Geruchtje: Luca di Montezemolo, voorzitter van het Ferrari-concern, zou op het punt staan zijn biezen te pakken, en in dienst te treden van vliegmaatschappij Alitalia-Etihad.
Diverse Italiaanse media maken melding van bovenstaande. De 66-jarige man, die als geen ander tegen de Formule 1 kan schoppen (als Ferrari niet wint dan…), heeft de laatste decennia ontegenzeggelijk een groot stempel op het concern gedrukt. Hij is er, mede door de aanbodkant flink te knijpen, in geslaagd van Ferrari het meest gewilde grote sportwagenmerk te maken, voor zover het dat nog niet was.
Etihad pompte onlangs meer dan een half miljard in het zwaar noodlijdende Alitalia, waar KLM eerder zijn tanden op stukbeet. De banden tussen Etihad en Ferrari zijn in de racerij zichtbaar middels sponsoring, en iemand als di Montezemolo heeft met zijn enorme netwerk natuurlijk overal wel een ingang. Mocht hij de baan als CEO van de vliegmaatschappij inderdaad gaan uitvoeren (volgens Affari Italiani is het zo goed als zeker), dan komt dit wel rijkelijk laat in zijn carrière: di Montezemolo is de pensioensgerechtigde leeftijd al voorbij.
John Elkann
Als opvolger wordt Fiat-telg John Elkann (momenteel voorzitter Fiat) genoemd. Amedeo Felisa blijft CEO bij Ferrari, maar zijn rol moet je enigszins vergelijken met die van Dmity Medvedev in Rusland (of van Barichello toen hij nog voor Ferrari reed): altijd in de schaduw van de sterke man.
Berichten dat di Montezemolo Fernando Alonso meeneemt om een nieuwe carriere als vliegtuigpiloot te beginnen zijn vooralsnog onbevestigd.
Mocht di Montezemolo daadwerkelijk vertrekken, dan maakt hij zijn zilveren jubileum in Maranello niet meer mee. De man is namelijk binnen het management 23 jaar actief voor Ferrari (hij trad overigens in ’73 al in dienst als assistent van Enzo), wat hem tot de Arsene Wenger/Alex Feruguson van de autoindustrie maakt. Zijn opvolger heeft hoe dan ook flinke schoenen te vullen.
Update: gewoon doorlopen mensen, Luca zegt bij Ferrari te blijven. De functie zou te combineren zijn met zijn huidige werkzaamheden.
RazorHead zegt
Goed zo ! Dan kan Ferrari F1 zich eindelijk eens goed gaan ontwikkelen zonder zijn dwaze bemoeienis.
http://www.formule1.nl/nieuws/detail/costa-bij-ferrari-zijn-grote-fouten-gemaakt/
jrk68 zegt
Zou het gejammer van Ferrari dan eindelijk ook ophouden?
Hupke zegt
Achja, ik volg ferrari niet zo goed, het merk doet me niet zoveel. Maar voor zover als mij opgevallen is heeft die Di Montezemolo toch nooit echt iets bijzonder gedaan. Kan dus altijd beter.
roppp zegt
@Hupke: hahahahaha, dwaas. Zonder deze meneer was Ferrari allang ten onder gegaan of een soort Porsche geworden met van die Hyundai-SUF’s en 4-deurs ‘sportwagens’. Nu is het een hypersuccesvol merk enkel voor de rijken en een droom voor ons paupers. Iedereen kan zich tegenwoordig immers een Porsche veroorloven.
Hupke zegt
@roppp:
Ik zeg, ik weet niets van z’n wapenfeiten, maar voor mij als onoplettende toeschouwer lijkt hij niets bijzonders gedaan te hebben.
Wel leuk overigens dat jij in mijn portefeuille kan kijken en weet wat wel en niet bereikbaar is voor me. Jij zou m’n boekhouder moeten worden, die van mij moet het altijd eerst eens uitzoeken voordat hij me iets laat weten.
Overigens als je bij porsche gaat shoppen en je gaat voor dezelfde prestaties als bij ferrari dan kom je niet veel goedkoper uit. Een 911 turbo vs een 458…
Toegegeven de FF is duurder dan een panamera, maar net zo lelijk en net zo min een sportwagen.
En ga je 2e handskijken dan schrijft een turbo toch een stuk minder af dan een 456, 575, 360, 430…
roppp zegt
@Hupke: ik weet ook niets van jouw wapenfeiten. In mijn optiek heb je niet veel bijzonders gedaan, vandaar ook dat ik je durf in te schalen bij de paupers.
toniominestrone zegt
@Hupke: advies, als je van een post geen kaas hebt gegeten, reageer dan alsjeblieft niet, je maakt jezelf op deze manier ronduit belachelijk.
De man is in de jaren ’70 aangesteld door de grote Enzo om zijn bedrijf te continueren en heeft dat meer dan voortreffelijk gedaan.
lamborgfan zegt
@toniominestrone: “De grote Enzo”, was dat niet die pipo die geen auto’s kon bouwen voor op de weg maar niets met de kritiek deed en daardoor op zn plek werd gezet door een boer?..
En met dit kwam: http://en.wikipedia.org/wiki/Lamborghini_350GTV
En dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Lamborghini_350GT
heidekonijn zegt
Elkann is het beste maatje van Marchionne. Dus geef ik Ferrari nog vijf jaar vooraleer de tent platligt. De kurken zullen knallen bij Lambo en McLaren. Piech en co berekenen alvast hoeveel ze tegen dan willen betalen voor een overname.
Overigens wat betreft afknijpen van aanbod: vergelijk even het aantal modellen ze nu in het gamma hebben en hoeveel voor Luca aan het beleid kwam… juist.
ferrarithijs zegt
@sir_smokalot “De man is namelijk 23 jaar actief voor Ferrari” Maak daar maar 41 jaar van….
sir_smokalot zegt
Heb ’t wat uitgebreid
p924 zegt
Tss, gaat ‘ie voor een vliegmaatschappij werken. Ik dacht dat ‘ie president van Italië wilde worden.
sir_smokalot zegt
Haha, dat roept ie inderdaad ook om de zoveel tijd, maar dat mag je zo serieus nemen als berichten dat Dacia een limousine gaat maken die Rolls-Royce beconcurreert.
desjonnies zegt
Ik denk dat AlItalia gewoon niet te redden is.
Nog zeer zestiger jaren vorige eeuw georganiseerd en met alle emolumenten van het personeel die uit die tijd stammen.
sir_smokalot zegt
Het verbaast me inderdaad dat Emirates er zijn vingers aan brandt. Ik zou er zelf met een enorme boog omheen lopen.
Maar aan de andere kant: ik ben geen miljardair met een enorm zelf bij elkaar verdiend imperium, en de beslissingenmakers bij Emirates wel…
Hupke zegt
@sir_smokalot:
Zelf verdiend imperium kan je serieus over discuteren.
Nu ik durf er weinig over te zeggen. Maar zouden ze niet gewoon heel veel betaald hebben voor een naam (en mogelijk wat locaties en deals met lokale overheden etc.)? Dan is het nog de vraag of dat hun budget vleugel van willen maken of ze daar prestige aan willen verbinden. Ethihad heeft immers toch al een stevige naam van zichzelf.
desalen zegt
Persoonlijk denk ik dat dit vooral boekhoudkundig voordeel met zich meebracht/brengt. Belastingtechnisch is een overname doen altijd interessant, vooral wanneer dit een noodlijdend bedrijf ja waar maar liefst een derde ban de schulden worden kwijtgescholden door de banken….
vale46 zegt
Ik zal hem zeker niet missen! Ga je goed in de vliegtuig sector!
Het enige wat hij kon is de Scuderia de dieperik in helpen! Al jaren vroegen ze bij Ferrari een deftige windtunnel om gelijk te blijven met de concurentie. Nog voor RBR aan zijn successen begon. Ene Di Montezemolo vond dat de oude het nog goed genoeg deed en ontsloeg prompt alle niet Italianen uit het Scuderia team en verving hen door Italianen.
De gevolgen laten zich nu heel duidelijk voelen, Ferrari loopt mijlenver achter op vlak van aerodynamica. Maar ook de mechanische grip is niet meer wat het vroeger was bij die Ferrari’s, zelfs dat zijn ze verleerd. Hetgeen wat ze nog wel goed kunnen is motoren bouwen, zo zijn ze nog een beetje vooruit te branden.
Het is een wonder dat Alonso nog op het podium raakt met die auto…
Edge zegt
Autoblog, even de Italiaanse media erop nalezen! Het gerucht dat hij vertrekt is allang ontkracht. Hij blijft bij Ferrari en wordt daarnaast Non-Executive director bij Alitalia-Etihad. Het is inmiddels al door verschillende partijen bevestigd. Niks aan het handje dus!
Sracerr zegt
Dit is de 1ste stap naar het definitieve einde van de Formule 1, let maar eens op. Er zal in de nabije toekomst een neiuwe Formule gelanceerd worden voor Fabrikanten die WEL durfen.
toniominestrone zegt
@Sracerr: helaas heeft de geschiedenis uitgewezen dat autofabrikanten de formule 1 niet serieus nemen, of je Honda, Porsche, Toyota of BMW neemt vroeg of laat haken ze af, de reden is of tegenvallende bedrijfsresultaten of tegenvallende sportieve prestaties.
Ook Mercedes zal geen 10 jaar meer actief blijven als fabrieksteam, hoogstens als motorenleverancier.
Enige positieve uitzondering in dit verhaal is Ferrari, in voor en tegenspoed!
Sracerr zegt
nieuwe
jrk68 zegt
@Sracerr:
durfen?
Really?
norge zegt
Die man gaat nooooit weg bij Ferrari…
topless zegt
Onder regie van di Montezemolo werd de 348 vervangen door de f355, de F512M door de 550 Maranello en de 412 door de 456. De kwaliteit(en) van Ferrari’s is er toen toch meteen op vooruit gegaan. Hij haalde Schumacher, Todt en consorten binnen en behaalde 6 wereldtitels (dat was toen toch al weer een tijd geleden, > 20 jaar). Hij begon de Ferrarichallenge, Ferrari classische en corse clienti. Ferrari is nu financieel kerngezond en maakt alleen auto’s die de naam waardig zijn (kun je niet van alle concurrenten zeggen). Dus ondanks zijn ijdelheid en vaak wat doorgeslagen commercie (barbiepoppen) heeft hij het gewoon goed gedaan. Ik zie hem nog niet zo vlug vertrekken.
gearhead zegt
Gaat Ferrari nu dan weer een keertje een F1 kampioenschap winnen? Hahahaha