De Tesla Supercharger van Lotus in vorm van een snellaadnetwerk.
Je kunt als autofabrikant je hoop vestigen op aanbieders van snelladers (Fastned, Shell Recharge), je aansluiten in een verenigde aanpak (IONITY) of zelf een snellaadnetwerk beginnen (Tesla Supercharger). Lotus kiest voor dat laatste. Hebben we weer een nieuwe kandidaat om te testen met de Autoblog Snellaadtest!
Lotus snellader
Met toekomstbestendige snelladers komt Lotus meteen keihard binnen. Het merk zegt eigen snelladers te hebben ontwikkeld met een DC snellaadcapaciteit van 450 kW. Zo snel kunnen de elektrische auto’s die nu op de markt zijn nog niet laden. Daarnaast kunnen tot vier EV’s tegelijkertijd opladen bij zo’n snellader van Lotus.
Het merk zegt het zelf getest te hebben met de Eletre R. Deze zou in 5 minuten 142 kilometer range erbij kunnen laden met de paal van Lotus. Van 10 tot 80 procent laden is in 20 minuten gedaan. Dit hoeft overigens niet specifiek bij de lader van het merk. Bij een andere 350 kW lader moet je hetzelfde resultaat kunnen boeken. In theorie.
De eerste snelladers van Lotus staan in thuisland China. Pun intended. Volgend jaar zijn we in Europa aan de beurt. Vanaf het tweede kwartaal van 2024 rolt Lotus zijn eigen snelladers uit in ons continent en in het Midden-Oosten.
Exacte locaties en wat snelladen bij Lotus in Europa moet gaan kosten is nog niet bekendgemaakt. Het is in elk geval een nieuw verdienmodel voor het van oorsprong Britse automerk. Naast elektrische auto’s gaat Lotus nu ook stroom verkopen.
Het betekent bovendien een nieuwe concurrent voor Fastned, Shell, Tesla, IONITY, Total Energies en noem ze maar op. Dat kun je eigenlijk alleen maar toejuichen. Naast een betere laadinfstractuur kan het ook voor concurrerende prijzen zorgen. Eens kijken hoe interessant Lotus zichzelf in de markt gaat zetten op dit gebied, ik ben benieuwd!
Edge zegt
Ik rij nog niet elektrisch. Betekent dit weer een extra laadpas in de portemonee of extra app op je telefoon, of kun je inmiddels net als bij een tankstation gewoon met je bankpas laden?
RutgerK zegt
Wel weer een abonnementje nodig voor een betere prijs. Ik zag recent een EV test waar er reclame werd gemaakt voor Shell rechargers en de ‘enorm handige app’. Hrt was heelmkort in beeld maar er atond toch heel duidelijk een prijs van 72 cent per kWh. Schandalige prijsverschillen.
Het wordt tojd dat de EU de markt opengooiit en verplicht dat betaling met een betaalpas mogelijk is. In Noorwegen is dat laatste al wet.
mashell zegt
De meeste laadpassen doen het gewoon overal. Andere betaal mogelijkheden zie je streeds meer, ik zag in Duitsland al een Fastned met een pinpas lezer voor contactloos betalen. Die apps zijn handig voor mensen die veel geduld hebben en aan hun telefoon vastgeplakt zitten.
banderas zegt
Bij veel kan dat inderdaad gewoon.
Joris24 zegt
Niet gek dat een chinees merk hun eerste technieken in China gaat testen en uitrollen. Ik heb weinig meer met het moderne lotus. Niet omdat het elektrisch is/wordt, maar het is gewoon de zoveelste chinese eenheidsworst zonder USP geworden. Zelfde met MG of polestar. Leuk om wat te kiezen te hebben, maar vlees noch vis al dit spul. En ik ben heel benieuwd naar de vraag van Edge; kun je nu ook gewoon met je bankpas je e-auto opladen ondertussen? Of moet dat via tokens / telefoon / andere pajes?
maotje zegt
De eletre kun je niet een eenheidsworst noemen.
Jozo zegt
Is dat een powerwall op de 1e afbeelding?
rutgerg zegt
Logisch. Zo kunnen ze nog wat centjes verdienen. Van die 3 Eletres die in Europa verkocht worden moeten ze t niet hebben.
Zegt een chinees wel Lotus of wordt dat Rotus… grapje he…
maotje zegt
Is gewoon investeren in de toekomst. Alle modellen na de emira worden tenslotte elektrisch. Kun je toch beter vooruitlopend zorgen dat je daar aandacht voor hebt gehad?