2022 was een zwaar jaar voor Lotus, financieel gezien. Er gaan mensen hun baan verliezen.
Lotus is begonnen aan een nieuw offensief. Met de Emira, de nieuwe Eletre en een nieuwe hypercar op de horizon heeft het Britse merk grote ambities. Maar het kan nog wel even gaan duren voordat Lotus zwarte cijfers schrijft. 2022 was financieel gezien in elk geval een jaar om gauw te vergeten.
Lotus ontslagronde
De productie van de Elise, Exige en Evora werd stopgezet en de modellen gingen met pensioen. Daardoor verkocht Lotus in 2022 slechts één model in vorm van de Emira. En met één model ga je geen enorme aantallen wegzetten. Vraag dat maar aan Alpine.
Daardoor werden in 2022 maar liefst 62 procent minder auto’s geproduceerd in vergelijking met 2021. Toen bouwde Lotus nog 1.566 auto’s. Ook noteerde het merk in 2022 een verlies van 145 miljoen pond. Dat hakt er wel in zullen we maar zeggen.
Volgens Lotus hebben productieproblemen met tekorten vanuit de industrie te maken. Zo verschijnt de Emira met vierpitter pas dit jaar. Het model had er al moeten zijn. 2023, maar met name 2024 moet een beter jaar worden. Met de Emira (viercilinder, zescilinder) en de Eletre in het gamma.
Tegenover TopGear.com moet Lotus toch hard nieuws brengen. Er gaat een mogelijke ontslagronde komen. Vooral banen binnen de engineer en administratie sector staan op de tocht. Medewerkers in de productiesector hebben niets te vrezen. Met een reorganisatie verdwijnen er zo’n 200 banen.
bobje zegt
Wat is anno 2023 nog de toegevoegde waarde van een merk als Lotus. Waarschijnlijk doen ze nog goede zaken als R&D centre voor andere merken, maar daar houdt het wel mee op. Jammer.
O plaat zegt
Ze maken een compacte crossover suv, dat zie je toch geen enkel ander merk doen? Ah wacht nee dat is exact wat elk merk maakt…
mashell zegt
Welke compacte crossover SUV maakt Lotus? Ze hebben de Eletre maar die is qua formaat en prijs meer een concurrent van de Cayenne dan van de Arona.
Elise zegt
Zo’n Emira is toch niet te versmaden!
ericc zegt
In China zal er niemand ontslagen worden. Enkel in GB! Jammer, maar ze hadden de Elise toch verder kunnen produceren. Enkel de Evora is vervangen.
mashell zegt
Wie bezuinigd op de engineering bezuinigd op de toekomst. Je zou met een enorme verkoop daling verwachten dat ze juist op de productie gingen bezuinigingen. Nou ja, Britse keuzes zullen altijd wel onnavolgbaar blijven.
lightisride zegt
dat lijken toch inderdaad smoesjes om de balans meer naar China (of van mijn part Polestar) te verschuiven. Omdat je minder onderdelen toegeleverd kreeg heb je het komende jaar minder engineers nodig? is alles al af? Huis werk gedaan, iedereen eerder naar huis?
Ik heb nog niet in de Emira gereden, maar ik begrijp dat daar best wat aan te engineren valt. Sowieso een paar sportieve versies.
Roadster1976 zegt
Of dit artikel is enorm sensatie belust of ze hebben bij Lotus niet nagedacht toen ze productie stopten… Ik hoop niet dat het de laatste reden is…