Een nieuwe ontslagronde voor Lotus. Reden: er worden simpelweg te weinig auto’s verkocht bij Lotus.
Zo. Gaan we van het ene merk dat te maken heeft met ellende naar het andere. Ford moet in Duitsland ingrijpen vanwege een tegenvallende vraag naar EV’s, terwijl Lotus een vergelijkbare situatie staat te wachten. Of nog erger, want er gaan daadwerkelijk mensen hun baan verliezen.
Nieuwe ontslagronde voor Lotus
Lotus heeft bevestigd dat 200 medewerkers ontslagen gaan worden in een ontslagronde, begin volgend jaar. Het is niet de eerste keer dat medewerkers het veld moeten ruimen bij de Brits-Chinese autofabrikant. Al een langere tijd gaat het niet lekker bij het merk.
Het probleem is dat de orders niet binnenvliegen voor de Emira, Eletre of de Emeya. Op de langetermijn is de situatie niet houdbaar. Er moeten daardoor koppen rollen om de boel financieel gezond te houden. Alweer. Tegenover Auto Express heeft Lotus het vooral over een optimalisatie van interne processen. Ja, zo kun je het ook verwoorden natuurlijk.
De banen die sneuvelen zijn allemaal in het Verenigd Koninkrijk. De bedrijfsplannen zijn nog steeds hetzelfde. De Emira is het enige model met een verbrandingsmotor, terwijl de Eletre en de Emeya voor het leeuwendeel van de verkopen moeten zorgen. Al jaren bouwt Lotus aan een elektrische hypercar, de Evija, deze moet er ook nog steeds komen.
De vraag is natuurlijk of een merk als Lotus het gaat redden. Ze blijven geld pompen in een project als de Evija, maar wie zit er straks op een volledig elektrische hypercar te wachten? De kans is groot dat het een flop gaat worden. Mede dankzij Chinees kapitaal heeft het merk de afgelopen jaren flink geld gestoken in een modernisatie van het merk, met nieuwe modellen en opgeknapte dealers over de hele wereld. Helaas voor Lotus werpt het nog niet zijn vruchten af. Zonde, want een auto als de Emeya is een echt lekker rijdende elektrische GT.
gallardogt zegt
Het leek mij juist een mooi verdienmodel: De bulk aan Lotus EV’s komen uit China en voor de speciaaltjes moet je in het Verenigd Koninkrijk wezen.
petroldrinker zegt
Tja, te aziatisch gestyleerde autos voor de wereld denk ik… van de sportwagens kwa styling was ik altijd enthousiast, maar de EV’s van lotus had ook BYD of MG ofzo op kunnen staan kwa styling….
rwdftw zegt
De wereld is alleen maar duurder geworden. Waar je vroeger nog een weekendspeeltje in de vorm van een roadster of cabrio kon hebben voor niet al teveel geld zijn die modellen nu ook gewoon duur en veel fabrikanten slopen ze uit het gamma.
Dan hebben ze met de Eletre en Emeya wel een SUV die lekker zou moeten liggen maar die kosten ook meer dan een ton. Dat zijn serieus knaken en voor dat geld wil je wel range en luxe en geen software gremlins.
Dus het is niet echt verbazend dat het niet verkoopt.
Fer-4S zegt
Bij Lotus denk ik aan kleine, lichte sportwagens met excellente handling. Een Lotus-badge op een zware EV-auto plakken, maakt het nog geen Lotus. (Destijds een Lancia-badge op een Chrysler plakken, maakte het nog Lancia)
mashell zegt
Dat is natuurlijk wel jezelf beperkingen opleggen en een merk het verder ontwikkelen onmogelijk maken. Porsche maakte ook sportwagens en heeft haar overleven te danken aan het maken van een SUV.
DeWitteCondor zegt
Eens. Het huidige lotus heeft niets meer met Colin Chapman’s filosofie te maken. Het ging eigenlijk al mis toen ze een 6-cyl in de exige begonnen te lepelen. Tegenwoordig moet je naar Caterham om iets van dat gevoel tw krijgen.
Stefje zegt
Wat niemand lijkt te begrijpen bij dit soort bedrijven is dat mensen met hun emotie en portemonnee kopen.
Als je zelf geld bij elkaar gespaard hebt voor een leuke auto, dan wil je emotie. En iets wat niet als een raket afschrijft. Dus een verbrandingsmotor voor de emotie en waardevastheid. Zeker niet een elektrische sportauto die je niet voor een leuke rally kan gebruiken want accu te snel op.
Of je koopt zo’n auto dus met je portemonnee. Je rijdt korte stukjes en hebt een laadmogelijkheid thuis of je rijdt zakelijk en hebt bij een ev minder bijtelling dus meer geld voor jezelf. Dat betekent dat kleine auto’s en zakelijke auto’s veel beter passen. Zoals Tesla ze maakt bijvoorbeeld.
Als je minder Co2 moet uitstoten, dan kan je als fabrikant beter aan een PHEV werken. Dan heb je nog kans dat het verkoopt. Maar alle luxemerken die direct omgaan op EV gaan allemaal kopje onder. Tot ze gered worden door een rijk olieland en dan is er weer een stukje historie in smerige handen gevallen.
Zo in en in triest dat de EU haar eigen geschiedenis en met name economie momenteel kapot maakt.
tommycooker zegt
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat veel autofabrikanten met de opkomst van de “we moeten aan de EV” beweging opeens massaal het fenomeen marktonderzoek en “zoek uit wat de klant belangrijk vindt” zijn vergeten toe te passen. Prijs, rijbereik, rijbeleving, het werd allemaal genegeerd en ondergeschikt gemaakt aan zsm electrificeren. Alsof ze dachten dat de politici die dit afdwongen snapten wat ze vroegen en wat voor effect dit zou hebben. En die het nu met zwalkend (non)beleid weer aan het afbreken zijn.De fabrikanten zouden toch wat nadrukkelijker de politici moeten aanspreken “to get their shit together” en orde op zaken te gaan stellen.
Joris24 zegt
Lotus had kans om gewoon door te kwakkelen als kleine hobbyfabrikant net als donkervoort of caterham als ze bleven doen waar ze goed in waren. En dan met goede, efficiënte bedrijfsvoering. Gewoon de zoveelste EV op de markt dumpen maar dan voor net iets meer geld als de gevestigde orde zonder USP… Succes met stof happen.
kniesoor zegt
Ben het eens met de strekking van de meeste voorgaande commentaren. En toch hè, vind zo’n Eletre best een mooi ding. In z’n soort.
banderas zegt
De Evija is er al hoor, en zelfs al geleverd.