Shoppen voor een BYD doe je in Nederland bij Louwman.
Een nieuw automerk lanceren is één. Klanten bereiken is een tweede. Dat doen de meeste merken niet op eigen houtje, maar schakelen daar een lokale of nationale autogigant voor in. Zo is bijvoorbeeld de Van Mossel Automotive Groep verantwoordelijk voor MG. En in dit geval neemt Louwman het automerk BYD voor zijn rekening.
BYD (dat staat voor Build Your Dreams) kennen we van de elektrische bussen. Je hebt ze misschien al eens zien rijden rondom Schiphol. Het Chinese merk heeft echter ook de ambitie om personenauto’s uit te brengen in ons land. Dat gaan ze dus doen via Louwman.
De importeur van onder andere Toyota, Lexus en nu dus ook BYD gaat de online- en offline verkoop en alle serviceactiviteiten van de elektrische personenauto’s van BYD verzorgen.
In eerste instantie ligt de focus op het online verkopen van auto’s. Het gehele aankoopproces verloopt digitaal. Later in het jaar komen er ook meerdere fysieke dealers in Nederland. De eerste komt in Amsterdam. Hier zal het ook mogelijk zijn om een proefrit te maken met een elektrische auto van BYD.
Grote speler
Het is niet de eerste keer dat Louwman een Chinees automerk naar Nederland brengt. Een eerdere poging werd gedaan met het automerk Byton. Zo ver kwam het niet. Byton raakte in de financiële problemen en ging in 2021 bankroet.
Met BYD ligt een ogenschijnlijk gezondere basis op tafel. Het merk bestaat al sinds de jaren negentig en heeft een miljardenomzet. Wanneer je online gaat speuren naar grootste autofabrikanten op basis van markt kapitalisatie (beurswaarde) dan staat BYD vaak in de top 5 of zelfs top 3. Het is dus geen kleine jongen!
Het aantal Chinese automerken groeit in Nederland langzaam maar zeker. Na Xpeng en de ambitie van Nio om naar ons land te komen heb je straks dus ook elektrische personenauto’s van BYD.
Welke modellen er zometeen op de kade staan is dus nog niet duidelijk. We houden jullie op de hoogte!
fanboy zegt
Hoe succesvol zijn ze met die elektrische bussen wel niet? Ik heb echt het idee dat het merendeel van de bussen van die BYD bussen zijn. Dat zal wel niet het geval zijn, maar je ziet ze wel veel.
mashell zegt
Jij werkt in een de busreparatie? Want daar zie je de BYD bussen heel veel. Het is nogal een soap met die BYD bussen.
https://www.rtvoost.nl/nieuws/2052309/byd-slaagt-er-niet-in-om-voorbeeldbussen-keolis-door-keuring-te-krijgen-deze-week-nieuwe-poging
wimof zegt
Het lijkt wel de Fyra onder de bussen.
jarnobakker zegt
Ik hoop dat die auto’s beter zijn als die bussen.
Die dingen zijn een drama en staan meer in de garage als dat ze rijden
pomoek zegt
Kost dat?
jippie zegt
Tja, interessant hierbij is dat gemeente ambtenaren die over de aanbesteding gaan zich liever laten pamperen met snoepreisjes naar een busfabriek in China dan met snoepreisjes naar Limburg (VDL).
Edge zegt
Sorry, wellicht is het het gebrek aan koffie vanochtend, maar wat is de link tussen snoepreisjes van ambtenaren naar China in plaats van Born en de keuze van Louwman om als importeur van BYD aan de slag te gaan? Daar komt in principe toch geen ambtenaar bij kijken? En zover ik in het artikel lees zijn er ook geen plannen om hier in Europa auto’s te bouwen/assembleren.
fanboy zegt
@jippie: Of zou het zijn omdat BYD sinds 2010 al meer dan 60.000 elektrische bussen heeft gebouwd en overal rondrijden, terwijl VDL nog niet zover was?
Ik gun het VDL overigens van harte, omdat het Europees is. Maar je stelt het wel erg simpel.
Dit gaat overigens over personenauto’s.
Edge zegt
En is er ook al bekend welke BYD’s er naar Europa gaan komen via Louwman?
geelbarrel zegt
De Tang is niks mis mee, gaat als een dolle in Noorwegen
kniesoor zegt
Zolang het maar geen Ouwe Tang is ! 😝
geelbarrel zegt
@Ruben: rondom Schiphol rijden VDL’s op de openbare weg (geledebus met panthograaf voor oportunity charging). Op het platform brengen 53 BYD bussen de reizigers van en naar vliegtuigen op remote spots. 37 van type K9C, 16 van type K9UB
kimhung zegt
Even een kanttekening:
Louwman gaat een samenwerking aan met BYD. Hierbij biedt Louwman hun online platform aan BYD voor de sales en aftersales aan klanten. Het gaat hier dus alleen om personen autos.
BYD is namelijk al actief in Nederland en heeft een kantoor in Schiedam. Alleen is het niet voor verkoop van personen autos.
Op de site staat een heel artikel
https://www.bydeurope.com/article/425
Het argument van jippie is hierdoor volledig teniet.
wimof zegt
Gezien de huidige wereldorde moeten we er ons over bedenken of we wel Chinese “dingen” nodig hebben.
raoufff zegt
Ben benieuwd, ik ben wel toe aan een nieuwe afhaalchinees.
911targa zegt
Ik heb thuis ook een Tang.