Hoe ironisch…
Twee jaar geleden, op de vorige editie van de tweejaarlijkse Autosalon, baarde Lotus opzien door met niet minder dan zes ‘nieuwe’ modellen te komen. Deze grootheidswaan van CEO Dany Bahar werd met argusogen bekeken, en naarmate de tijd vorderde werd de slagingskans van de megalomane plannen er niet realistischer op. Want zeg eerlijk: weet jij uit je hoofd de naam van bovenstaande Lotus? Dat bedoel ik.
Inmiddels heeft het Lotus-management Bahar onttroond als CEO (enkele maanden geleden, wegens ‘inappropriate conduct’, wat een eufemisme kan zijn voor het overbelasten van de creditcard van de zaak), en bereikt ons via Car & Driver het bericht dat het merk dit jaar verstek laat gaan op de autosalon.
Waarschijnlijk bezint het bedrijf zich momenteel op de te volgen strategie. Onder Bahar werd met alle ‘nieuwe modellen’, en samenwerkingen met Swizz Beatz en carbontuner Mansory eigenlijk tegelijktijd op alle paarden gewed. Het is dan ook geen hele rare zaak om even je snor te drukken en in wat rustiger vaarwater te komen, Lotus zien we in 2013 wel weer in de openbaarheid verschijnen. Bovendien verscheen Lotus in Goodwood al met een aardige lineup. Wie weet krijgen we volgend jaar meer nieuws over hun nieuwe V8-motoren, en waarschijnlijk nog steeds met dezelfde eigenaar.
Voor meer achtergrondinformatie over Bahar, die door Lotus in 2009 bij Ferrari PR werd weggeplukt, maar nu weer wat anders mag doen, verwijzen we u naar het volledig serieuze, en journalistiek verantwoorde Sniff Petrol.
utr1984 zegt
Het waren de mooiste concept cars in jaren en vond ze bijna allemaal prachtig… Dat zeg ik niet vaak. Zonde
w817 zegt
maakt mij niet uit kan er toch niet naartoe gaan !!
240sx zegt
Ik wist de naam wel, maar herinnerde me dan ook dat ik de Eterne de mooiste concept vond.
jackass266 zegt
God wat waren die concepts mooi
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jackass266: waren? Ik vind ze nog steeds mooi!
midasracer zegt
Ik vond die nieuwe modellen ook geen Lotus meer, dus ben blij dat de man weg is.
jrk68 zegt
@midasracer:
Inderdaad het werd allemaal weer te groot te zwaar en te luxe.
Dezelfde fout die ze in de jaren 70 gemaakt hebben.
Laat ze in hemelsnaam bij hun leest blijven en lichte leuke sportwagens bouwen.
Ik vind de Evora (als Lotus adept) al over de rand waar het gewicht betreft.
gearhead zegt
Waar moeten die mijloenmiljard nieuwe modellen dan geshowd worden!!!!!
jordy14 zegt
Wat een mooie concepten, alleen niet echt lotus, al zou get van een chinees bedrijf zijn zou ik het ook geloven.
jrk68 zegt
@jordy14:
Chinees is wel erg overdreven.
Met die concepts kunnen ze wel ingelijfd worden bij VAG als het kleinere broertje van Lambourghini.
De designtaal van de concepts zit meer in die hoek.
jweelden zegt
@jrk68: lambou watte?
burninrubber zegt
@jweelden: Franse afdeling waarschijnlijk
Klassiekerrally zegt
Wat je ook van Bahar vindt: Hij had een onmogelijke opgave. Hoe definieer je het ‘Lotus van de toekomst’?
De Elise is niet winstgevend, dus lichtgewicht en fun lijkt niet de weg om op verder te gaan. De concurrentie opzoeken met Porsche en consorten? Iedereen voelt op z’n klompen aan dat dat een Mission Impossible wordt.
Maar wat dan wel? Zeg ’t maar. Volgens mij kan je ’t niet makkelijk goed doen.
Dus ja, die concepts zijn mooi. Maar zijn het Lotussen?
E34M5Touring zegt
@Klassiekerrally: Misschien is dat wel het idee geweest achter al die verschillende concepts. Peilen waar de interesse zit en kijken of je daar een nieuwe weg in kan slaan. Persoonlijk denk ik dat de markt voor lightweight sportscars naar de ‘echte’ superlights is gegaan zoals Caterham, Ariel en Radical. En de mensen die erachter kwamen dat een beetje luxe toch wel lekker is, naar een Porsche Boxter of iets soortgelijks zijn gegaan. Ik denk dat een nieuwe Esprit best kans van slagen heeft. En dat ze daar de concurrentie beter aan kunnen als in een rechtstreeks duel met Porsche (zoals u zelf al stelt).
Klassiekerrally zegt
@E34M5Touring: Zit wat in!
tvrspeedsix zegt
De marketing afdeling bij Lotus heeft zojuist de portefeuille geleegd bij Goodwood. Iemand ontgaan??pff
sir_smokalot zegt
Nope, maar had het niet opgenomen in het artikel. Heb t ff toegevoegd.
bentley1969 zegt
Gokje… binnen een paar jaar is Lotus in handen van een nieuwe eigenaar!
jrk68 zegt
Als die dan luisterd naar de naam Ratan Tata ben ik voor.