“Simplify, then add lightness,” dit zijn legendarische woorden van Lotus-oprichter Colin Chapman. Lichtgewicht zijn deze gemotoriseerde Lotussen zeker, maar betekent deze C-01 dat Lotus de autobranche vaarwel zegt en zijn geluk gaat beproeven in de brommergame?
Nee, zo’n vaart zal het niet lopen. Lotus plakt namelijk alleen zijn naam op dit project, verder hebben ze er niets mee te maken. De makers van deze slicke caferacer, die in twee klassieke Lotus-liveries en met een Martini-vachtje getoond wordt, zijn de Duitse racefirma Kodewa en de Holzer Group, een tuner.
Voor het design tekende Daniel Simon (ex-VW, en de maker van de nieuwe Tron Light Cycles), zoals ook te zien is op de modellen.
In de buik van het beest huist een hele dikke brute 1.195 cc grote V-twin van KTM. Het chassis is opgetrokken uit staal, titanium en koolstofvezel, en de relatief lange wielbasis moet de steigerbereidheid wat indammen. Geen slecht idee, met 200 pk die je via een simpele polsbeweging tot je beschikking hebt.
Het geclaimde drooggewicht ligt onder de 190 kg, en net als de auto’s in dit lijstje is het een eenzitter. Eentje met vrij weinig bescherming tegen de elementen, mogen we wel stellen bovendien.
Oh, en ligt het aan mij of heeft het design wel wat weg van een springende Ja…eh, roofkat? En waar zit de verlichting?
slipstreamer zegt
Niet heel erg licht, aangezien een Ducati nog lichter is en een gsxr, ninja etc ook allemaal rond de 190kg zitten. En die laatst genoemde maken niet eens gebruik van titanium en carbon fiber en hebben wél verlichting.
str8six zegt
Hallo porno! Deze tweewieler móeten ze in productie nemen, wat een gaaf ding zeg!
mynameisjeroen zegt
200 pk is wel prima, dat doet de rest van de top motoren nu ook. Maar 190 kg is niet extreem indrukwekkend te noemen. Gewoon gemiddeld voor een racer.
boomhauwer zegt
@mynameisjeroen: 200 pk op een naked is gruwelijk veel…. Niet te vergelijken met een racer
mynameisjeroen zegt
@boomhauwer: dit is naar mijn mening geen naked bike.
mrci zegt
Hmm bruut niet bruut ik weet het niet
Vincegail zegt
Lotus maakt tegenwoordig meer stickers die ze op produkten van anderen plakken, dan eigen auto’s….
motoragent zegt
@Vincegail: Tegenwoordig? Zo gaat dat bij lotus al jaren lang, denk aan de Lotus Cortina en Carlton. Nu is dat wel meer dan een stickersetje, maar echt een zelf ontwikkelde auto kan je het ook niet noemen
Wel een erg gave motor, al zou ik liever iets minder plastic en iets meer motorblok zien. Een beetje meer naakt kan nooit kwaad.
Arno's zegt
Racer? Met een dergelijke balhoofdhoek is dat ding slechts goed voor een recht stuk.
Alfarobert zegt
Ziet er wel heel strak uit.Spiegels in de handvaten?Je ziet al weinig in de spiegels op een normale motor.Hier zitten je handen en armen ook nog het zicht te belemmeren.
fernie zegt
@Alfarobert: heb zelf dit soort spiegels op mijn duc zitten en zie er een stuk meer mee :)
mclarenf1lm zegt
@Alfarobert: Dat valt behoorlijk mee hoor, als je je spiegels onder het stuur hebt, heb je nog een prima zicht, en ze vallen niet zo veel op als de doorgaans lelijke spiegels die standaard op motoren zitten.
sls63amg zegt
Motorblog…
Esprit_de_Flandre zegt
@smokey: Licht? Onder de 1/5/zwartebol…
Hupke zegt
Leuk om naar te kijken maar het kan niet anders zijn dan een vreselijk ding om op te rijden.
Met zulke wielbasis kan bochten nemen niet echt een plezier zijn.