Van alle topmannen in de automotive sector, is Fiat-topman Luca De Meo wel een van de bekendere. Onder het bewind van De Meo zijn onder andere de Bravo en de 500 gelanceerd. Was De Meo voorheen CEO van ‘Fiat Automobiles’ (alleen Fiat), nu heeft De Meo het geschopt tot ‘group marketing director’. Dit houdt in dat De Meo verantwoordelijk zal zijn voor de marketing van maar liefst zes automerken (Fiat, Fiat bedrijfswagens, Abarth, Alfa Romeo, Lancia, Maserati) plus enkele werk- en landbouwvoertuigen en vrachtauto’s als Iveco. De promotie van De Meo is onderdeel van de ingeslagen weg van Sergio Marchionne, Fiat Group CEO, om hoofdbestuurders op groepsniveau te benoemen om op deze manier ervaring en kostenvriendelijke ideeën uit te wisselen.
In juli 2007 is bijvoorbeeld het hoofd design van de Fiat Group Automobiles, Lorenzo Ramaciotti, designdirecteur geworden van de gehele groep. Ook hier had Marchionne het over de integratievoordelen: “Dit is een andere teken van functies op groepsniveau die wij integreren om op deze manier teamwork te maximaliseren, de beste ervaringen uit te wisselen en kosten te besparen”.
Chrizzzie zegt
Goed bezig Fiat. Nog ff en die Itakkers gaan nog effecient werken ook nog!!!
Ik ben nu benieuwd met welke actiepunten zij op groepsdirectie niveau komen om Lancia weer tot een succes te maken. (Of draaf ik nu door)
F. zegt
Gaat er toch iemand Lancia redden ??? Als deze man voor Lancia kan doen wat hij voor Fiat gedaan heeft is er nog hoop. Nog één probleem: de klok tikt verder en Lancia zit al drie jaar zonder een nieuw model!! (facelifts en variaties op bestaande modellen niet meegerekend) In Frankfurt is ondertussen de teleurstelling groot: de aangekondigde Fulvia, de nieuwe Coupé Cabrio en zelfs de Phedra Mjet 180PK automaat zijn er niet te zien…en de Delta HPE 2008: gewoon vergeten mee te nemen of kloppen de geruchten dat die opnieuw op de tekentafel ligt??
Frank zegt
Luca heeft een gezond kleurtje…
wordt tijd dat ik me ook daar ergens in de buurt ga vestigen :)
autoblogger zegt
Wie was ook alweer die dopehead? Luca Di Montezemolo?
sanderj zegt
hoort Ferrari ook niet bij de fiat-groep??
Eric zegt
Wat een gladjakker.
Chrizzzie zegt
@ Sandrj: Bovenaan staat FIAT S.P.A. die eigenaar zijn van:
– FIAT Group Automobiles S.P.A. (Gaat dit bericht over)
– Maserati S.P.A.
– Ferrari (85%)
Luca De Meo hjeeft direct dus niks te zeggen over Ferrari maar indirect zal hij er zeker mee te maken hebben.
Eigenlijk is het zo dat hij niks fout kan doen met Lancia want erger als op dit moment is het niet.
Nemus zegt
@ Autoblogger,
Luca Di Montezemelo was het hoofd van het Ferrari F1 team, en heeft na de dood van Agnelli even aan het roer gestaan van Ferrari, tot iemand anders werd gevonden. Heden is hij de topman van Ferrari.
Onderschat Di Montezemolo zeker niet.
Ben in ieder geval blij dat De Meo de goede richting aan Fiat gegeven heeft, waardoor ik nu in een prachtige en betrouwbare Fiat Grande Punto sport kan rijden :)
J. zegt
Hoewel ik het jammer zou vinden om een icoon als Di Montezemolo bij Ferrari weg te zien gaan wordt er al jaren gespeculeerd dat hij de positie die nu vrij komt over zou nemen.
Jean Todt (nu teambaas van Ferrari F1) zou dan de positie van Di Montezemolo overnemen.
Ross Brawn (nu sabbatical) zou dan de teambaas van Ferrari F1 kunnen worden. Dat was ook zijn voorwaarde om na zijn jaartje vrij terug te keren bij Ferrari.
autoblogger zegt
@Nemus: ik onderschat niemand ;)
Maar met al die Luca’s raak ik in de war, dus wie had er nou een drugsprobleem?
Nemus zegt
@ J: er komt eigenlijk geen positie vrij. Als Di Montezemolo promotie zou maken is het als maiging director of CEO van de hele Fiat Group. En dan zou Jean Todt misschien, en ik zeg misschien hoofd van Ferrari kunnen worden. En dan zou Ross Brawn nog meer misschien teambaas van Ferrari F1 kunnen worden…
Iets te veel misschiens.
@Autoblogger: weet ik ook niet meer… Idd, al die Luca’s