Is this the quickest ever real-world production car?
It is certainly the quickest Lotus production car – so far!
Deze mooie quote is te lezen in het persbericht dat Lotus de wereld in heeft gestuurd en dit past prima bij het “alternatieve” karakter dat Lotus heeft. Bij Lotus bouwen ze nog echte auto’s die niet ten onder gaan aan overgewicht. De Lotus Exige S weegt slechts 935 kg, net iets meer dan een Panda JTD! In de Lotus Exige S is dan ook het snelste productiemodel van Lotus.
De standaard Exige is uitgerust met een 1,8-liter VVTL-i viercylinder Toyota motor die 192 pk levert, maar in de Exige S is deze opgekieteld naar 218 pk. Daarmee sprint de Exige S in 4,3 seconden naar de 100 en in 9,98 seconden naar de 160 km/u. Een Lotus koop je niet voor de topsnelheid, maar de Exige S haalt nog 238 km/u.
Grappig genoeg haalt Lotus in het persbericht vrij uitgebreid het brandstofverbruik aan, de meeste sportautofabrikanten vertellen dat liever niet. De Exige S zou gemiddeld 1 op 11 rijden, mits je niet op het circuit aan het boenderen bent.
De extra pk’s zijn overigens afkomstig van de supercharger en tussenkoeler, die aanvankelijk waren ontwikkeld voor de Sport Exige 240R. In dat model levert het blok 243 pk, dus wellicht komt er ooit een nog snellere Exige. In de UK is de Exige S vanaf maart leverbaar en het vasteland krijgt hem eind april.
w0o0dy zegt
toch wel jammer dat die auto niet 835kg weegt. De eerste serie Elise was zelfs maar 710kg….. dan lijkt deze opeens moddervet, lol
Wouter zegt
Daar heb je gelijk in, maar de eerste serie had ook maar 118 pk. Verhoudinsgewijs gaan ze toch nog de goede kant op. :-)
dekster zegt
iemand al het idee gehad om daar een 2.2 liter met 300 pk in te steken?
of gaat dat in strijd met de bedrijsfillosofie
KeeZ zegt
De filosofie is balans en minimalisme. Dat laatste wordt alleen steeds moeilijker… door veiligheidsregulaties en Amerikaanse export.
Wouter (autoblog) zegt
@Keez: mee eens en dat is best jammer. De laatste paar jaar zijn auto’s weer fors zwaarder geworden.
@Dekster: van de Opel Speedster (een Elise met Opel badge) rijden wel wat getunede exemplaren rond met dat soort vermogens. Heftig spul, zal er nog eens wat over opzoeken.
tijgertje zegt
dit moet toch pure autofun zijn,met deze wagen besef je plots waarover het nu weer ging.
zelfs met dit zwaarder gewicht,maar met deze pk’s zal je niets missen.
tevens een prachtige look.
SimonMc zegt
Als dit al fantastisch rijdt, hoe goed moet dan de Orca Sc7 niet rijden??Die auto weegt 850 kg, maar heeft wel ietsje meer pk’s als de lotus…namelijk 850 pk.
dekster zegt
wel speed isn’t everything
SamSam zegt
Jammer dat ze geen v6 kunnen inzetten voor de serieuze PK sss
w0o0dy zegt
@SamSam die V6 dat kan wel, er is een japanner die een Exige heeft laten maken met een 405 pk sterke V6
“Het belangrijkste van deze Sport Exige is het kloppende hart. Deze is afkomstig van GM en getuned door Swindon Racing Engines. In de Sport Exige levert de 3.0 V6 een vermogen van maar liefst 406 pk bij 7.750 tpm. Het maximale koppel van 398 Nm is beschikbaar bij 6.500 tpm en de motor is in staat maximaal 8.250 tpm te draaien. In combinatie met het extreem lage gewicht van de Exige (850 kg) komt de vermogens-/gewichtsverhouding op 470 pk/1.000 kg en dat is onvoorstelbaar hoog”
Een artikel op autowereld:
http://www.autowereld.com/autonieuws/detail.asp?artikel=1672
w0o0dy zegt
in detail (en in het engels)
http://www.seriouswheels.com/top-2005-Lotus-Sport-Exige.htm
In deze auto zou ik dolgraag een dagje op het circuit spelen…
dekster zegt
ik ook
Parcival zegt
Heb de toch wel gedateerde Exige een middag gereden en meteen gekocht (toen, begin 2001 voor 72.000 euro). Geweldige beleving maar na het sprintje naar de 100 vliegt wel alles je voorbij (van VR6 tot en met Subaru Impreza, mijn latere getunedeliefde). Ook weinig te verstaan van je medepassagiers vanwege het geluid (isolatie tussen de stoelen en motor is een optie!!!). Dus echte sportwagen van het oude stempel: JA, Fantastisch design en beleving: JA, praktisch: maakt geen reet uit voor dit soort auto´s!, De snelste? Allen als je op een parkeerplaatst aan het racen bent!!!
w0o0dy zegt
Op ieder circuit met veel korte bochten kun je die vr6 en impreza wel vergeten hoor. De Exige is een hele snelle auto op het circuit. Daar is het aanremmen, het insturen en de balans veel belangrijker dan pk’s.
Oftewel, wil je hard rechtuit koop dan iets anders, wil je een auto waarmee je echt veel lol kunt hebben op het circuit, dan is een Exige een topper.
Parcival zegt
Sorry WOoOdy, ik heb ze beiden gehad en met die Imprza had ik meer lol driftend en al dan met de Exige en qua rondetijden (Zandvoort kwam ik wel eens) ontliep het elkaar niks (ok, de Impreza was getuned tot 272 pk, andere ’18 velgen mer Pirelli’s P1 en aangepaste bodykit, maar toch)… ohh ja, en ik kon ook nog de muziek horen!!!
w0o0dy zegt
zal toch ook wel een beetje aan je smaak liggen denk ik dan…. En zonder jouw rijkunst af te willen zeiken: Zou het niet zo zijn dat de Impreza veel makkelijker hard te rijden is en daarom een naar verhouding snelle tijd neerzet?
Van den Bergh zegt
Wat hier over de exige en Elise geschreven wordt over balance en perfecte wegligging is waar. Zelf heb ik een lotus 340 R en heb daar veel plezier mee beleefd op circuit zolder en franchorchamp. Maar om eerlijk te zijn. Ik heb veel meer plezier beleefd met mijn Lotus Esprit waar ik al driftend mee uit de bochten kon komen dan met de Lotus 340 R . Met andere woorden , de lotus 340 is te perfect.