Onrust onder de Lotus-fans, want de Maleisische eigenaar van het vedergewichtjesmerk (nog wel) zou het verliesgevende onderdeel namelijk willen afstoten. Dit lijkt voorlopig van de baan.
Proton, sinds 1994 eigenaar van Lotus, is voor 42.74% in handen van de Maleisische overheid. En die hadden al even het voornemen om hun complete aandeel in de autobouwer te verkopen, waardoor er mogelijk een andere partij als grootaandeelhouder zou komen. En om de verkoop van Proton wat aantrekkelijker te maken opteerden verschillende analisten dat zorgenkindje Lotus dan maar verkocht moest worden voordat Proton in de verkoop ging. Ging het ooit Britse merk naar de investeerders van Genii Capital, of zou er een andere partij met supercar- en F1-ambities opstaan om de boel te kopen? Niets van dit alles, zo lijkt het.
Het aandeel dat de Maleisische overheid in Proton heeft is namelijk verkocht aan het eveneens Maleisische DRB-Hicom, een groot bedrijf (bijna 15.000 werknemers) dat al actief is in de automotive sector. Zo bouwen ze onder meer auto’s voor Volkswagen, Mercedes, Honda en Suzuki. De deal moet nog worden goedgekeurd door het Ministerie van Industrie en daarnaast moeten de aandeelhouders van DRB-Hicom ook nog even hun duim omhoog steken, maar als dat rond is zit Lotus goed. Voorlopig.
In de deal is namelijk opgenomen dat DRB-Hicom in de eerste twee jaar geen aandelen van Proton mag verkopen en ook geen bedrijfsonderdelen mag afstoten. Dit betekent dus dat Lotus nog zeker twee jaar geramd zit bij Proton en CEO Dany Bahar nog even kan doorgaan met zijn plannetjes omtrent autosport, nieuwe supercars en het herpositioneren van Lotus als een Ferrari/Aston Martin-concurrent. Maar wat er na die twee jaar gaat gebeuren is dus nog maar de vraag. Zoals Robbie het laatst nog treffend omschreef: “Ik voel een nieuwe soap aankomen!” (via Paultan)
Stopwearingpants zegt
Produceer eens die nieuwe modellen! Tuurlijk is lotus niet winstgevend, ze hebben alleen die oude kut elise waarin niemand meer is geïnteresseerd
fernie zegt
@Stopwearingpants: Enige reden dat Lotus nog bestaat is die Elise ;). Stop er 300pk in en je hebt iets waar weinig bij blijft :).
dutchiehd zegt
@Stopwearingpants: dat is het probleem denk ik, ze hebben geen geld voor die nieuwe modellen
BaRa zegt
@Stopwearingpants: Ja, die Evora is inderdaad steen- en steenoud…
tinnemans zegt
Tsja, ik ken niemand die een Saab zou kopen en ik ken niemand die een Lotus zou kopen. En als iedereen er zo over denkt…
Wel jammer, maar niet jammer genoeg om een Lotus aan te schaffen.
robbie zegt
@tinnemans: hoeveel mensen ken jij?
tinnemans zegt
@robbie: och, al snel een stuk of 6 a 7. :)
screamer zegt
@tinnemans: Ik wil best graag de Saab 9-5 sedan of een Lotus Elise of Elan (toekomstige model)
maarja, mijn financien zijn niet toereikend
Hupke zegt
@tinnemans:
Vreemd ik ken zowel saab eigenaars als lotus eigenaars, mensen die die dingen al gekocht hebben en die er zolang ze bestaan nog nieuwe zullen kopen, al zal dat voor saabs moeilijk worden.
porsche928 zegt
@Hupke: ik denk dat menig Saab dealer nu een aardige korting wil geven.
Carreza zegt
(kijkt bij het woord “soap” automatisch naar linksboven)
Wow, de Saab soap staat niet meer bij actueel!! :o :D
btracing zegt
Ik zeg zet die Victor Müller op Lotus.
meneersander zegt
@btracing: en dan vanaf volgend jaar productie stil etc?
rufctr01 zegt
Een mooie auto de nieuwe Elan. Alleen moet ik wel zeggen als ik aan een sportwagen denk dan denk ik niet gauw aan een Lotus.
kliko zegt
De laatste lotussen waren leuke en luxe auto’s! Niet helemaal in het straatje van lotus (licht gewicht e.d.) maar het zag er niet verkeerd uit!
HDM zegt
De link naar de Esprit van 2013 werkt niet, staat twee keer http://www.autoblog.nl
Lotus mag idd wel eens opschieten met die nieuwe modellen… Ow wacht, die zouden ze toch herdesignen omdat ze teveel op elkaar leken?
trolle zegt
@HDM: zou porsche ook eens mogen doen dat herdesignen
geengehoorisrechtdoor zegt
@trolle: So true!
ytrewq zegt
haha het artikeltje van victor moet lotus kopen:)
– Lotus is sponsor van een F1 team (daar houdt Victor van)
– Lotus Engineering deed veel ontwikkeling voor Spyker (oa delen van de Aileron)
– Proton en Lotus werken samen met Youngman (een oude bekende van Muller)
– Bob Lutz is adviseur bij Lotus en Victor Muller kent Bob Lutz goed
– Genii Capital heeft banden met Vladimir Antonov/Snoras (oa geld geleend)
– In 2007 ging al het gerucht dat Spyker Lotus wilde kopen
The360box zegt
Moet zeggen dat de concepts die over tig jaar uit komen niet betekenen dat ze weer winst gaan maken, ik denk dat het einde verhaal voor Lotus is binnekort.