Niet alleen John Hennessey kan goed een Lotus Elise uitbouwen, zo blijkt wel bij het aanschouwen van deze Super Elise. Heilige Dikbakken, Batman!
Onder de in de autowereld (immer zeer vocaal) aanwezige puristen klonk de laatste jaren voor wat betrft Lotus gemor. Het Britse concern zou zijn spartaanse roots in rap tempo aan het verloochenen zijn. Dat onlangs berichten over een Lotus-SUV verschenen zal overigens niet veel geholpen hebben.
Wellicht één van deze puristen was Julian Thomson, de man die als advanced design director voor Jaguar de C-X75 (en de RR Evoque) tekende, maar ook degene die betrokken was bij de Elise Series 1. Dezelfde Thomson gooide via Twitter 2 schetsen van een moderne, hardcore Elise op ons. De creatie die hij boetseerde ligt 30 mm lager en is tussen de 75 en 100 mm breder in de heupjes.
Verder worden een sequentiële versnellingsbak en een Honda V-Tec blok aangehaald als mogelijke componenten, maar voor nu is het louter een proefballonnetje. Ondergetekende zou er echter geen moeite mee hebben als deze Elise Superlegera werkelijkheid zou worden.
gieltj zegt
Gaaaf! De voorkant doet me denken aan de oude Elise S1
youdontknowme zegt
@gieltj: de hele auto heeft wel iets weg van de S1
whatdoiknow zegt
@youdontknowme:
Yep, Same design 20 years later.
Het is trouwens niet dat Julian iets met de S1 van doen had, hij had er alles mee van doen, het is zijn ontwerp.
Van mij mag hij morgen in productie.
rb26dett zegt
Dat ziet er echt extreem sexy uit zeg!
tomnomnom zegt
Vind ‘m een beetje op een Porsche 918 lijken.
meepinz zegt
@tomnomnom: Maar dan een soort van karikatuur versie.
berlinetta zegt
Lekker zeg. Doet me ook een beetje denken aan de Ford GT. Dat is nooit verkeerd.
jag00 zegt
Op de Porsche voorkant na, heerlijk concept!!!
ukbob zegt
Het is warm dus hou m’n reactie lekker kort:
“Lekker! Maken!!!”
garp zegt
Werkelijk prachtig. Zelfs in de vertaling naar een productiemodel, zie ik ‘m nog mooi zijn.
MaartenD zegt
Vernieuwend design? Gewoon een platgedrukte s1
super zegt
Als ze “ons” een auto moeten geven kunnen ze beter een betaalbaar praktisch scheurijzer bouwen ipv een kijk mij nou handtasje waar het klapvee zich aan kan vergapen en waar verder niemand in rijdt beval van de garage naar de kapper.
Prijs: ca 50k
Rwd met motor langs voor of dwars achter, uiteraard zwaartepunt tussen de assen, niet erbuiten
3 of 4 cyl turbo, 200-250pk, niet hybride
Niet meer dan 1200kg
Zoveel mogelijk standaard onderdelen (geen exotische carbon shit)
Dubbele triangels voor/achter
Handbak
Moet te doen zijn
Joel_D zegt
@super: GT86/BRZ?
super zegt
@Joel_D:
Ja, idd leuke bak, heb ik wel eens overwogen.
gtwillem zegt
@super: gefeliciteerd! Je hebt een auto bedacht die bijna niemand koopt…
Begrijp me niet verkeerd, het klinkt erg smakelijk allemaal! Maar de GT86 is al niet echt een verkoopwonder ;-)
klaasjevaak zegt
@gtwillem: klopt, de GT86 is geen verkoopwonder. Maar….. Welke Lotus is dat wel? Ik denk dat er weinig mensen zijn die twijfelen bij aanschaf tussen een Toyota en een Lotus (andere doelgroep). Vanuit dat oogpunt gezien is het dus nog niet eens zo’n verkeerd idee.
gtwillem zegt
@klaasjevaak: het is zeker geen gek idee. Sterker nog: ik hoop dat alle nieuwkomende fabrikanten met dit recept komen in plaats van een rendering van 1.800pk Twin Turbo 9 liter V8, gemaakt van carbonfibre.
Maar het is een verdomd lastig segment om daar goed je brood te verdienen. In Engeland zijn er diverse fabrikanten geweest die het geprobeerd hebben en nog steeds proberen (denk aan Ginetta, Farbio, Marcos, TVR, Vemac, Strathcarron, FBS, Delfino, Mastretta en nog vele anderen) en het is gewoon erg lastig om door te breken. Noble kwam met de fabeltastisch rijdende M10, die werd voortgestuwd door een eenvoudige Mondeo V6, maar uiteindelijk brak het merk door met de M12 en M400: veel duurdere en snellere auto’s in een hoger segment. Nu heeft de instapper bij dat merk 650pk en kost het in ponden 225k….
jrk68 zegt
@gtwillem:
Daar leg je de kern bloot Willem.
Om de Elise als voorbeeld te nemen, die is te duur voor Jan met de Pet en te goedkoop om als handtsje te gebruiken.
Dus die wordt gekocht door die paar puristen die er nog over zijn.
Wel een heel gepassioneerde leuke club mensen kan ik je zeggen.
Iemand als jij zou er eigenlijk eens in zijn leven eentje gehad moeten hebben.
gtwillem zegt
@jrk68: thanks, ik heb meerdere keren gekeken naar de Elise, maar er kleeft een enorm nadeel aan: hij is klein. En ik ben groot. Het is een icoon, onderhoud is erg goed te betalen, verzekering en belastingen vallen ook mee, evenals vebruik. Afschrijving is laag. Dus als ik kleiner was geweest…
Bij Van der Kooi staat er trouwens wel een schitterend donkerblauwe ’07 Elise S2 1.8 met cognac leer: njam!!!
Bij van der Kooi kunnen ze het stoelframe iets verlagen, en een hoofdsteun monteren bij bovenste beugel, waardoor het beter gaat, maar dan nog is het erg krap.
jrk68 zegt
@gtwillem:
Gelukkig is de wereld groter dan de postzegel waar wij op wonen.
Op de markten waar hij voor bedoeld was doet hij het echt niet zo verkeerd.
Golf aantallen zal ook Toyota er niet van verwachten.
gtwillem zegt
@jrk68: daar heb je volkomen gelijk in. Het recept wat eordt aangedragen klinkt als muziek in de oren. En soms zie je ook best leuke concepts volgens dat recept voorbij komen (Mercedes Vision SLA, Seat Tango, Volkswagen BlueSport), maar Mazda en Toyota zijn de enige die het daadwerkelijk op de markt brengen, waarvoor hulde.
Maar het is wel een lastig gebied van de markt. In het wat meer hardcore segment heb je de Lotus Elise en Caterham Seven, die het in Engeland (toch DE markt voor leuke auto’s) goed doen, en een segment duurder en je moet concurren met de ijzersterke aanbieding van Porsche: de Boxster. Neem daarbij de hoge ontwikkelingskosten en lage aantallen plus relatief lage marges, en het is gewoon niet een interessant marktsegment voor veel merken blijkbaar.
super zegt
@gtwillem:
In nederland ms niet nee, maar in nederland valt ook niet echt veel plezier te beleven aan een ‘rijdersauto’. Daarnaast, de verkoopaantallen van soeperkars zijn ook niet erg groot, er wordt alleen per stuk meer aan verdiend.
Overigens worden soeperkars net zoals rolex duikershorloges door 99.9% van de kopers niet gebruikt waar ze voor ontworpen zijn, gaat vooral om de “mijne is groter dan jouwe” waarde, verder helemaal niks. denk je echt dat een rijke rus zin heeft in een maandenlange rijcursus om een bolide met 700+ pk op de limiet te leren rijden? Ik werk in monaco en kom dus genoeg in aanraking met dat soort volk om het antwoord op die vraag te weten.
gtwillem zegt
@super: dat geloof ik graag. Het zijn voornamelijk prestigeobjecten. En op zich ook wel begrijpelijk. Maar inderdaad wel zonde. Wat dat betreft kan ik de Britse automarkt vele malen interessanter. Ik doe nog wel eens wat trackdays in de UK (Bedford Autodrome, vlak bij Luton Airport) en dan zie je het verschil tussen de Nederlandse ‘autoliefhebber’ en de engelse. Heertjes van 60 die vol met hun TVR de baan op gaan, huispapa’s in een E61 M5 driften door de bochtjes, petjes in Clio RS’s die de ideale lijn proberen leren te rijden. Man: ik ben vorige keer ingehaald door een zeer knappe dame in een Lotus Exige en een Oma (ze was boven de 60) in een getunede R26 Radicale… Hoe cool is dat? Maar ook de obligate Ferrari’s, Porsches, Lamborghini’s en Maserati’s gaan ervoor. Daarbij is het ook veel leuker publiek dan de meeste Nederlanders en Duitsers. Ze maken altijd graag een praatje, bieden aan om een rondje mee te rijden en kunnen uren praten over hun favoriete auto’s. Echt leuk.
Ik denk dat jouw voorstel in Engeland gebouwd en verkocht zal worden. Daar weten ze het beter op waarde te schatten.
garp zegt
@gtwillem: het aanbod van rechts gestuurde Elise’s bevestigt denk ik wat je zegt.
SJ zegt
Ziet er goed uit. Maar aan de andere kant: Ga weer eens auto’s van <1000 kg maken.
norge zegt
Geven? Mee eens…Eeen gewone mag ook…..In het oranje graag…
jrk68 zegt
@norge:
Zo te zien was Julian geen fan van het huidige neusje, hij heeft zijn originele design gewoon een beetje gepimpt.
Daar word ik als certified S1 freak helemaal blij van.
Maar ik ben dan geen vocale purist maar een echte.
Net terug van een rondje IJsselmeer…?
Hupke zegt
Noem het esprit en je raakt ze kwijt.
bassx zegt
Achterkant doet me denken aan een mr2
lekbak zegt
De grote vraag is natuurlijk: wat gaat dit wegen?
Dutchdriftking zegt
Dik ding, ik zeg doen!
bazzelijn zegt
Voorkant heeft ook wel wat van een Ferrari Dino. Gaaf ding om te zien
stephane8200 zegt
Ik heb 2 Elises gehad en ben momenteel regelmatig aan het kijken naar een 3e. Zal geen nieuwe worden maar als ik deze schetsen zie is de wens om dit concept werkelijkheid te zien worden groot.
mrrallycross zegt
Jaaa maken! Ziet er echt goed uit