Wie had dat gedacht, Lotus komt toch terug op de drastische elektrische autoplannen.
De Emira is nog maar het enige model van Lotus met een verbrandingsmotor. Er is keuze uit een zescilinder of een viercilinder. De Eletre en de Emeya zijn twee volledig elektrische modellen. Laatstgenoemde modellen vertegenwoordigen de toekomst van Lotus, de Emira zou het laatste model zijn met een pruttelende motor onder de kap.
Of moeten we vertegenwoordigDen zeggen? Lotus komt namelijk terug op de plannen! Het Brits-Chinese merk ziet toch dat er maar geringe vraag is naar luxe elektrische auto’s met een deftig prijskaartje. Moederbedrijf Geely zal ook wel aanvoelen dat dit op de lange termijn geen winstgevend plaatje betekent voor Lotus. Dus grijpt het merk in.
Lotus volledig elektrisch in 2028? Nee!
Tegenover Autocar zegt Lotus dat ze toch niet volledig elektrisch gaan in 2028, dat waren wel de oorspronkelijke plannen van het merk. In plaats daarvan wil het merk Super Hybride technologie gaan ontwikkelen. Dat betekent een krachtige verbrandingsmotor in combinatie met een elektromotor en batterij, die ook nog eens razendsnel kan opladen. Bovendien zou de actieradius zo’n 1.094 kilometer moeten bedragen.
De hybride lijkt voorlopig inderdaad het beste antwoord voor luxe automotive merken. Porsche doet het met de 911, BMW met de nieuwste M-producten, AMG, Lamborghini, Ferrari. Noem ze allemaal maar op. De wereld lijkt nog niet klaar te zijn voor volledig elektrische super- en hypercars.
Lotus wilde nog niet zeggen welke modellen deze super hybride aandrijflijn gaan krijgen. Het lijkt voor de hand liggend dat het merk dit gaat toepassen op de Eletre en Emeya. Nu nog twee volledig elektrische modellen, maar mogelijk krijgen ze toch een verbrandingsmotor aan boord.
Een dappere en slimme keuze van Lotus om het roer om te gooien. Daar zijn ze niet de enige in. Meerdere autofabrikanten hebben hun plannen omgegooid om volledig elektrisch te gaan, zoals bijvoorbeeld Bentley.
Johanneke zegt
Laten we de grondstoffen die nodig zijn voor de accu’s aub inzetten om hijgende 3 en 4 cillinders te vervangen. Dat heeft nut.
maotje zegt
En welke grondstoffen voor de accu’s heb je het dan exact over om in te zetten voor deze 3 en 4 cilinders?
petroldrinker zegt
Geef ze groot gelijk!
RutgerK zegt
Het is geen dappere en slimme stap maar een noodzakelijke. Ik begrijp sowieso niet van de elektrische modellen van Lotus nu. Ferrari heeft er een lang over gedaan om tot een SUV model te komen en Lotus gaat van lichte auto’s opeens over naar enorm zware crossovers. Als er geen Lotus badge op zit kunnen het modellen van ieder willekeurig merk uit de Aziatische hoek.
Voor Lotus komt de techniek nu zo’n beetje beschikaar om in 2035 naar 100% elektrisch over te stappen. Solid state batterijen zijn dan wel redelijk gemeengoed waardoor je met een veel lichter en kleiner accupakket je auto kan gaan opbouwen. De verwachting is wel dat de accupakketten kunnen halveren in gewicht met gelijke capaciteit.
V8Vantage zegt
Ik vraag me af, als Lotus zelfstandig, klein en efficient had gebleven/geworden, hadden ze dan niet méér bestaansrecht gehad door laag volume ICE gebaseerde Elises en varianten daarvan kunnen produceren al dan niet geholpen door kleine lichte mild hybride systemen?
Harald.370 zegt
Dan had er waarschijnlijk nu een Elise MK4 met de Toyota 3-cilinder uit de Yaris GR rondgereden…
Snelle zegt
Lotus is een prachtig merk, hopelijk zien wij door deze koerswijziging vaker van deze Engelse auto’s op de wegen.