We noemden de Lotus Elise S Cup R al eens ideaal voor op het circuit, maar binnenkort kun je ‘m ook meenemen voor een ritje over de openbare weg. Dit is de Lotus Elise S Cup.
Lotus beschikte al over een behoorlijke, straatlegale Elise-serie, met naast de Elise en Elise S ook nog de Elise S Club Racer. Deze bolides hadden al behoorlijk sportieve genen, maar het mocht wat Lotus betreft allemaal nog wat agressiever. Dat maakt het merk zeker waar met de Elise S Cup, die nauw verwant is aan zijn racende broertje.
Met je rechtervoet bedien je een 1.8-liter viercilinder, die in deze bolide liefst 217 pk levert. Daarbij komt dat-ie qua gewicht slechts nipt boven de 1000 kilogram uitkomt en dus behoorlijk rap is: in 4,2 seconden naar de 100 en een topsnelheid van 225 km/u.
Het goede nieuws? Lotus presenteert de Elise S Cup tijdens de Autosalon in Parijs en je kunt ‘m voor het einde van het jaar al bij de dealer verwachten.
jasperjvr zegt
Wat een monster moet dat zijn!..
knipperlichtje zegt
Zekers rapido, maar waar blijven de Elite, Elan, Elise (nieuw), Esprit en Eterne?
deladude zegt
@knipperlichtje: Die kun je op je buik schrijven. De toenmalige CEO (Danny Bahar) is inmiddels weg en die jongen leed een beetje asn grootheidswaanzin
tupperware zegt
@deladude:
Gelukkig wel, hoewel het mooie proto’s waren, was er buiten de badge niets Lotus aan.
Die mafkees maakte dezelfde fout als Lotus zelf in de jaren ’70 maakte.
Lotus is geen Porsche, nog een Ferrari concurrent en dat moet zo blijven..
Habing zegt
Hebb0n!
jordy14 zegt
Wat ik raar vind is dat er niet meer Lotussen op straat rondrijden. Volgens mij vallen deze namelijk ongeveer in dezelfde (prijs)klasse als een Porsche terwijl je de Porsche wel overal ziet. Is de Porsche dan daadwerkelijk zoveel beter dat hij de exclusiviteit van de Lotus ruimschoots voorbij schiet?
tmon zegt
@jordy14: Ga je nu de luxe, comfortabele, makkelijk te rijden porsche vergelijken met de spartaanse, graniet hard afgeveerde, trackbuild lotus?
soup zegt
@jordy14: Niet heel raar, want het is gewoon een hele andere auto. Een daily porsche is goed te doen, een daily Elise is minder goed te doen. Snelweg KM’s zijn geen lol aan en bovendien kun je een pak minder zooi kwijt. Over de bouwkwaliteit gaan we het niet hebben, want het is (zoals gezegd) een compleet ander type auto.
jordy14 zegt
@soup: @chaudfontaine oké, bedankt:)
chaudfontaine zegt
@jordy14:
In een Lotus heb je nagenoeg geen comfort hoor. Is bijna volwassenen speelgoed.
lotuselises2 zegt
@jordy14: Zie ze toch best wel vaak hoor! Deze week alleen al twee gezien. ( los van diegene op mijn eigen oprit :-D )
tupperware zegt
@jordy14:
In tegenstelling tot wat @tmon beweerd zijn Lotussen niet graniethard geveerd, de stoelen zijn wel hard maar het veercomfort is goed te doen.
Een Porsche is een bruikbaardere auto, dat wil ik best toegeven en zoals vermeld is het geluidscomfort niet om over naar huis te faxen. Tijdens lange stukken op de autobahn gebruik ik oordopjes. Ik heb hem jaren als daily gebruikt en ken mensen die dat nog doen, een lichte sadomasochistische inslag is dan wel een vereiste.
TDI-goeroe zegt
Ringtool :D
series2 zegt
Zeer tof! Ik zie het als de opvolger van de viercilinder exige! Maarrre, 1000 kilo? Beetje veel voor een elise! Die donderse klote eu zal er wel weer achter zitten……
tupperware zegt
@series2:
Nope, de Elise is zwaarder geworden door de crash eisen in de VS, niet door de EU.
Het nu verplichtte ABS scheelt maar 10kg en zonder raak je ze in de VS ook niet kwijt.
hjhj zegt
Porsche of Lotus..
hmmm, heel even over nadenken..
Porsche natuurlijk…
Lotus zegt
@hjhj: Met welke Porsche wil je deze Elise dan vergelijken? Ik ken er namelijk geen een Porsche die ook maar iets hetzelfde is.
toyotafortuner zegt
Wauwie wat een apparaat
Corrado16v zegt
Was de extremere variant van de Elise niet de Exige? Hoe komt het dat ze hier een extreme track-tool van maken en dit niet maken als Exige ? Er zou wel een heel simpel antwoord op zijn. Heeft iemand die ? Haha
tupperware zegt
@Corrado16v:
Van de Exige zijn zelfs 2 extremere varianten, de Cup en de Cup R, hieronder afgebeeld.
De Cup R heeft 366pk uit een 3.5V6 en kost ruim meer dan een ton, er was dus ruimte voor een hardcore Elise. Die kost ongeveer de helft van de Exige Cup R.
XiPHiAS zegt
@tupperware: Exige is sinds de V6 niet echt meer de circuit variant van de Elise. Kwa prijs liggen ze VEEL verder uiteen ook kwa motor. 4 tov 6 cil …
tupperware zegt
@XiPHiAS:
Ik kan het mis hebben, maar ik leg @corrado16v uit dat de CUP R de track variant van de Exige is. Zijn vraag was immers waarom er geen trackversie van de Exige is, die is er dus wel.
Als collega Lotusrijder en LCH lid weet ik natuurlijk ook wel dat de Elise en de Exige uit elkaar gegroeid zijn sinds de komst van de V6 varianten. iets dat ik trouwens betreur.
c350cdi zegt
Als ik mijn 997 in sport stand zet heb ik ook binnen 5 minuten rugklachten, tandpijn en stekende nieren