Sinds 2012 is de Belg Luc Donckerwolke hoofddesigner van Bentley, maar per 1 juli 2015 stapt hij op. Uit eigen beweging, aldus Bentley.
De inmiddels 49-jarige Donckerwolke is wellicht het bekendst van zijn tijd bij Lamborghini, waar hij verantwoordelijk was voor de Gallardo en Murcielago. Hierna vertrok hij naar Seat, om later wederom binnen de VW-groep te switchen: naar Bentley ditmaal.
Bij Bentley puntte Donckerwolke de Continental GT bij, en onder zijn auspiciën verscheen eveneens het Hybrid Concept (op basis van de Mulsanne) en de bijzonder sexy Speed Six.
Het eerste designconcept van de Bentayga, de EXP 9F, kwam Bentley op fikse kritiek te staan, en wordt door velen als het dieptepunt van zijn tekenkunsten beschouwd. Maar we hebben allemaal wel eens een slip of the pen, nietwaar? Zeer recent kwam Donckerwolke nog in het nieuws toen hij zijn ongezouten kritiek op Lincolns Continental afvuurde. Een carriereswitch naar FoMoCo lijkt ons dan ook onwaarschijnlijk.
Sielaff neemt over
De vervanger van Donckerwolke is intern gevonden, Stefan Sielaff (53, foto), volgt de Belg op. Sielaff is al een kwart eeuw in diverse functies actief binnen VAG. Bentley verwoordt de wissel als volgt: “Mr Sielaff replaces Mr Donckerwolke who has decided to leave the business and Volkswagen AG“. Dat klinkt vrij rigoureus.
UPDATE 23-08-2016: De britse autodesigner John Paul Gregory is de opvolger van Luc. Hij werkt al 8 jaar bij Bentley en was tot vandaag de Advanced Exterior Design Leader.
gtwillem zegt
Tsja, als ontwerper wil je natuurlijk niet jarenlang hetzelfde design tekenen…
berlinetta zegt
Wat lijkt het me toch afschuwelijk saai om van Lamborghini naar Seat te gaan. Alsof je op de ene op de andere dag van autocoureur naar productiemedewerker gaat.
sir_smokalot zegt
Wellicht zeiden ze dat destijds ook over Peter Schreyers move naar Kia.
Maar dat heeft hem geen windeieren gelegd.
Hubert zegt
@berlinetta:
Maar de uitdaging om een goed ogende Seat te maken die ook nog eens goed verkoopt is vele malen groter dan het ontwerpen van een Lamborghini.
Dutchdriftking zegt
@berlinetta: Ach met een Seat zie je je ontwerp wel veel vaker rijden.
gregorius zegt
@berlinetta: als designer? Juist niet.
Ja, natuurlijk is een Lambo begeringswaardiger als een Seat.
Ik zou t eerder vergelijken als coureur uit het Dakar kampoienschap gaan en bij een WRC team gaan rijden. Bij Lambo teken je voornamelijk actie modellen (sesseto etc etc).
Bij Seat zijn er meer modellen. De designtaal is belangrijker. De afmetingen moeten passen. Het design moet Seat familie zijn, moet VAG zijn en de meeste mensen moeten niet lelijk mogen vinden en een aantal moeten het mooi vinden. En dat gaat verder: de standaard lijn mag niet ‘lelijk’ zijn en er moet meer ongelakt plastic op zitten. Dan moet je ook een luxere lijn, voor hetzelfde model ontwikkelen, die dezelfde mensen mooier vinden. Dan komt daar nog een FR lijn boven op.
M.a.w. : Anders is het sws, maar uiteindelijk lijkt me ontwerpen bij een volume merk uitdagender als bij een sportauto-merk dat onder de vleugels van een concern opereert.
exotic zegt
@gregorius: Afgezien van het feit dat je bij een exclusief merk meer “Crazy:” kunt gaan met je ontwerpen natuurlijk.
berlinetta zegt
@gregorius: In dat opzicht is het zeker uitdagender, maar het eindresultaat is een stuk minder lekker om naar te kijken. Harder werken voor minder resultaat dus.
RazorHead zegt
@berlinetta:
Hij gaf altijd aan dat hij het (gedwongen) vertrek naar Seat (door Da Silva) zeer pijnlijk en spijtig vond. Hij werkte veel liever bij Lambo dan bij Seat, net omda de groep hechter was (minder volk) en er meer vrijheid was. Bij Seat moest hij werken met standaard componenten van VAG, wat z’n vrijheid enorm inperkte..
Hijzelf is een echte liefhebben van auto’s, hij reed jaren rond met een zeer mooie (en zeer snelle) Seat Ibiza ;)
mrrallycross zegt
Zouden er binnen het vag concern donkere wolken boven z’n hoofd hebben gehangen?
amgc63 zegt
@mrrallycross: hahahaa
w0o0dy zegt
Tja nou weten we ook waarom hij zo nodig moest zeuren over Lincoln… Had net zijn congee gekregen.
philipf zegt
Ok, doei!
porteno zegt
Hij had een hele goede verstandhouding met Piech, vandaar…
dragonforce zegt
In mijn ogen, heeft hij niets spectaculairs getekend. Ja het zijn wel mooie wagens, maar niets waar je bek van naar beneden valt. Tenminste niet de mijne.
jaapiyo zegt
@dragonforce: Nou ja…ik vind de Murcié zelf goed geslaagd. Voor de rest ben ik het met je eens, die speed six is ook wel mooi maar dat kan je niet echt een nieuw design noemen, is toch een soort Aston Martin kloon.
De Bentayga concept en de recente facelift van de Conti GT (ik neem aan dat het daarom gaat) zijn daarentegen IMO ronduit mislukkingen. De Bentayga is een gedrocht en de Conti GT was eindelijk enigszins mooi sinds 2011 maar heeft nu een soort gekke snor aan de voorkant:
Dutchdriftking zegt
Ik neem aan dat hij gaat rentenieren?
trustmeiamanengineer zegt
Misschien kan ‘ie nu aan de slag bij een concern waar ze wel iets durven.
MaartenD zegt
Waarschijnlijk gaat hij nu bij Lincoln aan de slag ;-)
babbaloerie zegt
Was het ontwerp van de Lamborghini Murciélago ook niet van deze meneer?
gallardogt zegt
@babbaloerie: Lieverd lees ff goed.
norge zegt
Dus ze krijgen eindelijk mooi weer bij Bentley?
Orichy zegt
Misschien moeten ze dit maar gaan maken bij Bentley;
http://content.worldcarfans.co/2015/6/4/large/8201351001332098729.jpg
http://content.worldcarfans.co/2015/6/4/large/9229723771686889977.jpg
Hubert zegt
@Orichy:
Hee…. de nieuwe Audi A9..
LaLancia zegt
Zal er niet om treuren. Kan niet zeggen dat er veel meesterwerkjes uit zijn potlood zijn gekomen.
Hupke zegt
@LaLancia:
Meesterwerken niet, maar de conti gt is wel een beetje een icoon geworden ondertussen.