Als je naast mensenjaren en hondenjaren ook autojaren zou hebben, dan was de Elise zojuist 176 geworden.
De briljante Lotus Elise ziet het licht in 1996 en mag gerust de auto heten waarmee Lotus zichzelf opnieuw uitgevonden heeft. Licht, ondanks het bescheiden motortje toch snel en behoorlijk betaalbaar. En, last but not least, met Ferrari-inspired design (de ontwerper Julian Thomson had een Dino en dat is te zien). In 2001 komt de Series 2 uit. Een flinke redesign, Toyota- in plaats van als aanvulling op Rover K-motoren, maar in de basis nog altijd hetzelfde chassis. In 2011 volgt er nog een bescheiden facelift, maar de oudste en de nieuwste Elise blijven duidelijk familie van elkaar. Al is het maar vanwege de Rover 100-spiegels die op de Elise al bijna 20 jaar meegaan.
Voor aankomend jaar heeft Lotus de Elise nog maar eens opgefrist. Niet met nieuwe looks, wel met wat minder kilo’s en met een andere naam. De Elise 1.6 heet voortaan Elise Sport, de Elise S luistert nu naar de naam Elise Sport 220. De Sport heeft een 1.6 met 136 pk, goed voor 0-100 in 6.5 seconden en een top van 204 km/u. De Sport 220 heeft 220 pk en doet het sprintje in 4.5 seconden en stoomt door tot 234 km/u. Optioneel kun je de nieuwe Elise trouwens krijgen met leuke retro stoel- en deurbekleding, gelijk aan het motiefje dat Lotus gebruikte in de Esprit S1 uit 1976.
Chapmans lijfspreuk “simplify, then add lightness” lijkt ook op deze opgefriste Elise’s van toepassing. Lotus heeft het namelijk over een significantie gewichtsreductie ten opzichte van het vorige model van… 10 kilo! Daarmee komt het totaal nu op 866 (Sport) en 914 kg (Sport 220). Geen verrassing, er was eerder al een 20th Anniversary-model op basis van de Elise S dat ook 914 kilo woog. Ook moet er wel bij vermeld worden dat de Elise in de loop van de jaren wat kilootjes erbij heeft gekregen, dus het is fijn dat Lotus het gewicht nu weer kritisch in de gaten houdt. Een Lotus met overwicht is immers geen Lotus.
nord zegt
Wat zijn de prijzen? Benieuwd of het goedkoper is dan de 4c..
Alfa is toch wel een stuk attractiever om naar te kijken..
Dizono zegt
@nord: In Duitsland gaat de Sport 39.900 euro kosten, de Sport 220 komt op 48.700 euro. Aangezien de vanafprijs voor de huidige Elise in Nederland al 48.591 euro bedraagt en de Elise S 60 mille, mag je er vanuitgaan dat ook deze opgefriste Elise’s die kant op gaan.
desjonnies zegt
Pffffff de meeste auto’s die legendarisch zijn, die we allemaal kennen, waarvan sommigen ‘opnieuw’ zijn uitgevonden, zijn allemaal ontwerpen die meer dan 20 jaar in productie zijn geweest, dus …………
Ik vind dit nog steeds een briljante auto !
Dizono zegt
@desjonnies: ik noem de Elise niet voor niks briljant ;) Overigens vind ik de S1 verreweg de leukste. Staat absoluut op mijn to-do-lijstje, en dan het liefst in deze kleurstelling:
http://www.lookautophoto.com/images/lotus-elise-convertible-r-05.jpg
desjonnies zegt
@dizono:
midas-groen !
Dizono zegt
@desjonnies: Die waren Gold toch? =)
norge zegt
@dizono: gewoon een S1 kopen zegt der welle…
mout zegt
@dizono: Ah. Als we die nou eens samen kopen? Het is de enige auto die ik mezelf keihard beloofd heb – 20 jaar terug…
Lotus zegt
@mout: Doen! Voor relatief weinig geld heb je een echte mooie rijdersauto. Communicatieve ga je ze vrijwel niet vinden. Een S1 Elise met 120pk is gewoonweg al een super leuke auto om te rijden, heb je echt geen 220pk versie voor nodig. Sterker nog, ik vind ze nog leuker rijden ook.
stephane8200 zegt
@lotus: eens. Ik heb een S1 en een S2 gehad. Exige met en zonder SC gereden. S1 is leuk, maar ook wel moeilijker dan een S2. Geen beginnersauto. Maar dat is juist ook de uitdaging :)
Lotus zegt
@dizono: dit is er eentje met een Honda Type-R blok. Kleur weet ik zo niet maar je zou eens kunnen kijken naar Krypton green, Isotope green of Kawasaki green
Dizono zegt
@lotus: I know. Lijkt me stiekem ook hét ideale blok voor een Elise of Exige S1. Lekker hoogtoerig. Volgens mij een redelijk vaak uitgevoerde conversie in de UK.
gtwillem zegt
@dizono: Klopt. Er zijn twee conversies erg populair bij Elises/Exiges.
Dit is de Honda variant:
http://www.hondaelise.com/
Ook de Audi 1.8 5v Turbo is een perfect blok, toen ze nog betrouwbaar waren… ;-)
http://www.auto-teknix.co.uk/
etijn zegt
@gtwillem: de Audi conversie kom je veel minder tegen dan de ford duratec conversie. Dat is ook de meest betrouwbare en voldoende krachtig. De Honda versie loopt snel/vaak stuk omdat de hoeken van de aandrijfassen niet kloppen.
fernie zegt
@etijn: al tijden niet meer, was vroeger het geval maar tegenwoordig zijn de homokineet problemen wel redelijk opgelost.
gtwillem zegt
Het blijft een unieke, mooie en karaktervolle auto. Note to Alfa Romeo: dít is hoe je een lichtgewicht sportwagen bouwt. Beter een goede Aluminum sportwagen dan een voor 80% ontwikkelde carbon sportwagen.
@dizono: De S2 was ook leverbaar met Rover K-Series motoren. De gewone 1.8, Sport 135, 111S en Sport 190 hadden allemaal Rover motoren. Vanaf 2004 was er de mogelijkheid om te kiezen voor de VVT-IL motor van Toyota (190pk en minder trekkracht dan Jenna Jameson na een dagje hard werken). Maar ook toen nog waren de Rover blokken gewoon leverbaar. Pas in 2007 werd de K-serie gelegerd totdat de Elise S met 1.8 van Toyota.
Dizono zegt
@gtwillem: Check!
Lotus zegt
@gtwillem: In 2004 en 2005 zijn de Toyota en Rover motoren naast elkaar geleverd totdat de Rover blokken op waren. De 120pk S2, 160pk S2 111S (beiden Rover) en de 192pk S2 111R met Toyotablok.
gtwillem zegt
@lotus: De 2006 Elise met K-series zijn dan laat geregistreerde 2005 modellen. Toen kwam de Sports Racer wat een voorbode was voor de licht gewijzigde S2 in 2007. De 111R werd de ‘R’ en de instap Elise de ‘S’.
Lotus zegt
@gtwillem: kudos to Willem!Bijzonder hoe je al die details weet. Ik ga nu al even mee in het Lotus wereldje en er zijn er zat die niet meer zoveel snappen van alle warrige typeaanduidingen van Lotus en jij wel.
2006 Elise’s met een Rover blok ben ik nog niet eerder tegengekomen, wellicht dat het blok vanaf toen niet meer aan de eisen voldeed en voor die tijd (2005) allemaal op kenteken zijn gezet?
gtwillem zegt
@lotus: Heel moeilijk is het niet, toc h? Ik lees veel Engelse tijdschrijften, en die zijn allemaal stuk voor stuk lyrisch over de Elise ;-)
Van de S2 heb je de Elise 1.8 (drie uitrustingniveau’s meende ik, Tourer, Race en basis ofzo). Daar had je ook een Type 72 van (zat in Gran Turismo Concept :D) Geinspireerd op de JPS Lotus F1 kleuren. Ook was er een groen gele Type 25 S2 1.8 en volgens mij ook nog zo’n speciaaltje met groene strepen.
Later kwam de K-series met variable kleptiming beschikbaar, de 111 en 111S en de Sport 111. (111 was de naam van het chassis, maar was ook het vermogen kilowatts.). De laatste was voor de Aziatische trackday fans. Voor de Britse circuitridders was er een 135R, Sport 135 en Sport 190. Die laatste was eigenlijk niet eens straatlegaal, maar heeft wel de heel fijne VHPD motor erin liggen. De Sport 135 specificatie kon ook als kit achteraf gemonteerd worden op een gewone S2.
Dat zijn de K-series Elises. Ik vind ze persoonlijk fijner dan de latere Toyota’s, vanwege het royalere koppel rond het hele toerenbereik en ze klinken lekker ‘schofterig’.
Van de Toyota Elises heb je dus die 111R, Sports Racer, R, 99T (Camel kleuren) en nog een paar speciale modelen.
Er zijn geen hardcore circuit versies meer: die zijn voorbehouden aan de Exige en later 2-Eleven. Instapper is de Elise S. Deze heeft eerst een 1.8, later een 1.6. Van die 1.6 kwam er ook een Club Racer, die was lang niet zo hardcore als de Lotus Sport modellen, maar wel leuk. Tevens kwam de 1.8 met een kompressor, de Elise SC. Pas bij de S3 is de CR te combineren met de kompressormotor.
De S3 is er nog heel even geweest met de 192pk toyota motor, maar voldeed niet aan de emissie eisen, en in plaats van te sjoemelen werd ie na een klein jaar al gedropt, waardoor er nu alleen nog Elises zijn met 1.6 (134pk) of 1.8 Supercharged (220pk) uitvoeringen zijn.
Zoiets toch?
stephane8200 zegt
@gtwillem: je mist de Type 49. Die is ook zowel in de S1 als de S2 geleverd met wit/rood/gouden kleuren. Op dit moment zou een Club Racer in lichtblauw mijn voorkeur hebben.
gtwillem zegt
@stephane8200: of een Opel Speedster Turbo, die later omgebouwd werd tot Lotus Europa S(E). Of de hardcore trackday versie van Vauxhall, de VXR220. Of de Lotus Esthi, een Elise S2 met de motor uit een Audi RS4 B5.
stephane8200 zegt
@gtwillem: ja, of de Elise Motorsport, de voorganger van de Exige.
gtwillem zegt
@stephane8200: Dat is een hele ruige versie, dat is toch gewoon een raceauto, eigenlijk? Met ‘Minister’ motor en Hewland transmissie?
stephane8200 zegt
@gtwillem: ja, klopt. Met de VHPD motor. Bak weet ik niet. Had deze foto destijds op bureaublad staan: http://www.elisewiki.de/wiki/images/4/41/Motorsport_elise.jpg
gtwillem zegt
@stephane8200: De motor was gebasseerd op de VHPD (Very High Performance Derivate), maar in ‘Minister’ specificatie. Dus versterkte cilinderwanden, zuigers, kleppen etc. Ook nog eens met lichtere materialen. Ook kon die meer toeren aan. Het vermogen was officieel 200pk, maar het schijnt dat er geen een onder de 230pk uitkwam. En het blok kon makkelijk getuned worden voor meer. En dat zonder S2000 achtig koppel, maar al vroeg in de toeren had je al bruikbaar koppel. Hewland racetransmissie met dubbele koppeling, En dat bij een leeggewicht van 600kg. Kortom, zo’n Lotus Motorsport Elise is een ware racer. Die je toevallig op kenteken kon zetten. Wat een auto. Hoop er ooit een in het echt te kunnen zien. Ben een keer een Exige met Motorsport bodykit tegengekomen tijdens een trackday op Bedford AutoDrome. Met een tot 400pk getunede Audi 1.8T erin. Nodeloos om te zeggen dat ik er finaal door werd uitgereden in mijn ’06 Impreza STI…
stephane8200 zegt
@: Dank je. Verhaal komt me bekend voor en de ‘Minister’ spec doet ook een belletje rinkelen bij me. Die Elise met die Audi motor ken ik ook want volgens mij ben ik die wel eens tegen gekomen bij Lotus-on-Track dagen. Daar heb ik destijds een paar keer aan mee gedaan op verschillende circuits in Europa. Erg leuk om met een zootje lichtgewicht auto’s samen over de baan te gaan. Erg vermakelijk en uitdagend als je er een paar mensen bij hebt zitten die goed kunnen rijden. Destijds een paar sessies gehad met iemand die Lotus Elise Cup (serie) reed. Dat was echt gaaf!
Zo’n Motorsport is natuurlijk de ‘hen’s teeth’. Ik heb wel ooit een 190pk Elise S1 met VHPD te koop zien staan in de VS. Niet eens voor extreem veel geld zelfs.
Ilquadrifoglio zegt
@gtwillem: De Alfa 4C is voor 80% ontwikkeld? Wat een onzin! Waaruit maak je dat op? Hoeveel kilometers heb je met de auto gereden? Je gaat toch niet uit van die pseudo in hokjes denkende reporters die de auto niet weten te plaatsen. Hij is niet zo all-round als de Cayman, niet zo hardcore als de Lotus, maar wel een leuke en uitdagende samensmelting daarvan.
gtwillem zegt
@Ilquadrifoglio: ik heb nu twee keer met een Coupe gereden en laatst nog met Spider. En ik was er (helaas) niet van onder de indruk. Met name qua wegligging en veer/demping afstemming voelde de 4C naar mijn mening niet erg uitontwikkeld. Dat de potentie er in zit geloof ik heel graag. Ook het interieur mocht wel met iets meer zorg afgewerkt worden.
En dan laat ik buiten beschouwing dat ik de motor niet lekker vond klinken, de TCT bak mij niet aanstaat en dat het TFT scherm op mij nogal kinderachtig overkomt.
Dat gecombineerd met een ridicuul hoge vanaf prijs zorgt ervoor dat ik het ‘pakket’ niet begrijp. Tussen een Boxster en Elise in begrijp ik wel, maar een Elise voor Boxster geld kan nooit de bedoeling zijn.
Ik had er meer van verwacht tegen een lagere prijs. Ik vind het overigens wel een schitterend mooie verschijning.
Ilquadrifoglio zegt
@gtwillem: Ik gebruik de 4C al enige tijd als daily driver en incidenteel als track car. In beide gevallen weet de 4C zich naar mijn mening ontzettend goed staande te houden. De door jou genoemde zaken zijn natuurlijk nogal subjectief.
De wegligging is gewoon het resultaat wat Alfa Romeo en Dallara voor ogen hadden. Er is juist op dit gebied ontzettend veel kennis is huis bij beide bedrijven, dus je kunt ervan uitgaan dat het goed is uitgedacht. Hoewel deze setup niet jouw voorkeur hoeft te hebben.
Ik vond de 4C juist een ´koopje´ omdat je er wel een auto met koolstofvezel monocoque voor krijgt. Ondanks het lage gewicht is het tegelijkertijd een redelijk grote en vooral brede auto. En het is natuurlijk een Alfa Romeo :-P
gtwillem zegt
@Ilquadrifoglio: om te beginnen: qua styling is de 4C erg indrukwekkend: laag, breed en zeer fraai. Kan ik niet omheen.
Maar door het type auto ga ik het toch vergelijken met een Lotus Elise en dan zie ik niet direct het voordeel van de Alfa. Dat ie uit koolstofvezel is opgetrokken is bijzonder, maar qua gewicht komt dat in vergelijking met de Elise er niet echt uit. En dan is er de prijs. Een 4C Spider kost evenveel als een Boxster S PDK. En dat is een totaal andere divisie. Ikzelf zou geen 4C Spider kunnen kopen wetende dat je al die fun ook in een veel goedkopere Elise kan krijgen, en dag een Boxster S ook bereikbaar is voor dat geld. De Boxster is op alle punten veel beter dan de 4C in mijn beleving: je hebt een fatsoenlijk interieur, er zit een fabeltastische boxer motor in, hoge bouwkwaliteit en qua rijden is er eigenlijk niets op aan te merken. De 4C laat mijn inziens te veel steken vallen om die 80k te rechtvaardigen.
Dat gezegd hebbende, de 4C is wel een Alfa, ziet er beter it als een 488 GTB en is technisch gezien best bijzonder. Maar als het mijn eigen geld was zou ik altijd voor een Elise of Boxster gaan. Als de 4C nou eens 15k goedkoper was geweest (wat aanvankelijk volgens mij ook de bedoeling was) is het een ander verhaal. Maar dat is niet zo.
Kudos dat je een 4C als daily driver hebt, mijn budget laat het absoluut niet toe en ik zou het niet eens kúnnen overwegen. Het is meer dat de 4C in mijn beleving veel meer potentieel heeft dan dat er nu uitkomt.
Ilquadrifoglio zegt
@gtwillem: Daar blijf je dan toch dezelfde fout maken als die pseude journalisten. De 4C heeft ongeveer hetzelfde gewicht als de Lotus, maar is tegelijkertijd een STUK groter, dus het gebruik van koolstofvezel heeft dus zeker toegevoegde waarde. Natuurlijk heeft de Porsche een beter interieur en een betere kwaliteitsbelevering, de auto is dan ook behoorlijk zwaarder en daarmee vooral een ander segment. Ik denk dan ook dat de 4C op het circuit rondjes om de Boxter rijdt. Hoewel de Lotus op het circuit minimaal dezelfde fun als de 4C kan leveren, is het naar mijn mening toch niet echt een auto voor ‘normaal’ verkeer. De auto is nogal ‘ielig’ en doet in de cockpit benauwd aan. Maar dat laatste is natuurlijk nogal persoonlijk…
gtwillem zegt
@Ilquadrifoglio: Zal wel afhenkelijk van het circuit zijn.
http://www.caranddriver.com/comparisons/2015-alfa-romeo-4c-vs-2014-porsche-cayman-comparison-test
Op Grattan Raceway is iemaar 0,4 seconden sneller dan een gewone 2.7 liter Cayman en op Anglesey was de Cayman enkele seconden sneller. De Boxster en Cayman worden vaak afgedaan als budget Porsches, maar het zijn toch echt serieuze sportwagens.
De 4C is inderdaad een grotere auto, maar echt ruim is het interieur nog steeds niet. Het zal mijn rare gedachtegang wel zijn, maar het krappe interieur gecombineerd met de snelheid en prijs van een Boxster S is voor mij nogal lastige businesscase. Dat er mensen er toch voor kiezen is alleen maar aan te prijzen! Hulde! Het is zeker een interessante auto, maar gevoelsmatig is ie voor mij iets te duur.
gtwillem zegt
@Ilquadrifoglio: Misschien niet helemaal eerlijk, de 4C is in de states 150kg zwaarder. Op de Nordscleife zijn de 4C en Cayman S exact even snel: dat is iets sneller dan een Audi RS4 B7, R8 4.2, BMW M3 E92, en langzamer dan de Honda NSX Type R, Honda Civic Type R en Seat Leon Cupra R.
Ilquadrifoglio zegt
@gtwillem: Klopt inderdaad en de Cayman S was met keramische remmen uitgevoerd. Als vorige daily driver had ik een 911 (991), maar deze auto heeft me nooit zo laten glimlachen als de 4C (volledig standaard 911, dus geen S oid). Dit naast alle malaise met de elektronica van de 911.
De 4C is natuurlijk niet perfect, maar dat geldt in de regel voor alle auto’s.
gtwillem zegt
@Ilquadrifoglio: Glimlach is het belangrijkst en onbetaalbaar. Mijn STI is ook niet zonder fouten, maar bezorgt me wel veel meer lol dan een Golf R of iets dergelijks.
Ilquadrifoglio zegt
@gtwillem: Ook de Golf R is niet perfect. In de regel kan een auto niet perfect zijn, omdat iedereen andere eisen heeft. Daarom is een autotest eigenlijk zinloos. Het is niet meer dan een weerspiegeling van de voorkeuren van de tester.
Een goede vriend had een getunede Impreza 555. Wat een monster was dat!
mout zegt
Kom kom kom…
Citroën 2CV, Jaguar XJ, Volvo 240 (met of zonder 140 en 740), Alfa Spider, VW beetle en bus, Hindustan Ambassador…
Die Elise komt pas net kijken!
gtwillem zegt
@mout: De Volvo 200 serie was volgens mij pas 19 jaar in productie ;-). Maar dan zijn er nog de Morgan 4/4, Mercedes G-Klasse, VW T2, Bristol Blenheim, Lotus/Caterham Super 7 en misschien wel de beste auto ooit gebouwd, de Peugeot 504.
Ikke_ferrari zegt
Een Lotus met overgewicht is hetzelfde als de Mini sinds die onder de vlag van BMW valt…
norge zegt
Vroeger hadden we een Elise rijder hier op AB…..Vroeger was alles beter..
lekbak zegt
@norge: wat is daar eigenlijk mee gebeurd? Ik ben ff een weekje in het buitenland en hij is opeens weg… Ik kon zijn commentaar meestal wel waarderen.
norge zegt
@lekbak: Sterke meningen..Zoals Chapman had..
clarkson zegt
Het blijft toch wel het ultieme speeltje voor er bij. Eigenlijk is het jammer dat je er hier in Nederland niet veel aan hebt. Zo’n auto wil je ergens in de bergen kunnen gebruiken. Of op een circuit (ring). En om vanaf Amsterdam naar een berg toe te rijden met een Lotus is al riskant. Dus niet de ideale auto voor hier. Maar tof blijft hij wel!
nord zegt
@clarkson: ik vind het toch echt een mindset, beste Clarkson..
Motorrijders moeten ook het een en ander ontberen. Ben je alleen, heb je niet veel bagage nodig, zou je toch alles kunnen doen met zo een auto? Avontuurlijk! #comfortisvoorpussys #en #porscherijders
clarkson zegt
@nord: Nou voor mij gaat het niet werken. Ik ben nog op zoek naar mij innerlijke rust.
adyton zegt
In de toekomst zie ik me er nog altijd eentje kopen voor plezier en mss zelfs trackdays. Kan geen betere wagen bedenken hiervoor. Dit of een leuke oldtimer, maar dan is de Lotus denk ik nog het meest haalbaar als je niet zo veel tijd hebt voor opknapwerkjes en sleutelen.
Klassiekerrally zegt
Ik ben dus erg gecharmeerd van het ruitje… M’n favoriete Elise blijft toch de S1 111 (zonder S dus).
991gt3rs zegt
Wat een bekleding… verder wel weer leuk gedaan
super007 zegt
Als alternatief is de Speedster echt leuk.
Relatief eenvoudig op te voeren tot 260 pk. Nitrons eronder en 850kg meeslepen.
Beter krijg je ze niet voor dat geld.
eliseman zegt
@GTWillem: sorry, het motorenverhaal is niet correct.
Lotus heeft van de ene op de andere dag de schakelaar omgezet en is over gegaan op het Toyota 2ZZ blok. In eerste instantie alleen in de 111R en later in de Exige.
Er stonden op het moment dat het gebeurde ongetwijfeld nog behoorlijke voorraden bij dealers (de Elise verkocht op dat moment nog goed) maar Lotus zelf heeft de auto’s niet structureel naast elkaar geleverd.
Die overgang vond plaats in 2004, niet geheel toevallig vlot nadat duidelijk werd dat de K-series productie gestopt zou worden.
Kom het bij twijfel nog eens nalezen in de onderdelen boeken; hoewel Lotus altijd slecht is geweest in het documenteren van overgangen in het gebruik van onderdelen is deze overgang duidelijk beschreven in zowel de Rover S2 als de Toyota S2/S3 boeken.
gtwillem zegt
@eliseman: Ik zal het eens opzoeken, maar het is een verdomd lange tijd om twee jaar lang ‘op voorraad’ te leveren, want de Elise S2 1.8 en de 1.8 VVC zijn bij mijn weten tot 2006 geleverd. Misschien is dat begin 2006, maar in 2005 zijn ze nog gewoon verkocht. En in 2004 was het Toyota blok er al. Naar mijn weten heeft Lotus wel degelijk de K-series en 2ZZ’s naast elkaar gebouwd, verkocht en geleverd.
De Lotus Exige S1 is vrij zeldzaam en altijd geleverd met K-series motoren, en de Exige S2 altijd met Toyota motoren. Volgens mij zijn de K-series gebouwd tot ergens halverwege 2005 (de fabrikant van die motoren was een divisie van Rover, niet Rover zelf).
Maar nogmaals: ik zal het eens opzoeken ;-). Blijft leuk, auto’s ;-)
toyotafortuner zegt
Blijft toch een zeer begeerlijke wagen! Ik zou er zeker een willen. Maakt me niet uit welk model(jaar)
eliseman zegt
@gtwillem: Ik heb de documentatie voor mijn neus. Er bestaat geen Rover Elise chassis nummer van na 2014. Wellicht dat dealers na 2014 auto’s op de weg gezet hebben, maar deze auto’s zijn allemaal uiterlijk in 2014 van de band gekomen.
De overgang van 2ZZ naar 2ZR is overigens niet ingegeven door emissie (ik weet dat er wel op gehint is in de media destijds, maar dat was onzin) Toyota is simpelweg gestopt met de productie van de 2ZZ en 1ZZ motoren waardoor Lotus een move moest maken.
Wat je niet zou verwachten zien we op dit moment gebeuren, 2ZZ specifieke onderdelen worden langzamerhand schaarser (als in.. nieuw te koop) dan K-series waarvan nog steeds forse voorraden van zijn. Als je bij Toyota een bottom end wil kopen is het al schrapen :(