Waar we Lotus vooral kennen als eigenwijze en ingenieuze autobouwer van lichtgewicht sportwagentjes, willen ze de komende jaren hun pijlen meer gaan richten op keiharde pk’s. Dit idee is afkomstig van eigenaar Proton, die nu eindelijk eens winst wil gaan maken met Lotus.
Wat deze radicale omgooi van Lotus’ bedrijfsfilosofie precies inhoudt horen we pas op de Autosalon van Parijs (september). Nu is al wel bekend dat het merk zich de komende jaren wil gaan meten aan merken als Porsche, Ferrari en Aston Martin. Het merk moet meer in de klasse van luxe sportwagens komen, en niet alleen in die van vedergewichten met sublieme stuureigenschappen.
Vanzelfsprekend wordt de aanschafprijs van een beetje Lotus dan een stuk hoger. Eigenaar Proton verwacht desondanks dat de verkopen flink gaan stijgen. Per jaar verkoopt Lotus ongeveer 2.000 autootjes. Over vijf jaar moeten dit er tussen de 6.000 & 8.000 worden. Een flinke klus, of het ook allemaal gaat uitpakken zoals het Maleisische Proton wil moeten we nog maar zien. Want zoiets is voor de diehard Lotus-fans een zware domper. (via Autocar)
spykerboy zegt
mmhmm zou ergens wel leuk zijn, maar denk eigelijk niet dat ze het kunnen… maar zeg nooit nooit ;)
bpc zegt
@spykerboy: als spyker het kan waarom zou lotus het niet kunnen lotus heeft een pak meer ervaring in de racerij dan bv lamborghini of spyker als er 1 merk is dat weet hoe ze snelle wagens moeten maken is het lotus wel
spykerboy zegt
@bpc: dat klopt maar niet in pk zware autos maar in licht gewicht, dit gaat eigelijk helemaal tegen hun principes in..
fant zegt
Dat kan best slagen, maar dan moeten ze dus NIET de huidige strategie compleet laten vallen. Gewoon doorgaan met elisejes en dergelijke produceren en daarbij een supercar. Denk dat een Lotus supercar nog best interessant kan worden!
robbie zegt
Ze hebben natuurlijk niet voor niks al dat personeel van Ferrari overgenomen ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/15/lotus-krijgt-ferrari-designer
http://www.autoblog.com/2009/09/03/dany-bahar-appointed-as-new-lotus-ceo/
-edit: check!-
Citrofiel zegt
Een van de weinige eigenzinnige merkjes gaat de massa achterna. Eeuwig zonde…
iLoveStinger zegt
stil Robbie
matt5 zegt
Wat is er ooit gebeurd met deopvolger van de Esprit???
robbie zegt
Hoe kan een prijs duurder worden?
9000cse zegt
@robbie:
Dat kan alleen als iets al duur kost. Duidelijk? :roll:
Maar ik denk, dat je je beter niet kunt opwinden over het taalgebruik op deze blog. Je gaat je dan ergeren, zonder er iets aan te kunnen veranderen. Onze taal lijkt me wat dat betreft ten dode te zijn opgeschreven: Het is gewoon erbarmelijk wat je hier soms leest. Het lijkt soms wel een gemiddeld IQ, lager dan dat van Kelly of, erger nog, van Bonnie. En zelfs het gebruikte Engels is voor Engelsen niet meer te ontcijferen. TMF-cursus-niveau. En het Duits is nog erger zelfs. Maar, laat ik hierover maar ophouden, want ik begin me nu echt alweer op te winden en ik wil nog een beetje nachtrust, voordat ik straks weer een hele dag Frans moet gaan praten. :)
floryn zegt
Gek dat ze nooit winst hebben kunnen maken. Ze zijn in staat om hun technologie aan andere merken te verkopen. Ze produceren elk model erg lang en maken auto’s waar iedere auto-liefhebber wel wat voor voelt. Het zou leuk zijn als ze weer een supercar kunnen gaan produceren, maar daar wachten we al op sinds het verdwijnen van de Esprit. Betekent deze koerswijziging dat ze de vedergewichten gaan verlaten? Of is dit bericht puur uitgekomen om aandacht te vestigen op de Esprit? Vreemd, vreemd.
jelamo zegt
als ze gewoon een soort nieuwe esprit gaan maken is er niks verloren
Esprit_de_Flandre zegt
Als ze de grote SuperLotus ook licht kunnen houden zou dat wel eens iets kunnen zijn. Licht in verhouding met de anderen natuurlijk, het gewicht van een Elise is niet houdbaar.
Prisma zegt
Met de Evora hebben ze toch een goeie start. De huidige lotus wagens zijn vrij mooi aan de buitenkant maar missen zoveel vanbinnen. Hopelijk volgen ze de design lijn van de evora om de esprit te maken.
Laurens zegt
Ik mis TVR… Lotus mist Tesla, die Roadsters verkopen niet meer…
Donkervoort zegt
Neeee! Lotus = lichtgewicht. Ik ben al jaren fan van het merk, maar als ze nu met grote lompe auto’s komen is het voor mij gedaan. Colin Chapman draait zich om in zijn graf.
VolopPaffen zegt
@Robbie Hoe kan een prijs duurder worden?
Niet. Wel hoger. idd ;) “Zo man dat kost duur” ook zo’n mooie hehehe
OT: Mooie plannen maar het lijkt me verstandig om toch sportwagentjes erbij te blijven doen. Op alleen een supercar is het moeilijk leven.
Jesper zegt
Precies Robbie, de auto wordt duurder of de prijs wordt hóger, maar niet allebei ;)
Laue zegt
een dikke geblazen V8 op basis van de elise…. oh wacht..die is er al.
BananaFlip zegt
Ach nee toch… dit is serieus dom, en niks anders. Heb je een goed USP, donder je het weg in ruil voor een hoop pk’s, die iedereen al heeft.
alltimer zegt
als ze de toekomstige auto’s nog steeds “lichtgewicht” houden, hebben ze wel al soort van een voorsprong.
ruben pulles zegt
hoe meer pk
hoe beter
gewoon doen
freude am fahren zegt
niet zo’n goed idee volgens mij. In het segment van de supercars, zijn er al genoeg bekende merken. Als iemand een krachtige, luxueuze wagen wil, dan zal hij eerden een Ferrari of een Porsche of iets dergelijks kopen, en geen lotus (van die toekomstige soort dan)
Lotus staat bekend om haar lichtgewicht sportwagens, die bijzonder lekker rijden. Als lotus haar bedrijfsfilosofie veranderd, zullen ze veel klanten, die een lichtgewicht sportwagen zoeken, kwijtraken. En er zullen niet genoeg nieuwe klanten bijkomen om dat verlies terug goed te maken
primramessar zegt
Prima zet. Uitbreiden van het aanbod. Als het een mooie en goede auto wordt, komen de kopers wel vanzelf.
w0o0dy zegt
De Evora is niet superlicht, maar kan best een supercharger of turbo gebruiken… 400+pk in die auto is gewoon prima, minder is ehm…… minder…..
Klassiekerrally zegt
Ik hou m’n hart vast. Drie à vier maal zo veel verkopen als nu, tegen veel hogere prijzen, daarbij opboksend tegen Porsche, Ferrari, Lamborghini en Aston Martin…
Het lijkt me een vrij kansloze missie. :(
Ikke_ferrari zegt
Zucht :(
Timmie zegt
Hola, dit getuige van paniek… Lotus is zowat vereenzelvigd met lichtgewichten met kleine maar pittige motoren. Alweer een traditie op de helling door de geldhonger!
SimonMc zegt
Al dat lichtgewicht gedoe heeft ook z’n prijs…
Kameraad van me had tot een week geleden een lotus elise…tot hij hem vol in de achterkant van iemand reed die het nodig vond van een noodrem te doen op de autostrade.
Hij heeft het maar net overleefd.
Trouwens, iemand die nog een 1,8 4 cilinder met 160 pk in perfecte staat kan gebruiken?Slechts 18.000 km !
w0o0dy zegt
@SimonMc: ik denk niet dat het lage gewicht veel nadeel heeft opgeleverd… mogelijk het ontbreken van een motor voorin wel… maar de Elise is erg sterk (überhaupt, los van gewicht)
SimonMc zegt
@w0o0dy: Yep, Elise is heel sterk eigenlijk, juist daarom dat z’n borstbeen op 2 plaatsen gebroken is denk ik, omdat alles zo stijf gemaakt is ( voorkant is wel volledig weg ).En chasis is ook gebroken, daarom dat herstellen niet meer te betalen was.
@klassiekerraylly: euh dat weet ik eigenlijk niet…Weet wel dat het de motor betreft van Rover, en niet van toyota.
Met het sportuitlaatsysteem van Lotus had hij volgens de verkoper 170 pk ( +10 pk ong. )
Klassiekerrally zegt
@ SimonMc: Dat zijn geen fijne berichten…
Is het een K-series motor? (niet dat ik ‘m kan gebruiken, just curious)
Cantago zegt
Zolang het lichtgewicht blijft, en sneller is dan bv een Ferrari, waarom niet? Denk dat er best een markt voor is.
SimonMc zegt
Die sportuitlaat is waarschijnlijk ook nog intact.De hele achterkant is gespaard gebleven eigenlijk.
Klassiekerrally zegt
@ SimonMC: Dan is het inderdaad de K-series engine. 170 pk is netjes… Maar ik moet eerst m’n eigen Elise nog aanschaffen ;)
Citrofiel zegt
@Klassiekerrally: Tot die tijd stal je hem toch even in de Morris? :mrgreen:
SimonMc zegt
Zo ziet ie er trouwens uit :
[IMG]http://i47.tinypic.com/2qaqohw.jpg[/IMG]
w0o0dy zegt
@SimonMc: ik dacht even dat het de Elise was waarin ik heb gereden…. ook grijs… van Bart..
SimonMc zegt
Iemand die bovenstaande link kan fixen?
Citrofiel zegt
Zo dus.
@SimonMc: Je moet de img src code boven je typscherm gebruiken.
SimonMc zegt
@Citrofiel: Bedankt !
Klassiekerrally zegt
Oei… Da’s schrikken. Ik hou m’n ogen op 5 juli wijd open! Die dag rij ik voor een foto- en videoverslag op Klassiekerrally.nl namelijk in een Elise S1 Type 49, als er niets tussen komt tenminste…
Citrofiel zegt
@Klassiekerrally: Hè, nu is het geen verrassing meer… :( Ik kijk er al naar uit! :D
Klassiekerrally zegt
Sorry… Ik kijk er ook naar uit! :)
Mr. V8 zegt
hehe, zal gvd eens tijd worden als ze willen meespelen met the bigboys!
Carabo zegt
Schoenmaker blijf bij je leest!
Ik hoop dat ze het gamma naar boven uitbreiden zonder wat aan de basis te veranderen. Overigens was de Esprit V8 zeker wel een Ferrari concurrent, het is niet dat ze iets revolutionairs gaan doen.
10 zegt
Misschien moeten ze dan eerst eens een auto bouwen waar mensen boven de 1.95 normaal in kunnen zitten. Heb zelf een paar keer bij Hessing in alle auto’s mogen plaats nemen toen we gingen proefrijden, alle auto’s kwam ik normaal in (ben 1.96) behalve de lotus. Na veel proppen zat ik, maar wel met het hoofd tegen het dak en de knieën tegen het stuur. Verder een goed idee om eens een supercar te bouwen!
spyker zegt
ik zeg koop het idee van de venom gt.
StijnB zegt
@ floryn
Hun technologie? Het enige dat ze verkopen zijn hun chassis (Opel-> Speedster en Tesla). Voor de rest kopen ze allen gewoon aan, motor en (zoals altijd stroeve en trage) versnellingsbak. Ben een grote van Lotussen, Esprit (vooral V8) en de (eerste) Elise. Maar Lotusjes worden nu al te zwaar en te duur. In België kostte de eerste Elise een goede 20.000 euro, nu het dubbele. Gordon Murray merkt dit ook op (Evo magazine) en is van plan (om na zijn stadswagentje) een nieuwe kleine sportwagen voor ‘MX-5 geld’ te ontwikkelen. Denk dus dat ze zich beter op hun kernwaarden terugplooien, met desnoods een krachtige nieuwe Esprit als topmodel. Anders zouden ze wel eens hopeloos Porsche ofzo kunnen najagen (kwaliteit van afwerking en materialen zal moeilijk kunnen geëvenaard worden) en terwijl hun huidige klanten ook nog eens verliezen…
“Schoenmaker, blijf bij je leest”
XiPHiAS zegt
Hopelijk is dit niet de teloorgang van Lotus, sinds die nieuwe CEO Dany Bahar (buitengewipt bij Ferrari) bij Lotus is, heeft ie niet anders gedaan dan geld buiten gegooid (hun herintrede in verschillende motorsport klasses) en vooral … plannen gewijzigd.
Als Lotus naast al die andere supercar-merken moet gaan staan, dan heb ik er geen goed oog op. Er zijn al zoveel merken dat in dat segment dewelke zitten te duwen en trekken voor een plaatsje. Ik neem overaanbod nog net niet in de mond. Zeker ook nudat Audi de R8 heeft en BMW een opvolger van de M1 aan het ontwikkelen is, McLaren terug uit hun pijp komt… .
Ergens hoop ik dat we allen een interpretatiefout maken en dat Lotus eigenlijk naast hun populaire Elise/Exige (dewelke maakt dat een merk zoals Lotus kan overleven) een nieuwe supercar-lijn zal lanceren, waarvan vermoedelijk de opvolger van de Esprit voorgesteld zal worden.
Aan de andere kant hou ik als Lotusfan én eigenaar mijn hartje vast. Zal Lotus nu echt hun jarenlange principes EN bedrijfsfilosofie door die ver-Italiaanste turk laten verloochenen?
Anderzijds Bahar marketing-dude zijnde, stel ik me de vraag met wat kan Lotus nog eens serieus ophef maken? Met een gewone voorstelling van de nieuwe Esprit zullen ze wel de aandacht trekken maar om heel de wereld op zijn kop te zetten hebben ze toch ander nieuws nodig, want we zitten al 3 jaar op onze honger ivm een opvolger van de Esprit.
Wie zal het zeggen …
primramessar zegt
@XiPHiAS:
Als het ontwerp van de auto goed is, komt de rest vanzelf.
Lotus moet echt met een nieuwe esprit komen. Als ze het ontwerp van de elise kunnen vertalen naar het formaat van de esprit en het oogt allemaal mooi, heb ik er volle vertrouwen in. Als Lotus het ontwerp verpest, zoals Mclaren dat heeft gedaan, dan zie ik het wat minder zonnig in.
Het ontwerp van de Elise is heel goed. Vertaal dit naar een auto die breder en langer is, en dan krijg je echt een mooie auto. Kijk maar wat Hennessy heeft gedaan met de Venom als resultaat. Met alle ontwerpers die lotus rijk is, zeker niet de minste, moeten ze echt met iets heel moois kunnen komen.
Het liefst had ik gezien dat het ontwerp van de Elise meteen op een auto van het formaat esprit werd gezet, dan zou het niet zo gedrongen ogen zoals nu op de Elise, maar lekker lang, plat, breed en gestroomlijnd. Misschien komt nu de herkansing. Een soort van Venom, maar dan anders, met een vleugje Evora en de luxe en het prijskaartje van een ferrari.
friso zegt
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!!!!!!!!!!!
ALSJEBLIEFT NIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
waarom niet gewoon zo houden?! ze hebben het altijd zo gedaan als mister ‘Light is Right’-Colin Chapman, zo ligt mogelijk met zo weinig mogelijk pk’s. stelletje over-het-paard-getilde stomme ***maleisiërs!
friso zegt
correctie: licht
BakPouwww zegt
http://image.motortrend.com/f/future/rendered-2012-lotus-esprit/16586693+w750/2012-lotus-esprit-rear.jpg
en nu maar hopen dat dit de nieuwe esprit wordt.