In oktober opent de Autosalon van Parijs haar deuren weer eens. Lotus zal ook auto’s op de beursvloer gaan neerzetten, en volgens het laatste gerucht uit Autoland komen ze met vier nieuwe conceptcars naar Frankrijk. Waarom dan een plaatje erbij zetten van de good ol’ Esprit? Nou, ze nemen ook een conceptmodel van de nieuwe Esprit mee. Joechei!
Ze zijn aardig aan het veranderen bij Lotus HQ. Eerder werd al bekend dat moederbedrijf Proton van plan is om de bedrijfsfilosofie flink te wijzigen. De focus zou meer op harde pk’s komen te liggen, zodat ze kunnen gaan opereren in het marktsegment waar onder meer Porsche, Ferrari en Aston Martin ook auto’s in verkopen.
Nu is ook bekend geworden dat de contracten met alle Lotus-dealers in 2012 de papierversnipperaar in kunnen. Daarna worden er pas weer nieuwe dealers aangesteld. In Parijs zullen ze hierover meer bekend maken. Het zal ongetwijfeld met de herstructurering van het bedrijf te maken hebben. Lotus zal waarschijnlijk nieuwe contracten gaan opstellen met hogere eisen.
Dan het conceptcar-nieuws. Volgens AutoExpress komen er vier ‘nieuwe’ modellen op de Lotus-stand te staan. En ja, de langverwachte Esprit zal erbij staan. Ook komen ze met twee GT’s (motor voorin, dus geen Exige’s) op de proppen. Daarnaast wordt er beweerd dat er een conceptmodel van een nieuwe roadster-achtige komt te staan. Nog even geduld, vanaf 2 oktober weten we of het waar is.
Foto via Autojunk.
JamesBond007 zegt
De nieuwe esprit! Ben benieuwd!
Pallas zegt
Liever lichtgewicht dan PK’s in een Lotus.
Mr. V8 zegt
Vier!!! :shock:
Ben benieuwd! Zeker naar de nieuwe Esprit.
lambo4all zegt
Meer pk’s in je lotus? Jippie:)!
floryn zegt
Goodbye van der Kooi aan de amstelkade. Lotus wil flashy dealers op toplocaties zoals Hessing. Ik snap wel dat Lotus van het jongensachtige imago af wil en serieus genomen wil worden, maar gooi alsjeblieft het kind niet met het badwater weg! Een van de mooiste dingen aan Lotus is juist dat ze zo authentiek zijn.
robbie zegt
@floryn: Vd Kooi zal waarschijnlijk alleen een onderhoudscontract overhouden lijkt mij. En Hessing zal idd wel een verkoop & onderhoudscontract krijgen.
Wellicht dat ze nog een andere partij zoeken in Nederland om wat spreiding te hebben, maar meer dan 2 dealers heb je denk ik niet nodig.
Eric zegt
Jammer voor Lotus in Oostende en in Antwerpen moesten ze hun licentie verliezen.
robbie zegt
@Eric: ze kunnen gewoon weer een nieuw dealercontract aanvragen hoor. Dit is een hele normale gang van zaken.
Echter als ze een nieuw contract willen zullen ze waarschijnlijk wel aan wat strengere eisen moeten voldoen. Zoals bijvoorbeeld vloeroppervlakte, ligging, uitstraling van het pand etc etc…
fant zegt
tsja, weet nog niet of ik zo blij wordt van die nieuwe filosofie… Als ze maar gewoon elise en exigejes blijven maken naast de PK-monsters. Nieuwe Espirit kan interessant worden, mits ze het design niet te erg omgooien.
Esprit_de_Flandre zegt
4 stuks? Reken maar gewoon op 1 Esprit-concept en nieuwe, speciale versies van de Evora, de Elise en de Europa.
Falco zegt
@ Esprit de Flandre: Van de Europa lijkt me zeer sterk aangezien net besloten is deze uit productie te nemen ;) Wat betreft de overige modellen kun je echter weleens gelijk hebben.
robbie zegt
@Falco: de Exige moet ook nog het neusje/facelift van de Elise krijgen.
StijnB zegt
Power was er in het verleden vaak wel, denk maar aan de Esprit V8 uit ’96. Met zijn 350 pk liet hij de toenmalige F355 (in acceleratie niet topsnelheid) ver achter. Zelfs de 360 Modena, 550 en 575M konden op dit vlak niet tippen aan de Esprit V8. Het duurde tot 2005, toen de Esprit al uit productie was, voordat Ferrari met de F430 afstand kon nemen. Enkel Porsche kon, met de 993 Turbo en later 996 Turbo, in deze categorie een vuist tegen de Esprit maken…
robbie zegt
@StijnB: ik denk idd ook dat een heleboel mensen/media deze verkeerde richting van Lotus niet goed begrijpen/uitleggen.
Er wordt veel gesuggereerd dat Lotus zijn lichtgewicht filosofie laat waren, maar dat zal uiteraard niet het geval zijn. Ze willen alleen grotere modellen op de markt gaan brengen, maar die modellen kunnen ook prima gebruik maken van de less = more filosofie.
floryn zegt
@robbie: Lotus weet vast wat ze doen. Aangezien ze nu toch de nieuwe langverwachte espirt gaan lanceren willen ze volgens mij ook een beetje provoceren en een nieuwe stap zetten met het bedrijf. Ze willen verder en gelijk hebben ze. Ze zorgen dat iedereen zijn hart nu vast houdt en Lotus goed in de gaten houdt en straks gaan ze ons overdonderen met een MP12-4C (was dat m?) concurrent. Dan is iedereen weer tevreden en met wat mooiere showrooms komen de Arabieren, Russen, Chinezen en andere niet-fanatiekelingen ook weer binnen.
Merry zegt
Zozo Proton is aardig bezig.
Hoelang gaat het duren voordat ze het automerk en de F1 tak echt aan elkaar linken?
Maargoed en Elise en Extige zijn ook “oud” aan het worden.
En wat meer keuze kan nooit fout zijn somige mensen willen net iets meer dan een stalenbak met stoelen er in.
Een lichte auto met een mooie V8 er in is nooit fout of misschien wel de nieuwe V10 van Toyota/Lexus.
Jokkebrok zegt
Meer pk’s minder gewicht!
mashell zegt
Als een merk met 4 concept cars komt gaat er meestal geen een in productie.