Net gered van de ondergang, nu al bezig met een indrukwekkend plan.
Sinds de overname van Lotus door Geely is voltooid heeft de Britse sportwagenfabrikant even de tijd gehad om plannen voor de nabije toekomst te vormen. Recentelijk hoorden we al dat één van de geniale ideeën van het merk bestond uit het presenteren van een SUV. Echter kan het merk haar ziel niet zomaar aan de duivel verkopen, door pure winst te verkiezen boven het voortzetten van haar rijke historie.
Dat ziet de CEO van dit merk, snelheidsduivel Jean-Marc Gales, eveneens in. Daarom stond hij deze week ook te springen om de komst van niet één, maar twee nieuwe sportwagens te onthullen. Tegenover het Britse CAR Magazine vertelde Gales dat Lotus voor het eerst sinds 2009, toen de Evora in productie werd genomen, een nieuwe reeks sportwagens de wereld in zal schieten. Geen speciaaltjes dus, maar echt nieuwe bolides.
Hoewel nog niet precies duidelijk is hoe de auto’s er exact uit gaan zien, of hoe hard ze gaan, gaf Gales genoeg hints om een redelijk beeld te kunnen vormen.
De auto’s hebben volgens Gales ieder een eigen doel. Lotus zal een van haar bestaande auto’s vervangen voor een nieuwer model, terwijl de ander een circuit-gericht vlaggenschip moet worden. Er wordt gedacht dat de vervanger van het bestaande model de plaats van de Exige ofwel de Evora zal innemen. Wellicht zelfs de Elise, al lijkt dit gezien de notoriteit van de wagen onwaarschijnlijk.
De duurdere, gelimiteerde auto die Lotus in 2020 zal laten arriveren moet in de rangorde nog boven de Evora komen te staan. De auto krijgt een speciale koolstofvezel kuip en zal hoogstwaarschijnlijk de plaats van de illustere 3-Eleven innemen. Gales geeft echter te kennen dat het geenszins een nieuwe Esprit zal zijn.
Op het gebied van krachtbronnen is er nog onduidelijkheid. Omdat Lotus geen middenweg wil kiezen, maar juist een ‘ouderwetse’ sportwagen of een volledig elektrisch model wil produceren, is er binnen Geely weinig keuze uit de juiste motor. De kans is dus vrij groot dat ze bij het 3,5-liter blok van Toyota blijven, tenzij ze een beter alternatief vinden.
We hebben genoeg reden om te geloven dat de daad ook deze keer niet bij woord gevoegd zal worden. Lotus sprak in het verleden immers al vaker over het introduceren van nieuwe modellen. Echter acht ik de kans ditmaal een stuk reëeler, nu dat ze zich onder de vleugel van Geely bevinden.
jweelden zegt
Waar is die foto met dat kleine stukje bumper en grille? Ik kon het eindelijk raden….
hhitalia zegt
Meer Loti, mmmmm!
Ik kan niet wachten
Dutchdriftking zegt
We gaan het zien. Geely heeft met Volvo en Jaguar/Landrover laten zien dat ze de Europese merken met verstand en hart weten te runnen.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Inderdaad, die twee merken draaien nu ontzettend goed. Dat moet met Lotus ook wel lukken. Bovendien begint het segment voor lichtgewicht sportwagentjes dankzij de 4C en de Alpine weer op te leven volgens mij. Een grote naam als Lotus kan daar handig gebruik van maken.
poes zegt
@dutchdriftking: Jaguar/Land Rover is toch in handen van het Indiase Tata en niet van Het Chinese Geely?
berlinetta zegt
@poes: Verrek ja, je hebt helemaal gelijk.
thomasthomas zegt
Doe maar een nieuwe Lotus Omega gewoon om het weer kan.
viezefreddyw zegt
@thomasthomas: Ik zag er toevallig eentje te koop staan op Marktplaats. Moest bijna 60.000 euro opleveren. Kolere wat een geld voor die dingen zeg! Maar wel heel erg cool. Alleen al van het front word ik gelukkig.
tvr1974 zegt
Om verder te overleven zullen ze toch een paar “massa” producten moeten lanceren, al dan wel niet geëlektrificeerd. Kijk naar Porsche.. Zonder SUV’s en “Personenwagens” zouden ze er niet meer geweest zijn. T zelfde bij Maserati… Doen ze het niet dan vrees ik met grote vrees..
Nu lijkt me dit wel wat voor Lotus.. een “licht gewicht” SUV bouwen en t zelfde voor de personenauto.. Gewoon een paar honderd kilo lichter (en dus sportiever) dan de “Porsche of Maserati” concurrenten.
Dus een snelle zaken sedan van max 1200kg met 400+pk en een een SUV die pak m beet 50 kg zwaarder is.
Als iemand t zou moeten kunnen laat t dan Lotus zijn… ben zeer benieuwd wat er gaat komen… Met Volvo en Jaguar hebben ze inmiddels ook voldoende Electro/hybride kennis in huis..
berlinetta zegt
@tvr1974: Ik vraag me af of dat wel aanslaat. Dat zijn auto’s voor dagelijks gebruik. Dan prefereren veel klanten extra luxe en comfort in plaats van een strak sturende, lichtgewicht auto.
viezefreddyw zegt
@tvr1974: Een hardcorevariant van de Lotus Exige weegt bijna 1100 kilogram. Een sedan of SUV weegt een stuk meer. Al helemaal als het een soort zakensedan of SUV moet gaan worden. Het is niet haalbaar. Ter vergelijking; een Lotus Evora S weegt ruim 1400 kilo. Oftewel, een lichtgewicht zakensedan van max 1200 kilogram is niet te doen.
kniesoor zegt
@viezefreddyw:
Meende, dat je overdrijvende was qua ” ruim 1400 kilo” voor de Evora S, dus maar eens even opgezocht. Blijkt inderdaad wel degelijk te kloppen. Dat is dan niet eens zo heel veel lichter dan een M4 coupé. Verbaast me enigszins, gaat in tegen de geest van Lotus’ oprichter, lijkt me.
viezefreddyw zegt
@amghans: Ik ben altijd bloedserieus. Maar gelukkig bouwt Lotus nog steeds auto’s van rond de 1000 kilo.
tvr1974 zegt
@viezefreddyw: een Volvo XC40 weegt 1460 kg. Daar moet Lotus toch wel 250kg vanaf kunnen krijgen?
Dan denk ik even aan lichtgewicht interieur.. (stoelen bijv), dashboard van lichtgewicht materiaal net als motorkap, wielen enz. en dan zijn er vast nog wel wat dingen te bedenken.. De Evora werd is al ruim 10jaar op de markt.. Bepaalde materialen zijn nu makkelijker en goedkoper verkrijgbaar en worden ook zo toegepast.. De computers in de auto’s worden kleiner en lichter.. enz enz.
Ik ben het wel met je eens dat het een uitdaging wordt maar je zou zeggen als er een merk is dat de filosofie “licht gewicht “hanteert dan is t wel Lotus.. Een Mazda 626 bijv uit de jaren 80 oid woog tenslotte ook maar 1050kg..
berlinetta zegt
@tvr1974: De uitdaging zal ook niet zijn om hem zo licht te krijgen, maar om hem zo licht te krijgen terwijl die betaalbaar blijft. Daarnaast moet de ergonomie, de multimedia en de afwerking ook dik in orde zijn.
viezefreddyw zegt
@tvr1974: Maar een auto uit de jaren 80 kan je niet vergelijken met een auto uit 2018 of later. Er worden door allerlei instanties maar vooral door klanten hele andere eisen gesteld aan een nieuwe auto tegenwoordig. Ik vrees dat er onwijs weinig animo is voor een zakensedan in de échte Lotus-stijl. Er moet heel wat gebeuren wil je een zakensedan die ruimte moet bieden aan minstens 4 personen 1200 kilo of minder laten wegen.
poes zegt
@tvr1974: wat jij voorstelt kan simpelweg niet. Althans, niet op het huidige niveau van luxe en verfijning wat een klant verwacht. Of het wordt peperduur door het gebruik van allerlei exotische lichtgewicht materialen, maar dan koopt niemand de auto meer.
dunhozzie zegt
@tvr1974: zoals @poes al zei, Jaguar is van Tata (Indisch, niet Chinees)
ericc zegt
Ze kunnen eventueel eens gaan informeren bij Audi voor de motor uit de RS4. Beter voor de markt in China dan de oudere (duurder in rijtaks) van Toyota. Bij AMG voor de 4 liter biturbo, maar dat zal AM niet willen.
joep zegt
Lekker bezig @ikschrijfookoverautos
ikschrijfookoverautos zegt
@joep: Mijn dank is groot!
Gulli zegt
Ik zie liever weer een analoog gooi- en smijtautootje met 150-200 pk en max 700 kilo. Met al die dikke Toyota-blokken en ‘zware’ GTs zijn ze de weg een beetje kwijt aan het raken daar bij Lotus.
MaartenD zegt
Gaaf, ben benieuwd!