De Lucid Air Grand Touring is de perfecte middenmoter van de line-up, maar dat maakt het geen goedkope auto.
De elektrische revolutie betekent nieuwe kansen voor merken om als paddenstoelen uit de grond te schieten. Geef toe, als een nieuw merk ineens met een goede deal komt, ben ook jij geïnteresseerd. Een frisse wind bieden en de gevestigde orde wakker schudden: onderschat nieuwe merken niet.
Lucid Air
Helemaal als het Lucid betreft. Het Amerikaanse merk is één van de grote beloftes van het moment om luxueuze elektrische auto’s naar het volk te brengen. Het eerste model, de Lucid Air, is los. Ook in Nederland kun je hem (pre-)orderen.
Lucid Air versies
Dat wordt overigens niet goedkoop. Met een verwachte vanafprijs voor de Air Pure van zo’n 115.000 euro komt ‘ie precies in het vaarwater van de BMW i7 en Mercedes EQS. Je kunt hem echter een heel stuk duurder maken, mocht je willen. De ultieme Dream Edition kost namelijk 222.000 euro. Da’s flink veel geld! Maar dan krijg je wel 933 pk en 883 km rijbereik (Dream Range) of 1.111 pk en 861 km rijbereik (Dream Performance). De instapper voor 115.000 euro komt een ook zeer riante 653 km ver met 480 pk.
Lucid Air Grand Touring
Daar zit een hoop ruimte tussen en die ruimte wordt nu opgevuld door de Lucid Air Grand Touring, die nu geprijsd is in Nederland. Laten we het bedrag er maar gelijk in gooien: 165.000 euro. Da’s een klap duurder dan de Pure, maar ook zeker een klap minder duur dan de Dream.
Toch lijkt de Grand Touring meer Dream dan Pure te zijn en dat is goed nieuws. Je krijgt namelijk alsnog naar verwachting tot wel 839 kilometer rijbereik. En ook nog eens 819 pk. Daarmee sprint je in 3 seconden naar de 100 km/u, terwijl dat 2,7 seconden is met de Dream Performance. Verder zijn alle drie de versies identiek. Hieronder ter overzicht:
Air Pure | Air Grand Touring | Air Dream Range | Air Dream Performance | |
---|---|---|---|---|
Prijs | 115.000 euro (geschat) | 165.000 euro | 222.000 euro | 222.000 euro |
Vermogen | 480 pk | 819 pk | 933 pk | 1.111 pk |
Rijbereik | 653 km | 839 km | 883 km | 861 km |
Acceleratie | n.n.b. | 3,0 seconden | 2,9 seconden | 2,7 seconden |
Aandrijving | RWD | AWD | AWD | AWD |
Concurrentie
Zoals gezegd meet de Lucid Air zich vooral met de BMW i7 (in het specifiek de xDrive60), Mercedes EQS (580 4MATIC), maar de Porsche Taycan (Turbo) en Tesla Model S (Long Range) kunnen zich er ook mee meten. Ook al zijn het allemaal elektrische limo’s, verschil moet er zijn We pakken bij alle auto’s de absolute minimumprijs en dus zijn er eventuele opties die je er nog bij kan bestellen. Wederom ter overzicht:
Lucid Air Grand Touring | BMW i7 xDrive60 | Mercedes EQS 580 4MATIC | Tesla Model S Long Range | Porsche Taycan Turbo | |
---|---|---|---|---|---|
Prijs | 165.000 euro | 144.450 euro | 173.825 euro | 114.990 euro | 162.500 euro |
Vermogen | 819 pk | 544 pk | 523 pk | 680 pk | 680 pk |
Rijbereik | 839 km | 591 km | 607 km | 634 km | 507 km |
Acceleratie | 3,0 seconden | 4,7 seconden | 4,3 seconden | 3,2 seconden | 3,2 seconden |
De middenmoter van de Lucid Air-reeks lijkt niet toevallig in deze prijsklasse te zitten en ook al is ‘ie in dit gezelschap het duurst, hij is qua specs wel het meest potent. Het wordt spannend bij de elektrische limousines! Je kunt de Lucid Air Grand Touring nu reserveren.
rwdftw zegt
Als ik dit had om stuk te slaan op een directie limo dan werd het denk ik de i7 met een zooi opties. Ik zag een filmpje van de Lucid en wat ze doen om dat bereik te halen is wat voetenruimte wegnemen voor de passagiers op de achterbank. Niet heel fijn als je je mag laten rijden.
martijnev zegt
Het kan slechter. Als hij een middenmotOr had gehad, was er helemaal geen ruimte meer geweest voor achterpassagiers.
Michiel1 zegt
– edit: check –
Ontopic: Lucid specs en uiterlijk bekoren me, alleen benieuwd of ze alles waar kunnen maken
Paul58 zegt
– edit: check –
Overigens wel nette specs voor de Lucid, lijkt me toch een mooie en fijne auto. Ben benieunwd of het een ”blijvertje” is.
Rob G zegt
Wel vreemd dat in dit rijtje niet de plaid S wordt meegenomen ipv de long range, met een prijs van 140k nog steeds de goedkoopste en de beste specs.
mp014 zegt
In dit rijtje zit er geen een die ik zou nemen, misschien de Porsche. Van de andere 4 vind ik de Lucid verreweg de mooitste. De bmw is lelijk en de EQS zo mogelijk nog lelijker. De tesla, tja dan rijd je in een 12 jaar oud model.
Ik zou als ik dit geld te besteden had en het moest een EV zijn voor de etron GT RS gaan. Vind ik persoonlijk veel mooier dan dit gezelschap.