In een nieuwsbrief die Lotus uitgeeft, wordt het e.e.a. uit de doeken gedaan over de toekomstplannen van het merk. Naast een schets van de mogelijke opvolger van de Esprit, zijn er ook schetsen gemaakt van een GT coupé en een 4×4 crossover terreinwagen.
Volgens de nieuwbrief, waar motorauthority beslag op wist te leggen, zullen op een nieuw platform alledrie de modellen worden gebouwd. Zo’n 2.000 modellen van de nieuwe Esprit, daarnaast 30.000 exemplaren van een zeven persoons vierwielaangedreven crossover en verder 5.000 achterwiel aangedreven coupé modellen. Naast informatie over de drie nieuwe modellen, bevat de nieuwsbrief voor de techneuten onder ons interessante informatie over aluminium technologie.
Ook onze columnist Michiel van den Brink maakte al eens een impressie van de nieuwe Esprit.
TomRS6 zegt
De crossover heeft veel weg van de Nissan Murano, mooi vind ik het niet.
De andere 2 schetsen ogen goed, maarja wat moet je met een schets?
michel zegt
als ik zo kijk naar de esprit, gaat het een mooie auto worden, alleen die 4×4 crossover mogen ze wel laten. ik weet niet waarom al die sportmerken een crosssover willen?????
Kevski-Style zegt
Linkje zelf van de PDF hier doet het niet, maar op de site zelf wel. gaat het gelijk ff lezen. Esprit ziet er zo op het ook leuk uit. Maar als alles op hetzelfde platform gebouwd gaat worden vraag ik me heel serieus af wat voor platform ze dan willen gaan gebruiken. Moet wel heel modulair zijn dan….
Dennis zegt
@Kevski Style: Probeer nog eens.
Rick dos zegt
De enige waar ik echt naar uitkijk is de Esprit. Vond hem vroeger één van de mooiere sportauto´s.
Kevski-Style zegt
Ja werk nu wel. Stukje chassis design is interessante materie om te lezen. ben nu op de helft. Maar wat ik al dacht klopt dus wel degelijk. Het chassis is inderdaad heel modulair. Veel van de spullen zijn her te gebruiken op meerdere model. Kan niks anders zeggen als dat dit erg goed doordacht is.Ben nog wel benieuwd naar het 1 en ander, maar zal eerst weer ff de pdf ff verder lezen. Staat er waarschijnlijk wel in….
]M[ zegt
4×4 past niet echt bij lotus… maar als ze ‘r een superlichte bak van maken lijkt ’t mij wel erg leuk :)
B zegt
jullie moeten dit niet verkeer opvatten….Ze willen alleen laten zien hoe geweldig en slim VVA platform is…ze willen het verkopen aan anderen die geintereseerd zijn…Lotus heeft plannen om ongeveer 10.000 auto’s in 2010 te verkopen, nieuwe Esprit ( 2009 ), nieuwe sportwagen onder Esprit ( 2008 )..en Elise/Exige/Europa ( opvolgers van Elise/Exige zullen ook gebruik maken van VVA platform..)
Wouterman! zegt
NEEE, GEEN CROSSOVER!!! :(
Kevski-Style zegt
Klopt, dat is ook de bedoeling, maar het mooie is wel dat dit een forse kostenreductie met zich meebrengt als dit meer toegepast gaat worden. dat zul je niet terugzien in de prijs van de voertuigen waarschijnlijk, omdat ook de veiligheidseisen steeds hoger worden. Omdat die kosten door minder volume pordcutie gedeelt kan worden is dit nodig om de prijzen acceptabel te houden. Maar, het kan ook betekenen dat er nu meer ruimte komt, vanwege de kostenreductie, om weer een belangrijke stap voorwaards te kunnen maken in nog beter sturende auto’s en rijdende auto’s. Maar goed, dit is wel iets wat je moet zien vanuit het oogpunt van een engineer, want anders is het totaal niet interessant, op de plaatjes van de nieuwe modellen na.
Ik heb er in ieder geval een stukje chassistechniek uit kunnen halen wat ik toe ga passen op mijn eigen auto. Iets waar ik al erg nieuwsgierig naar was maar niet wist hoe ze het opgelost hadden. Nu dus wel….
mvagusta zegt
Ik vind die crossover nog zo erg niet hoor! Als ze er maar wel een echte lotus van maken in uiterlijk en materialen en hem sportiever, kleiner enz… maken als al die andere! Alleen dan lees ik 7-persoons!!!!! en dan schrik ik weer een beetje! :(
JANUS zegt
Een 7-persoons Lotus. Hmmmmm.
Da’s pas een switch.
Van 2 naar 7 persoons.
Ben heel benieuwd naar de Esprit. Eén van mijn favorieten van vroeger !
Hextrasher zegt
Dat blauwe geval is net een Ferrari 575 Maranello .. De Esprit lijkt op de Ford GT en die crossover, moeten ze niet aan beginnen. Je bent een sportwagen fabrikant, wat moet je dan met een mega SUV .. Porsche Perikelen.
MardiV zegt
@hex
Porsche perikelen… ik neem nu aan dat je doelt op de Cayenne waardoor ze de meest winstgevende autofabrikant zijn geworden?
Klassiekerrally zegt
Ik hoop inderdaad dat bovenstaande modellen puur dienen om de veelzijdigheid van het nieuwe platform te tonen. Een Lotus SUV en een zevenzitter… Alsjeblieft niet!
///M zegt
NEEEEEEEEEEEEJJJJ, niet wéér zo’n 4X4 crossover
slk55 amg zegt
Ik ben ontzettend benieuwd naar de Esprit. en lees ik dat wel goed? een zeven persoons vierwielaangedreven crossover? ik klan niet wachten! Ik denk dat het net als de APX concept een mooie lichte en zeer sportieve crossover gaat worden!
Zoef zegt
Ik vind dat Rolls Royce een motorenserie moet maken en die aan uitsluitend Britse automerken leveren. Zo kan de Britse autoindustrie nieuw leven ingeblazen worden.
156 zegt
de nieuwe esprit ziet er zo wel lekker uit! uitbrengen die bak!
Koen zegt
Ik vind een 7 persoons Lotus ook wel interessant. Yummy. Ik denk wel dat Lotus daar ook een echte Lotus van zal maken.
De verkoopdoelstellingen zijn ook typisch Lotus. Van de vorige Esprit zijn er net 10.000 gemaakt in bijna 30 productiejaren. Dat willen ze nu dus in 5 jaar gaan realiseren. Ik hou wel van dat optimisme.
heidekonijn zegt
Een lichtgewicht 4×4 is beter op het terrein, agiler op de weg en kan het imago van brandstofverslinder enigzins temperen.
Vergeet ook niet dat een groot deel van de omzet komt van Lotus engineering : men heeft een uitstalraam nodig voor al die know-how en Porsche heeft met de Cayenne getoond dat het veel winstgevender die met een nieuw model te tonen, dan met (potentieel verlieslatende) Le mans, Rally of F1 avonturen.
Slimme zet lijkt me.
B zegt
ze GAAN GEEN SUV bouwen..
Orno zegt
laat die SUV maar, het moet een sportief automerk blijven niet een auto waar gezinnen op een zondag mee naar familie gaan..