![Lotus dual clutch](https://static.autoblog.nl/images/wp2010/lotus_dual_clutch.jpg)
Auto’s van Lotus staan niet bekend om hun motoren met enorme inhoud. Lotus staat vooral bekend om z’n lichte en compacte modellen met relatief bescheiden motoren, die door een laag overall gewicht heel vlot van hun plaats komen. Om de prestaties nog verder te verbeteren ontwikkelt Lotus een DSG versnellingsbak, zo blijkt uit een patentaanvraag dat het Britse merk heeft gedaan.
Een kleine autobouwer als Lotus zou natuurlijk bestaande DSG technologie kunnen inkopen, maar ze ontwikkelen het liever zelf, want het moet allemaal zo licht en compact mogelijk. Het ontwerp van Lotus is compacter en minder complex dan een traditioneel DSG ontwerp. Dat was jou bij het zien van deze tekeningen natuurlijk ook meteen opgevallen. Als je mij verteld had dat dit het verwarmingselement is van een Senseo koffiezetapparaat, dan had ik het misschien ook geloofd, want mechanica en techniek is niet zozeer aan mij besteed.
Hoe dan ook, het is vooralsnog niet duidelijk welk Lotus model als eerste zal worden uitgerust met de nieuwe DSG versnellingsbak en wanneer dit zal gebeuren. Wellicht de nieuwe Esprit? (via: jalopnik)
ze komen echt steeds met ‘nieuwe’ ideëen maar uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer… de DSG natuurlijk !
klopt jos
En met dank aan Lucas elektronica erin gaat ie van z’n 1 rechtstreeks naar z’n 5…..
Lotus kennende zullen ze er wel wat bijzonders van maken.. Dat het dan neerkomt een dsg-bak maakt weinig uit, bij Lotus doen ze dat soort dingen toch weer op een eigen manier..
Zoals ik vanmiddag in een artikeltje over de 458 Italia las, dergelijke bakken betekenen langzamerhand het einde van het koppelingspedaal… hoe jammer. Nooit, behalve gedwongen, zal ik een DSG boven een handbak verkiezen! :?
jongens ik moet poepen
met 7 verzetten zowaar…
Een kleine beetje jammer dat de pure Lotus voor een halfautomaat gaat. Dat word moeilijk kiezen tussen de betere prestaties of het betere voetenwerk voor de Exige Cup in mij fantasie garage.
Eerste niet manuele Lotus?
Ik neem aan dat ze deze DSG bak willen gaan verkopen aan andere partijen? Ben heel benieuwd of ze dat gaat lukken… Don’t think soooo…..
Ik hou niet van die DSG bakken. je ben misschien wel eerder op de 100 km/u, maar de hele beleving is weg, en daar gaat het bij zo’n auto’s juist om. die paar 10e van een seconde die je er mee wint doen me niets.
@Tom B.
Ik denk dat voor heel krachtige wagens die ononderbroken acceleratie wel een groot pluspunt is, ook voor de beleving. Maar voor de meeste wagens neemt het inderdaad meer weg dan het bijgeeft aan sensatie.
Is allang bekent welk model de DSG krijgt, de Evora krijgt deze dit jaar… Beter zoeken op internet Dennis!
Ik hou wel van DSG-bakken, hoewel sommige semi-automaten wat tegenwerken als de motor koud staat of op lage toeren draait. Voor de rest is het easy to manage en vooral snel. Meestal wegen die bakken wel wat, dus vermoed ik inderdaad dat Lotus met iets lichts op de proppen zal komen.
Lotus moet wel gedacht hebben: alles kan kleiner,efficienter en simpeler, want: de auto’s zijn lichter, de motor levert meer vermogen,er zitten amper gadgets op en nu de versnellingbak minder complex, maar toch compacter! lekker dan :)
het is wel schaamtelijk als je als autoliefhebber niet ziet dat dit een bak voorstelt
Zal zeker komen in de Evora…
snap de comotie niet rond al die pattenten, meeste fabriekanten brengen 5 to 10 pattenten per week uit en hoe minder er op staat hoe belangrijker.
bij stoplichtsprintjes is een dsg bak wel leuk, en het rijdt ook wel superlekker… maar ik roer ook nog altijd liever zelf in de bak! (ondanks dat de moderne automaten zeer goed rijden)
ik wil gewoon een koppeling en een pook !!
Als je een duurzame CVT kan bedenken die een motorkoppel van 4000Nm kan overbrengen voor zware bedrijfsvoertuigen ben je pas écht goed bezig.
Tsjah.. Lotus… das war einmal…
Ik wil schakelen! Geef mij een pook en koppeling JA!
DSG is achterhaald vind ik. Tijd voor wat NIEUWS! Tractoren hadden dat 45 jaar geleden al of nog langer (rijdend voorbeeld hier op het erf van 45 jaar oud). Ik vind auto’s zowiezo slecht ontwikkeld. CVT is geniaal (Die buggy’s van Parijs-Dakar als voorbeeld). Waarom werkt het niet bij auto’s maar kunnen home-build sprintscooters er wel goed mee overweg? (ja ook 140+km/h). Waar zijn de vloeistofkoppelingen? Waar blijft de hydrauliek?
Zet een trekker (Fendt 936 Vario) en een Hybride met ‘DSG’ naast elkaar en vergeet opties zoals aftakas en schuif\kantel-dakjes en richt je op de techniek.
En ga nou niet zeggen ja productie kosten bla bla. Er rijden zat trekkers rond die slimmer zijn als een Nissan GTR ;)
K*tauto’s :$ My Moped 0wnz!
Reacties graag (A)
Schakelen is slecht voor je knie en slecht voor je rug. Doe je veel kilometers, dan is een automaat dus aan te raden. Een automaat met traditionele koppelomvormer verbruikt meer dan een handgeschakelde bak. Een automaat met dubbele koppeling verbruikt echter evenveel als een handgeschakelde. Mijn persoonlijke voorkeur gaat nog altijd uit naar een CVT, maar bij gebrek daaraan is een DSG ook goed. En dat Lotus een DSG doorontwikkeld, verbaast me helemaal niet. Ze hebben nu eenmaal zeer goede ingenieurs bij Lotus.
Mercedes gebruikt al lang CVT… rijdt aangenaam, maar naar mijn mening te weinig sportief (gevoel) Daar is het sportief gevoel nog verder weg dan bij een DSG.
Het is vrij duur om patenten aan te vragen.. Dus hoop wel dat ze er wat mee kunnen. Anders is dit wel weer een kansloze patentaanvraag
schakelen is voor mannen, mijn vrouw vind mijn auto zwaar te bedienen geen vrouwenauto dus..
automaat en halfautomaat… tsja.. leuk voor in een busje of auto type dat op een V eindigt.. SU VROUW of MP VROUW…
Het echte patent:
http://v3.espacenet.com/publicationDetails/originalDocument?CC=WO&NR=2009156744A1&KC=A1&FT=D&date=20091230&DB=EPODOC&locale=en_gb
Ik vind het wel stoer dat ze bestaande bakken niet goed genoeg vinden. Beter goed bedacht dan slecht gejat :)