Zoals aangekondigd, onthult Lotus op de Autosalon van Genève een spectaculair prototype. De Lotus APX is een MPV die is ontwikkeld door Lotus engineering om te laten zien waartoe zij in staat zijn. Bij de constructie van de APX is veel gebruik gemaakt van aluminium om het gewicht laag te houden.
De vierwielaangedreven MPV heeft een V6 met supercharger aan boord, wat goed is voor 300 pk en 360 nm. Dankzij het lage gewicht (1570 kg), een trademark van Lotus, sprint de familiebak (zevenzitter) daarmee in 5,4 seconden naar de honderd en houdt pas op met accelereren bij 245 km/u.
Alhoewel de APX volgens Lotus zo in productie kan worden genomen, zal dit waarschijnlijk niet gebeuren. Het prototype is gebouwd als demonstratie van het VVA platform (Versatile Vehicle Architecture). Op basis van deze bodemplaat kunnen snel en goedkoop auto’s worden ontwikkeld en gebouwd. De opvolger van de Lotus Esprit (2008) zal waarschijnlijk gebruik maken van het VVA-platform.
karlo zegt
vind het niet zo’n mooie wagen, maar de specs zijn alvast goed.
KeeZ zegt
Ziet er wel okay uit. Jammer dat Lotus zich niet bij kleine circuitkillers en andersoortige sportwaqgens houdt (maar er moet natuurlijk geld in ’t laatje…). In ieder geval een frisse wind door het MPV-segment.
luwek zegt
origineel ontwerp…zit alleen wel veel japans in
w0o0dy zegt
even wat toevoegen: Lotus Engineering is geen autobouwer. Dit bedrijf is in feite een ingenieursbureau dat opdrachten voor allerlei automerken uitvoert. Eén van de bekende voorbeelden uit het recente verleden is de vorige generatie Opel Astra. De wielophanging onder die auto werd door Lotus Engineering ontwikkeld in opdracht van Opel. Dit bedrijf werkt meestal in het geheim omdat fabrikanten het niet fijn vinden dat het publiek weet dat ze niet alle technische zaken zelf ontwikkelen. Porsche heeft ook zo’n bedrijf, dat zelfs keukenaparaten ontwikkeld heeft(kennen we de koffiezetters (thee aparaten) met aluminium-look van Siemens?…).
Eric V zegt
Jammer dat er geen Rover plaatje op zit.
Dat over die koffiezetters van Siemens slaat trouwens nergens op. Het enige wat van Porsche is is de reclametekst.
w0o0dy zegt
tuurlijk….. net zoals het bericht dat Porsche een toilet heeft ontworpen… da’s ook niet waar… ga maar fijn zoeken voordat je beweert dat iets niet klopt.
w0o0dy zegt
doe je huiswerk voordat je zegt dat mijn berichtje nergens op slaat
http://www.porsche-design.com/live/P7000_Home_en.PorscheDesign?ActiveID=36006
Maartenunplugged zegt
daarom, die porsche mountainbike is vet gaaf
autoblogger zegt
@W0o0dy: ik zie op die link niets over Porsche toilet of was dat een geintje?
En wat betreft de vergelijking met Siemens, volgens mij is Porsche Design een soort dochterbedrijf. Denk dat de opmerking van Eric V nog niet eens zo raar is gezien de tekst op de site “Since 2005 all products have been developed and marketed under the brand Porsche Design.” Of zie ik iets over het hoofd?
w0o0dy zegt
Porsche Design is een volle dochter van Porsche AG de holding waar het automerk Porsche (ook) onder valt. Het zijn zusjes, zeg maar.
Lotus Engineering is ook een aparte bv en heeft weinig met het automerk Lotus te maken.
Over de spullen die Porsche Design maakt: zij doen het ontwerp (ook het technische ontwerp) en vervolgens maakt een ander bedrijf het eindproduct Eigenlijk zijn die koffiezettersdus meer Porsche dan Siemens en niet alleen een marketing praatje zoals Eric stelde.
Wouter (autoblog) zegt
W0o0dy: Lotus Engineering en Lotus Car zijn allebei onderdeel van Lotus Group. Ze ontwikkelen zowel voor andere fabrikanten als voor Lotus auto’s.
Sterker nog ik verdenk Lotus er toch sterk van de voorwielaangedreven Elan te hebben ontwikkeld om juist de Engineering tak op de kaart te zetten. Oftewel: de banden zijn behoorlijk nauw. De relatie tussen koffiemachines en de 911 GT3 lijkt me louter marketing. :-)
Wouter (autoblog) zegt
Vergeet het linkje:
http://www.grouplotus.com/generic/generic.php?section=17&page=21&page_id=21
w0o0dy zegt
Wat is het verschil dan? Porsche design is een zus van Porsche auto, ze zijn allebei dochters van de Porsche AG (de holding), precies hetzelfde als bij Lotus dus.
“Porsche Lizenz- und Handelsgesellschaft mbH & Co. KG [Porsche Design Group], based in Bietigheim-Bissingen, is a majority-owned subsidiary of Porsche AG in Stuttgart. The company’s activities are focused on the business areas Porsche Design, Porsche Design Driver’s Selection and the Porsche Design Studio in Zell am See, Austria.”
w0o0dy zegt
het bedrijf is zelfs opgericht door Ferdinand Porsche zelf en maakt al tientallen jaren ontwerpen voor talrijke merken en producten, maar is ook verantwoordelijk voor de merchandise van Porsche (horloges etc)
http://www.porsche-design.com/live/PD_History_en.PorscheDesign?ActiveID=44422
w0o0dy zegt
Die Porsche Engineering Group
Unter der Marke Porsche Engineering bieten die Porsche Engineering Group in Weissach und ihre Tochtergesellschaften in Bietigheim, Troy/Detroit und Prag Entwicklungsleistungen und Know-how mit Porsche-Qualität an.
http://www11.porscheengineering.de/german/company/default.htm
Ejay zegt
Leuke Lotus -SUV-, -Getunede Honda Jazz-, MPV.
Klaas zegt
en Lotus is weer een volle dochter van Proton. http://www.proton.com/ Het zou mij niets verbasen als deze auto eigelijk een prototype voor een Proton MPV blijkt te zijn. Normale motor, iets minder alu en hij kan zo de showroom in.
levi zegt
Het is tenminste apart en gedurfd, hoe langer je er naar kijkt, hoe mooier die wordt.. vind ik dan hè
dekster zegt
eigenlijk vind ik hem lang zo slecht nog niet
maar ik heb zo iets van verander de gril een beetje en zet er alfa romeo op en je bent er