Met zo’n Lotus Off Grid Caravan kom je overal. Nu nog even een leuke sleepwagen ervoor zetten.
Een caravan is in feite een van de fijnste manieren om vakantie te vieren. Ja, we weten het: je kan ook een hotel boeken, maar dan mis je het punt. Met een caravan kun je ultiem op vakantie gaan. Je gooit je polyester sleurhut achter je hippe crossover en je kan overal terecht in Europa. Of verder.
Vakantie
Dan, op locatie aangekomen, kun je ‘m afkoppelen en rijden daar waar je naartoe wilt. Het is gewoonweg briljant. Er zijn twee nadelen. De eerste is dat je niet zo hard kan rijden. Niet dat je met 300 km/u naar Italië moet knallen, maar met 80 km/u duurt het aanzienlijk langer dan 120-130 km/u. Maar ok, je hebt vakantie en daar moet je maar overheen zetten.
Campings
Nee, het ergste zijn de campings. Werk je je het hele jaar een slag in de rondte, kun je op je vakantie weer parkeren tussen twee Nederlandse gezinnen die beide heel erg graag met jou en je eega willen kwartetten (het kaartspel, hopelijk).
Lotus Off Grid Caravan
Dus wat moet je dan doen? Simpel, koop deze Lotus Off Grid caravan. Lotus Caravans is een bedrijf dat losstaat van de Britse sportwagenbouwer. Lotus Caravans is een Australische fabrikant van caravans en hun Off Grid-range is de perfecte serie caravans om campings te ontwijken en gênante momenten te voorkomen.
Meerdere modellen
Er zijn meerdere modellen, variërend van iets minder dan 5 meter (16 voet) tot 7 meter (23 voet). Een Lotus Off Grid Caravan is prima voor een klein, compact gezin, dus. Het bijzondere aan deze mobiele hotelkamer is niet zozeer het interieur, dat er keurig uitziet. Nee, het is het onderstel. Daar hebben ze namelijk werk van gemaakt bij Lotus.
Off road
De rollende vakantiehuizen zijn namelijk voorzien van dubbele schokdempers van de firma Gabriel en extra sterke veren. Tevens staat de caravan hoger op zijn poten én zijn ze voorzien van 17 inch velgen met dikke BF Goodrich AT banden. Zoals je ziet, deze caravan is voor offroad gebruik ontworpen. Om te zorgen dat je gebruik kunt maken van elektrische apparatuur, is het dak van de Lotus Off Grid caravan voorzien van zonnepanelen.
Configureren
Nog leuker, je kunt de stoere sleurhut nu configureren! Het enige wat je nog nodig hebt is een goede vakantieauto. Tip: kies de Autoblog Vakantieauto van het Jaar 2020!
kniesoor zegt
Qua “is prima voor een klein, compact gezin, dus” : ideaal voor Roel van Velzen. Dus.
moveyourmind zegt
Het motto van deze Lotus is waarschijnlijk ‘complexify and add heavyness’
lekbak zegt
Het zal wel aan mij liggen, maar ik snap caravans niet. En deze is daar geen uitzondering op. Het verpest in mijn ogen de hele reis. Leuk dat je op bestemming wat luxe hebt, als dat je ding is. Maar tijdens de reis heb je niks anders dan last van zo’n onding. Je bent alle flexibiliteit kwijt in het rijden, de leukste weggetjes kan/mag je niet komen en zodra je stilstaat is het een enorme sta in de weg. Doe mij maar gewoon een bescheiden buscamper in Europa of een fatsoenlijke terreinwagen in een land zoals Australië.
fanboy zegt
Deels mee eens. Maar met onze oude buscamper kom ik denk ik nauwelijks sneller aan dan iets met caravan.
Ik zou er ook niet aan moeten denken om 4×4 te rijden met zo’n grote caravan erachter. Vooral als je achteruit moet.
lekbak zegt
@fanboy: het gaat mij niet om snelheid. Snelheid is wat mij betreft totaal niet van belang. Ik moet er ook niet aan denken om over een snelweg te moeten rijden op weg naar je bestemming. Vakantie begint als de voordeur op slot gaat.
Een caravan beperkt je gewoon heel erg. Je kunt geen kleine weggetjes nemen, je kunt niet makkelijk keren, je kunt niet makkelijk parkeren. Je bent gewoon niet vrij met zo’n ding.
Dit is voor lui die de domdom instellen op de snelste weg naar de camping zodat ze daar zwaar vermoeid op een plastic stoeltje met een slappe bak oploskoffie de Telegraaf kunnen lezen. Dat deze caravan offroad kan veranderd daar niks aan.
ttr6 zegt
ha ha, een mede-caravan-hater. Helemaal mee eens, maar ja, ieder zijn meug. Ik ga ook het liefst met de TR6 op vakantie zodat ik extra smalle, leuke weggetjes kan pakken. Overnachten? Er bestaan echt hele leuke B&B’s en hotelletjes…..
lekbak zegt
@ttr6: ook een leuke manier om op vakantie te gaan. Al denk ik dat mijn kinderen de kofferbak snel zat zijn trouwens.
tenaci zegt
@lekbak: camper beperkt je anders behoorlijk alle dagen van je vakantie op de reisdagen na. Steeds je hele zooitje weer inpakken als je gaat boodschappen doen, stadje bezoeken, uiteten, naar het strand of noem maar op. Op de plaats van bestemming blijkt ook vaak dat je toch net ff te groot bent en is het aanbod p-plekken dus beperkt.
Daarnaastlopen de prijzen nogal uiteen tussen caravans en campers. Maar beiden zijn geen goedkope hobby.
Ik ga dus liever met m’n tent of huur ergens wat. Ik kan alles rijden wat ik wil hard/zacht binnendoor/snelweg en kan elke dag op m’n vakantieadres gewoon m’n auto pakken net zoals ik thuis doe.
lekbak zegt
@tenaci: een buscamper is de goedkoopste soort camper en die kan nagenoeg overal komen. Want nagenoeg overal kunnen bezorgers en werklui komen. En lastig op de bestemming? Ik zie het probleem niet zo, want je bent namelijk helemaal niet gebonden aan een camping. Als je twee of drie weken lang op een plastic stoeltje met de Telegraaf in je handen en slappe oploskoffie naast je bij moet komen kan je net zo goed het vakantiepark 20km verderop opzoeken.
Tonnie zegt
@lekbak: als je denkt dat alle caravaneigenaren dat doen, zit je er ook mijlenver naast.
lekbak zegt
@thijsj: ik weet wel beter. Sommigen gaan spelletjes doen en zwemmen op de camping. Anderen gaan in de buurt fietsen of wandelen en weer anderen gaan met de auto 4 uur rijden zonder van de omgeving te genieten voor een bezienswaardigheid en zijn de volgende dag helemaal kapot omdat ze die 4 uur ook weer terug moesten rijden.
Wat nagenoeg elke caravan eigenaar wel doet is fantasieloze toeristische plekken bezoeken. Foldertjes volgen. Ik ben liever vrij, ik zoek het zelf wel op.
tenaci zegt
@lekbak: ik heb een buscamper gehad. Westfalia Nugget. Wat een armoe. In veel kleine Franse dorpjes ben je nog steeds een obstakel, sommige parkeerplekken ben je niet welkom (slagboom waar je niet onderdoor kan) en veel kleine plekjes bij het strand waar je een c-segmenter wel kwijt kan zijn net te klein voor een Transit.
Rijcomfort is voor 1200 km ook best een ding hoor (ok mijne was uit de jaren 90), maar dan rij ik liever een personenauto.
En dan de grootste ergernis: slapen in dat hefdak. Veel te krap, je ligt klem met je voeten voorin de punt, je kussen flikkert naar beneden en via je hoofdeind je bed in is gewoon klote.
Ik dacht altijd dat je met een buscamper het ideale compromis was, maar het is van alles net niks. Heb nu een opblaasbare tunnentent. Geen gezeik met opzetten, heerlijk de ruimte en de hele vakantie het gemak en comfort van m’n eigen auto.
Camperen ga ik graag nog eens doen met een flinke jongen in Amerika of Noorwegen. Dan heb je echt comfort, maar ook de infrastructuur om te kunnen reizen.
Tonnie zegt
@lekbak: ik ben het helemaal met je eens/oneens. Wat mij betreft wissel je caravan voor camper. Een caravan zet je op de camping en daarna heb je met de auto nog juist alle vrijheid, terwijl je niet met je rug op de stenen slaapt, maar wel het kampeer gevoel hebt. Met een camper kun je echt nergens heen op locatie. Zo’n enorm onding overal. Een dagje naar de stad is een hel met zo’n apparaat. Je kunt nergens parkeren. Doe mij maar een caravan.
lekbak zegt
@thijsj: met een caravan is de reis een noodzakelijk kwaad en ga je daarna in een hele beperkte omgeving dingen doen. Met een camper is de reis het doel en zie en beleef je dingen. Ik heb nog nooit een stad gezien zonder busjes, ook nog nooit zonder geparkeerde busjes dus dat probleem zie ik echt niet. Zo groot is een buscamper niet. Het enige wat niet lukt is een parkeergarage.
Maarja, er gaan ook jaarlijks honderdduizenden mensen naar zo’n fantasieloos all-in vreetpakhuis dus dan is het ook niet gek dat er fans zijn van caravans.
nautique206 zegt
@lekbak: een buscamper is voor een gezin te klein, ook niet heel praktisch als je ergens 2 weken wil staan. Ook rijdt mijn auto fijner met een caravan erachter als een buscamper. En ja ik ben met beide op vakantie geweest.
lekbak zegt
@nautique206: of iets te groot of te klein is dat is persoonlijk. Het hinderlijke van een caravan heeft niks met comfort te maken, een personenwagen is inderdaad comfortabeler dan een bus maar een bus is minder hinderlijk. Ergens twee weken staan snap ik niet. Als je wilt ontspannen hoef je niet ver weg, dan hoef je alleen maar je telefoon uit te zetten en een dorp verderop te gaan zitten. Dus je wilt dingen doen en dingen zien, dus je wilt niet ergens twee weken staan.
nautique206 zegt
@lekbak: met kinderen op een krap 2 persoonsbed, dat gaat niet. Heb vorige week gekampeerd met een ducato L2H2, dus zeker geen compacte buscamper. Moet je er toch echt een tent bijzetten. Als ik 2 weken ergens heen ga, bedoel ik bijv Italië, en uiteraard trek ik er dan op uit. Lekker zwemmen in een meertje, eten op een terrasje. Bezienswaardigheden bekijken, surfen, watersporten etc. Ik kies voor het buitenland voor meer zekerheid qua weer en ook voor de sfeer. Wij gaan altijd naar een kleinere camping, vlakbij een meer. In de vrije natuur rondtrekken met een camper doe ik wel als ik met pensioen ga en de kinderen niet meer mee gaan.
lekbak zegt
@nautique206: ruimte is echt persoonlijk. Mijn vrouw en ik hebben eens drie weken in een stationwagen gekampeerd. We zijn beide ook op de motor weg geweest te kamperen dus we hebben niks nodig. We hebben nu nog jonge kinderen die gewend zijn overal te slapen. Als je niet zo moeilijk bent is alles leuk.
In een l2h2 kan je prima 4 slaapplaatsen creëren. Mijn buurman is op dit moment een sprinter aan het intimmeren met 4 slaapplaatsen, een keuken, een zithoek en een wc. Kwestie van slim verpakken. Je bent dan overigens wel elke dag een paar minuten aan het inpakken. Kamperen is in mijn ogen leuk als je onderweg bent. Als je een paar weken ergens wilt staan is ook een caravan niks. Maar die caravan is onderweg ook niks en daar is een camper wel ideaal.
krikke240z zegt
@thijsj: ik zet mijn camper overal maar bijna nooit op een camping. Gisteren aan een natuurreservaat, nu sta ik op een jachthaven. Aan een winkel stoppen en daarna doorrijden is geen enkel probleem. Ik hoef niet telkens met een caravan rekening te houden. Denk dat er toch een groot verschil is in de manier van reizen tussen de gebruikers van een caravan en campervan. Wij staan nooit ergens langer dan een dag.
Tonnie zegt
@krikke240z: ja dat vind ik dus net niks. Ik ga graag meerdere wandelingen doen, wielrennen en de omgeving verkennen. Dan sta ik liever een tijdje op dezelfde plek.
towi1989 zegt
Luxe? Doe mij maar een hotelkamer. Ik zoek altijd de zon op, en zonder airco in je sleurhut kun je net zo goed in een tent slapen. Je moet je vakantie altijd afstemmen op je vervoer. Met een camper moet je continu al je zooi inpakken. Dan kun je beter iedere paar dagen een andere bestemming opzoeken en de buurt met een fiets oid verkennen (meestal kleine campings of gewoon langs de weg). Met een caravan rij je naar bestemming en kun je mooi de omgeving verkennen met de auto. Dan kun je prima wat langer op 1 plek staan (grotere campings met meer voorzieningen/activiteiten) aangezien je met de auto een veel grotere omgeving kan verkennen.
Ik ben helemaal klaar met het kamperen. Ik kwam nooit uitgerust thuis van mn vakanties. Nu met de vlieger (alleen vanuit lokale vluchthaven en max 4 uur vliegen) of auto en dan een hotel/apartement.
lekbak zegt
@towi1989: waarom zoek je de zon op als je de warmte niet wil?
towi1989 zegt
snachts schijnt de zon niet. Dan slaap ik liever comfortabel, zonder zwetend mijn bed uit te drijven, zodat ik overdag uitgerust en wel van de zon kan genieten
tjorque zegt
Ik vind ding heel cool en zou in de outback wel eens een weekje of twee willen gaan wildcamperen. Maar zoiets kopen voor hier in Europa? Meh. Dan kan je evengoed je geld op een rooster tellen…
Zolang er kinderen in huis zijn, is bij ons glamping op een boerderij (kleinschalig, een viertal tenten is ideaal) of een huisje huren de meest relaxte manier van reizen.
Daarna staat reizen met de motor van B&B naar B&B nog hoog op de verlanglijst.
Robert zegt
Ik weet niet wat tegenwoordig nog de kwaliteit van die Gabriel schokdempers is, maar voor twintig jaar terug was het echt goedkope rommel. Slechte ervaringen mee.
Ook moet je volgens mij minstens een GL-Klasse, Q7 of X7 rijden om dit ding te trekken. Of een Defender, Landcruiser of Patrol om er ook in het onverharde terrein nog mee vooruit te komen.