Auto’s met minder dan 500 pk trekken Sacha’s aandacht niet zo snel, maar deze Lotus Sport Exige Cup is toch echt gelanceerd op de Essen Motorshow. En laat ik nu wel erg enthousiast over Lotussen kunnen worden.
Vooral de wat meer hardcore exemplaren zoals deze Lotus Sport Exige Cup 255. De 1.796 cc viercylinder met supercharger en intercooler heeft in de 2007-versie van de Cup Exige een upgrade gekregen en levert nu 255 pk. Die vermogensstijging komt op conto van het nieuwe brandstofinlaatsysteem en de ‘scoop’ op het dak, die extra veel lucht naar de grotere intercooler stuwt.
Gewichtsbesparing is bij Lotus traditioneel gezien van doorslaggevend belang en ook de Exige Cup is met 950 kg absoluut licht te noemen. Ondanks het niet gigantisch hoge vermogen zijn daardoor wel aansprekende prestaties haalbaar.De Lotus Sport Exige Cup 255 haalt een topsnelheid van 260 km/u, sprint vanuit stilstand in 3,9 seconden van 0-100 km/u en accelereert in slechts 9,8 seconden van 0-160 km/u.
Naast de krachtigere motor is de Cup-versie van de Lotus Exige uitgerust met een aantal extra’s die hem bij uitstek ook geschikt maken voor circuitgebruik. Zo beschikt de Lotus Sport Exige Cup 255 standaard over LTS gecodeerde Yokohama A048R banden, nog betere 308 mm geperforeerde en geventileerde remmen vóór (282 mm geperforeerd en geventileerd achter) met 4-zuiger remzadels, een opgewaardeerd remsysteem met Pagid RS14 remblokken, verstelbare schokbrekers en anti-roll bar, de nieuwste FIA 6-punts rolkooi en sportstoelen voor de bestuurder en passagier.
Ga je er alleen mee het circuit op dan zijn er nog wel wat leuke opties uit te zoeken, bijvoorbeeld slicks of een roestvrijstalen ‘Level Two’ sportuitlaat met de-cat pijp. De prijs van al dit leuks is “slechts” EUR 89.995,- inclusief BTW/BPM. Ik ga vast sparen.
michel zegt
echt mooi auto, ik vind de “gewone” exige niet mooi, maar deze wel.
Franqie zegt
De Exige blijft een van de puurste sportwagens. Echt een mooi dingetje, die scoop opt dak staat ook mooi.
Klassiekerrally zegt
Dit is echt een auto naar m’n hart. Geen onnodige poespas. Geen flauwekul.
Een echte WYSIWYG auto: wat je ziet is wat je krijgt. Wat je niet ziet heb je niet nodig en zit er dus niet op. Een extreem gave gooi- en smijt auto.
I want one!
Florijn zegt
+je voor lotus
deora zegt
doe mij die maar, maar dan met zwarte velgen en een fel groene/oranje lak :D deze kleuren vind ik niet echt geweldig op deze auto
Cuore sportivo zegt
het is en blijft een compromisloze sportauto,dichter bij een echte raceauto kom je niet voor zo weinig geld !! echt super !!
Torquestein zegt
@klassiekerrally,
Helemaal mee eens, dit is een auto om op zondagochtend lekker vroeg op te staan en dan eens flink te boenderen over alle nog niet bekende binnendoorwegen. Hiermee laat lotus zien dat ze helemaal terug zijn waar ze veel te lang weg zijn geweest.
Een paar jaar geleden was er de duitse tuner Dschüdow die een Lotus Exige ontwikkelde met een Audi RS4 V6 bi-turbo motor. Echt een geweldige auto, alleen een dikke V6 past naar mijn mening niet in een auto als de Exige.
Al moet ik wel bekennen dat het echt een beest van een auto is die de grenzen van het Exige chassis bloot legt.
Hierbij een link waar de auto uitgebreid gefotogafeerd is….
http://news.caradisiac.com/Lotus-Elise-RS4-Esthi
Maar toch het vermelde waard
sacha zegt
@wouter: Sorry, die skelter heb ik over het hoofd gezien :-/
Peugeot407coupe zegt
behoorlijk veel geld, maar is natuurlijk wel geweldig als je zo’n ding hebt!
Stefan Schuilenburg zegt
Eén van de weinige auto’s waarbij m’n hart sneller gaat kloppen, wat heerlijk.
christoff zegt
die heb ik niet zien staan. ben toch 2 keer voorbij Lotus gewandelt. ik was wss te veel naar de meisjes aan het kijken. :d
T.G zegt
Prachtige wagen, zeker voor trackdays. Jammer alleen dat trackdays niet of nauwlijks worden georganiseerd in Nederland.
w0o0dy zegt
hoe gaaf de Exige ook is…..ik zou toch een Elise nemen. Liefst de “oude” 160 of de 111S met 143pk en een gewicht van maar 710kg. Geen hoge topsnelheid, maar ach…. wel minder gewicht dus echt onklopbaar op een bergpas :-)
Ejay zegt
@ klassiekerrally, dus pedalen krijg je niet…
*kijkt nog een keer en nog een keer en ziet dan pas de pedalen*
Leuke wagen waar ik graag ee nkeer in zou willen rijden.
Klassiekerrally zegt
@ Ejay: LOL! :)
@ Torquestein:
Die Esthi’s zijn bruut, maar ik ben met je eens dat zo’n motor niet zo ‘past’ in het concept.
@ w0o0dy:
De 111s van de eerste serie vind ik ook erg aanlokkelijk. Toch is ’t een auto waarvan ’t chassis zó goed is, dat je al vrij snel motorvermogen gaat missen. Een beetje tuning is dan best een goed idee.
Topless zegt
Sportwagens worden tegenwoordig zo vol luxe gestopt, dat het meer gran turismo’s zijn. Gelukkig hebben we Lotus nog. Een fabrikant die inziet, dat een sportwagen niet zo zwaar als een kathedraal moet zijn. Prachtig merk.
w0o0dy zegt
@klassiekerrally meer koppel en meer pk’s zijn wel welkom, maar bij 710kg heb je niet zoveel nodig. Maar een 1300 Hayabusa turbo in een Elise zou mijn ideaal zijn denk ik. De nieuwe Elise is wel mooier, maar ook iets te zwaar geworden. Een nog lichtere motor/versnellingsbak zou daarbij wel helpen. Ben wel bang dat de gewichtverdeling dan vrij fors veranderd en misschien de balans zou verstoren…. De 1.6 compressor uit de Mini Cooper works of de nieuwe 1.6 twinscroll turbo lijkt me ook wel lekker. Of de nieuwe 1.8 compressor van Toyota in de oude Elise.
Bas zegt
weet iemand waarom Lotus is afgestapt van die 1.8 compressor van Toyota ( een van de weinige echt goede motoren van Toyota overigens). Maakt Lotus ze nu zelf?
verder leuke auto persoonlijk zal ik nog een paar jaar wachten voor de Porsche GT3RS, dat is voor mij de ultieme track car.. maar dit is ook zeker geen kattepis!
Sgt. Stevil zegt
@Bas: heb mogen genieten van een aantal rondjes Assen als bijrijder van ’n Exige S, en ik kan je vertellen: doet weinig onder voor een GT3RS. op de lange stukken gaat ie je voorbij, maar op de rest van ’t circuit maakt zelfs zo’n GT3RS geen schijn van kans, puur op gewicht (wat rechtdoor wil ipv opzij).
Klassiekerrally zegt
@ w0o0dy:
Helemaal mee eens dat ’t gebrek aan gewicht erg belangrijk is. Maar ik heb op de Nordschleife (als passagier) in een getunede Elise gemerkt dat je niet snel te veel power hebt. Het feit dat we niet één keer zijn ingehaald geeft wel aan dat de auto heel potent is, maar ‘bultje op’ gaat de snelheid er toch rap uit. En de bewuste Elise had 179 pk. Je vindt ‘m overigens op autoevent.nl, en hij is nu te koop…
Een Hayabusa motor zou mij trouwens te veel toeren moeten maken, daar hou ik niet zo heel erg van. Ik ben meer liefhebber van ‘veel koppel snel beschikbaar’ motoren. :)
Wat het uiterlijk betreft: toen ze de S2 uitbrachten dacht ik vol afgrijzen “MIJN GOD! Wat hebben ze met de Elise uitgehaald!”, maar inmiddels kan ik ‘m zeker wel waarderen.
w0o0dy zegt
een zwarte is het niet?
Klassiekerrally zegt
Ehm… pom pom pom… Tja, ’t kan zijn dat ik ‘m al een keer of wat gepost heb, en dat ‘ie op m’n site staat… ;)
w0o0dy zegt
daar had ik niet eens gekeken ;-)
Orno zegt
hah mee vader heeft een elise ( een van de eerste in nl ) met nog keramische schijfremmen! Echt een leuk ding :)
JANUS zegt
ORNO, VRIEND !!!!!
Trevor zegt
Ziet er weer top uit! Het gewicht van 980 kg vind ik persoonlijk voor een lotus behoorlijk aan de hoge kant.. (Die “getunede” met rs4 blok weegt 998kg en heeft dan 420 pk) . Ook bijvoorbeeld dan z’n regelrechte concurent de donkervoort D8 270 RS weegt meer dan 300 kg lichter… Wel mischien leuk voor een vergelijkende test….. En ja ik zou ze beide natuurlijk graag bij mij voor de deur hebben staan….
tim 111R zegt
Ik heb een elise sports racer. En ik kan jullie vertellen dat het geen speelgoed
is voor mensen die hem niet gewoon zijn.Te zwaar of niet dat voelt voor mij
toch heel goed in de rug.
bram zegt
heb je de nieuwe esprit al gezien?