We worden lekker geplaagd door Lotus, alleen hebben we nog geen idee met wat.
Het nieuwe Lotus begon zo lekker, met de Emira als kekke sportwagen om een nieuw tijdperk in te luiden. Helaas waren de vervolgstappen iets minder Lotus-esque. De Eletre SUV en de Emeya-sedan zijn bepaald niet ‘des Lotus’. Geeft niet, er komen nog wel weer sportauto’s. Toch?
Lotus Theory 1
Op Chinese sociale media stuurt de marketingbaas van Lotus namelijk één afbeelding de wereld in. Met de enige andere informatie dat ‘ie Theory 1 gaat heten (en dus waarschijnlijk nog een concept is) en dat de onthulling op 17 september is. Volgende week dinsdag dus.
Het enige wat we kunnen doen is dus speculeren. We zien een nogal agressieve hoek aan zo te zien de achterkant van de auto, met de tekst ‘Lotus’ tussen de achterlichten. Het gedeelte erboven lijkt een spoiler, al dan niet eentje die elektronisch bedienbaar is. Zeker weten doen we het niet, maar het lijkt om meer te gaan dan een SUV of sedan.
Elise-opvolger
Volgens Autocar is het waarschijnlijk dat de Theory 1 een preview wordt voor de Lotus Type 135, de codenaam voor een Elise-opvolger. Tenminste, een auto die in de voetsporen van de Elise moet treden. Het merk heeft al eens bevestigd dat ze enkel nog elektrische auto’s willen bouwen, dus vestig niet al te veel hoop op een 700 kg wegend autootje met een 2.0 liter benzinemotor. Al laten we ons graag verrassen uiteraard.
We gaan het zien op 17 september. Spannend!
tjorque zegt
Een opgehoogd hok met een fancy spoiler en 1000++pk…
Het zou me, sinds dat Colin Chapman zich omkeerde in zijn graf, niet meer verbazen.
rwdftw zegt
Het zal wel weer een SUV uitvoering van de Elise zijn. EV roadsters zijn heel zeldzaam. Zelfs de Caterham Project V en de EV Seven zijn er nog niet.
ericc zegt
Een track-only EV?
tjorque zegt
Ik hoop met je mee ;)
audirs3 zegt
700kg is wel extreem, maar met een solid state accu en veel carbon kan je het gewicht echt wel in de perken houden. Dat accupakket weegt misschien dan 200kg, maar je bespaart wel op motorblok en transmissie.
DeWitteCondor zegt
Daar kun je misschien nog wel een mouw aan passen, maar de rest helaas niet meer. Veiligheidseisen maken ook dat je geen auto van 800 kg meer kan maken, of Lotus dat nu wil of niet. Daarvoor kun je nu alleen nog maar bij iets nog extremers als Caterham terecht. Anderzijds, de Elise/Exige hadden ook meestal niet meer dan 260pk fabrieksaf. Je moet je ook afvragen of je 400-500 pk moet willen in een auto van papiermaché.
rwdftw zegt
Het hele idee “solid state accu” gaat nu langzaam van theoretisch naar laboratorium. Men is nog steeds op zoek naar de ideale combinatie van materialen en productie technieken. Er is een bedrijf wat claimt een grote powerbank met solid state accus te hebben maar dat apparaat is inmiddels uit elkaar gehaald en het blijkt een grote hoax te zijn.
Voor solid state kan worden toegepast in een auto zijn we jaren verder, als het al lukt.
potjak zegt
Als je in Google Lotus Theory 1 zoekt kom je nagenoeg meteen een afbeelding van Lotus Type 135 tegen. Het gaat om een elektrische sportwagen die in 2026 op de markt komt.
Aon zegt
Ik heb een beetje Lamborghini-vibes bij deze foto..
herve11f zegt
Een CD speler?