper toe aan de line-up.
Topversies
De officiële onthulling van de productieversie van de Lucid Air vond vorige maand plaats, na jaren van teasers. In eerste instantie presenteerde Lucid Motors de drie topversies: de Touring, Grand Touring en de Dream Edition. Het vermogen van deze versies liep uiteen van 650 pk tot 1.080 pk en de EPA-range van 650 km tot 832 km. Heel indrukwekkend allemaal, maar er was nog wel ruimte voor een instapper. De goedkoopste van de drie, de Touring, kostte namelijk alsnog $95.000.
Instapper
Nu voegt Lucid de échte instapper toe aan het Air-gamma. Deze heet gewoon de Lucid Air, zonder verdere toevoegingen. Deze versie krijgt een wat minder extreem vermogen, omdat deze standaard één elektromotor heeft in plaats van twee. Je hoeft desondanks nog steeds niet op een houtje te bijten, want je hebt 480 pk tot je beschikking. Belangrijker nog: de actieradius is gelijk gebleven aan die van de Touring, namelijk 650 km. Dan hebben we het over de verwachte EPA-range.
Prijs
Bij een instapper wil je natuurlijk weten wat hij kost. Een Nederlandse prijs helaas is nog niet bekend, de Amerikaanse wel. Die komt uit op $77.400. Omgerekend is dat €65.802. Daarmee is de Lucid Air een stukje duurder dan de Model S Long Range. Die heeft een vergelijkbare actieradius, maar kost in de VS $66.490. Ondanks het feit dat de Lucid Air eruit ziet als een enorme sloep, zijn de afmetingen vergelijkbaar met die van de Model S.
Reserveren
De instapversie van de Lucid Air is nu al te reserveren, ook vanuit Nederland. Dit kan tegen een aanbetaling van €300. Het gaan nog wel even duren voordat je er dan een krijgt. De eerste leveringen staan namelijk pas voor 2022 op de planning. Tegen die tijd zal de Model S ook weer verder doorontwikkeld zijn. Lucid kiest ervoor om eerst de topversies te leveren, te beginnen met de Dream Edition, die ze vanaf het voorjaar 2021 willen leveren.
gregorius zegt
Er is een nieuwe versie…. yeay
Er is nog altijd geeneen auto geleverd ……. oh. Eerst zien, dan geloven.
Daarnaast kan ik niet zeggen dat ik deze auto’s mooi vind. Ja, naast een Model S is hij mooi; maar zelfs en Taycan vind ik een stuk mooier dan dit ding.
Ach, wieweet zullen we er ooit eentje zien (zoals als met de Fisker Karma vroeger).
dwfc zegt
https://www.tijd.be/ondernemen/auto/alleen-porsche-krikt-verkoop-in-belgie-op/10257952.html
Mocht je het niet kunnen lezen …. net dankzij ….de Taycan
B00G1E zegt
Groot verschil is denk ik dat je bij Lucid air nog wel $7500 Federal Tax Credit terug krijgt en evt iets in een staat zoals CA en dat die credits er niet meer zijn bij Tesla. Dat maakt het prijsverschil nog kleiner.
Dutchdriftking zegt
Erg benieuwd of we deze straks net zo veel gaan zien als Tesla’s. Laten we eerlijk zijn, met het Franse design is deze wel een stukje chiquer.
dwfc zegt
En met meubilair !
HZW zegt
Dit Design is toch beter te pruimen dan van een Tesla.
goodvibrations zegt
Super mooi.. Tesla aandelen vandaag van de hand gedaan.. Werd me te benauwd met dit soort creaties en VW in opkomst.. (Ook al doet Tesla veel meer dan auto’s alleen….).
Als Lucid dit winstgevend neer kan zetten dan is het wellicht een schot in de roos.. Oud chief engineer van Tesla model S als ik me niet vergis die nu CEO is…
Pascal zegt
Snap ik helemaal, ik heb m’n Tesla aandelen afhelopen week ook maar ff van de hand gedaan. Ik stap wel weer eens in wanneer er een flinke dip komt (als die komt…)
mp014 zegt
Waar kopen jullie die Model S longrange dan als deze Lucid met 68k een stukje duurder is? Op de Tesla website kost doe S LR (haha leuke afkorting) toch gewoon 80k zonder ook maar 1 optie aan gevinkt te hebben. Ben benieuwd.
Betreft het design; wat mij betreft zonder enige twijfel een heel stuk fraaier dan de S3XY of wat dan ook van Tesla.
mp014 zegt
@mp014: 65k bedoel ik. Geen edit knop te zien…..
machielvdd zegt
Op de desktopwebsite hebben we een heuse edit knop. Wat de inhoud van je reactie betreft: bij gebrek aan Europese prijzen voor de Lucid Air heb ik de Amerikaanse prijzen met elkaar vergeleken, zoals ook uit de alinea valt op te maken.
iphonistvongates zegt
Ik heb best wel hoge verwachtigingen van de Lucid Air modellen. Laten we hopen dat ze alle aspecten van een degelijke autobouwer op de juiste wijze invullen anders krijgt het een nare Tesla-nasmaak.
Ik las dat de Lucid Air kan laden met een snelheid van 32 km per minuut…verwachtingen tja. ??♂️
Pascal zegt
32km per minuut zou wel echt bizar snel zijn; een Model 3 aan een V3 supercharger haalt maximaal 24km per minuut (ook not too shabby trouwens).
goodvibrations zegt
Haha.. Met andere woorden sneller dan Tesla maar zeker niet shocking… Ben zelf met name benieuwd naar de efficiency..
Pascal zegt
Ik ben sowieso wel benieuwd naar deze auto. Niet voor mezelf, maar als ze alles wat erover geroepen is kunnen waarmaken vind ik ’t een zeer knappe prestatie. Ik zie ook graag meer concurrentie verschijnen voor Tesla, dat houdt iedereen scherp!
Johnkort zegt
, dat automerk dat is natuurlijk een grote concurrent van andere twee grote concurrent van Tesla de afgelopen tijd of zoiets van 1000 pk is een leuk voor je Nederland denk ik bij de stoplichten maar Amerikanen heel leuk aan van binnen bekende kwaal model vind ik een zeer volwassen vind supper kar ziet mooi uit
Paul58 zegt
Model S blijft in mijn ogen een heerlijk tijdloos design, mooie lijnen. Dat kan ik over deze Lucid niet zeggen. Interieur vind ik wel mooier en zit qua afwerkingsniveau een stuk hoger. Ben wel benieuwd of het net zo makkelijk bedienbaar is als in een Model S. De Tesla scoort daar wel goed in.