Het label ‘handling by Lotus’ zou kunnen betekenen dat ‘normale’ auto’s met Lotus-tuning een return maken.
Als je denkt aan Lotus, denk je vast aan een auto als de Elise of Exige. Pure, gerichte sportwagens zonder poespas. “Simplify, then add lightness“, zoals wijlen merkoprichter Colin Chapman zei.
Modale auto’s
Hoe houd je een kleinschalig sportwagenmerk levend? Je kunt je diensten elders aanbieden, ook al moet je dan een beetje buiten je ideaal treden. Dat deed Lotus in de jaren ’80 en ’90. Onder het label ‘handling by Lotus’ kwamen een paar auto’s uit van Isuzu en Proton, twee Aziatische merken die qua marketing wel wat jeu konden gebruiken. En geef toe, ‘deze auto stuurt als een Lotus’ is gave marketing. Helemaal op auto’s als de Isuzu Gemini, die er overigens in Lotus-trim zo uitzag:
Het nieuwe Lotus
Vandaag de dag is Lotus echter niet meer de helpende hand, maar degene die een helpende hand nodig heeft. Daarom is ‘Handling by Lotus’ niet meer een ding. Onder de radar is het merk – overigens al vrij lang – bezig met een wederopstanding. Net als Volvo mag Geely financieel helpen. Er komt een SUV en een knotsgekke elektrische hypercar genaamd Evija. Een cashcow en een imagebuilder dus, in die volgorde. Nadat deze modellen hun ding kunnen doen is er weer tijd voor om leuke modellen te bouwen. Onze gelijknamige Engelse collega’s komen in gesprek met Matt Windle, de baas van engineering bij Lotus.
3-Eleven
Lotus heeft genoeg werk aan de winkel, dus is er ruimte voor bijvoorbeeld een opvolger van de 3-Eleven? Deze heftige versie van de Elise heeft geen voorruit en alles lijkt op een extreem gestripte raceauto, iets wat beter bij de kernwaarden van Lotus past. Een beetje wat Aston Martin nu doet met de V12 Speedster. Een opvolger van de 3-Eleven zou kunnen als een gelimiteerd model, maar zoals gezegd moet er eerst brood op de plank komen met de nieuwe line-up.
Handling by Lotus
Maar even terug naar de eerste alinea. Lotus zou met ‘Handling by Lotus’ terug willen vallen op die strategie van vroeger. Samenwerken met andere (kleine) fabrikanten die het merk Lotus als ware imagebuilder kunnen gebruiken. Tenzij een pickup met Lotus-engineering een goed idee is staat Isuzu buiten spel. Proton zou nog kunnen, die zijn voornamelijk in Maleisië actief. Maar kan Lotus het niet harder spelen dan een Maleisisch merk wat slechts deels bekend is in bijvoorbeeld het VK?
Door de vele discussies en plannen voor dit idee wordt absoluut niet concreet welk merk ze mee willen gaan samenwerken. Voor de retrofanaten zou een Lotus Insignia wellicht leuk zijn, al zou een dergelijke ‘opvolger’ van de Lotus Carlton wat meer Lotus moeten hebben dan alleen een badge achterop. De vraag van vandaag: welk merk kan Lotus-handling en de bijbehorende badge-tuning goed gebruiken?
fejjie zegt
Ik hoorde onlangs op een of andere podcast dat Lotus bijna geen autos meer verkoopt, maar massa’s geld verdient met merchandising. Weet iemand of dit klopt?
willeme zegt
@fejjie: Lotus verkoopt redelijk wat auto’s. Ze zijn nooit een echt grote fabrikant geweest, uiteraard.
Het meeste geld verdienen ze met Lotus Engineering. Zie Lotus als een ontwikkelingsafdeling en consultancybedrijf dat toevallig ook auto’s bouwt waarvan de ontwikkelingskosten al binnen zijn.
ukbob zegt
@fejjie: Williams doet ‘t toch ook ongeveer zo..? F1 is waar de meeste mensen ze van kennen, maar daar verdienen ze geen cent mee (eerder tegenovergesteld), maar via de Williams engineering tak helpen ze bijv Singer met hun volgende project.
rickthestig zegt
@ukbob: Williams heeft vorig jaar de engineering afdeling verkocht, weet zo even niet aan welke partij.
faalhaas zegt
Mijn budget op het moment is meer “Engineering by Jet cars”
bmwzcsi zegt
@faalhaas: hahaha geweldig!
v6ti zegt
@faalhaas: nou, daar kan t ook in de papierenlopen, vooral NA aankoop.
dunhozzie zegt
Mmm
Mazda 6, Toyota Avensis, Honda Accord, Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508, etc
Al die overwegend saaie auto’s kunnen prima een Lotus variant gebruiken. En dan DTM/BTCC Vs de Alfa’s en de Duitse 3.
205zonderdak zegt
De nieuwste MX-5!
emping zegt
@205zonderdak: nee die heeft dat allebei niet nodig.
Joost zegt
https://youtu.be/NtsM3eFA7iE
Kan iemand het hele item vinden??
Robert zegt
Een Lotus Focus of Mondeo als spirituele opvolger van de illustere Lotus Cortina zie ik ook wel zitten.
karaya zegt
De vraag van vandaag: welk merk kan Lotus-handling goed gebruiken?
Audi?
rickthestig zegt
Een Lotus Insignia, als “opvolger” van de beroemde Lotus Omega.
Esprit_de_Flandre zegt
Logische keuze lijkt Volvo. Aangezien ze de Polestar-badge op een zeker punt toch zullen moeten loslaten, en zo blijft het binnen de groep…
vonklausenburg zegt
Aangezien het een onderdeel van Geely is zie ik ze eerder aangepaste versies van Volvo’s maken die voor de racerij bedoeld zijn (ja, daar is Polestar ook voor maar dat is nu een zelfstandig merk en optimaliseert alleen nog). Elektrische racewagens als een soort e-DTM. Kan Geely (en dus Lotus en Volvo) gaan koketteren dat ze pioniers zijn in de elektrificatie.
Anderzijds zou het een slimme zet zijn om hybride techniek te verkopen via Lotus en er die badge op plakken.
Off-topic: Geely moet Saab kopen, Swedish Automobile AB (HA!) starten en Volvo en Saab samenvoegen. Volvo voor de ruime wagens, Saab voor sportiviteit. Saab laten concurreren met Alfa en BMW, Volvo met Audi en Mercedes. Ik schrik soms van mijn eigen briljante gedachten.
jelmer zegt
Als ze Tesla te hulp schieten, wordt de strijdt tussen de model S en de Taycan weer interessant
rob5nismo zegt
Ik denk dat veel auto’s wel winst halen uit de handling by lotus. Een lekker strak sturend en op de weg liggende auto is altijd leuk op de polder weggetjes of snelle doordraaiers op de snelweg