Asociaal snelle ‘normale’ auto’s zijn tegenwoordig een gegeven. Iedereen stopt een dikke motor in een auto met 4 deuren en 5 zitplaatsen. Sommigen zeggen dat BMW er mee begonnen is in de jaren ’80. Lotus en Opel bouwde begin jaren ’90 zonder twijfel de bruutste, snelste, meest geweldadige en wellicht nog steeds beste supersedan ooit, zelfs 950 stuks. Ik wil een Lotus Omega.
Een Omega die alles op zijn pad tot poeier stampt, snoeihard bochten door knalt en er nog sneller uit accelereert. Van buiten een Omega, met veel Omega onderdelen maar van binnen zo veel meer. Bijna de snelste productie-auto in 1990 en sowieso de snelste manier om 4 man te vervoeren.
Wat er precies is gebeurd in de embryonale fase van deze auto is onbekend. Waarschijnlijk was het een wild feestje, ergens in de jaren ’80. Opel ziet haar Omega A vruchten afwerpen maar tegelijkertijd kijken ze met argusogen naar de BMW M5 en Mercedes 500E. BMW heeft al even kunnen werken aan het fijnslijpen van hun supersedan. Mercedes gaat buurten bij Porsche om haar E-klasse met extra grote V8 te bouwen. Opel wil ook maar weet nog niet hoe. Dan komt Lotus langslopen, als een stuiterbal.
Lotus en Opel babbelen wat. Opel spreekt haar droom uit ook een supersedan te willen. In de vertaling Duits-Engels gaat er iets mis en Lotus denkt dat zij een sedan moeten maken, sneller dan de in 1990 aanwezige supercars. Dat lukt aardig.
Terwijl BMW en Mercedes er in 1990 niet over piekeren, grijpt Lotus naar een pallet turbo’s. Die gaan ze op Opel’s grootste zescilinder (lijn) schroeven maar niet voor ze dit blok flink hebben opgeboord. De 3.0 I6 wordt een 3,6 twinturbo I6. Grofweg 170 pk’s worden 382 (!!) woest stampende knollen. Naast 380+ pk is er bij 4200 toeren ook 570 Nm aanwezig. Deze Nm’s dwingen Lotus elders een versnellingsbak te zoeken. Ze monteren uiteindelijk de 6-versnellingsbak uit een Chevrolet Corvette ZR-1. Het onderstel weet na wat fine-tuning wel raad met de kracht, de achteras zelf vervangen ze door een Australisch (Holden) exemplaar met limited slip differentieel.
De twee Garrett T25 turbo’s bezorgen de Lotus Omega ongekende prestaties. Accelereren van 0 naar 100 km/u kan in 5,1 seconden, meer dan een seconde sneller dan BMW’s (in 1989) hagelnieuwe E34 M5! Ook Mercedes haar 500E moet met een 0-100 tijd van 5,5 seconden achter de Opel aansluiten. Om het helemaal af te maken stopt de Lotus/Opel bovendien niet bij 250 km/u met accelereren maar drijft deze de snelheid op tot 283 km/u.
Te snel voor een BMW M5, Mercedes 500E en zelfs Ferrari Testarossa en enkele Lamborghini’s Countach. Enkel de snelste beulen uit Sant’Agata Bolognese (Countach 5000S, Diablo) en de Porsche 911 Turbo blijven de Omega nipt voor. Daarbij remt de Omega vaak beter, plakt deze ongeloofelijk goed aan de weg en valt alleen stuurgevoel wat tegen. Een kleine ‘aanmerking’ op een fantastische machine. Sindsdien rijdt geen sedan zo goed met de snelste supercars mee, qua acceleratie én topsnelheid. Het uiterlijk was (op afstand) onopvallend maar van dichtbij bijzonder genoeg om de heftige meerprijs te rechtvaardigen. Omdat het totaalpakket toen zo goed in elkaar zat is dit in mijn ogen de beste supersedan ooit. Balen dat die occasions zo duur zijn.
norge zegt
Een paar keer gezien en zien rijden was best een gaaf ding.
tvklarenbosch zegt
Film en link naar occasion doen het niet.. Kan dat gefixt worden?
hakenhaai zegt
een 850 T-5R met een beetje piep? beter mooier en bruikbaarder dan dit. Maar het blijft apart dat Lotus zijn naam aan dit wilde verbnden..
Alwood zegt
@hakenhaai: tsjah, alles kan je opvoeren, ook een Lotus Omega…
Maar in dit geval is de 850 echt veel nieuwer, langzamer, meer voorwielaangedreven en matig meer praktisch.
jrk68 zegt
@hakenhaai:
Zo raar is dat niet hoor, Lotus deed dat wel vaker.
In de 60’s met de Lotus Cortina en in de 70s met de Talbot Sunbeam Lotus.
Met beide wordt nog serieus geraced en gerallyed.
maferick74 zegt
Hmm 24.000 euro voor een tweedehandsje euh nee toch maar wat anders uitzoeken
starletje zegt
@maferick 74, iemand op deze aarbdol dacht daar dus anders over, de opgegeven pagina is niet meer te vinden op mobile.de
generalmotors zegt
Zeker de beste…. En het is gedeeltelijk een Opel nog wel (niet dat die slecht zijn)
Alwood zegt
meerrr video
http://www.youtube.com/watch?v=EGgdyJKdNqw
W115 zegt
mwaa weet niet hoor, een sedan koop je ook voor de looks. Bmw en de Benzen hadden dat wel. Ultieme sedan blijft de 4porte.
mikkeloentje zegt
Waarom zou je dit in godsnaam willen kopen, wat een aftands ding.
JaxDryke zegt
@mikkeloentje: Omdat wij, de échte autoliefhebbers, een passie hebben voor échte brute sedans !!
Orichy zegt
@JaxDryke: Ja en dan zonder te veel technische hulpmiddelen, zoaks die tegenwoordig toegepast worden.
OT: Briljante auto en inderdaad één van de beste in zijn soort.
mmot05 zegt
Beste ooit als het gaat om cijfers misschien, maar mijn beste super limo is absoluut de BMW M5 die kwa prestaties zo dicht in de buurt zit zonder die twee turbo\’s.
Maar bijzonder is Lotus Omega echt wel, wat een gek ding.
Dacht dat Renault ook zoiets had in de aanbieding, Safrane V6 biturbo met 4wd volgens mij, ook heel lief.
mmot05 zegt
@mmot05: even opgezocht \”Safrane Baccara Biturbo\”.
Heren van de redactie, kunnen jullie een keertje artikel over deze auto schrijven (met heel veel foto\’s & video), denk dat er hoop mensen zijn die niet eens op de hoogte zijn van het bestaan van deze auto.
JaxDryke zegt
@mmot05: Een vriend van mijn heb zo een ;) .. ding gaat hard !! :P
nibor zegt
@mmot05: daar zal ik ook wel een artikel van willen zien ja. Ik vind die auto zo verschrikkelijk vet. Hij is ook niet zo lelijk als deze Opel. Renault heeft zoiets ook met de 21 gedaan (Renault 21 Turbo), iets minder snel (2.0 L4 Turbo, 4WD) maar voor die tijd ook behoorlijk snel en door zijn bijna standaard uiterlijk ook een behoorlijke sleeper. Op YouTube staat een paar filmpjes van een kerel die zijn 21 getuned heeft naar zo\’n 400(!)pk. Hij wint dragraces van C63 AMG, SL500, M6, M3 een ik geloof zelfs een Ferrari… Oh, ik hou van snelle auto\’s uit begin jaren \’90. Toen konden normale fabrikanten nog concurreren met de zogenaamde premium merken.
lincoln zegt
bij dit geval is de Lancia 8.32 inderdaad een mietje ..
850t5r zegt
@lincoln: 8.32 kan heel hard rechtdoor, maar in bochten is het een dweil…
bartsmit zegt
De tijd heeft niet stilgestaan, wat een saaie bak zeg. Zo uit de Autostyle gids van 1990.
Tonnie zegt
En wanneer werd t een omega genoemd en wanneer een carlton?
Klassiekerrally zegt
@Thijsj: In landen waar Vauxhall verkocht werd heette het een Carlton, in landen waar Opel verkocht werd heette het een Omega.
406_v6 zegt
@Thijsj: in het VK is het de Carlton, op het continent de Omega.
Klassiekerrally zegt
De enige Opel die ik leuk vind…
MLTB zegt
Bekend filmpje!
http://www.youtube.com/watch?v=6yptiCYBSZo
Alwood zegt
@MLTB: zeker bekend en een van de mooiste voorbeelden van de kracht van deze wagen ;)
406_v6 zegt
Gave bak, heb serieus overwogen om zo’n ding te kopen, maar de verkoper vertelde me dat ie voor dagelijks gebruik te onbetrouwbaar was….véél motor (turbo) problemen…verder vreet ie banden als je ‘m een beetje gebruikt.
Hubert zegt
@406_v6:
Dat was een echte verkoper….
sjaakk zegt
@Hubert: Inderdaad een echte verkoper, iemand die dat niet zegt is in mijn ogen een oplichter.
veloce zegt
BMW de eerste in de 80\’s?
Nooit gehoord van de Alfa Giulia, BMW 2002Tii of Ford Cortina Lotus? Die waren 20 jaar eerder….
Of in dr seventies een Fiat 131 Racing? Allemaal sedannetjes die evenveel vermogen als een sportauto hadden op dat moment. De Giulia was er al vanaf \’62 en is in feite echt één van de eerste sportsedans.
flippert zegt
@veloce: maar hier gaat het meer om oversized sedans. Wat dat betreft was Mercedes ook redelijk voorloper met de S-klasse uit de sixties en seventies met een 6.3, resp. 6.9 liter motor met dry sump smeersysteem..
midasracer zegt
Nee, als ik zou moeten kiezen zou ik voor de Ford Sierra Cosworth gaan. Beide auto’s nooit persoonlijk gereden, maar de Sierra lijkt me een wat scherpere auto en nog steeds handig in dagelijks gebruik.
camaro81 zegt
Super gaaf ding, maar ik vind de Audi RS2 toch mooier met zijn 315pk, quattro en met meer bagageruimte. ;-)
raoulkroes zegt
Voor mij blijft de M5 toch de beste!
ftoooooo zegt
“It was faster than a Ferrari Testarossa” zegt Billie de autoreviewer.
Was? Nu niet meer?
“think about it, it can outperform the Italian V12 sportscar”
Testarossa had geen V12 maar een flat-12 motor.
406_v6 zegt
@ftoooooo: een “flat V12” is feitelijk een 180° V12, dus V12 is hier correct. Overigens is een Flat Vxx géén boxer, want een flat Vxx heeft 2 zuigers per krukaspen terwijl een boxer 1 zuiger per krukaspen heeft.
sir_smokalot zegt
Wel danig verwarrend, want het Engelse flat-xxx vertaal ik altijd als ‘boxer’. Even opletten in de toekomst dus!
406_v6 zegt
@sir_smokalot: Ja, maar technisch verschillen ze dus wel degelijk. Je kunt met een boxer met z’n “single piston per tap” in wezen een compleet andere volgorde meegeven terwijl de “flat Vxx” altijd op 2 pistons gekoppeld is. Wat dus voor een boxer wellicht een gunstiger/betere/rustiger loop mogelijk maakt.
sir_smokalot zegt
Veelgemaakte vergissing inderdaad.
E34M5Touring zegt
Hele gave auto. Als ik het geld had en ik stond voor de keuze, deze of mijn M5…… Phoeh. Ik zou het heel moeilijk vinden. De power van de Lotus is wel erg gaaf. En ik vind het wel een mooie auto. Helemaal met die bodykit. De importeur hier heeft er een tijdje 1 gehad. Een donkergroene. Vaak zat om heen staan draaien. Helaas destijds buiten het budget.
rufctr01 zegt
@E34M5Touring: wees maar blij met je M5!!!! Een van de mooiste M5\’s ooit!
StijnB zegt
Tja, Lotus deed het ook voor Corvette. De eerst echt goed rijdende Corvette was de ZR-1, waarvoor Lotus het onderstel onder handen nam.
Ohja, beter remmen dan een 964 Turbo doet een Lotus Omega evenwel niet. Blijft wel een sublieme wagen!
dutchiehd zegt
En dan heb je ook nog de Lotus Omega EVO 500.
Lotus Omega is echt een van de auto\’s die ik ooit zou willen bezitten.
BrutaalAapje zegt
rikus zegt
Ik zie wel verschil in bumpers, niet elke omega op de foto is origineel denk ik?!
Jorrit zegt
@rikus: De Omega op het één na laatste plaatje is geen Lotus Omega, maar een Opel Omega Evo 500 (gebouwd in samenwerking met Irmscher). Dat model lijkt echter erg op een Lotus Omega, ze worden vaak door elkaar heen gehaald.
rikus zegt
@Jorrit: aha! Weer iets geleerd. Bedankt voor de info.
Alfarobert zegt
Ik dacht altijd dat de snelste sedans uit Australie kwamen vroeger.Holden commodore of zijn we die vergeten?
w0o0dy zegt
@Alfarobert: heel vroeger hadden die al een 275pk V8 uitvoering… of die ook maar in de buurt uitkwam van de richting waar je hem heenstuurde dat weet ik niet…
nibor zegt
Zulke mooie techniek in zo\’n lelijke koets. Hij mij dan sneller zijn dan een M5 uit die tijd, maar ik zou puur door het uiterlijk van deze auto nooit voor de Omega. Hij lijkt mij te veel op de (ook al zo lelijke) Vectra van midden jaren \’90 (ik weet even niet welke type/code die had). Wel bruut dat deze auto ook goed stuurde, de latere snelle Opels waren wel snel, maar stuurde niet echt goed.
Megakix zegt
@Alwood: mooi stukje kerel…en leuk om de ‘roots’ weer te zien herleven in mijn gedachten !
benvan zegt
Actie begint vanaf 0:49. Let op het geluid van die heerlijk zes-in-lijn in combinatie met die fluitende turbo’s. Prachtig.
http://www.youtube.com/watch?v=Pl0yCeY1-PY
rikus zegt
Jaren geleden had een vader van een klasgenoot zo\’n wagen. Die jongen deed niets anders dan vertellen dat de auto van z\’n vader wel 300 km/u kon rijden.
We lachten hem altijd uit, (hoe oud waren we, 12, 13?) maar later wist ik wel beter.
Heb die man kortgeleden nog gesproken, en moest hem toch eerlijk zeggen dat ik een gezond portie jaloers ben.
bofkont zegt
Zeer dikke wagen voor die tijd en absoluut uniek als je goed kijkt, Maar een E60 M5 V10 is toch wel een dikkere sedan momenteel.
Ook de 500E was in die tijd kwalitatief stukken beter.
De Omega lotus was alleen bloedsnel in rechtelijn.
sjaakk zegt
@bofkont: Ja die bmw is ook echt te vergelijken met de omega van toen.
Alwood zegt
@sjaakk: sterker nog… die E60 blijft de Omega van toen amper voor in een sprintje. Laat staan dat ‘ie een Ferrari 599 bijhoudt (zoals de Omega ’toen’ wel deed).
jrk68 zegt
@Alwood:
Yep, en als er 1 merk is dat bekent staat om zijn handling dan is dat Lotus wel.
Laatst hebben ze bij Fifth Gear de Evora een rondje tegen de 911 gezet op Rockingham (niet de oval)
De Evora was er ondanks minder vermogen sneller dan de 911.
Puur en alleen door zijn handling….
bmwpowerm5 zegt
het is allemaal leuk en aardig maar mercedes en opel moesten heel de wereld erbij halen om een fatsoenlijke supersedan te bouwen
terwijl bmw het gewoon alemaal zelf deed
knalfa zegt
@bmwpowerm5: Mercedes w116 450 SEL 6.9 ? snelste sedan ter wereld in de jaren ’70. Bedoelde je die misschien.
Anoniem zegt
@knalfa: Deze? http://www.youtube.com/watch?v=su4ETyW6xho
OT: De 850 T5-R/850R was de bom in de jaren 90.
NicoLauda zegt
Mooi is ook het verhaal erbij van de Engelse politie die net een hele rits van de snelste Omega hadden besteld, de Omega 3000… die vervolgens alleen maar in het stof konden happen van de serieus snelle getaway Lotus Omega.
mellie zegt
Een mazda6 mps met 260 pk was ook in mijn ogen een snelle jongen
erwinlagcher1977 zegt
Was dit niet eigenlijk een Senator gezien de zijruitjes bij de achterportieren?