Sterker én lichter dan de auto waar hij op is gebaseerd.
Een jaartje terug kwam Lotus met de Evora 400 op de proppen, een supercar met….. inderdaad, 400 pk. Nu overtreffen de Britten zichzelf met de sterkere Evora 410. En nee, deze heeft geen 410 pk, maar 416. En da’s een wezenlijk verschil. Dat doet hij middels een supercharger op de V6 van 3,5 liter groot. En gaat hij daarmee een beetje van zijn plek, hoor ik u vragen? Inderdaad, dat doet hij. 0-100 in 4,2 seconden, topsnelheid 300 kilometer. Als je voor de automaat gaat, zit je in 4,1 seconden op de 100, maar is de koek bij 280 op.
Maar de vermogenstoename is niet alles, zoals het Lotus betaamt is er ook een behoorlijk aantal kilo’s van het totaalgewicht afgesnoept. 1325 kilo weegt hij, 70 kilo minder dan de Evora 400, waar hij op is gebaseerd. Het toverwoord? Carbon. Verder is ook de aerodynamica aangepakt.
Wat de Superlotus moet gaan kosten is nog niet bekend, maar wat we wel weten is dat hij vanaf juni geleverd gaat worden. Als je hem eerder in het echt wil zien, dan moet je naar Genève, want Lotus neemt hem mee naar de Autosalon.
dutchcorvette zegt
Automaat natuurlijk
poulehh zegt
@dutchcorvette: hoeft helemaal niet, er staat als je voor de automaat gaat
lincoln zegt
Een Ferrari voor mensen met geld ..
Dutchdriftking zegt
@lincoln: smaak bedoel je?
lincoln zegt
@dutchdriftking:
Smaak is aangeleerde prietpraat ..
Daar heeft dus iedereen last van ..
super zegt
@lincoln:
dit is een sportauto, geen emotie-auto.
begbers zegt
Heerlijke wagen! Handbak please!
baap zegt
Fraai apparaat, maar waarom in godsnaam een automaat? Een sportauto pur sang lever je niet met automaat, gewoon met handbak, flippers of wat dan ook. Manueel schakelen hoort bij een auto als deze.
super zegt
@baap:
is een automaat met flippers. en dat handbak “purisme” vind ik altijd een beetje een soort bijgeloof, voor een sportauto telt maar 1 ding, dat is harder gaan dan de rest, als dat met een automaat gaat, dan een automaat; dingen als sentiment, beleving, etc. zijn allemaal geneuzel die niks met sport te maken hebben.
jochempie zegt
@super: onzin, voor een raceauto geldt dat. Voor een sportauto draait het om de beleving van de machine en de sensatie van het rijden. Seks draait ook niet alleen maar om zoveel mogelijk kindjes maken.
super zegt
@Jochempie:
ok, dan is het dus een “belevingsauto” en geen “sporauto” want racen is idd een sport, maar er is geen sport waarbij de beleving van de beoefenaar ook maar enige invloed heeft op het “beter” of “slechter” zijn in die sport.
jochempie zegt
@super: dat is het verschil tussen sport-auto en sportauto. De laatstgenoemde heeft geen directe link met prestaties.
FlighTom zegt
@super: ik durf te stellen dat iedere sporter beïnvloed wordt door de beleving op dat moment.
Max trapt net wat eerder op het gas als de auto goed voelt. Een voetballer in een bruisend stadion zet toch die sliding in. Etc. Etc.
Je zou van de andere kant ook kunnen zeggen; niemand presteert op zijn best als de beleving niet optimaal is.
lincoln zegt
@Jochempie:
Beleving is aangeleerde prietpraat ..
Daar heeft iedereen last van ..
jzaero zegt
@super: onzin, dit is en blijft een straatauto, en op de straat geeft een handbak echt wel dat stukje beleving, aangezien je daar nooit 100% kan rijden. Heel and toe terugschakelen, rev match, of gewoon de perfecte upshift, al dat soort dingen geven je net dat beetje extra. In een daily is een automaat heerlijk, maar voor de avondjes en weekendjes gewoon lekker een handbak. Elk moment dat je een rev match of heel and toe downshift perfect uitvoert geeft gewoon een mooi gevoel.
super zegt
@jzaero:
ok, dus straatauto’s zijn geen sportauto’s.
jzaero zegt
@super: Jawel hoor, maar je benut het potentieel 90% van de tijd toch niet op de straat. Ik rijd ook weleens op circuit en dan is een DCT of een SMG wel fijn (en efficient), maar ik vind alle andere momenten een handbak fijner. In mijn geval rijd ik 80-90% van de tijd wel redelijk sportief, ook in daily verkeer (maar niet gevaarlijk hard). Gewoon wat later aanremmen voor bochtjes, harder accelereren, genieten van een beetje stuurwerk. Ik kan toch niet overal het volledige vermogen constant gebruiken, dan moet ik van iets anders genieten. Immers, op de straat rijd je geen rondetijden.
super zegt
@jzaero:
ja, maar voor perfecte up/down shift en laat aanremmen etc. etc. heb je dus geen “sport” auto nodig, want dat kan ook in de eerste de beste clio I.
Senne zegt
Met 1325 kilo is het nou niet echt een lichtgewicht vind ik persoonlijk…
Onehp zegt
@Senne:
Twee punten:
– Evora is een 2+2 en niet echt een kleine Lotus meer
– De supersportwagens waar je waarschijnlijk in je achterhoofd mee vergelijkt geven vaak hun gewicht droog op. Daar mag je vaak 120-200kg bij optellen om aan een vergelijkbaar gewicht te komen van de Lotus (din – rijklaar gewicht). Een vergelijkbare 991 carrera S weegt toch 100-200kg meer afhankelijk van de optielijst.
ttr6 zegt
@Onehp: Mijn 360 Modena weegt ook iets van 1350 kg met 400 pk. In 2000, zonder carbon dus idd niet zo heel speciaal van Lotus
Onehp zegt
@ttr6: leuke auto. Maar het din IRL gewogen gewicht, rijklaar 90% tank zonder chauffeur, dat ik gevonden heb valt toch tegen voor je: 1470kg. Wel met opties maar op een Ferrari wegen die geen 100kg extra zoals bij de gemiddelde BMW…
viezefreddyw zegt
Echt heel veel sneller is ie niet echt geworden he. 0-96 km/u doet de gewone Evora in 4.1 seconden. Nee, een zwaargewicht is ie niet, maar echt licht kan je hem niet noemen wat een Lotus wel hoort te zijn. Er van uitgaande dat je ongeveer 140.000 euro moet nemen voor een Evora, zal dit geen koopje worden. Iets zegt mij dat dit niet de beste deal is die je kan maken bij Lotus..
dikdraak zegt
@viezefreddyw: Ik weet niet van welke twijfelachtige sites jij je gegevens vandaan haalt, maar de ‘gewone’ Evora heeft volgens mij 4,8 seconden nodig. Zes tienden vind ik toch een behoorlijk wezenlijk verschil.
viezefreddyw zegt
@dikdraak: Dat is zeker een verschil, maar ik doelde op de Evora 400. Had het er even bij moeten zetten.
Dutchdriftking zegt
ja, dit maakt mij heel hebberig. Perfecte kleur ook!
Mixpower zegt
@Mixpower: Automaat is dus optie, dus gewoon met handbak kopen.
henkhupelschoten zegt
Dit is toch beter dan iedere 911? Wat een gave lotus!
pilot1988 zegt
@henkhupelschoten: Doe niet zo dom
norge zegt
@henkhupelschoten: Natuurlijk is dit beter dan die duitse handtasjes..
gtwillem zegt
@norge: Sommige worden helaas als handtasje gebruikt. Maar een 911 S met handbak zou ik nooit nee tegen zeggen. En tegen een Boxster of Cayman al helemaal niet.
norge zegt
@gtwillem: Werk de laatste tijd op een steenworp afstand van een Porsche dealer hier in Noorwegen.. Natuurlijk even bij die jongens op bezoek geweest .Uitgebreidt de 911 en Caymans bekeken en bevoeld , een 911 is een handtasje geworden…De Cayman is een leuk sportwagentje en de rest van de porsche lineup is gewoon travestiet VAG..
P.S.
Ze hebben ook een paar echte negenelfjes met luchtkoeling staan…Die reken ik niet tot handtasjes natuurlijk :)
gtwillem zegt
@norge:
Ok, alle onzin even aan de kant geschoven. Puur objectief bekijken. Alleen objectief, niet vooringenomen tegen de gevestigde orde aan trappen. Wat natuurlijk hilarisch is.
Boxster: fantastische roadster voor een realistisch bedrag.
Cayman: binnenkort goedkoper dan de Boxster (dat ie duurder was, was zijn enige probleem)
911 Carrera: goede mix tussen sport en alledaags gebruik
911 Targa: hierbij moet ik toegeven: handtasje. Zwaarder en langzamer dan de Cabrio.
911 Turbo: bloedsnelle alleskunner
911 GT3: raszuivere sportwagen.
Macan: geslaagde compacte SUV. Dat dit een Q5 in basis is zie en merk je totaal niet.
Cayenne: iets minder geslaagde grote SUV. Dat dit in basis een Touareg is zie en merk je wel.
Panamera: Lelijk, ok. Maar zeer goede mix tussen bruikbaarheid en sportiviteit (stuurt strakker dan een M5, maar is ruimer dan een Rapide S).
Bijzondere indrukwekkende line-up voor een merk dat 20 jaar geleden failliet leek te gaan…
pilot1988 zegt
@gtwillem: Helemaal waar!
e1000bmw zegt
@gtwillem: De Cayman is binnenkort goedkoper dan de Boxter omdat het 1 model (718) is, alleen de ene een cabrio (Boxter) en de andere een coupe (Cayman)…
gtwillem zegt
@e1000bmw523i:
Ja, dat is de marketingpraat erom heen. Maar Porsche heeft eigenlijk altijd een beetje de plank mis geslagen met de Cayman en heeft het nu eindelijk recht gezet.
De 981 Boxster was eerst goedkoper dan de 981 Cayman. Na de facelift wordt de 981 Cayman goedkoper dan een 981 Boxster. Dat er 718 nu voorstaat en er vierpitters in zitten doet daar niets aan af.
(als ik het verkeerd zie moet je het zeggen, maar ik was er van in de veronderstelling dat Porsche eindelijk deze ‘error’ heeft rechtgezet.
pilot1988 zegt
@norge: Je kunt dit niet vergelijken met een 911.
benzinehoofd zegt
@pilot1988: Want?
pilot1988 zegt
@benzinehoofd: Ach mannetje toch…
fijnkonijn zegt
@pilot1988: nee, geef dan antwoord. Geen neerbuigende onzin. Antwoord.
pilot1988 zegt
@fijnkonijn: De bekende quote “never argue with an idiot”. Meneer heeft zichzelf reeds voldoende gediskwalificeerd.
gtwillem zegt
@fijnkonijn: Ik had stiekem gehoopt op een goed onderbouwde mening. Want volgens mij kun je ze wel degelijk uitstekend met elkaar vergelijken ;-D
e1000bmw zegt
@norge: Om over de Italiaanse handtasjes nog maar te zwijgen…
till zegt
@henkhupelschoten: in ieder geval veeel zeldzamer,vind ik ook wel wat
pilot1988 zegt
De sprint tijden vallen me best tegen voor een “lichte auto” van deze klasse. Als je na gaat dat een verouderde Audi TTRS van 1450kg de 0-100 sprint al in 4.3 seconden aflegt met 340pk en 450nm koppel. Even laten chippen en je zit op 3.7 sec 0-100 :S
berlinetta zegt
@pilot1988: Volgens mij doet hij dat in 4,6. En die heeft 4WD. Dat is wel van essentieel belang.
pilot1988 zegt
@berlinetta: yes 4.3 seconden, betreft de 2.5 tfsi. Kijk het nog maar eens goed na. Evengoed blijft het een vrouwenauto natuurlijk :D
bastiaano zegt
Maar waarom zou ik dit boven een 4c verkiezen?
norge zegt
@bastiaano: Omdat dit een echte sportwagen is..
e1000bmw zegt
@bastiaano: @norge: omdat deze goedkoper is…?
joostm91 zegt
Ik mis het ”NSFW” in de koptekst.
gtwillem zegt
Ik ben altijd een heel groot fan van de Evora geweest. Maar ik kon zeker niet ontkennen dat het uiterlijk net iets te lief was en de specs iets te mager. Probleem is nu helemaal opgelost. De Evora is wel een auto die zich wat lastig laat positioneren. Op zich logisch, want een Boxster rivaal legt het af tegen de 981 en de elke 911 rivaal heeft moeite met de 991. Dus gaan de merken er een beetje ’tussen’ zitten, kijk maar naar de F-Type van Jaguar.
Maar toch doet de Evora het niet zo slecht.
Corvette Stingray H6:
1540kg – 466pk – 630nm – 292km/h – 4.2sec – EUR 124.995
F-Type V6 S Manual:
1594kg – 380pk – 460nm – 275km/h – 5.5sec – EUR 121.050
AMG GT:
1515kg – 460pk – 600nm – 304 km/h – 4.0sec – EUR 151.600
Cayman GT4:
1315kg – 385pk – 420nm – 295km/h – 4.4sec – 132.100
911 Carrera S H6:
1415kg – 420pk – 500nm – 308 km/h – 4.3 sec – EUR 138.942
Evora 410:
1325kg – 416pk – 410nm – 300 km/h – 4.1 sec – EUR n.n.b. (Evora S zit rond de ton)
Dus al met al zie je dat de Evora vooral koppel minder heeft, wat logisch is. Het is een 3.5 V6 met compressor. Maar dankzij het lage gewicht hoeft de Evora 410 zich echt niet te schamen ten opzichte van de concurrentie. Het lijkt écht tussen de Cayman en 911 in te zitten. Niet alleen qua prijs (verwacht), maar ook qua specs. Goed bezig daar in Hethel.
viezefreddyw zegt
@gtwillem: Klopt helemaal wat je zegt. Maar een Evora 410 is een hardcoreversie. Is wat minder inzetbaar laten we maar zeggen. Zoals je zelf al vaker aan hebt gegeven, een 911 is lekker multi-inzetbaar, een echte all-rounder. De F-Type is dat eigenlijk ook en de AMG GT eigenlijk net zo. Dat zijn auto’s waarin je nog enig comfort terug kan vinden en relatief lange afstanden mee kan rijden zonder uit te stappen met een hernia. Een Evora 410 is lekker hardcore, een auto die je op een zonnige, rustige zondag door de Ardennen de sporen geeft. Maar om er mee naar Zuid-Frankrijk te rijden is ie wat minder comfortabel ten opzichte van zijn concurrentie.
gtwillem zegt
@viezefreddyw: Dat is een fout die door veel, heel veel mensen gemaakt wordt. Lotussen zijn vaak niet plankhard. Integendeel. Omdat het chassis zo stijf is en de de auto licht, hoeven de vering en demping niet op standje kneiterhard te staan.
Nu heb ik geen ervaring met deze Evora, maar ik verwacht niet dat Lotus ineens met een knalharde auto aankomt. Daarbij heeft de Evora een dociele 3.5 Toyotamotor en is er best wat binnenruimte. Dus qua specificaties ziet ie een beetje tussen de Cayman GT4 en 911 Carrera S in. Prima voor elke dag te gebruiken.
Gewoon een volwaardige Porsche concurrent, dit.
viezefreddyw zegt
@gtwillem: Dat zou wel goed kunnen wat je zegt, inderdaad. Mijn ervaring in Lotussen is dat ze wel erg hard zijn, gewoon plankhard. Ik heb het geluk gehad eens in een Elise S Cup en in een Exige te mogen rijden, en ik vond ze nogal hard. Althans, comfort was een beetje ver te zoeken. Dat maakte verder ook niets uit want ik heb echt lol gehad in die twee auto’s. Maar ik zou niet zonder rugklachten op mijn vakantiebestemming in Frankrijk aankomen. Hierdoor maakte ik eigenlijk de vergelijking door de door jou opgenoemde concurrenten. Wellicht een beetje een verkeerde vergelijking, heb helaas geen ervaring met een Evora.
e1000bmw zegt
@viezefreddyw: Daar ga je de mist in. De Evora is heel anders qua karakter dan de Elise/Exige (schijnt). zoals ze zelf zeggen: “An Evora is an Elise with a certain amount of flamboyance”. Eigenlijk is het dus toch wel een heel klein beetje een handtasje @norge. ;-) En dan past de automaat er ook wel in zoals @super stelde.
Turbo S zegt
@gtwillem: dan pak ik de AMG GT uit jouw lijstje, liefst de GTS. Ok hij is het duurste maar ik verwacht ook het comfortabelste. En de Evora komt helemaal onderaan. Hij is inderdaad veel te lief qua uiterlijk, een Esprit daarentegen is veel gaver.
gtwillem zegt
@mercedesbenze350cdi: De AMG GT pastte er nét in!!! De GT S was net even te veel van het goede.
Daarbij: een Evora 410 is soepeler dan een AMG GT. zo comfortabel zijn die Benzen niet…
Captain zegt
1325kg?? dat betekent dus dat de reguliere evora 400 zelfs méér weegt dan een C180 berline (~1400kg) en die doet het zonder carbon en mét achterbank.
Ik had toch een ander idee over lotus, en al zeker omdat het een kleine auto lijkt
Onehp zegt
@Captain: je c180 komt anders wel 250-260pk tekort. En een reguliere Evora heeft wel degelijk een (erg kleine) achterbank.
Een C-klase die deze bijblijft op een rechte lijn (c63) weegt anders 1650kg zónder enige opties – dus ongeveer 400kg meer met wat opties die er altijd opzitten. Verschil.
jorndvv zegt
Liever een porsche oid. Nog iets van comfort en een stukken mooier interieur
reistje zegt
In tegenstelling tot @gtwillem heb ik de Evora altijd de mist aantrekkelijke Lotus gevonden. Hij was een stuk minder hardcore dan de Elise en Exige en naar mijn mening ook minder mooi.
Met minder hardcore bedoel ik dat hij volwassener was dan de andere Lotussen. Het interieur was een stuk beter en dingen als de stoelen waren geschikter voor het normale leven. Maar als dat is wat je zoekt zou ik zelf nooit bij Lotus gaan shoppen, al rijd hij vast beter dan zijn concurrenten. Bovendien was hij daardoor ook vrij zwaar, ja hij is lichter dan de auto’s die Willem noemt maar met 1400kg ook niet echt Lotus-licht.
Zo te zien hebben ze nu alle luxe er uit gesloopt om die 70kg gewicht te besparen. Wat mij weer erg stom voelt omdat het juist de “luxe Lotus” moest zijn.
gtwillem zegt
@reistje: Zie het meer als een model dat je kunt plaatsen in de leegte die is ontstaan sinds de Esprit niet meer onder ons is (1400kg, 350pk). De Evora is voor Lotus een heel belangrijke auto omdat er op een grote net wat meer marge zit. Daarbij heeft Lotus de markt qua lichtgewicht autootjes al compleet onder schot met de Elise, Exige en de diverse Eleven modellen. Nog een lichtgewicht autootje voegt niet zoveel toe. Maar een model er boven wel.
nokia zegt
Doe mij dan toch de 4C maar voor ik gok een stuk minder en nog even geduld (tijd om te sparen) dan komt die ook met een pittiger blok er in (nieuwe 2.0L 300PK twin turbo).
w0o0dy zegt
Lotus had toch ook al eens een Evora met 440pk? De Evora GTE.. Zie plaatjes hier:
http://thethrottle.com/2011/09/14/440hp-of-light-weight-lotus-evora-gte-21-hq-photos/
w0o0dy zegt
Meer details er zijn ooit 114 stuks van de straat legale Evota GTE verkocht.. 1380kg en 440pk
w0o0dy zegt
@w0o0dy crap.. Link vergeten http://www.forcegt.com/news/2011-frankfurt-motor-show-440-hp-lotus-evora-gte/
viggen93 zegt
De Lotus Esprit turbo was en is voor mij nog steeds de super van Lotus. Die sprak tot de verbeelding. De evora is goed maar mist die catchy uitstraling
gop1 zegt
“Verder is ook de aerodynamica aangepakt.” – Oké, wat is er dan aangepakt? Wat was de Cw waarde eerst en wat is deze nu? Op welke manier is deze aangepakt? Om de downforce te vergroten of om de drag te verminderen? Vragen vragen…….
nicolasr zegt
@gop1: Ze hebben er wat extra friemeltjes opgezet. En afgehaald. Dat denk ik tenminste, want meer staat er niet in het persbericht! ;-)
toyotafortuner zegt
Een behoorlijk sexy wagen, zo.
hpchannel44 zegt
Neem een nieuwe designer in dienst.. Doet me niks.. Oude wel!
pinut187 zegt
Lotus altijd een mooi merk gevonden. Ook deze Evora ziet er weer top uit en is goed in elkaar gezet. Hopen dat ze nog lang kunnen blijven bestaan.