• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Lotus gaat extreem lichtgewicht met de C-01

Auteur: sir_smokalot, gepost 22 februari 2014 om 13:08 – 15 Reacties

Afbeelding Lotus gaat extreem lichtgewicht met de C-01Afbeelding Lotus gaat extreem lichtgewicht met de C-01Afbeelding Lotus gaat extreem lichtgewicht met de C-01Afbeelding Lotus gaat extreem lichtgewicht met de C-01Afbeelding Lotus gaat extreem lichtgewicht met de C-01Afbeelding Lotus gaat extreem lichtgewicht met de C-01Afbeelding Lotus gaat extreem lichtgewicht met de C-01Afbeelding Lotus gaat extreem lichtgewicht met de C-01

Lotus C-01
“Simplify, then add lightness,” dit zijn legendarische woorden van Lotus-oprichter Colin Chapman. Lichtgewicht zijn deze gemotoriseerde Lotussen zeker, maar betekent deze C-01 dat Lotus de autobranche vaarwel zegt en zijn geluk gaat beproeven in de brommergame?

Nee, zo’n vaart zal het niet lopen. Lotus plakt namelijk alleen zijn naam op dit project, verder hebben ze er niets mee te maken. De makers van deze slicke caferacer, die in twee klassieke Lotus-liveries en met een Martini-vachtje getoond wordt, zijn de Duitse racefirma Kodewa en de Holzer Group, een tuner.

Voor het design tekende Daniel Simon (ex-VW, en de maker van de nieuwe Tron Light Cycles), zoals ook te zien is op de modellen.

In de buik van het beest huist een hele dikke brute 1.195 cc grote V-twin van KTM. Het chassis is opgetrokken uit staal, titanium en koolstofvezel, en de relatief lange wielbasis moet de steigerbereidheid wat indammen. Geen slecht idee, met 200 pk die je via een simpele polsbeweging tot je beschikking hebt.

Het geclaimde drooggewicht ligt onder de 190 kg, en net als de auto’s in dit lijstje is het een eenzitter. Eentje met vrij weinig bescherming tegen de elementen, mogen we wel stellen bovendien.

Oh, en ligt het aan mij of heeft het design wel wat weg van een springende Ja…eh, roofkat? En waar zit de verlichting?

Ook interessant!

  • De prijs van de nieuwe Lexus NX is niet niks
    Lexus gaat Porsche na-apen
  • Video: motorrijder gaat extreem dom doen
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

concept, design, Lichtgewicht, Lotus, motoren

Vorig bericht: « King of bling: Mercedes S63 AMG met 24k goudinleg
Volgend bericht: 280.000 boetes onrechtmatig uitgeschreven [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. slipstreamer zegt

    22 februari 2014 om 13:39

    Niet heel erg licht, aangezien een Ducati nog lichter is en een gsxr, ninja etc ook allemaal rond de 190kg zitten. En die laatst genoemde maken niet eens gebruik van titanium en carbon fiber en hebben wél verlichting.

    Login om te reageren
  2. str8six zegt

    22 februari 2014 om 13:41

    Hallo porno! Deze tweewieler móeten ze in productie nemen, wat een gaaf ding zeg!

    Login om te reageren
  3. mynameisjeroen zegt

    22 februari 2014 om 13:47

    200 pk is wel prima, dat doet de rest van de top motoren nu ook. Maar 190 kg is niet extreem indrukwekkend te noemen. Gewoon gemiddeld voor een racer.

    Login om te reageren
    • boomhauwer zegt

      23 februari 2014 om 09:06

      @mynameisjeroen: 200 pk op een naked is gruwelijk veel…. Niet te vergelijken met een racer

      Login om te reageren
      • mynameisjeroen zegt

        23 februari 2014 om 17:57

        @boomhauwer: dit is naar mijn mening geen naked bike.

        Login om te reageren
  4. mrci zegt

    22 februari 2014 om 13:49

    Hmm bruut niet bruut ik weet het niet

    Login om te reageren
  5. Vincegail zegt

    22 februari 2014 om 13:57

    Lotus maakt tegenwoordig meer stickers die ze op produkten van anderen plakken, dan eigen auto’s….

    Login om te reageren
    • motoragent zegt

      22 februari 2014 om 15:00

      @Vincegail: Tegenwoordig? Zo gaat dat bij lotus al jaren lang, denk aan de Lotus Cortina en Carlton. Nu is dat wel meer dan een stickersetje, maar echt een zelf ontwikkelde auto kan je het ook niet noemen

      Wel een erg gave motor, al zou ik liever iets minder plastic en iets meer motorblok zien. Een beetje meer naakt kan nooit kwaad.

      Login om te reageren
  6. Arno's zegt

    22 februari 2014 om 14:04

    Racer? Met een dergelijke balhoofdhoek is dat ding slechts goed voor een recht stuk.

    Login om te reageren
  7. Alfarobert zegt

    22 februari 2014 om 15:08

    Ziet er wel heel strak uit.Spiegels in de handvaten?Je ziet al weinig in de spiegels op een normale motor.Hier zitten je handen en armen ook nog het zicht te belemmeren.

    Login om te reageren
    • fernie zegt

      22 februari 2014 om 16:33

      @Alfarobert: heb zelf dit soort spiegels op mijn duc zitten en zie er een stuk meer mee :)

      Login om te reageren
    • mclarenf1lm zegt

      22 februari 2014 om 16:33

      @Alfarobert: Dat valt behoorlijk mee hoor, als je je spiegels onder het stuur hebt, heb je nog een prima zicht, en ze vallen niet zo veel op als de doorgaans lelijke spiegels die standaard op motoren zitten.

      Login om te reageren
  8. sls63amg zegt

    22 februari 2014 om 16:28

    Motorblog…

    Login om te reageren
  9. Esprit_de_Flandre zegt

    22 februari 2014 om 19:42

    @smokey: Licht? Onder de 1/5/zwartebol…

    Login om te reageren
  10. Hupke zegt

    22 februari 2014 om 20:14

    Leuk om naar te kijken maar het kan niet anders zijn dan een vreselijk ding om op te rijden.

    Met zulke wielbasis kan bochten nemen niet echt een plezier zijn.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North